Introduktion til min 200 liters reeftank i Birkerød

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Jan Lauridsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
8
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Birkerød, Denmark
Kontakt:

Introduktion til min 200 liters reeftank i Birkerød

Indlæg af Jan Lauridsen »

Erfaringer med min Reeftank

Jeg ønsker at dele mine erfaringer og observationer fra opstarten af min nuværende reeftank på 200 liter, som er min anden opstart. Selvom jeg har været reefer siden 2017 (læs her.), er der altid nye ting at lære, især når man starter en ny tank. Jeg har haft stor gavn af mine dygtige og erfarne venner, der har delt deres råd og erfaringer med mig. Derfor synes jeg, det er passende at dele mine egne oplevelser her på SF, inden de går i glemmebogen.

Du finder detaljer om min tank, udstyr, besætning, koraller og doseringsmetoder. Endvidere forklaringer om tests, styring, vandskifte og overvågning. Tråden indeholder mange billeder, der illustrerer erfaringer og fremskridt fra opstarten.

Indhold i Tråden
Senere i denne tråd har jeg zoomet ind på følgende emner: Detaljer om Min Reeftank
Akvarie og Udstyr:
  • Akvarie: Bima 200 liter med sump. Det var tidligere min fragtank, så det er ikke helt nyt. Jeg genstartede med rengjorte sten og nyt bundlag.
  • Udstyr: To flowpumper, rullefilter, skummer, to varmelegemer og returpumpe.
  • Osmoseanlæg: 50L RO-reservoir med harpiksfilter.
  • Belysning: 2 stk. Radion G6 Blue og 2 stk. Orphek OR3 Blue.
Besætning:
  • CUC-team: Clean-Up Crew til at holde tanken ren.
  • Fisk: 10 fisk, hvoraf de fleste er fra min forrige tank.
  • Koraller: Primært frags i mange størrelser, hovedsageligt SPS-koraller.
Doseringsmetoder:
  • Doseringsmetode: Startede med Balling Light og skiftede i april til Modern Reef RKS 7.7x.
  • Biodiversity doseres manuelt en gang pr. uge. Polypop og Complete Reef Food dagligt. Alle Mordern Reef produkter se https://modernreef.eu/.
  • Fosfat: Doserer i øjeblikket fosfat, men er på vej til en mere naturlig metode med ændret fodring. Jeg vil også fokusere på at føde tidligere i fødekæden. Du kan følge mine overvejelser her: Forbedring af fødekæden
  • Bolus Metoden: Adapteret fra FM (Fauna Marin) pr. 1. juni. Jeg droppede alge reaktor og kalkwasser-dosering uden negative konsekvenser for pH, som svinger fra 8,1 til 8,5 med et gennemsnit på 8,3.
Testudstyr og Styring:
  • Testere: Hanna-testere til overvågning af vandparametre som alkalinitet, fosfat, nitrat og calcium. Red Sea til magnesium.
  • Styring: APEX kontrollerer salinitet, pH, temperatur og Redox/ORP.
Vandskifte:
  • AWC: (Auto Water Change) styret fra APEX med 1% pr. dag, hvilket svarer til 13,19% på 14 dage.
  • Saltvand: 120L tønde med opblandet saltvand - semi-automatiseret (kræver manuel afvejning/måling af salt).
  • Salinitet: Vedligeholdes på 35 ppt (~1.025-1.027) og måles kontinuerligt med APEX-probe (unøjagtig, men stabil).
    • Nye blandinger kontrolleres med Tropic Marine præcisionshydrometer.
    • Ved fordampning benytter jeg APEX ATO, som er utroligt præcist og tilfører minimal mængde RO-vand pr. gang.
    • En overset kilde til udsving i salinitet er ændringer i vandvolumen, som typisk sker ved vedligeholdelse eller ændringer, der påvirker vandvolumen, f.eks. nye sten eller nyt udstyr i sumpen. Jeg bruger en kombination af ATO-sensor og en ekstra pumpe i det opblandede saltvand til AWC for at imødegå disse udsving.
Overvågning og Notater:
Jeg benytter APEX-app på min mobiltelefon dagligt. Den giver pop-up-alarmer og et godt visuelt overblik. Derudover bruger jeg APEX-appen til at registrere vandprøver og hændelser – både planlagte og noter om ændringer, jeg foretager i systemet. Det er praktisk at få en pop-up-besked, der minder mig om, at det er tid til en ny ICP-test eller udskiftning af slanger på pumperne.
APEX Dashboard:
APEX APP oversigt.jpg

Tilbage til toppen
Senest rettet af Jan Lauridsen lør 23. nov 2024 17:52, rettet i alt 48 gange.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Introduktion til min 200 liters reeftank i Birkerød

Indlæg af Engelquist »

Jeg har flyttet din tråd over til “Medlemmernes akvarier”.
Må vi se nogle billeder?🙏
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Tak Bo. Jeg tager friske billeder og lægger op.
Forsat god søndag.
Mvh Jan
Senest rettet af Jan Lauridsen tirs 16. jul 2024 15:18, rettet i alt 1 gang.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Bolus * Introduktion til min 200 liters reeftank i Birkerød

Intro - hvorfor Bolus metoden?
Jeg valgte at anvende Bolus-metoden af flere grunde, efter at have lyttet til flere timers YouTube-videoer med Doug og Claude samt læst forskellige FM-dokumenter. Jeg har også fulgt reaktionerne på forskellige udenlandske fora. Jeg håbede, at metoden ville have en positiv indvirkning på min pH, koralvækst og farvning. Desuden ønskede jeg at gøre doseringen enklere, fjerne kalkwasser og alge-reaktor. Jeg har forsøgt at samle de mulige fordele ved Bolus-metoden og løbende opdatere mit indlæg med mine egne erfaringer. Indtil videre ser det ud til at fungere. Selvfølgelig har jeg også overvejet de risici, jeg påtager mig, og vurderet, at det er bedre at fejle hurtigt med et nystartet setup end senere, hvor de økonomiske og følelsesmæssige omkostninger er større. I perioden har jeg midstet et par meget små frags, som var dækket helt af dino, samt mistet væv på et par grene af en grøn austrea. Om det skyldes Bolus eller alle mine andre ændringer vides ikke. Her er en opsummering af min forståelse af Bolus-metoden.

