VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Phytoplankton dyrkning: Erfaringer og tips!

Forum til snak om foder til fisk og koraller
Jan Lauridsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
8
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Birkerød, Denmark
Kontakt:

Phytoplankton dyrkning: Erfaringer og tips!

Indlæg af Jan Lauridsen »

Jeg er lige begyndt at dyrke phytoplankton i en reaktor, og det ser ud til at gå godt. Min starterblanding er fortyndet med friskblandet saltvand og gødning.
Jeg er nysgerrig efter at høre om jeres erfaringer:
  • Hvilke dyrkningsmetoder bruger I?
  • Hvor meget doserer I dagligt?
  • Dyrker I også pods? Hvis ja, hvilke typer og hvordan?
Jeg er også nysgerrig på de positive & negative bivirkninger man kan forvente og derved skal holde øje med.

Jeg har tilført lidt phytoplankton til både display tanken og sumpen. Sumpen for at stimulere vækst af pods i de sten jeg har liggende - jeg har ikke et refugium, blot en mørk sump.
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Phytoplankton dyrkning: Erfaringer og tips!

Indlæg af ttkthomsen »

Jeg dyrker selv 2 slags plankton hvoraf den ene er phytoplankton og jeg kan ikke huske navnet på. Phytoplankton bliver brygget i en 8 liters saftdispenser og den anden i en 4 liters dispenser. De bliver oplyst af et ledrør fra Jemogfix, samt iltet af en luftpumpe. Jeg halverer indholdet i hver beholder ca. en gang om ugen, når det er godt mørkegrønt og tilføjer nyt saltvand med et saltindhold tæt på 35 ppm (efter begge beholder er rengjort).

Af gødning har jeg brugt F2fertilizer, men efter at have læst en lang tråd på reef2reef samt Melev’s reef, og det at jeg ikke kan se nogen steder hvad F2fertilizer indeholder, er jeg gået over til helt alm. plantegødning til drivhuset. Her kan jeg se hvad det indeholder og jeg kan følge med om det skulle slå ud på min icp test. Jeg tilføjer ca. 1 ml gødning til 1 liter vand, efter det er fortyndet.

Jeg tilsætter ca. 600 ml. om dagen (de to plankton blandet sammen i en 2 liters flaske). Den står i sumpen med lys og luftpumpe og tilsætter således over hele dagen, GHL pumpen tilsætter først plankton og efter 5 minutter køre den så baglæns så der ikke står noget i slangen.

Jeg har også dyrket copepods, det gik så fint da de bare var i en spand uden lys og lidt luft. Men så ville jeg gerne bedre kunne se dem, så de røg op i en transparant beholder på 10 liter fik lys og ilt. De skulle de satme ikke bede om og så døde de. Så når det bliver lidt varmere i vejret, skal jeg i gang med copepods igen. Jeg har i hvert fald nok plankton til at fodre dem også.

Jeg har altid en flaske stående udenfor at begge typer plankton som jeg lige ryster en gang om dagen så hvis der skulle ske noget så er de der som backup. Om sommeren ryger de om på den anden side af huset så de står i skygge, det går fint og jeg slipper for kommentarer om hvad det nu er, der har fundet vej til køleskabet.

Det er svært at vurdere hvad tilsætningen gør ved akvariet, men jeg kan konstaterer at jeg har rigtige mange tanglopper eller hvad de nu hedder, alle koraller ser ud til at trives, og når jeg tjekker sandet i mikroskopet er det fyldt med liv i mange forskellige størrelser (men jeg fik også først mikroskopet efter jeg begyndte at tilsætte så jeg ved ikke om det har nogen sammenhæng). Så jeg forsætter med det.
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af ttkthomsen »

Billed af setup
Vedhæftede filer
IMG_4595.jpeg
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

ttkthomsen skrev: ons 15. jan 2025 12:55 Jeg dyrker selv 2 slags plankton hvoraf den ene er phytoplankton og jeg kan ikke huske navnet på. Phytoplankton bliver brygget i en 8 liters saftdispenser og den anden i en 4 liters dispenser. De bliver oplyst af et ledrør fra Jemogfix, samt iltet af en luftpumpe. Jeg halverer indholdet i hver beholder ca. en gang om ugen, når det er godt mørkegrønt og tilføjer nyt saltvand med et saltindhold tæt på 35 ppm (efter begge beholder er rengjort).

