Sporstofblandinger og Sulfur

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Sporstofblandinger og Sulfur

Indlæg af crazy seahorse »

Der er en ting der har undret mig i et stykke tid.
Mange af os får lavet icp tests. Jeg gør det selv.

Siden i sommers, måske længere, har flere af dem jeg kender, skulle tilsætte Sulfur efter de fik deres icp retur. Det kan være ret betragtelige mængder de mangler. En skulle tilsætte næsten 4 L. Det er et stort system.
Jeg kender mindst 3 og der kan være flere, det er der sikkert, som skal tilsætte Sulfur regelmæssigt.
Det jeg studser over er, at de alle kører med en eller anden udgave af Balling. Modern reef eller andre udgaver.
Jeg har aldrig manglet Sulfur, men jeg kører heller ikke Balling. Jeg kører med kalkreaktor.
Da jeg går ud fra, at alle bruger en eller anden sporstof blanding i deres tilsætning, hvorfor opstår denne mangel lige pludseligt?
Mange af os har jo fået lavet icp test i flere år. Hvad er der sket?
Det er tilsyneladende også kommet bag på flere af producenterne, for det er pt ikke alle der har Sulfur i deres sortiment. ATI der jo laver icp test, har det feks ikke - endnu. Tror heller ikke at Fauna Marin har det, men er ikke sikker.

Det skal lige siges, at det er ikke alle jeg kender der kører Balling der mangler.
Er der en sammenhæng mellem dosering med væsker og Sulfur mangel?
Og hvorfor sker det ikke hos alle?
Og hvorfor sker det tilsyneladende ikke, når man kører kalkreaktor?

Lad mig høre jeres tanker.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Sporstofblandinger og Sulfur

Indlæg af Engelquist »

Aquaforest har sulfur.
Jeg har altid kørt med Balling og de seneste år, med ATI eccentials +.
Jeg har kun sporadisk skulle tilsætte sulfur og det har gerne været sideløbende med fluor.
Der skal gerne tilsættes en del for at rette værdierne op- men så går der gerne lang tid før de er lave igen.
Normalt får jeg en ICP test månedligt.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Jeg køre jo også med kalkreaktor og (næsten) månedlige icp og jeg har måtte tilsætte ekstra hver gang, de 2 første gange var det næsten 1 liter hver gang, nu er jeg neden på noget der ligner 100 ml, med en daglig tilsætning på 5 ml. Så måske er det et af de elementer der bliver mættet med tiden?
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

i øvrigt samme historie med Flourine (flour)
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Jeg synes i skal prøve at søge på R2R - Randy beskriver netop problemet med ion ubalancen, ved produkter som all in one produkter, eks modern reef.

Problemet ligger åbenbart i man er gået fra 4 væsker til faktisk kun 2 og det nye 1. Tropic marin anbefaler han dog i forhold til ion balancen🤷🏻‍♂️, samt AF C

Jeg selv har også kun skulle tilføje sulphur da jeg brugte Balling light. Siden overgangen til kalkreaktor , har jeg ikke skulle tilføje det.

Mit problem er som Thomsen Flourid og strontium skal jeg tilføje i store mængder pr måned. Pt 4,4ml dagligt af begge
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Interessante meldinger.
Jeg havde ikke tænkt på, at der kunne være sket ændringer i sammensætningen i sporstofblandingerne i takt med, at man reducerede antallet af dunke fra de originale 3.
Gik ud fra, at producenterne selvfølgelig havde haft ionbalancen med i deres overvejelser.
Men så passer det egentlig meget godt, at ændringen er sket inden for de sidste 1-2 år, hvor de måske har ændret fra Balling light trad. til det nye med færre dunke. Det er i den periode jeg har lagt mærke til det.
@Seniorreefer r har det samme som jeg, mangel på Flour og gerne også Strontium. Vi kører begge med kalkreaktor.
@ttkthomsen stikker så lidt ud, sådan er det med djøfere :T Du bruger slet ikke væsker?
Ellers passer det vel med det jeg oplever, bruger du væsker, Balling, ATI essentials, Modern reef eller andre, hvor antallet af dunke er reduceret, skal du påregne at skulle supplere med Sulfur løbende.
Jeg tilsætter dagligt
6ml TM A- og 6ml TM K+
0,5ml Jod og 20ml Strontium.
TM tilsætningerne er for at have en "bund" dagligt og så suppleres efter månedlig icp.
Dem der gerne skal suppleres hver gang er, zink, jern, mangan og nogle gange molybdæn og vanadium.
Et par gange er Barium dukket op. Underligt, for det er ikke noget der normalt er behov for ekstra tilsætning af. Første gang den kom, tilsatte jeg det anbefalede. Efter 6-8 mdr kom den så igen, men der tilsatte jeg det ikke. Gangen efter var den væk fra anbefalingerne :rolleyes: Men så kom den i den seneste test.
Nu har jeg tilsat det og venter så på, om den skulle dukke op.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2860 Søborg

Indlæg af Mikas »

Jeg har kørt på ati essesiel pro i mange år.
Jeg får lavet icp et par gange om året og har ikke manglet sulfit på nogle a mine.
Men fluor er altid lav O:-)
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Mikas skrev: ons 23. apr 2025 20:41 Jeg har kørt på ati essesiel pro i mange år.
Jeg får lavet icp et par gange om året og har ikke manglet sulfit på nogle a mine.
Men fluor er altid lav O:-)
Hvis du kun får lavet en icp test et par gange om året, så kan du muligvis falde uden for vinduet hvor det med ionbalancen slår igennem. Hvis du samtidig måske har haft lidt på lager af værkerne, så kan du muligvis nyde godt af, at de stadig har den rette ionbalance.
@Engelquist kører også ATI essentials og han skal supplere Sulfur.

Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

ttkthomsen skrev: ons 23. apr 2025 07:53 i øvrigt samme historie med Flourine (flour)
Jeg plejer også at skulle tilsætte ret betragtelige mængder af Flour, så jeg begyndte at tilsætte 10ml ugentligt. Så stoppede jeg med det, da jeg løb tør for flour. Ved den sidste icp skulle jeg ikke tilsætte, selvom der ikke var tilsat løbende.
Flour kan være noget uregerlig

Jan Lauridsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
8
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Birkerød, Denmark
Kontakt:

Indlæg af Jan Lauridsen »

Ifølge mine ICP-tests har niveauet af svovl (S) generelt været lavt i perioder, hvor jeg har anvendt både Fauna Marin Balling Light og Modern Reef RKS. Der ses muligvis en lignende tendens med Tropic Marin Original Balling, men det er endnu for tidligt at konkludere. Spørgsmålet er om variationerne i svovlniveauet kan være relateret til ændringer i mikrobiologiske forhold, herunder sammensætningen af bakteriekulturer eller indholdet i aminosyrebaserede produkter som jeg er flittig bruger af og har formodning om er tilsat MR produkterne inkl. RKS, PolyPop og CRF complete Reef Food.
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 8600 Silkeborg

Indlæg af SamuelChristensen »

Jan Lauridsen skrev: tors 24. apr 2025 09:33 Ifølge mine ICP-tests har niveauet af svovl (S) generelt været lavt i perioder, hvor jeg har anvendt både Fauna Marin Balling Light og Modern Reef RKS. Der ses muligvis en lignende tendens med Tropic Marin Original Balling, men det er endnu for tidligt at konkludere. Spørgsmålet er om variationerne i svovlniveauet kan være relateret til ændringer i mikrobiologiske forhold, herunder sammensætningen af bakteriekulturer eller indholdet i aminosyrebaserede produkter som jeg er flittig bruger af og har formodning om er tilsat MR produkterne inkl. RKS, PolyPop og CRF complete Reef Food.
Med Balling Original som du nævner, doseres der sulfur igennem Part C. Der doseres til ionbalancen med det nye saltniveau, der kommer når man doserer en to part. Men det suppleres ikke med doseringen hvis der er et reelt forbrug. Så hvis dit akvarie har et decideret forbrug af sulfur, vil det kræve korrektion udover Part C, og hvis dit akvarie ikke har et forbrug vil det blive holdt stabilt med ionbalancen fra Part C. :)
Forskellen på akvarier med forbrug og intet forbrug af det er interessant at dykke ned i :)
Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Indholdet af svovl i baljen falder hvis der anvendes kalciumklorid som kalcium og man ikke kompenserer med sulfat i sin balling / tilsætninger, f.eks. i form af magnesiumsulfat-heptahydrat
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Postnummer: 3460 Birkerød
Geografisk sted: Birkerød, Denmark
Kontakt:

Indlæg af Jan Lauridsen »

PoulD skrev: fre 25. apr 2025 15:18 Indholdet af svovl i baljen falder hvis der anvendes kalciumklorid som kalcium og man ikke kompenserer med sulfat i sin balling / tilsætninger, f.eks. i form af magnesiumsulfat-heptahydrat
Jeg tror, du rammer bolden præcist, @PoulD. Det spiller netop fint ind i ion-balancen som @SamuelChristensen beskriver, og jeg har tidligere ensidigt tænkt på min tilførsel af svovl som en primær kilde til den biologiske cyklus i mit system.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Jeg har lige tjekket op på historikken vedr mine ICP tests.

2019-2022 har jeg kørt med ATI Essentials
2023 - maj 2024 kørte jeg med Aquaforest balling.
Fra juni 24 og frem til i dag, igen med ATI Essentials.

ICP testene i perioden med Aquaforest balling, viser at der tre gange blev tilsat Sulfur (over halvandet år)
ICP testene i perioderne med ATI Essentials viser at der IKKE har manglet Sulfur.

SÅ i mit tilfælde har det kun været nødvendigt at tilsætte Sulfur, da jeg kørte med Aquaforest Balling- og altså IKKE mens jeg har kørt med ATI Essentials +.
Iøvrigt har Aquaforest Sulfur i deres varesortiment, hvorimod ATI ikke har det- hvilket jo nok skyldes, om deres produkt giver anledning til underskud af S eller ej...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"