Fiskefoder med hvidløg??
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Strøby egede
Fiskefoder med hvidløg??
Jeg har været forbi Carsten og købe nogle nye fine fisk. De for selvfølgelig varieret kost men syntes at kunne huske at nogen moste noget hvidløg ned i de frosne artemiaer for at booste fiskens slimlag. Har det noget på sig mon???
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Re: Fiskefoder med hvidløg??
Om det har en synlig effekt er nok tvivlsomt, men det skader sikkert ikke.
Jeg bruger selv flagefoder med hvidløg - og med spirulina.
Hvidløg - og så vidt jeg husker også ingefær, har været nævnt i forbindelse med kampen mod Marine ick. Men det har ingen effekt.
Det blev fremført, at begge skulle have inflammatoriske egenskaber. De skulle være bakterie hæmmende.
Nu er Marine ick ikke en bakterie, det er en parasit (Cryptocaryon irritans). Så ingen gavnlig effekt her.
Der blev også fremført det argument, at smagen/lugten skulle gøre at parasitten ikke vil sætte sig fast på fisken. Det er der imidlertid ingen videnskabelig dokumentation for.
Desuden skulle tilførslen af hvidløg være så kraftig, så det formentlig vil skade fisken.
Og så er parasitter en plage, der rækker langt ud over vores hobby. Dambrug er også plaget af det. Fandtes der en brugbar løsning, feks i form af foder med hvidløg, så ville metoden sprede sig lynhurtigt verden over. Mig bekendt er det ikke sket endnu.
Om det ligefrem skulle forbedre fiskenes slimlag er jeg ikke klar over, men igen, der sker sikkert ikke noget ved det.
Tror dog ikke jeg ville bøvle med at lave det selv, når man nu kan få tørfoder med hvidløg.
Jeg bruger selv flagefoder med hvidløg - og med spirulina.
Hvidløg - og så vidt jeg husker også ingefær, har været nævnt i forbindelse med kampen mod Marine ick. Men det har ingen effekt.
Det blev fremført, at begge skulle have inflammatoriske egenskaber. De skulle være bakterie hæmmende.
Nu er Marine ick ikke en bakterie, det er en parasit (Cryptocaryon irritans). Så ingen gavnlig effekt her.
Der blev også fremført det argument, at smagen/lugten skulle gøre at parasitten ikke vil sætte sig fast på fisken. Det er der imidlertid ingen videnskabelig dokumentation for.
Desuden skulle tilførslen af hvidløg være så kraftig, så det formentlig vil skade fisken.
Og så er parasitter en plage, der rækker langt ud over vores hobby. Dambrug er også plaget af det. Fandtes der en brugbar løsning, feks i form af foder med hvidløg, så ville metoden sprede sig lynhurtigt verden over. Mig bekendt er det ikke sket endnu.
Om det ligefrem skulle forbedre fiskenes slimlag er jeg ikke klar over, men igen, der sker sikkert ikke noget ved det.
Tror dog ikke jeg ville bøvle med at lave det selv, når man nu kan få tørfoder med hvidløg.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 8
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2017
Hvidløg i kosten skulle hjælpe mod bakterieinfektioner og appetitlighed i foderet.
Gerald Bassleer bruger hvidløg mod indvoldsorm og anbefaler det i sin bog.
Begge dele er en reduktion i stressforøgende tilstande, som vil give bedre slimlag og helbred. Så der er et argument der.
Gerald Bassleer bruger hvidløg mod indvoldsorm og anbefaler det i sin bog.
Begge dele er en reduktion i stressforøgende tilstande, som vil give bedre slimlag og helbred. Så der er et argument der.

Tropic Marins danske repræsentant.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
I mine akvarier de sidste 15 års tid er der, og har der absolut ikke været en hat til forskel på det ene og det andet! Jeg har enda eksperimenteret med ensidigt fodring af både med og uden i over et år a gangen, og ingen forskel! Tro kan dog flytte bjerge, så først når der ligger en obduktions report med målinger på alt indvortes og udvortes på diverse svære kejserfisk, sommerfuglefisk, kiruger osv, tager jeg stilling til det! Ind til da vil jeg hårdnakket påstå, at al påstand om positiv effekt mht hvidløg er direkte svindel og humbuk!