Af gødning har jeg brugt F2fertilizer, men efter at have læst en lang tråd på reef2reef samt Melev’s reef, og det at jeg ikke kan se nogen steder hvad F2fertilizer indeholder, er jeg gået over til helt alm. plantegødning til drivhuset. Her kan jeg se hvad det indeholder og jeg kan følge med om det skulle slå ud på min icp test. Jeg tilføjer ca. 1 ml gødning til 1 liter vand, efter det er fortyndet.

Jeg tilsætter ca. 600 ml. om dagen (de to plankton blandet sammen i en 2 liters flaske). Den står i sumpen med lys og luftpumpe og tilsætter således over hele dagen, GHL pumpen tilsætter først plankton og efter 5 minutter køre den så baglæns så der ikke står noget i slangen.

Jeg har også dyrket copepods, det gik så fint da de bare var i en spand uden lys og lidt luft. Men så ville jeg gerne bedre kunne se dem, så de røg op i en transparant beholder på 10 liter fik lys og ilt. De skulle de satme ikke bede om og så døde de. Så når det bliver lidt varmere i vejret, skal jeg i gang med copepods igen. Jeg har i hvert fald nok plankton til at fodre dem også.

Jeg har altid en flaske stående udenfor at begge typer plankton som jeg lige ryster en gang om dagen så hvis der skulle ske noget så er de der som backup. Om sommeren ryger de om på den anden side af huset så de står i skygge, det går fint og jeg slipper for kommentarer om hvad det nu er, der har fundet vej til køleskabet.

Det er svært at vurdere hvad tilsætningen gør ved akvariet, men jeg kan konstaterer at jeg har rigtige mange tanglopper eller hvad de nu hedder, alle koraller ser ud til at trives, og når jeg tjekker sandet i mikroskopet er det fyldt med liv i mange forskellige størrelser (men jeg fik også først mikroskopet efter jeg begyndte at tilsætte så jeg ved ikke om det har nogen sammenhæng). Så jeg forsætter med det.
Tak for svar - dit system er på over 800 liter, hvis jeg husker rigtigt. Min bekymring ved dosering af phytoplankton er ændringer i næringsindholdet. Indtil videre ser jeg ingen ændring. Jeg tænker på at skrue op uge for uge, men indtil hvad? En stigning i næring? Men så har man vel allerede doseret for meget.
Det er overraskende, hvor lidt man finder ved søgning på nettet om emnet. Jeg vil også forsøge mig med pods og eventuelt en type phytoplankton mere.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Har dyrket og tilsat phytoplankton i flere år, jeg har en Grotech 18 liters reaktor og doserer kontinuerligt 3 liter om dagen.

Under har jeg en 50 liters regnvands beholder, med slat på 35ppm og F2 gødning. I denne har jeg tidligere haft en luftpumpe men jeg er ret sikker på at det er for lidt cirkulation så det skal jeg have opgraderet.

Min plankton plejer at dø hver 3-5 måned, og min teori er stillestående vand med gødning... Eller at jeg med tiden kommer til at blande i saltvand fra akvariet, og dermed får ind noget som på den ene eller anden måde tager livet af plankton.

Når den crascher går der altid en måned eller 2 inden jeg får taget mig sammen at gøre alt 100% rent og sat i gang igen, men nu er en af mine saltisser også startet på phytoplankton så det er neget enklere/billigere at få hjem frisk saft.
I blandt er jeg extra doven og køber koncentreret død plankton og det syntes jeg giver samme resultat, måske det også højre næringen i vandet, men det kan også skyldes at 3 liter per dag er for lidt levende plankton.

Så ja, det er bestemt godt for korallerne, og ikke mindst fisk da der kommer mange flere pods i akvariet.

Jeg tror grænsen er når vandet bliver grønt :) hvilket er meget utænkeligt da der er masser der kommer spise planktonnet, og de forøger sig ret hurtigt. Phytoplankton burde have modsat effekt, at det sænker næringen. (tror jeg)
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af ttkthomsen »

Jo 880 liter + sump. Jeg ved heller ikke hvor meget man burde tilsætter. Min po4 ligger mellem 0,04- 0,08 og nitrat er omkring 10. Men i forhold til at tilsætte for meget, så tror jeg hos mig at rullerfilter og skummeren tagen en del af det jeg tilsætter.

