Flow

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Kasperfloj
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Postnummer: 5631 Ebberup
Saltvand siden?: 2025

Flow

Indlæg af Kasperfloj »

Jeg har et kæmpe problem med, hvordan jeg stiller flowet i mit akvarie, jeg har virkelig ingen ide til hvordan, eller hvor jeg skal sætte mine powerheads. Jeg har linket til en video af hele akvariet, og hvordan det kører lige nu. Jeg har en enkelt euphyllia torch koral, som virker lidt utilfreds med flow, ikke særlig meget fleshband, strækker sig ikke helt ud, men er rigtig farverig (kan ikke ses da jeg ikke har blåtlys tændt i videoen.
Mit flow i akvariet bliver skabt af to AI nero 3, derudover har jeg en surface skimmer som også pumper vand rundt, den skubber bare vandet rund bag mine sten.
Jeg er godt klar over at det kan ende med at jeg skal lave sten om, men jeg har virkelig prøvet mange ting, men min torch virker bare ikke til at få det bedre. Sådan som det er lige nu, så er der nogengange næsten intet flow på den, og andre gange blæser den lidt meget rundt.
link:
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Flow

Indlæg af Engelquist »

De koraller som du har, kræver ikke vildt meget flow, da de naturligt, kan findes i forholdsvis stille vand i laguner.
Engang- i de tidlige saltvandsdage var tommelfinger reglen 10x vand volumen, idag kører mange med meget mere- jeg selv kører med 50 x vand volumen, men jeg har også mange acropora, der kan findes på ydersiden af koralrevene, hvor der er en meget stærk strøm.
Det vigtigste er at der ikke er døde zoner i akvariet- så det gælder om at placere pumperne så de ikke blæser direkte på korallerne, men samtidig laver en vandbevægelse, der når ud i alle kroge i dekoratioen.

Det er bedst at forsøge at skabe Gyreflow, f.eks ved at placere pumperne øverst i vandsøjlen og lade dem køre skiftevis fra den ene side til den anden (f.eks. 10 min. hver vej), således at vandet presses henover overfladen, ned af den modsatte ende og tilbage over bunden.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
tim_rn
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Indlæg af tim_rn »

Fed opsætning! ligner ikke ligefrem du mangler flow.

Det er også altid lidt svært at sammenligne de 10x, 20x, 50x flow når man leger med så shallow akvarier. Kører selv 30 cm vanddybde, længere afstande. Derfor også markant mere flow men fordelt på 3 pumper + ok tryk på retur. <200 liter display med 10-14000 liter per time flow. Men der skal jo også tryk på for at skubbe vand 100+ cm hen i akvariet. Der ser endda ret stille ud i forhold til dit.

Så ville egentlig bare følge Engelquist's gode råd ovenfor. Tænk på hvilke koraller, blæs ikke direkte på, alle kroge. Trial and error. :)

Ser fedt ud på din video!
Brugeravatar
Casper M
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
4
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Indlæg af Casper M »

Jeg synes det ligner at du har alt for meget flow til den torch koral. Jeg synes også dit vand ser lidt uklart ud måske er det noget bakterie opblomstring.. hvor lang tid har dit akvarie kørt? LPS koraller vil gerne have lidt "beskidt" vand de trives ikke ret godt i "unge" akvarier
Kasperfloj
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Postnummer: 5631 Ebberup
Saltvand siden?: 2025

Indlæg af Kasperfloj »

Casper M skrev: ons 18. jun 2025 06:58 Jeg synes det ligner at du har alt for meget flow til den torch koral. Jeg synes også dit vand ser lidt uklart ud måske er det noget bakterie opblomstring.. hvor lang tid har dit akvarie kørt? LPS koraller vil gerne have lidt "beskidt" vand de trives ikke ret godt i "unge" akvarier
Vandet var uklart da jeg lige havde roddet i bunden, ellers er det krystalklart, har desuden aktivt kul. Men ellers har det kørt cirka 3 måneder nu, fandt også først ud af efter jeg havde købt den, at de ikke kan lide unge akverier.
derudover prøver jeg hele tiden at få flow ændret, for kan godt se det er alt for meget, men ved bare ikke helt, hvordan jeg skal sætte mine powerheads, for at få bedre og mindre flow i akvariet.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har før oplevet, at Euphylliaer ikke var tilfredse med forholdene. Så har jeg flyttet dem til et andet sted. Prøvet at finde et sted hvor de stod mere i læ af stensætningen eller nogle andre koraller. Selvom en acro eller en anden koral type måske ikke fylder så meget, så kan de ændre på flowet.
Desuden så kan Euphyllia godt vænnes til kraftigt flow, men det skal ske gradvist.
Jeg har japaner torch der står i fuldt flow, men de er vænnet til det og så går det fint.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"