Introduktion
  • Fauna Marin Bolus-metoden er en struktureret tilgang til koraldosering og belysningsplaner. Målet er at forbedre korallvækst, akvariehelse og langvarig sundhed.
Metodeoversigt
  • Bolus-dosis: Doser hele den daglige mængde Fauna Marin Balling Light-alkalinitet i én dosis 30 minutter før fotoperiodens start. Denne enkeltstående dosis kaldes “bolus”.
  • Intens belysning: Lyset tændes med minimal eller ingen optrapning (maksimalt 10 minutter) til den specificerede maksimale intensitet i en begrænset periode og falder derefter til et normalt niveau inden for kort tid. Dette intense lys i begyndelsen af fotoperioden arbejder sammen med bolus for at superoplade fotosyntesen.
Fordele
  • pH-forbedring: Bolus-metoden hjælper med at opretholde en mere stabil pH i akvariet, hvilket er afgørende for korallernes sundhed og kalkvævets stabilitet.
  • Øget koralvækst: Ved at optimere fotosyntesen og pH-niveauerne kan korallerne maksimere deres vækst.
  • Systemstabilitet: Bolus-metoden gør dit akvarium mere pålideligt og forhindrer langsigtede problemer.
  • Tilgængelighed af halogener: Forbedring af fotosyntese og pH øger også tilgængeligheden af essentielle elementer som brom og jod.
  • Maksimering af fotosyntese: Intens belysning i begyndelsen af fotoperioden giver korallerne mere energi til vækst og kalkaflejring.
  • Eliminering af skadelig præcipitation og ophobning: Ved at dosere bolus én gang om dagen undgår vi overflødig dosering og ophobning af uopløselige salte.
Videnskabelig baggrund
  • Metoden er baseret på dyb forståelse af koraltankkemi og fotosynteseprocesser. Vi organiserer naturlige faktorer til at opnå positive resultater på det rigtige tidspunkt. Det er Claudes og Doug's opfattelse.
Status: 07-01-2025 - efter seks måneder
Jeg kan ikke bevise meget, selvom jeg har fulgt Bolus-metoden i seks måneder nu. Undervejs er jeg blevet mindre bange for kraftigt lys og har mere end fordoblet min belysning de sidste par måneder. Selvom KH-doseringen virker brutal, hjælper den min pH-værdi til at være over 8,2 fra starten af lysboostet. Belysningen skrues op fra 0 til 100 % over 10 minutter og ligger på dette niveau i 3-4 timer, inden den reduceres til 85 % de næste 5 timer, indtil aftenbelysningen tager over. Jeg har lys på i cirka 12 timer. Jeg kører derfor en mere brutal Bolus nu end da jeg startede. Med hensyn til vækst og farve har jeg ingen beviser, udover at jeg er tilfreds. Personligt tror jeg på ideen om, at korallerne får et mere metallisk genskær qua 100 % belysning i de farver, de har, hvilket også handler om flow, næring og sporstoffer.

Man kan diskutere, om Bolus er andet end marketing. Jeg mener, det er marketing, men det betyder ikke, at det ikke virker. Jeg mener også, at der er en vis logik i metoden i forhold til de argumenter, der bruges, uanset om de er dokumenterede. Skifter jeg RKS med noget andet, for eksempel Tropic Marin All-for-Reef, vil jeg stadig fortsætte med Bolus. Så i den forstand er Bolus mere en metode end produkter fra en bestemt leverandør.

Mine billeder er fra i aftes og taget med blåt lys og manipuleret hvidbalance. Jeg forsøger dog at vise de farver, mine øjne oplever i blåt lys. Så poppede er farverne i forhold til 10000K.
P1060016-2.jpg
P1060020-3.jpg
P1060029-2.jpg
P1060033-2.jpg
P1060037-2.jpg
P1060038-2.jpg
P1060048.jpg
P1060049-2.jpg
P1060057.jpg
Status: 17-08-2024 - efter 1,5 måned efter bolus opstart
Ingen væsentlige ændringer og jeg fortsætter med Bolus metoden. Korallerne står klart bedre, men det skyldes også andre ting du kan læse om i min tråd. Så længe jeg ikke oplever negative sider ved Bolus fortsætter jeg.
Status: 30-07-2024 - efter en måned efter bolus opstart
pH følger det samme mønster så godt 8,0 om morgenen, 8,2 efter bolus og stiger til 8,3-8,4 i løbet af dagen. Koraller trives - især efter at dinoflagellater er blevet elimineret, har de små fragmenter det bedre. Jeg mener, at væksten er ret god, måske endda tiltagende, og farverne bliver bedre dag for dag. Der er mange faktorer, der spiller ind, men i det mindste har denne måned dokumenteret en del allerede. Der er ingen blegning, død eller ødelæggelse. En god pH og stabil KH. Ingen kalkvand - ingen alge-reaktor til at regulere pH om natten. Jeg har bemærket, at Claude Schumacher fra FM mener, at stabil calcium (Ca) er vigtigere end stabil karbonathårdhed (KH) - hvis denne sammenligning giver mening. Tidligere har jeg jagtet stabil KH i løbet af døgnet - måske uden grund. Bemærk der er kommet nye artikler om metoden fra FM - se nedenfor.
8X2A9902-Enhanced-NR.jpg
Maleficent har fin farve (ikke som billedet - mere dyb-rød) - gode vækstspidser.
8X2A9905-Enhanced-NR.jpg
En ny frag som ikke har prøvet bolus før - sat ned for tre dage siden. Glad og fine gule spidser.
8X2A9907-Enhanced-NR.jpg
Tenuis multicolor - trives og farverne er mindre grønne i mine øjne.

