Jensen metoden, saltvand for alle!

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Besvar
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

På den Svenske side har vi flere guider, nybegynder guiden, kemi for dummies, ”Lasse” metoden og budget guiden. Alle er rigtig gode og informative. De er skrevet for at hjælpe og baseret på vores erfaringer, men er oftest et kompromis da vi ikke alle er lige enige om hvad det kræves for at lykkes i denne hobby.

Da jeg godt kan lide at eksperimenterer, så starter jeg mit eget lille eksperiment.

Hvor billigt og enkelt kan jeg holde et 100 liters system?
Hvor svært er det at gå fra fersk til salt?

Forsøg 1 som starter i dag er ekstremt enkelt og billigt. 10% vandbytte per uge, det er det.
Ambitionen er læderkoraller, skiver og Zoa. Om det går godt opgraderer jeg til LPS, og sidst SPS. Her kommer jeg behøve opgraderer udstyr, men her snakker vi nok 1 år ud i fremtiden.
Fisk bliver 2 klovnfisk fra det store akvarium, måske en yellow watchman gooby og pistolreje. Men det kræver sand, som jeg ikke planerer at have.
20250416_130141.jpg
Her har vi så skønheden :)
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Jensen metoden, saltvand for alle!

Indlæg af Stefan »

Så nul filtrering, ingen overfladeskimmer osv.?

Detritus fjernes bare som del af vandskiftene?
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Stefan skrev: ons 16. apr 2025 13:13 Så nul filtrering, ingen overfladeskimmer osv.?

Detritus fjernes bare som del af vandskiftene?
Det skal jo være billigt! :)
Så ingen mekanisk filtrering, der kommer i lidt levende sten, det er alt.

Her har jeg funderet på om man skulle tage død levende sten som jeg har masser af i haven, og så bare et kg god sten fra det store. Burde købe macro rocks, men har jo død liggende...

Belysningen bliver LED.
20250416_153010.jpg
Har 3 sådanne som jeg kan bruge, men starter med 1.
Det er en plantelampe til SEK 250,-

Senere har jeg 2 Kessil kopier, da jeg ikke tror jeg kan vokse stenkoraller under disse, men det skal sq prøves.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Så har jeg scapet klart.

Stenene har lagt i vandhanevand uden cirkulation i 1-2 måneder, og de lugtede ikke af havet :)
Så jeg fyldte på ca 30 liter vand, i med 2 pumper, DC pumper, og her kommer jeg nok at bruge lidt penge på måske en eller to, kommer starte med en 6020 og måske senere en 6040.
20250416_155210.jpg
20250416_155150.jpg
Skal se om jeg kan tage mig sammen og bytte vandet hver dag, i en uge.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Nu ved jeg at stenene er FYLDT med PO4, er det så snyd at smide i ROWA?
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Thomas fra Stockholm skrev: ons 16. apr 2025 22:10 Nu ved jeg at stenene er FYLDT med PO4, er det så snyd at smide i ROWA?
Det burde vel kunne afhjælpes med solide vandskift.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

I går byttede jeg vand, ligeledes i dag, 100% eller ca. 30 liter per gang. Vandhanevand.

Stenene er blande de mest porøse jeg har set og fyldt med kalkalger og andet skidt, tror den ene har en død anemone som nok skal give problemer.
20250417_183752.jpg
Tror dette er en død anemone.
20250417_183758.jpg
Død GSP tror jeg.

Nu skete der ikke så meget, så i dag smed jeg i 2 poser med citronsyre og helvede, der findes lidt protein i vandoverfladen :) Så jeg gør det igen i morgen.

Fortsætter med 100% vandbytte til stenene er OK, i morgen bliver det 5 poser citronsyre.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Hvorfor citronsyre?
Hvorfor vil du sænke ph?
Edit: Hvis du ønsker at rense stenene for biologisk materiale, så plejer det at virke godt at bruge Brintoverilte, altså gå den anden vej.
Jeg har set det i anvendelse. Her blev stenene renset uden for akvariet inden de kom i. Der var altså gang i den mens det stod på. Det sydede og boblede helt vildt. Blev faktisk lidt utryg, men det forløb uden problemer.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Kom hjem til dette i dag :=)
20250418_154743.jpg
Tænkte det var en god ide at bytte vand :)
20250418_172107.jpg
Det endte med at jeg to ud stenene og rensede dem med en børste, en times arbejde jeg gerne havde været foruden.

Anledningen til at sænke PH med Citronsyre er at stenene er gamle, måske fyldt med kalkalger, så jeg ville "brænde" bort kalkalger og andet for at få ny frisk sten.
Stenene er blevet betyderligerer hviderer, ikke perfekt, så overvejer at smide dem i en spand med rigtig meget citronsyre i morgen og så højtryksrense dem.

Bakterier, PODS og salt blev handlet i dag, så jeg er klar. Brintoverilte skal jeg se om jeg kan finde, kommer ikke skade...
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Du er jo ved at opløse dine LS. Det er jo primært kalk og syre opløser kalk. Det materiale du ser i overfladen, er noget der har været bundet i kalken. Når kalken opløses frigives det.
Det er samme princip der gør, at en kalkreaktor virker. Så du har lavet en alternativ kalkreaktor :razz:
Brintoverilte kan være svært at få i større mængder. Prøv evt i et firma der leverer midler til rengøringsbranchen. Borup Kemi kan levere det her i DK. Jeg leverede 4x5L til den kunde, som rensede sine sten.
Husk ikke at blande syre og Brintoverilte. I bedste fald ophæver de hinanden.