Ja jeg havde også forstået det sådan at plankton bl.a. levede af po4?
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Det sidste 3/4 år har jeg doseret 1/2 hver dag. Giver masser af pod, som jeg også skrev til dig, og billedet med de 2 typer, Jan.

Jeg dosere den som tager no3/po4 og bekæmper cyano bakterier. Dem som jeg har talt med bruger netop disse 2.

Jeg købte 1l af hver fra Flemming i Østjylland gruppen, og de har hold lige siden og jeg købte i foråret. Tapper 250ml af hver type dagligt og tilsætter om aften / nogle gange morgen når det lige passer. Når ca. jeg har taget 1,5 l, af hver tapper jeg 1l af hver til køleskabet. Tilsætter så saltvand med gødning, vitaminer og mineraler og venter til det er mørkegrøn igen

Når jeg ser for mange gullige belægninger tager jeg 2 nye bowler og laver ny kultur 1del plankton 4 dele vand
Setup. Ehiem luftpumpe, to saftevands bowler hver på 5 ( Ca.4,5L) liter. Led lys med 6000kelvin

Brug ikke skummer i 1 times tid uv og Ozone
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Fedt der kom gang i tråden og meget spændende at følge👍
Jeg overvejer selv at gå den vej, så blev endelig ved med at smide guldkornene fra jer 😊
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Jeg mener, det er en proces, hvor doseret phytoplankton optager næring fra tanken og selv bliver optaget eller fortærret, hvilket igen bliver til biomasse og restprodukter, altså lidt ny næring. Det kan resultere i en god vækst og fin balance i bedste fald. Men for store doseringer, hvor meget phytoplankton ikke optages, kan skabe problemer med høj næring. Det er det sidste scenarie jeg er bange for at ramme og forstår I er oppe i ret store koncentrede phyto mængder.
Mht rengøring af reaktor fik jeg forklaret af sælger jeg skulle rengøre med klorin. Det er ret voldsomt i min verden. Hvad gør I?
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Jan Lauridsen skrev: ons 15. jan 2025 15:01 Jeg mener, det er en proces, hvor doseret phytoplankton optager næring fra tanken og selv bliver optaget eller fortærret, hvilket igen bliver til biomasse og restprodukter, altså lidt ny næring. Det kan resultere i en god vækst og fin balance i bedste fald. Men for store doseringer, hvor meget phytoplankton ikke optages, kan skabe problemer med høj næring. Det er det sidste scenarie jeg er bange for at ramme og forstår I er oppe i ret store koncentrede phyto mængder.
Mht rengøring af reaktor fik jeg forklaret af sælger jeg skulle rengøre med klorin. Det er ret voldsomt i min verden. Hvad gør I?
Jeg vasker dem med varmt , med lidt kloring og lufttørrer dem. sætter dem på lager til næste gang.

Skyller dem i saltvand når jeg fylder på. Husk bakterie plankton / Cyano bakterie plankton ikke har den effekt du beskriver. Skummer og filter tager det

Cyano bakterien lever af Cyano. Lyder dumt, men de er i samme familie, men den gode af dem.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Seniorreefer skrev: ons 15. jan 2025 15:09 Husk bakterie plankton / Cyano bakterie plankton ikke har den effekt du beskriver. Skummer og filter tager det.
Kan du forklare det du skriver her Carsten - jeg kender ikke så meget til emnet.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Jan Lauridsen skrev: ons 15. jan 2025 15:21
Seniorreefer skrev: ons 15. jan 2025 15:09 Husk bakterie plankton / Cyano bakterie plankton ikke har den effekt du beskriver. Skummer og filter tager det.
Kan du forklare det du skriver her Carsten - jeg kender ikke så meget til emnet.
Heller ikke jeg og er et Kæmpe Rabit hole, ;) men fandt den lille video til os, samt officielle forklaring hos producent

Plankton | Science for Kids

Den jeg bruger mod cyano
Plankton24 Synechococcus (against cyan deposits)
Struggling with the ugly cyano film? You mean your corals, filter feeders, sponges and zooplankton are hungry for live phytoplankton? Then we have exactly what you are looking for. You can live us...
Struggling with the ugly cyano film?