Status: 16-07-2024 - efter 16 dage
pH niveau følger nu samme mønster hver dag og er dog lidt lavere og udjævnet lidt. Min: 8,0 Avg: 8,2 --> 8,3 Max: 8,4 uden brug af hjælpemidler ud over skummer og frisk luft udefra. Akvariet står i min kælder og er et "projekt" - jeg roder og sviner for meget!
pH_2024-07-16.jpg
Der tilsættes KH af to omgange jævnfør Modern Reef RKS 7.7x instruktion kl 9:30 og 9:40. Lys rampes op til 100% fra 9:50-10:00
pH_2024-07-16-Hour.jpg
På Redox/ORP ses tilsvarende drop ifm KH doseringen:
ORP_2024-07-16.jpg
Koraller får fortsat mere farve (skal noteres jeg kommer fra SPS der er "brunlige" --> grønne --> "mere korrekte"[/i] farver) og god vækst - ses tydeligst på monti's og charlice's.
Billede af den røde Maleficente der har valgt at blive grøn for nogle måneder siden. Storebror er fortsat fin rød. Det har intet med Bolus at gøre, men en koral jeg benytter som reference for vækst - som er tiltaget med Bolus. Før stod den i stampe. Nærbillederne er taget ca 40-50 minutter efter Bolus dosering.
Den grønne Maleficente acro ;) med flotte Dino Flagellater som lange tråde
8X2A9843-2-Enhanced-NR.jpg
Glad Bali Slimer trods brutale Bolus
8X2A9848-Enhanced-NR.jpg
Montipora Forest Fire med god vækst og glade polypper - vækst klart bedre efter skiftet til Bolus
8X2A9849-Enhanced-NR.jpg
Selv en Strawberry Shortcake acro kan lide en omgang KH + lys tæsk
8X2A9846-Enhanced-NR.jpg
Status: 12-06-2024 - efter 12 dage
Efter næsten 14 dages brug af Bolus-metoden, selv med en kort indkøringsperiode, har jeg observeret, at pH-niveauet gennemsnitligt ligger på 8,3 i løbet af døgnet, selvom kalkwasser og algereaktor er blevet fjernet. Korallerne har udviklet flere vækstspidser og fået mere farve efter blot nogle få dage. Dette er naturligvis en subjektiv vurdering, som også påvirkes af, at systemet stadig gennemgår en cyklingsproces, hvor uønskede bakterier og alger trives. Desuden doserer jeg ikke Baling Light, men i stedet Modern Reef RKS 7.7x i den fjerde måned. Jeg er dog ikke sikker på, om RKS skaber problemer eller andre resultater i forhold til Bolus-metoden på nuværende tidspunkt.

Referencer:
https://www.faunamarin.de/en/bolus/
https://www.youtube.com/live/TIFv53tOAn ... m5E-hzGmlN

New:
New: https://www.faunamarin.de/wp-content/up ... 5_24__.pdf
Tilbage til toppen
Senest rettet af Jan Lauridsen tirs 7. jan 2025 18:49, rettet i alt 12 gange.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Hvor er det bare så spændende du går sådan lidt videnskabeligt ind i det :GO :heart:
nielsk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

spændende indlæg! Tak for det, der er grobund for tanker om nyt nørderi til efteråret.
Hvor bliver de billeder af??
SPS : Stability provides succes
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Billeder * Introduktion til min 200 liters reeftank i Birkerød

Billeder fra opstart februar 2024

Billeder listet så nyeste er i toppen af indlæg.
Følg mig på Instagram

Billeder pr 1 november 2024:
1.LR_Bubbalicious_Millepora.jpg
2.LR_Bumble_Bee_Acropora.jpg
7.LR_Passion_Fruit_Acropora.jpg
8X2A0235-Enhanced-NR.jpg
9.LR_Rainbow_Candy_Cane_Acropora.jpg
15.LR_Superman_Millepora.jpg
16. LR Tropicana Anacropora (2).jpeg
17.LR_Wolverine_V2.jpg
Billeder af frags pr 11 september 2024:
Alt trives og får bedre vækst og farver. Da det hele er frags er nærbilleder stadigvæk det sjoveste at se på.
P9110081.jpg
P9110080.jpg
P9110078.jpg
P9110063.jpg
P9110061.jpg
P9110059.jpg
P9110056.jpg
P9110050.jpg
P9110045.jpg
Nærbilleder af frags pr 13 juli 2024:
8X2A9776-3-Enhanced-NR.jpg
8X2A9778-3-Enhanced-NR-1.jpg
8X2A9807-2-Enhanced-NR.jpg
8X2A9796-2-Enhanced-NR.jpg
8X2A9795-2-Enhanced-NR.jpg
8X2A9792-2-Enhanced-NR.jpg
8X2A9788-3-Enhanced-NR.jpg
13 juli: diverse nærbilleder af frags
20240627_210445.jpg
27 juni: Eksempel på dino flagellater og hvordan beskyttede områder af koral overlever i modsætning til udsatte områder.
20240602_181701.jpg
2 juni: Bemærk Blausomussa har fået det bedre trods alt.
20240602_181554.jpg
2 juni: Kampen mod dinos fortsætter og korallers trivsel udfordret. Koster nogle frags og andre mister væv ved spidser.
20240428_121239.jpg
28 april: de fleste koraller er i kamp med dinos som lukker af for lys. Ingen vækst - ren overlevelse.
20240403_080355.jpg
3 april: Ser lidt bedre ud på de gode dage om morgenen.
20240325_114520.jpg
25 marts: Den "grimme brune" fase har taget over og dinos er kommet til.
20240218_135230.jpg
18 februar: Alle fisk klarer genstarten trods tømt akvarie.
20240218_135153.jpg
18 februar: Blastomussa sølle i farve og trivsel.
20240218_134842.jpg
18. februar: Bundlag er lagt i og vandet klaret efter rullefilter og skummer har været på overarbejde.
20240208_174353.jpg
8 februar: Porsabord er købt direkte fra Porsa på mål og beklædt i sorte plader. Lamperne er Radion XR15 G6 blue. På billedet er tanken rengjort og klar til ny salt, sten og bundlag. Fisk og to koraller, en Skive og en Blastomussa, skal håndtere denne process hvilket ender godt.

