Alt for megen tang

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
hjalti45
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
6
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 1999

Alt for megen tang

Indlæg af hjalti45 »

Hejsa,

Efter indkøb af en enkelt koral med tang som havde lidt tang har det på kort tid udviklet sig voldsomt, har haft foxface til at græsse uden held, pt. En naso der napper lidt men langt fra nok, skifter min 30 liter vand pr md. I et 350 l akv.

Skal jeg virkelig ha alle stenene op i ferskvand eller findes der noget man ka gøre? Søpindsvin eller noget andet?
Er lidt desperat 🫣
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Alt for megen tang

Indlæg af crazy seahorse »

Tang? Er det noget macroalge værk du mener?
Der er ikke ret mange fisk, eller andet, der gider at æde det. Sjovt nok, for de fleste æder Nori tang med stor appetit og fornøjelse.

Min erfaring er, at det er manuel fjernelse. Ned med hånden og hiv det op. Kan du få stenen op, så læg den i saltvand og skrub den grundigt med en stiv børste. En neglebørste i nylon eller en grov tandbørste.
Det kan godt komme igen, men så skal det have en tur mere. Ingen bryder sig om at blive slået, heller ikke alger. Er man stædig, giver de langsomt op
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
hjalti45
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
6
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 1999

Indlæg af hjalti45 »

Tak for svar jep det er macroalger, ja jeg nappede lige venstre side med en børste og må bare gøre det igen igen igen, til det er væk så 🙄 tak for råd selv om det er det hårde råd -
Men ok så får man ryddet op selvfølgelig 🤣😊👍
bmvw
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
20
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø

Indlæg af bmvw »

Søpindsvin spiser alle slags alger med stor appetit 👍 dog også kalk alger 😅
Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
Besvar

Tilbage til "Sygdom"