You mean your corals, filter feeders, sponges and zooplankton are hungry for live phytoplankton?

Then we have exactly what you are looking for. You can successfully use our live Synechococcous Plankton against the unsightly cyanogen deposits and combat them sustainably! It is also ideal for restarting the tank as it greatly strengthens the microbiology.

Dosage against Cyano
To do this, add 100 ml per 100 liters per day (for example, for a basin with 500 liters of water, this would be 500 ml per day)
Preferably switch off the UVC/ozone systems & skimmers for about 1 hour so that it can spread and work better
You fight the cyanos permanently with a treatment duration of approx. 4 weeks (depending on the contamination)
There are no negative side effects to fear and overdose is also excluded
Phytoplankton absorb nutrients from the water, resulting in better water quality
100% organic, 0% chemistry
Dosage of coral food
To do this, add 50 ml per 100 liters per day (for example, for a basin with 500 liters of water, this would be 250 ml per day)
Preferably turn off UVC/ozone systems & skimmers for about 1 hour
There are no negative side effects to fear and overdose is also excluded
Phytoplankton absorb nutrients from the water, resulting in better water quality
When added to the aquarium, the corals thrive much better
This plankton can also be used for breeding very small larvae.
100% organic, 0% chemistry
Storage
Our live phytoplankton can be kept for at least 2 months in the refrigerator.
Den anden jeg bruger
Plankton24 - Nannochloropsis
Nannochloropsis Salina is used to lower elevated nitrate and phosphate levels. Dosing in the morning hours allows further photosynthesis of the Salina culture during the photoperiod...
Nannochloropsis Salina is used to lower elevated nitrate and phosphate levels.

Dosing in the morning hours allows further photosynthesis of the Salina culture during the photoperiod. Nitrate and phosphate dissolved in the water are thus absorbed and utilized.

What can Nannochlorose be used for?
Coral food, trace elements, vitamins
1) Lowers nitrate levels
2) Lowers phosphate levels
3) Turns the nitrate and phosphate into feed for lower animals
4) Trace elements are replenished
Action mode
Due to bacterial mass proliferation of strains of bacteria that feed on these unwanted contaminants, these substances in the water are converted into living substance (plankton). The clouds that arise initially last for a few hours, later much less.

This plankton can also be used to raise very small larvae and zooplankton.

Dosage coral care & nutrition
Add 50 ml to 100 liters per day (possibly in a swimming pool with 500 liters of water that would be 250 ml per day)
Preferably turn off UVC/ozone systems & skimmers for about 1 hour
There are no negative side effects to worry about and an overdose is also excluded
By adding it to the aquarium, the corals will thrive much better
This plankton can also be used to raise very small larvae.
100% organic 0% chemicals
Disse er i min optik dem som vi skalbruge, som har en værdi for vores lille stuereef
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af ttkthomsen »

Jan Lauridsen skrev: ons 15. jan 2025 15:01 Jeg mener, det er en proces, hvor doseret phytoplankton optager næring fra tanken og selv bliver optaget eller fortærret, hvilket igen bliver til biomasse og restprodukter, altså lidt ny næring. Det kan resultere i en god vækst og fin balance i bedste fald. Men for store doseringer, hvor meget phytoplankton ikke optages, kan skabe problemer med høj næring. Det er det sidste scenarie jeg er bange for at ramme og forstår I er oppe i ret store koncentrede phyto mængder.
Mit bliver bare rengjort i varmt vand og en svamp, intet andet.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Seniorreefer skrev: ons 15. jan 2025 15:39 ...

...
Disse er i min optik dem som vi skal bruge, som har en værdi for vores lille stuereef
Interessant information om Synechococcus, som tilsyneladende er en fotosyntetiserende organisme og endda en bakterie, der kan udkonkurrere cyanobakterier i akvariet. Det er da smart. Som jeg forstår det optager den også næring, men udkonkurrerer dinos og Cyano i reeftanks. Den må der være mange herinde der gerne vil have! Er det et velkendt råd mod cyano og virker det?
Nannochloropsis er måske den phytoplankton jeg har - sælger var ikke sikker.
Senest rettet af Jan Lauridsen ons 15. jan 2025 19:10, rettet i alt 1 gang.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Jan Lauridsen skrev: ons 15. jan 2025 16:20
Seniorreefer skrev: ons 15. jan 2025 15:39 ...