8 januar 2024: Der er stort set kun tomme plugs og nøgne sten tilbage. Alle fisk klarer turen.
WhatsApp_Billede 2025-01-08 kl. 10.13.28_52938eb6.jpg
Sommeren 2021: Mens det var en fragtank koblet til samme sump som display tanken.
20210720_132748.jpg
Tanken er på 200l med udvendigt overløb. tilbageløb på bagside højre hjørne. Dækglas reducerer fordampningen væsentligt, men koster til gengæld PAR. Sumpen er 80l 3. delt med rullefilter, skummer og returpumpe i hver sit kammer. Altsammen skåret og limet af BIMA. Oprindeligt bygget som fragtank. Billedet er et ældre fra frag perioden.

Tilbage til toppen: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=97700
Senest rettet af Jan Lauridsen ons 8. jan 2025 11:14, rettet i alt 14 gange.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Modern Reef RKS * Introduktion til min 200 liters reeftank i Birkerød

Motivation for valg af Modern Reef’s RKS: Enkelhed og Naturlighed

Som en travl akvarist, der ofte er væk hjemmefra, har jeg valgt Modern Reef’s RKS som min foretrukne doseringsmetode. Her er mine begrundelser:
  • Enkelthed og Tidsbesparelse:
    - Modern Reef’s RKS er en alt-i-en-løsning, der eliminerer behovet for komplekse doseringssystemer og hyppige justeringer.
    - Jeg kan stole på, at RKS leverer de nødvendige næringsstoffer i præcise mængder uden daglig finjustering.
  • Naturlig Balance:
    - RKS indeholder essentielle sporstoffer fra naturligt havvand, hvilket giver mine koraller en mere autentisk oplevelse og understøtter deres naturlige biokemi.
    - Jeg opfatter metoden som en delvis støtte til tankens økosystem ved at bruge produkter, der efterligner naturen.
Modern Reef’s Proportional Consumption Reef Keeping System (RKS) er en unik metode, udviklet af Akil fra Euro Corals. Systemet er designet til at opretholde et blomstrende og farverigt akvarium ved at kombinere flere produkter: Complete Reef Food, Polypop og Biodiversity. Her er fordelene ved denne metode:
  • Complete Reef Food:
    - Dette er et komplet foder til hele reef tanken, der påvirker både mikroorganismer, symbiotiske bakterier, filterfodere og koraller direkte og indirekte.
    - Forbedrer vitaliteten og immunsystemet hos alle akvariebeboere.
  • Polypop:
    - Polypop er specielt designet til SPS-polyp-farvning, maksimal forlængelse og koralfarvning.
    - Det anbefales at dosere Polypop i løbet af dagen, når lyset er tændt, da det hjælper med at forlænge polypen og forbedre farvningen, især på SPS-koralpolypen.
    - Polypop styrker også korallernes immunsystem mod skadedyr og sygdomme.
  • Biodiversity:
    - Dette produkt indeholder essentielle sporstoffer fra naturligt havvand samt organiske og uorganiske mikronæringsstoffer og aminosyrer.
    - Biodiversity er en del af Modern Reef’s All-in-one Reef-Keeping System (RKS), som giver alt, hvad du behøver for et farverigt og blomstrende revakvarium.
Sammen med Modern Reef’s All-in-one Reef-Keeping System (RKS) 7.7x High Concentrate får man en omfattende løsning, der undgår overdosering og giver præcis dosering baseret på alkalinitet (KH) og calcium (Ca) dagligt forbrug. Dette system er et alternativ til kalkreaktorer med dosering af sporstoffer og har vist sig at være effektivt for mange revakvarister.

Husk at sikre, at dine næringsstoffer er påviselige, især PO4 (fosfat), for at få mest muligt ud af disse produkter. Hvis du oplever problemer med polypforlængelse, skal du kontrollere, at du ikke overpolerer vandet med ozon og aktivt kul, og at lysintensiteten og spektret er passende.

Forbehold:
Efter at have benyttet RKS siden april og resten i få dage, er ovenstående mere forventningsbaseret på Modern Reef salgsmaterialer end praktisk erfaring. Metoden er efter min opfattelse dyr, og det kan i sig selv udfordre jer med de store tanke. Pt. doserer jeg 12 ml pr. døgn fra hver af de fire dunke. Jeg vil dele billeder af nogle udvalgte koraller med mellemrum for dokumentation af korallernes vækst og trivsel.

Status pr 01-09-2023:
Indkøringen af RKS 7.7x har været nem, og jeg har oplevet god stabilitet. Da systemet stadig er i modning, og antallet af koraller fortsætter med at stige, justerer jeg doseringen med jævne mellemrum. Jeg baserer disse justeringer udelukkende på Hanna Alkalinity-målinger, hvilket gør det ret enkelt.
Jeg doserer BIODiversity og PolyPop manuelt. Det smarte ved disse produkter er, at de doseres i forhold til RKS-doseringen med en faktor på 0,04 til 0,08, når man bruger RKS 7.7x. Det er vigtigt at bemærke, at doseringen af de fire RKS-væsker er den samme. Jeg styrer doseringen baseret på KH-forbruget, som i øjeblikket er 15 ml pr. døgn. En 5 liters dunk RKS rækker derfor næsten et år.
Jeg bemærker, at flere og flere af mine "brunlige" SPS-koraller vender tilbage til de farver, de havde, da jeg købte dem. Uanset om det skyldes modningen af systemet, stabiliteten eller RKS, er jeg overbevist om, at det er en kombination af alle tre faktorer. Min sidste ICP test fra august viste, til min overraskelse, mange værdier var ret lave. Det har jeg rettet op på og forventer sende næste ICP test afsted om 6-8 uger.

