Jeg har længe døjet med stort set 0 i både fosfat (0.00-0.03 max målt med Hanna) og nitrat (0.0-0.5 max målt med Salifert).
Har skruet ned for skummer, fodret mere, men ud fra målingerne er det status quo.
Startede for en måned siden med at dosere Plus-NP og kom hurtigt på max dosis, som er 1ml/100l. Det har intet ændret på mine målinger, som stadig er 0.00 fosfat og 0.5 nitrat.
Kan jeg overskride max anbefalingen uden større problemer, så længe jeg holder øje med værdierne?
Plus-NP max dosis
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 8
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2017
Re: Plus-NP max dosis
Hej Stefan, det lyder som et rev i trivsel!Stefan skrev: tors 28. nov 2024 15:57 Jeg har længe døjet med stort set 0 i både fosfat (0.00-0.03 max målt med Hanna) og nitrat (0.0-0.5 max målt med Salifert).
Har skruet ned for skummer, fodret mere, men ud fra målingerne er det status quo.
Startede for en måned siden med at dosere Plus-NP og kom hurtigt på max dosis, som er 1ml/100l. Det har intet ændret på mine målinger, som stadig er 0.00 fosfat og 0.5 nitrat.
Kan jeg overskride max anbefalingen uden større problemer, så længe jeg holder øje med værdierne?

Det er fordi Plus-NP indeholder N og P i andre former end Nitrat og Po4. Det er ikke meningen at du skal kunne aflæse det - du kan aflæse resultatet af cyklusserne (NO3 og orthofosfat/PO4), hvis der er et overskud af N og P.
Den N og P du doserer med Plus NP er ikke brugbart for alger - men direkte optageligt og meget brugbart for korallerne.
Hvis du doserer ren NO3 og PO4, så fodrer du algerne før korallerne.
Du kan godt gå forsigtigt over dosis, men det er ikke noget vi anbefaler. Jeg synes hellere du skal kigge på korallerne og bruge dem som indikator på dit behov.
Du fodrer korallerne og carbon doserer på én og samme tid med Plus NP.
Så det kan sagtens holde et equilibrium med forbrug og dosering, da produktet "gør rent" efter sig selv.
Er dine koraller flotte og sunde? Så ville jeg ikke ændre for meget. Brug Phos-Feed til at give mere fosfat direkte til korallerne eventuelt. Eller bare nyd at korallerne har det godt og algerne har det mega svært.

Hvis de er blege, så er behovet større end maximum dosis kan give sikkert. Så ville en "dosering" af tørfoder være gavnligt. fx en ekstra 1/2 teskefuld hver dag. Det er LANGT bedre end at dosere ren plantegødning. Ekstra foder fodrer hele fødekæden og vil også lave den N og P korallerne kan bruge direkte - før algerne.
Eller flere fisk, så mængden passer til korallerne.

Mvh
Samuel
Tropic Marins danske repræsentant.
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Tak Samuel!
Det giver pludselig mening det hele.
Jeg tror også jeg må se ind i noget tilsætning af uorganisk fosfat, da jeg har problemer med opblomstrende dinoer og/eller cyano. Afhængigt af hvilke dinoer det er, så kan fremgangsmåden for bekæmpelse være at fremme betingelserne for alger ved bl.a. at hæve næringsstofferne i form af bl.a. orthofosfat.
Korallerne ser egentlig sunde og fine ud.
Jeg tror også jeg må se ind i noget tilsætning af uorganisk fosfat, da jeg har problemer med opblomstrende dinoer og/eller cyano. Afhængigt af hvilke dinoer det er, så kan fremgangsmåden for bekæmpelse være at fremme betingelserne for alger ved bl.a. at hæve næringsstofferne i form af bl.a. orthofosfat.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 8
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2017
Så lidt.Stefan skrev: fre 29. nov 2024 09:14 Tak Samuel!

Overvej om ikke dosering af tørfoder kan opnå det samme, men uden først at give vækstboost til cyano og dinoer.
Korallerne bliver glade for den udledning de kan bruge og overskuddet går til alger.

Tropic Marins danske repræsentant.