Deling af toadstool/sarcophyton

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Deling af toadstool/sarcophyton

Indlæg af charlie saltvand »

Haaaaaallløj salt nødder.

Jeg har en stor fin langhåret sarco der nu har delt hovedet i 2 lige store stykker.

Jeg ved godt det er verdens nemmeste koral at dele, men har lige et par ?? anyways.... :razz:

Hvis jeg lader dem være sammen et stykke tid (har ingen grund til at skille dem pt) vokser der så lidt "stamme" ud under hovedet?

- Hvis jeg på et tidspkt ønsker at skille dem af, er det så "bare" at skære det ene hoved af?
- Eller skal jeg skære et godt stykke af "stammen" af?
- Eller skal jeg skære helt ned til basen, altså dele stammen i hele længden fra hoved til fod?

Jeg er obs på at de kan udskille en masse lort når de bliver skåret i. Så når og hvis dét sker kommer der en sok med aktivt kul i sumpen :GO Dette fordi den sidder rigtigt godt fast på en stor sten i baljen

Tak for svar :biggrin:
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Deling af toadstool/sarcophyton

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har altid skåret/klippet dem med lidt stamme på, mest fordi jeg syntes det så ordentligt ud.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Ja tak Erik.

Det er denne basse, tydeligt at se at hovedet deler sig i 2 stykker nu
IMG_6580.jpeg
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Indlæg af SamuelChristensen »

Stilken kan danne polypper og nyt "hoved"
Dele af "hovedet" kan danne ny stamme.

Udfordringen er at få dem til at sidde længe nok på et substrat til de sidder fast selv. :D
Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Selv når jeg kun har haft et stykke hoved, så har jeg sat den fast på den sten den skulle sidde på med en elastik. De plejer ret hurtigt at fæstne sig.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Indlæg af SamuelChristensen »

crazy seahorse skrev: man 9. dec 2024 19:08 Selv når jeg kun har haft et stykke hoved, så har jeg sat den fast på den sten den skulle sidde på med en elastik. De plejer ret hurtigt at fæstne sig.
Jaja, der går gerne 8-10 dage. Men elastikken kan hurtigt være for stram når de så udvider sig igen og skærer igennem vævet.
Flere af mine sarcoer har et stykke elastik gemt inde i stilken år senere :K
Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
Casper M
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
4
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Indlæg af Casper M »

Det er bare i gang med at klippe og som du selv skriver så aktiv kul på efter! Hvis du har mulighed for at få en hjælper til at stå med en slange og suge vand ud i mens du klipper så gør det.. så for du meget af giften ud med det samme!
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"