Billeder primo juli 2024:
8X2A9783-3-Enhanced-NR.jpg
8X2A9776-3-Enhanced-NR.jpg
Tilbage til toppen
Senest rettet af Jan Lauridsen søn 1. sep 2024 09:31, rettet i alt 8 gange.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Senest rettet af Jan Lauridsen tirs 16. jul 2024 10:44, rettet i alt 1 gang.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

APEX * Introduktion til min 200 liters reeftank i Birkerød

Reef Controller – APEX

Jeg har en stor interesse for teknik og har valgt Neptune APEX-systemet som min akvariekontroller. I starten var det for at få overvågning og automatisering, men over tid har jeg lært, at systemet kan gøre så meget mere for mig. Her er en oversigt over APEX-systemets funktioner jeg gør gavn af:
  • Overvågning af Vandparametre: Tilslut sensorer til APEX for at måle vandtemperatur, pH-niveau, Redox/ORP, salinitet, nitrat og andre vigtige parametre. APEX holder dig opdateret og sender alarmer, hvis noget er uden for det ønskede interval.
  • Automatisering af Udstyr: Med APEX kan du styre pumper, lys, varmelegemer og andre enheder i dit akvarium. Opret tidsskemaer, udløsere og forbindelser mellem forskellige enheder for optimal kontrol.
  • Foderautomatisering: Programmér APEX til automatisk at fodre dine fisk på bestemte tidspunkter. Dette er særligt nyttigt, når du er væk hjemmefra.
  • Sikkerhed og Nødprocedurer: APEX kan advare dig om problemer som strømsvigt, høj temperatur, høj vandstand, manglende flow eller lækage. Du kan også oprette nødprocedurer, der slukker for udstyr eller tænder backup-pumper.
  • Fjernadgang og Overvågning: Tilgå APEX via internettet og overvåg dit akvarium, selv når du ikke er hjemme. Dette giver dig mulighed for hurtigt at reagere på uønskede situationer!
Jeg bruger primært APEX APP-værktøjet til mine akvariebehov. Dette værktøj giver mig et klart overblik, sender pop-up-alarmer og gør det nemt at interagere via brugerfladen. Over tid har jeg konfigureret systemet til at imødekomme mine specifikke behov. Jeg opdager ofte nye muligheder og justerer parametre. For eksempel opdagede jeg for nylig, at min salinitet var lidt for høj. Jeg løste dette ved gradvist at tilføre mindre friskblandet saltvand gennem min AWC (Automatic Water Change) over flere uger. Min AWC kører hvert 10. minut og erstatter ca. 17 ml vand. Min ATO (Auto Top Off) følger let med og tilfører manglende RO-vand, alt sammen styret af salinitetsværdier. ATO’en er programmeret med flere sikkerhedsforanstaltninger, så den aldrig tilfører for meget RO-vand ad gangen og kun kører hvert 30. minut.

Et andet eksempel er min overgang til Bolus-metoden, hvor jeg tilpassede lys, dosering og flow direkte fra APP’en. Fremadrettet planlægger jeg at automatisere slukningen af rullefilter og skummer i ca. 4 timer, så min Bolus-dosering og flydende næring ikke filtreres ud med det samme. Der er virkelig mange muligheder!

Vedlagt er et par billeder af APEX-interface, som set på mobile enheder. Bemærk, at der også er et godt browserinterface til PC og xPAD.
Screenshot_20240714_111950_APEXFusion.jpg
Overbliksbillede med de vigtigste vandparametre, jeg har installeret.
Screenshot_20240714_112227_APEXFusion.jpg
Vandparametre præsenteret som grafer. Du kan vælge hver enkelt og se trends over de sidste uger og måneder.
Screenshot_20240714_112046_APEXFusion.jpg
Nogle af de knapper, jeg selv har defineret, f.eks. PHOTO, som når aktiveret ændrer til hvidt lys på mine Radion G6-lamper.

Forbehold: Der findes sandsynligvis alternative og mere omkostningseffektive løsninger end APEX. APEX kan være dyrt og komplekst at bruge med avancerede funktioner. Dog er det nemt at konfigurere, så længe man benytter de indbyggede standardfunktioner. Jeg har haft positive oplevelser med support fra Neptune, men har også stødt på udfordringer med manglende lagerbeholdninger i de seneste år. Ved lanceringen af deres nyeste produkter har der været alvorlige fejl, hvilket har skadet deres omdømme.

Du er velkommen til at kommentere eller stille spørgsmål.

Detaljer for de interesserede:

Regulering og Kontrol af Temperatur:

Jeg har installeret to varmelegemer og to temperatursensorer i mit akvarium. Begge varmelegemer er placeret i sumpen og får strøm fra APEX-strømskinnen. Det primære varmelegeme opretholder en temperatur på 25,5 grader, mens det sekundære fungerer som backup. Det tænder kun, når temperaturen falder under 25,4 grader, med en forsinkelse på 60 sekunder. Dette sker kun under særlige omstændigheder, f.eks. om vinteren, når der ikke er lys i akvariet.

For at undgå for hyppig tænd/sluk-funktion kører jeg med en forsinkelse på 60 sekunder både før og efter en tændsituation. Jeg har adgang til en logfil, hvor jeg kan følge tænd/sluk-intervallerne. Temperaturproben i sumpen styrer temperaturen, mens proben i displaytanken bruges til kontrol.

Hvis temperaturen i displaytanken falder, kan det skyldes problemer med varmelegemerne, returpumpen eller manglende vand i overløbet.