...
Disse er i min optik dem som vi skal bruge, som har en værdi for vores lille stuereef
Interessant information om Synechococcus, som tilsyneladende er en fotosyntetiserende organisme og endda en bakterie, der kan udkonkurrere cyanobakterier i akvariet. Det er da smart. Som jeg forstår det optager den også næring, men udkonkurrerer den type Cyano vi kæmper med i reeftanks. Den må der være mange herinde der gerne vil have! Er det et velkendt råd mod cyano og virker det?
Nannochloropsis er måske den phytoplankton jeg har - sælger var ikke sikker.
Carsten i Decocean sælger det også nu til kunder :GO . Ja, da jeg var ved at undersøge omkring det, fandt jeg kun de 2 her, som havde en positiv virkning på revet, og total biologisk gode.

Ups glemte at jeg brugte den til at tage Dino i mit bundlag Synechococcus :heart:
kilnakorr
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
4
Postnummer: 3500 Værløse
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af kilnakorr »

Jeg har dette aggregat, som jeg ikke har brugt længe.
20220108_133646.jpg
Phyto dyrkes i højre side og pods i venstre.
Skillevæggen har 4 ruder med 'micromesh' så pods bliver på deres side.
Simpel lufthævert føder plankton mellem kamrene.

Der er desuden en si der kan sættes med lufthævert også, således voksne pods automatisk fanges løbende og mindre pods ryger igennem.

Kan da tænkes den skal startes op igen.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

kilnakorr skrev: tors 16. jan 2025 19:00 Jeg har dette aggregat, som jeg ikke har brugt længe.
20220108_133646.jpg

Phyto dyrkes i højre side og pods i venstre.
Skillevæggen har 4 ruder med 'micromesh' så pods bliver på deres side.
Simpel lufthævert føder plankton mellem kamrene.

Der er desuden en si der kan sættes med lufthævert også, således voksne pods automatisk fanges løbende og mindre pods ryger igennem.

Kan da tænkes den skal startes op igen.
Du må i gang igen og dele flere af dine gode ideer til inspiration.
kilnakorr
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
4

Indlæg af kilnakorr »

Jan Lauridsen skrev: fre 17. jan 2025 09:04 Du må i gang igen og dele flere af dine gode ideer til inspiration.
Ja, kunne godt være weekendens projekt!
Skal bare lige på loftet og se om jeg kan finde alle delene.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

Helt lavpraktisk for en rookie: hvad behøver man for at komme igang?
Kan det gøres med 1,5 liters cola flaske, en alm energipære og en luftpumpe?
Hvor køber man starter kulture?
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af ttkthomsen »

Engelquist skrev: lør 18. jan 2025 08:28 Helt lavpraktisk for en rookie: hvad behøver man for at komme igang?
Kan det gøres med 1,5 liters cola flaske, en alm energipære og en luftpumpe?
Hvor køber man starter kulture?
Sagtens, og så lige noget gødning
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

Hvad med starter kultur?
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af ttkthomsen »

Den får du af mig, det er jo bare noget plankton der er parat til at blive høstet.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

ttkthomsen skrev: lør 18. jan 2025 12:47 Den får du af mig, det er jo bare noget plankton der er parat til at blive høstet.
Super👍 så i princippet som en surdej: man tager en lille portion fra, som man dyrker til næste gang?
kilnakorr
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
4

Indlæg af kilnakorr »

Fandt alle delene, og fik dem renset og sat sammen igen.
20250118_114758.jpg
Fik også lavet en hurtig video, så funktionen kan ses.:

Hvilke arter phyto har folket derude?
Kunne være sjovt at dyrke og prøve nogen forskellige.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

kilnakorr skrev: lør 18. jan 2025 16:06 Fandt alle delene, og fik dem renset og sat sammen igen.20250118_114758.jpg

Er det phytoplankton i det store kammer (til venstre) og copepods i det lille til højre?
Og hvad er flasken til venstre for akvariet?
kilnakorr
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
4