Hvis du vil prøve Brintoverilte, så vil jeg foreslå at gøre det udenfor i en murerbalje. Vi brugte de store firkantede murerbaljer. Kom 1x5L i murerbaljen så vidt jeg husker.
Det kan udvikle en del varme når Brintoverilte interagerer med stenene. Gør du det i akvariet er der en risiko for at du står med en flækket rude.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Helt enig "Smart Seahorse", jeg var nok mere overrasket over at 2 poser citronsyre gjorde dette :)

I dag har jeg byttet vandet 100% 4 gange, og det bliver beskidt efter bare et par minutter, så jeg er positiv på resultatet, helt utroligt meget skidt der er frigivet.

Brintoverilte kan man få som mundskyl (0,5%) eller til rengøring af træ da det er "farligt".

Snakkede med en som skulle starte op igen efter 10 års pause, han havde bestilt et shallow-reef og skulle bygge akvariet så en stor del LS skulle være over vandet.
Den ide stjal jeg direkte :) Får se om jeg har sten som passer.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Jeg bruger altid klorin. Det opløser alt organisk materiale i løbet af nogle dage 1:10
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

nielsk skrev: søn 20. apr 2025 11:44 Jeg bruger altid klorin. Det opløser alt organisk materiale i løbet af nogle dage 1:10
Klorin gør det samme som Brintoverilte. Brintoverilte lugter bare ikke. Og som rengøringsmand har jeg en aversion mod Klorin.
Vi bruger det aldrig på arbejdet, da vi også bruger en del syreholdige midler.

Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

nielsk skrev: søn 20. apr 2025 11:44 Jeg bruger altid klorin. Det opløser alt organisk materiale i løbet af nogle dage 1:10
Skal under dagen overveje om det bliver kemisk krig... Ideen tiltaler mig da jeg gerne vil have så rene sten som muligt.
Og så har jeg yderligere 100 kg sten som jeg vil have i mine sumpe, men de er også fyldt med organisk materiale.

En kop kaffe til og så er det vel biltema :) Et par timer i en spand kan nok ikke skade?
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Så er uge 1 afklaret.

Jeg var ikke 100 tilfreds med stenene, så Biltema og 3 liter klorin, de fik ligge i et par timer, skylles grundigt derefter for der var rigtig meget som slap. Super tilfreds med klorin-dip.

Sjovt det altid er nervøst at fylde et akvarium med vand for første gang, selv om det bare er 100 liter.
4 * 700 ml salt tænkte jeg skulle passe og endte på 36 PPT.

Den kommende uge bliver det Nite-Out med gode bakterier 10 ml om dagen, ingen belysning.
Senere i aften når vandet er lidt varmere skal jeg smide i 5 poser med levende pods, håber de er levende da jeg glemte at jeg havde slukket for vinkøleren, så de har stået varmt siden i søndags.

Har også i dag smidt i en ganske stor mængde død Phytoplankton mix, dette som mad til pods, de kommer få 10 ml om dagen.

Ingen belysning.

Jeg overvejer kraftigt at montere min H7 Kina (Kessil) kopi LED lampe, da plantelampen har en blanding af tis-gul og rød som nu der er salt i akvariet ser utrolig utiltalende ud. Men det er lidt snyd, eller?

7 dage uden lys, hver dag bakterier og Phytoplankton, 5 poser pods kommer jeg hente i butikken.

Derefter på med lyset og 3 dage efter er det 10 eremitter og 10 turbo, 1 for hver 10 liter. Ja, og så 1 fisk.
1 skiveanemone og hvorfor ikke 1 lille SPS, har jo "forest-fire" og rød Montipora som jeg gerne vil blive af med.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Tænkte jeg ville kaste lidt "lys" over situationen...

Som i ser så er vandet nærmest grønt, og der er vel 50 ml phytoplankton som bidrager :)
20250425_220255.jpg
Dette ikke specielt smukt, så jeg overvejer at køre med en Kessil kopi.
20250425_220314.jpg
Utroligt meget bedre.

Alt det røde lys kommer desuden skabe ekstreme problemer med alger, så jeg kommer at bruge Kina.
Helst ville jeg købe en billig LED lampe med mere blå, men en såen har jeg haft og den holdt bare et par måneder.
Så det bliver en større invistering i lys end planeret.

Samme vej går det med cirkulation. Har en del AC pumper til ingen penge, men de larmer og akvariet ståe ½ meter fra mit hoved, så en Tunze er på vej.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

En kort opsumering.
Uge 1) Død sten, som er rengjorte i klor, lagt i vand i 1 uge, 100% vandbytte hver dag (35 liter) + NiteOut med bakterier 10 ml om dagen.
Uge 2) Saltvand blandet, i med totalt 10 små poser Marine Pods, og flydende phytoplankton. Stå mørkt i 1 uge.
20250430_161820.jpg
20250430_161827.jpg
20250430_161836.jpg
Belysningen blev en A7 Kina kopi på Kisel, den koster vel DKK 750,-
Cirkulationen er jeg ikke tilfreds med, den larmer, så en Tunze 6020 er bestilt, sammen med en DMP 10 :)
Da dette er et langtidsprojekt gider jeg ikke ha ting der larmer, og på toppen får jeg mulighed at teste kina-piss, for senere at opgradere til orginal versionerne, og til den tid har jeg også bedre råd.

På lørdag, dag 3 skal jeg handle :) enligt "Lasse" metoden er det 1 turbo og 1 eremit per 10 liter.
Jeg er ingen fan af eremitter, så det bliver 1,5 turbo per 10 liter, og en fisk. (om jeg ikke kan fange en af mine egne klovnfisk fra det store system).
Naturligvis lidt koraller, fra læderkoraller til SPS skal der i dag 3...
Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"