En ven af mig bruger fire varmelegemer i kæde. Det primære varmelegeme kører næsten konstant uden for lysperioden, mens de tre andre kobler ind efter hinanden med en forsinkelse på 5-10 minutter. Logfilen viser, at det primære varmelegeme kun kører om natten, mens det sekundære kun er aktivt i de tidlige morgentimer.
Temperatur 2024-07-16 122309.jpg
For at forhindre, at vandet koger, hvis termostaten i varmelegemet svigter, har jeg også indstillet en maksimal periode, hvor varmelegemet må være tændt.
Temperatur kode 2024-07-16 122615.jpg
Temperatur kode 2024-07-16 122615.jpg (25.11 KiB) Vist 8982 gange
Kontrol af Vandstand i RO Tank, Sump og Akvarie:

Jeg anvender APEX ATO-systemet, som styres af to optiske sensorer. I praksis er det den nederste sensor, der sikrer tænding og slukning af ATO-pumpen. I RO-tanken er der monteret en måler, der viser vandstanden i centimeter, og i sumpen har jeg monteret to andre optiske sensorer, som måler vandstanden. Dette gøres for at forhindre overløb og slukke for returpumpen, hvis vandstanden bliver for lav. Begge sensorer er blevet testet og fungerer korrekt – især når akvaristen begår fejl! I displaytanken er der placeret en optisk sensor, der sikrer, at vandstanden ikke bliver for høj. Hvis det sker, udløses en alarm, og returpumpen slukkes. Når returpumpen slukkes, slukkes skimmeren og varmelegemerne automatisk. Derudover er der monteret en flow-sensor på overløbsrøret, som viser, om gennemstrømningen er normal.
RO pumpe kode 2024-07-16 125335.jpg
RO pumpe kode 2024-07-16 125335.jpg (34.65 KiB) Vist 8977 gange
Som det ses, er der en mængde kontroller indbygget i koden. Se, hvor mange kontroller du kan finde ;)

Når jeg fremstiller nyt RO-vand, styrer jeg processen ved hjælp af en magnetventil, som automatisk lukkes, når vandstanden i RO-tanken når over 40 cm. Jeg anvender også AWC (Automated Water Change), hvor jeg udskifter 1,8% af vandet dagligt. Dette giver mig saltvand, der rækker til ca. 70-80 dage. Ud over at overvåge vandstanden kan jeg også kontrollere saliniteten, hvilket giver mig mange kontrolmuligheder. Det er virkelig smart, så længe jeg husker at teste det hele grundigt – risikoen for fejl mindskes ikke, selvom man er teknisk dygtig ;) Heldigvis kan man sikre sig på flere måder med gode APEX-kommandoer, men det bliver vist for detaljeret.
RO-FLOW billede 2024-07-16 131313.jpg
RO-FLOW billede 2024-07-16 131313.jpg (12.21 KiB) Vist 8977 gange
Nederst flowmåler og øverst RO-vandstanden.

Styring af Lys og Flow:

Jeg anvender Ecotech flowpumperne MP40 og lamperne Radion G6. Med APEX MXM-modulet kan man styre både lys og flow baseret på tidspunkter og andre begivenheder. For eksempel aktiverer jeg mere flow omkring Bolus-doseringen – både i sumpen og displaytanken. Desuden kan man i APEX oprette profiler til disse komponenter, så man nemt kan aktivere den ønskede profil via en enkelt knap i appen eller styre via programmering. Jeg har flere profiler, som jeg manuelt styrer via knapper i appen. Ved fotografering justerer jeg lyset til at være mindre blåt og mere hvidt, og jeg sætter flowpumperne til et minimum. Under vedligeholdelse har jeg en knap, der udfører de samme handlinger som for PHOTO og tænder lys over sumpen samt stopper skummeren. Hvis der opstår alvorlige driftsfejl, har jeg endda moret mig med at gøre den ene lampe ekstra rød, så alle kan se, at der er problemer.

Jeg benytter de prædefinerede profiler for både lamper og pumper. AB+ for lys, og pumperne veksler mellem 10 forskellige flowmønstre over døgnet. Med MXM kan man også oprette grupper af lamper og pumper og derved opnå en enklere opsætning – til dels som det er kendt fra Ecotech Mobius app.
Lys-flow 2024-07-16 133605.jpg
Her ses MP40 flow sammen med lys – både natlys og dagslys.

Dosering:

Jeg doserer Modern Reef RKS 7.7x og skiftede fra Balling Light tilbage i april 2024. RKS-systemet kræver fire pumper, som doseres via en Kamoer F4 PRO. Jeg planlægger dog at skifte til APEX, så jeg kan styre doseringen via samme app. Jeg er generelt tilfreds med DOS-pumperne, selvom de fleste peristaltiske pumper støjer.
Som noget nyt er jeg begyndt at dosere Modern Reef Polypop og Biodiversity manuelt. Det kan gøres fra DOS men kræver en stirrer - den løsning kommer senere.

Bemærk, at Neptune har lanceret en Quite-version af deres DOS-doser, som har været ramt af fejl, dvs. har kørt løbsk. Det har skabt en del uro. De gamle DOS er kendte for at være stabile og nøjagtige. Problemerne ser dog ud til at være løst igen.

Jeg har modtaget support fra Neptune et par gange og har været særdeles tilfreds med svar og løsninger indenfor 24 timer. Sidste tilfælde tilmed med online support hvor de kiggede direkte ind på min kørende APEX. Helt super support - fejlen var iøvrigt min ;)

Ref: Modern Reef

Tilbage til toppen:
Senest rettet af Jan Lauridsen søn 1. sep 2024 09:19, rettet i alt 12 gange.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Update pr 14 juli 2024. Jeg har splittet beskrivelsen op i flere opslag jeg vil vedligeholde:

Se indlæg

Vh Jan
Senest rettet af Jan Lauridsen lør 17. aug 2024 16:51, rettet i alt 1 gang.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Update pr 16 juli 2024. Der er mange ændringer til bl.a. APEX opslaget samt friske billeder på opslagene.

