Jeg dyrker selv 2 slags plankton hvoraf den ene er phytoplankton og jeg kan ikke huske navnet på. Phytoplankton bliver brygget i en 8 liters saftdispenser og den anden i en 4 liters dispenser. De bliver oplyst af et ledrør fra Jemogfix, samt iltet af en luftpumpe. Jeg halverer indholdet i hver beholder ca. en gang om ugen, når det er godt mørkegrønt og tilføjer nyt saltvand med et saltindhold tæt på 35 ppm (efter begge beholder er rengjort).
Af gødning har jeg brugt F2fertilizer, men efter at have læst en lang tråd på reef2reef samt Melev’s reef, og det at jeg ikke kan se nogen steder hvad F2fertilizer indeholder, er jeg gået over til helt alm. plantegødning til drivhuset. Her kan jeg se hvad det indeholder og jeg kan følge med om det skulle slå ud på min icp
test. Jeg tilføjer ca. 1 ml gødning til 1 liter vand, efter det er fortyndet.
Jeg tilsætter ca. 600 ml. om dagen (de to plankton blandet sammen i en 2 liters flaske). Den står i sumpen med
lys og luftpumpe og tilsætter således over hele dagen, GHL pumpen tilsætter først plankton og efter 5 minutter køre den så baglæns så der ikke står noget i slangen.
Jeg har også dyrket copepods, det gik så fint da de bare var i en spand uden
lys og lidt luft. Men så ville jeg gerne bedre kunne se dem, så de røg op i en transparant beholder på 10 liter fik
lys og ilt. De skulle de satme ikke bede om og så døde de. Så når det bliver lidt varmere i vejret, skal jeg i gang med copepods igen. Jeg har i hvert fald nok plankton til at fodre dem også.
Jeg har altid en flaske stående udenfor at begge typer plankton som jeg lige ryster en gang om dagen så hvis der skulle ske noget så er de der som backup. Om sommeren ryger de om på den anden side af huset så de står i skygge, det går fint og jeg slipper for kommentarer om hvad det nu er, der har fundet vej til køleskabet.
Det er svært at vurdere hvad tilsætningen gør ved akvariet, men jeg kan konstaterer at jeg har rigtige mange tanglopper eller hvad de nu hedder, alle
koraller ser ud til at trives, og når jeg tjekker sandet i mikroskopet er det fyldt med liv i mange forskellige størrelser (men jeg fik også først mikroskopet efter jeg begyndte at tilsætte så jeg ved ikke om det har nogen sammenhæng). Så jeg forsætter med det.