Indlæg af kilnakorr »

Engelquist skrev: søn 19. jan 2025 07:43 Er det phytoplankton i det store kammer (til venstre) og copepods i det lille til højre?
Og hvad er flasken til venstre for akvariet?
Korrekt.
Phyto hvor der er lys, og skruet op for luften, så phytoen vendes rundt. Pods går i det mørkere rum hvor vandet er stille.
Flasken er ikke en del af setuppet, og videokvaliteten var sku ikke så god, men det blot beboerne😊
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

Jeg har lige bestilt en luftpumpe og en flaske Grotech phytofood (gødning).
Det bliver meget simpelt her: en 1,5 liters colaflaske, lidt phytoplankton til opstart fra @ttkthomsen og en sparepære :-)

Et par spørgsmål:
Lader I lyset køre 24/7?
Tilsætter I plankton om natten?
Hvor lang tid kan man opbevare en færdig kultur?
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Engelquist skrev: søn 19. jan 2025 09:57 Jeg har lige bestilt en luftpumpe og en flaske Grotech phytofood (gødning).
Det bliver meget simpelt her: en 15 liters colaflaske, lidt phytoplankton til opstart fra @ttkthomsen og en sparepære :-)

Et par spørgsmål:
Lader I lyset køre 24/7?
Tilsætter I plankton om natten?
Hvor lang tid kan man opbevare en færdig kultur?
Jeg har kun kørt i under to uger, så det er hyggeligt at kloge sig på den baggrund. Jeg kører 18 timer med lys fra 6:00 til 24:00 og tilsætter manuelt mindre portioner tidligt om morgenen (længe før lyset tændes), om eftermiddagen når jeg har tid, og om aftenen inden sengetid. Jeg har læst mig til, at der kan være gode grunde til både dag- og nattilsætning.

Jeg har en 1,5 liters flaske som backup i køleskabet. Hver gang jeg tilsætter, tager jeg direkte fra reaktoren (5 liter) og fylder op med frisk saltvand. Når jeg har brugt 1-2 liter, tilsætter jeg yderligere gødning (2-4 ml) afhængigt af mængden af plankton i vandet. Jeg tænker, at forbruget må være eksponentielt, da blandingen bliver mørkere.

Planen er at rengøre, dvs. tømme reaktoren hver måned, tilsætte gødning og starte igen med plankton fra køleskabet. Pt. har jeg to kulturer - en fra Zoo Center Værløse og en fra DecOcean. De hedder vistnok Nannochloropsis og Synechococcus. De dyrkes og opbevares separat, da den ene altid vil udkonkurrere den anden hvis de blandes.
Senest rettet af Jan Lauridsen tirs 21. jan 2025 12:44, rettet i alt 1 gang.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

kilnakorr skrev: lør 18. jan 2025 16:06 Fandt alle delene, og fik dem renset og sat sammen igen.20250118_114758.jpg

Sjovt med et DIY-projekt som dit. Jeg antager, du har god erfaring med det og overvejer at lave noget lignende med et lille 30 liters glaskar, jeg tidligere har brugt til RO-vand. Jeg har pt. to typer kulturer - en fra Værløse Zoo og en fra DecOcean. De hedder vistnok Nannochloropsis og Synechococcus. Jeg har lige sat første bryg over med Synechococcus og gemt 3 liter Nannochloropsis i køleskabet til genstart og forbrug de kommende dage.
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af ttkthomsen »

Jan Lauridsen skrev: søn 19. jan 2025 11:49

Sjovt med et DIY-projekt som dit. Jeg antager, du har god erfaring med det og overvejer at lave noget lignende med et lille 30 liters glaskar, jeg tidligere har brugt til RO-vand. Jeg har pt. to typer kulturer - en fra Værløse Zoo og en fra DecOcean. De hedder vistnok Nannochloropsis og Synechococcus. Jeg har lige sat første bryg over med Synechococcus og gemt 3 liter Nannochloropsis i køleskabet til genstart og forbrug de kommende dage.
Jan vi skal vel næsten have en ny tråd i forlængelse af denne omkring hvordan mad klækker copepods, artemia og hvad der ellers er af pods….
Besvar

Tilbage til "Foder til fisk og koraller"