Jeg har splittet beskrivelsen op i flere opslag jeg vil vedligeholde de kommende måneder.
Se indlæg
Senest rettet af Jan Lauridsen lør 17. aug 2024 16:52, rettet i alt 2 gange.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Dinos * Introduktion til min 200 liters reeftank i Birkerød

Kampen mod Dinos

Jeg har kæmpet med dinoflagellater (dinos) siden jeg startede op igen i februar. Det store udbrud begyndte i midten af marts, muligvis som resultat af nyt frisk bundgrus.
20240723_152135.jpg
Jeg har prøvet forskellige metoder som CUC, bakterier, høj flow, blæsning, sugning og bare at give det tid. Korallerne vokser og trives nogenlunde, hvis jeg holder dem rene – dette gælder både LPS og SPS. Jeg har ikke været i panik, selvom nogle af de mindste SPS-koralfrags er gået tabt. Jeg har læst og søgt på nettet i det uendelige. Da kemikalier er udelukket, har jeg indsnævret løsningerne til, at jeg har fået dinos under mikroskop, og det viser sig at være dinoflagellater Ostreopsis – en type, hvor UV-filter har god effekt.
DF3.jpg
DF3.jpg (65.85 KiB) Vist 8875 gange
DF2.jpg
Derfor har jeg den 23. juli monteret UV-filter og filtersok på returløbet, alt sammen placeret i displaytanken. Desuden har jeg monteret et kulfilter i sumpen som anbefalet for at håndtere eventuelle giftstoffer. Nu er det bare at afvente, mens nye spørgsmål hober sig op. Hvor længe skal jeg forvente, at det tager, før jeg ser effekten? Hvornår kan jeg afmontere UV- og kulfilter igen? Hvilken betydning får det for de "gode" bakterier og korallernes trivsel?
20240724_084909.jpg
Det er forventningen baseret på erfaringer fra andre, at dinos er væk efter en uge, og man skal fortsætte med UV i ca. to uger herefter. UV-filterets størrelse skal yde 1 watt pr. 10 liter og flow på ca. 2x tankvolumen pr. time. Allerede efter 24 timer kan jeg iagttage væsentlige ændringer på bund og sten. Mængden af svæv, der lægger sig omkring korallerne, er stort set væk og således ikke en stressfaktor for dem.

Status 28. juli - efter fem dage med UV-filter:

I aftes den 27. juli var der ingen synlige tegn på Ostreopsis. Både bundlag og sten var helt rene.
8X2A9882.jpg
Blastomussa trives godt uden kampen med dinos - bundsten ser snart normale ud igen.

Status 17. august - 25 dage efter UV-filter blev monteret:
  • Dinos var ikke synlige efter en uge med UV - måske tidligere.
  • UV kørte i 3 uger, inden det blev slukket og afmonteret den 13. august.
  • Efter fire dage uden UV-filter er der ingen tegn på dinos eller andre uønskede bakterier.
  • Nitrat og fosfat er i balance, dvs. 100:1, og andre værdier ligger som de skal (salinitet, KH, Ca og Mg).
Status 26. august - UV-filter blev monteret igen:
  • Dinos kom tilbage igen efter en uge og UV filteret kom på igen.
  • Nitrat og fosfat er ikke balance efter forholdet 100:1 og værdier nede i den lave ende: 1,2 og 0,02
  • UV filter bliver på 24x7 indtil systemet er modnet helt og kritiske værdier på plads
  • Jeg forstår fra mere erfarne reefers, mangel på Jod, Flour eller Molypdæn kan medføre risiko for Dinos!
Man ser ikke mange Dinos mere mm man studerer bund og koraller på tæt hold over dagen:
8X2A0010-Enhanced-NR.jpg
Status 14. oktober - UV-filter afmonteret:
  • Ingen tegn på dinos eller andre bakterier
  • Nitrat og fosfat er ikke balance efter forholdet 100:1 og værdier nede på nul efter automatisk fodring i fire uger
  • Display tanken fremstår meget ren og fri for alger. Kun kiselager havde sat sig godt fast på glasset efter være urenset i fire uger.
Milka.jpg
Stylophora Milka trives godt trods alt. På dette ses ikke samme strenge af dinos ostreopsis som ovenfor.

Status 1. november - UV-filter monteret igen - suk!:
  • Efter godt en uge uden UV filter placeret i display tanken er dinos så småt tilbage igen.
  • Nitrat og fosfat er igen i balance efter forholdet 100:1 altså nitrat på ca. 5ppm og fosfat på ca. 0,06ppm
  • UV filtret er nu monteret i sump - så håber jeg det er nok selv om anbefalinger foreskriver montering i display tank.
  • Det er min plan at køre UV 24x7 i en uge. Er alle dinos væk (synlige strenge) vil jeg reducere til 6 timer sidst på dagen.
  • Jeg doserer bakterier og holder alle elementer oppe iht ICP anbefalinger.
Status 1. januar 2025 - UV-filter og fortsat ostreopsis dinos:
  • Jeg har oplevet moderat mængde dinos og derfor fokuseret mere på korallerne og deres trivsel
  • Nitrat og fosfat ligger konstant for lavt grundet vækst - fodrer fisk to gange dagligt og doserer næring (nitrat & fosfat)
  • UV filtret er nu monteret i display tank og kører 24x7
  • Kører en bakteriekur i januar og tilsætter phytoplankton
  • Alle elementer holdes oppe iht ICP anbefalinger.
  • Der kører fortsat med kraftigt flow 24x7
Status 25. marts 2025 - UV-filter og næsten ingen ostreopsis dinos:
  • Jeg har oplevet et voldsomt fald i antal Ostreopsis og ser dem kun få steder
  • Jeg har i en periode på nogle uger kørt med nedsat hvidt lys
  • Nitrat og fosfat ligger konstant for lavt - fodrer fisk 1 gang dagligt og doserer IKKE næring (nitrat & fosfat)
  • UV filtret er monteret i display tank og kører 24x7
  • Tilsætter forskellige bakteriekurer flere gange ugentligt
  • Tilsætter phytoplankton flere gange dagligt (levende og gelé via doser)
  • Alle elementer holdes oppe iht ICP anbefalinger.
  • Der kører fortsat med kraftigt flow 24x7 og mange PAR
Mack citat: Jern kan være med til at fremme væksten af dinoflagellater, men de sporstoffer, vi typisk forbinder med disse mikroorganismer, er jod, molybdæn, vanadium, fluor, zink og nikkel. Når disse elementer ikke er i balance, er det ofte her, vi ser problemer opstå i akvariet.