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 8
- Postnummer: 3460 Birkerød
- Geografisk sted: Birkerød, Denmark
- Kontakt:
Jeg benytter hvidløgs olie i mit tørfoder og gør det alene fordi en dygtig reefer anbefalede det dengang jeg startede op i 2017. Jeg søgte lige på nettet og fandt følgende. Bemærk der er ingen information om undersøgelsens metode.
Effekter af Hvidløg i Fiskefoder
Hvidløg er blevet undersøgt for sine potentielle sundhedsmæssige fordele i fiskefoder. Her er nogle nøgleobservationer:
Selvom der er behov for yderligere forskning for at bekræfte disse effekter specifikt for fisk, viser eksisterende studier, at hvidløg har potentiale som et supplement i fiskefoder.
- Antimikrobielle Egenskaber: Hvidløg indeholder aktive stoffer som ajoene, der kan bekæmpe visse bakterier og svampe. Dette kan reducere sygdomsrisikoen hos fisk.
- Immunstøtte: Hvidløg kan styrke fiskens immunsystem, hvilket hjælper dem med at modstå infektioner.
- Vækstfremmende: Hvidløg kan forbedre appetitten og dermed fremme væksten hos fisk, hvilket er gavnligt for opdræt.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Men Jan kunne man enten med optøet frostfoder eller med flagefoder, mikse det med et frisk presset hvidløg?Jan Lauridsen skrev: søn 29. sep 2024 08:41 Jeg benytter hvidløgs olie i mit tørfoder og gør det alene fordi en dygtig reefer anbefalede det dengang jeg startede op i 2017. Jeg søgte lige på nettet og fandt følgende. Bemærk der er ingen information om undersøgelsens metode.Effekter af Hvidløg i Fiskefoder
Hvidløg er blevet undersøgt for sine potentielle sundhedsmæssige fordele i fiskefoder. Her er nogle nøgleobservationer:
Selvom der er behov for yderligere forskning for at bekræfte disse effekter specifikt for fisk, viser eksisterende studier, at hvidløg har potentiale som et supplement i fiskefoder.
- Antimikrobielle Egenskaber: Hvidløg indeholder aktive stoffer som ajoene, der kan bekæmpe visse bakterier og svampe. Dette kan reducere sygdomsrisikoen hos fisk.
- Immunstøtte: Hvidløg kan styrke fiskens immunsystem, hvilket hjælper dem med at modstå infektioner.
- Vækstfremmende: Hvidløg kan forbedre appetitten og dermed fremme væksten hos fisk, hvilket er gavnligt for opdræt.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 1983
Tror sgu det bliver lidt for “skarpt” i smagen?
Jeg bruge også olie. Et par dråber på 2-3 mysis terninger ind i mellem, som så står og tør op.
Fiskene ELSKER det og der stinker af Bazar i hele hytten i lang tid…

Jeg bruge også olie. Et par dråber på 2-3 mysis terninger ind i mellem, som så står og tør op.
Fiskene ELSKER det og der stinker af Bazar i hele hytten i lang tid…
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
- Casper M
- Naso kirurg
- Reactions:
- 4
- Postnummer: 6430 Nordborg
- Saltvand siden?: 2019
Jeg bilder mig selv ind at jeg kan se en positiv effekt men det er ikke noget jeg kan bevise...
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 8
- Postnummer: 3460 Birkerød
- Geografisk sted: Birkerød, Denmark
- Kontakt:
Jeg bruger en AF Olie jeg blander i foder og har ingen erfaringer med friske hvidløg. Olien dufter eller stikker kun let af hvidløg afhængig af ens præferencer 
-
- Foxface
- Reactions:
- 6
- Postnummer: 4760 Vordingborg
Jeg har altid lavet mit eget hvidløgsvand som jeg kan blande med frost og flagefoder.
Et par pressede hvidløg og lidt vand i en lille skål med låg, også bare i køleskabet. De gange der er kommet hvidløg med i foderet, er det også blevet spist
Et par pressede hvidløg og lidt vand i en lille skål med låg, også bare i køleskabet. De gange der er kommet hvidløg med i foderet, er det også blevet spist
-
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
Ja det bliver spist, men det er jo ikke det sagen her drejer sig om
-
- Foxface
- Reactions:
- 6
- Postnummer: 4760 Vordingborg
Sikkert ikke, men charlie og tkkthomsen skrev om pressede hvidløg og en skarp smag, så jeg smed bare mine 2 cent med den erfaring jeg har med pressede hvidløg direkte i maden 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 20