Levende sand direkte fra Cypern… Good or bad??

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Levende sand direkte fra Cypern… Good or bad??

Indlæg af charlie saltvand »

Halløj forum venner.

Vi er en tur på Cypern i denne uge = blå himmel, ca 24-27 grader og middelhavs vand temp på ca 25 grader. Ahhhhh. Har fået snorklet en del og har set FLOTTE store ornate wrasser, trepletettet wrasser, kugle fisk, dragefisk (svømmet op af suez kanalen), red sea goatfish, goldband goatfish, anthias anthias, yellowspotted puffer…. Desværre ingen søheste og heller ikke skildpadder.

Nå, nu til SPØRGSMÅL:
Er det dumt at tage noget fugtigt sand med hjem fra en af de meget rene strande….? Det må være fyldt med GODE bakterier….?
Er det dumt at tage et par små sten med hjem, holde dem fugtige i en frysepose…. De må også være fyldt med en masse gode bakterier…..?

Risikere jeg at hive noget lort med hjem i baljen?

Har I nogle erfaringer i den retning?

Ps. En lille bonus historie.
I ca 1981 var jeg på Tenerife med en kæreste, fra dén tur medbragte jeg en lille søanemone til mit dengang 120L saltvandsakvarie. Den levede fint i flere år 🤩
Hygge hejsa herfra 🥳
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
glenn_24
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 4450 Jyderup
Saltvand siden?: 2009

Re: Levende sand direkte fra Cypern… Good or bad??

Indlæg af glenn_24 »

1. Mener det koster 300 $ pr gram du bliver taget med i tolden
2. Nu bliver jeg måske en gammel sur steder og høre på men når vi nyder verden under vandet så holder man fingrene fro sig selv og samler hverken dyr, koraller, eller lignende har selv været på dyk flere gange i Thailand, Mexico og det vil jeg gerne have lov til og fortsat kunne

Fortsat god ferie

Mvh glenn
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Glenn. Jeg ved ikke om du er en gammel sur stodder 🤷🏼‍♂️. Det håber jeg ikke 🤨🤩😃.

Kan egentligt godt forstå din pointe, men…. Ved ikke om det kan gradbøjes, men jeg prøver… fx alt det bundlag vi køber i dyre domme, hvor mon det kommer fra og hvordan mon det bliver “høstet”…..?
Jeg har været i Thailand flere gange og på “live on bord” dykkerture i det Indiske Ocean. Her kunne jeg ikke drømme om at røre noget og ej heller tage noget med hjem.
At tage en frysepose med fugtigt sand herfra svare i mine øjne til at tage en frysepose sand fra Blokhus….. 🤷🏼‍♂️

Hvis “man” skal gå planken ud, så skulle de vel få fingeren ud og forbyde charterferier, hvis man skal tænke på miljøet…
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Hej Charlie.
Jeg synes det lyder lidt tyndt at bruge sand fra havet. Kan ikke se forskellen mellem at købe et stykke levende sten til 100kr , ligesom Bo har gjordt

Teten med det er det samme som at hente sand i Blokhus, er i min optik ikke brugbart. Forstil dig flere millioner turister gjorde det hvert år, og en af årsagerne til man i Thailand kan risikere kæmper bøder, evt fængselssraf for at tage noget fra stranden eller revet.
Australien er det $5000 bare for en konkylie

Jeg er lidt på Glens side her😜
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"