Jeg har god gavn af følgende kilder:
Mack's Reef... Dinoflagellates support group! på Facebook (under filer ses vejledninger)
Dinoflagellate Treatment Guide (se afsnit 4 for Ostreopsis)
Gode venners råd, som altid.

Citat fra Mark Clarke som er ivrig kommentator på dino problemstillinger:
Hav næringsstoffer inden for målbare områder (5-20 NO3-, 0,05-0,15 PO4). Tilføj copepoder, doser fytoplankton dagligt (for de første to uger ca. 10 ml for hver 75 liter) og skift derefter til hver anden dag. Doser nitrificerende bakterier den første uge med 10 ml for hver 75 liter hver anden dag, derefter det samme ugentligt. Når du har 1-2 dinoflagellater pr. totale objektglas, kan du stoppe med at dosere natriumsilikat, men fortsæt med at dosere bakterier og fytoplankton.

Ikke alle dinoflagellater har samme behandling. Noget som ostreopsis (høj toksicitet) og coolia (høj toksicitet) behandles med en UV-sterilisator med særlig installationsorientering/specifikationer og brug af aktivt kul. Denne type går ind i vandsøjlen, når lyset slukkes. Så er der dinoflagellater, der behandles ved at dosere silikat, fordi de migrerer ind i sandbunden, når lyset slukkes, som små celler (medium toksicitet) og store celle-amphidiniums (ikke-toksiske), prorocentrum (medium toksicitet). Du har virkelig brug for et mikroskop for at identificere, hvilken type du har, for at finde ud af en behandling.

Disse er altid i vores systemer, de er en del af økosystemet. Hovedårsagen til, at de bliver et skadedyr i systemet, er, fordi der er en stor forstyrrelse i biomassen. Hvad enten det er fra meget store ændringer i biofiltreringen som dybderensning, udskiftning af en masse sten med tørre sten (som absorberer PO4 og andre elementer, indtil det når sin grænse). Metaller eller halogener, der ikke længere er i balance på en ICP-test (jern, aluminium, molybdæn, brom, jod osv.). Brug af kemikalier til at fjerne uønskede elementer.

Det er blevet antaget, at dinoflagellater forbruger næringsstoffer. Dette er meget muligt, da det er en alge. Som med enhver alge, der har en høj population, vil det også have en indvirkning på næringsstofferne. Når dine næringsstoffer bunder ud, forårsager dette en kædereaktion af begivenheder. Mikrofauna vil begynde at dø ud, såsom bakterier, svampe, copepoder, kiselalger og andre organismer.

Mørklægning vil ikke virke af flere årsager. De fleste dinoflagellater har et cyste-stadie. Så når du dækker din tank med affaldssække og tilsætter en masse bakterier, gør du bare de aktive dinoflagellater inaktive, hvilket får dem til at gå i deres cyste-stadie. I det øjeblik lyset kommer tilbage, vil cysterne fotosyntetisere og komme tilbage værre end nogensinde. En anden ting der sker, er at bakterier har brug for ilt for at forbruge næringsstoffer. Så hvis du har lyset slukket, sker der ingen fotosyntese, og bakterierne vil forbruge det meste af den opløste ilt i vandsøjlen. Dette vil resultere i meget lav pH og koraldød.

Det tager lang tid at genopbygge diversiteten fra disse hændelser og kræver meget tålmodighed. Vores akvarier trives på stabilitet, og når der er en forstyrrelse, bryder denne stabilitet sammen sammen med det.
Tilbage til toppen
Senest rettet af Jan Lauridsen tirs 25. mar 2025 11:13, rettet i alt 23 gange.
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Godt at se at følger Macks reef 👍🏼. Der er SÅ mange erfaringer!

Jeg har været ramt af samme type dinos. Uv virker. Du skal ikke være bekymret ift uv og biodiversitet. Dog er det en god ide og dosere bakterier efterfølgende (er min erfaring) de BEDSTE er probio digets (dem i glas ampuller)

Mit bedste råd er at følge de råd du får i Facebook-gruppen (macks reef dino…..)

Følger spændt med 👍🏼
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

En opdatering ultimo juli 2024:

Bolus metoden har efter en måned ikke givet nogle overraskelser! Jeg har meget fokus på koral trivlsel, farve og vækst. Alle dele kan komme af så meget andet end bolus, så næppe noget bevis, blot en konstatering, at bolus metode kan fungere i mit setup. Montipora Forest Fire er taknemmelig, men også en koral, hvor vækst og farve hurtigt ses. Så den og min Purple Milka Stylophora er indikator-koraller i hverdagen.
Sikkert er det dog at min pH aldrig kommer under 8 og i hele lysperioden ligger over 8,2 - pH gns over døgnet 8,3!
8X2A9863-Enhanced-NR.jpg
Zoomer vi ind på vækstknopperne ses de tydeligt og de er tilmed fri for bakterier og svæv fra dinos.
8X2A9863-Enhanced-NR-2.jpg
Læs opdatering her: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 83#p859983

Kampen mod dinos viser sig at forløbe bedre end forventet!
Læs opdatering her: https://saltvandsforum.dk/viewtopic.php ... 93#p860193

Det er også blevet til lidt nye billeder. Da jeg kun har frags er det sjovere med lidt nærbillederne. https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 92#p859992

Tilbage til toppen
Senest rettet af Jan Lauridsen lør 17. aug 2024 16:53, rettet i alt 3 gange.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Ser virkelig godt ud Jan, og smukke billeder🥰
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Daglig cyklus * Introduktion til min 200 liters reeftank i Birkerød

Oversigt over Døgnets Rytme

Tidslinje for Døgnrytme i Reeftanken

Her er en oversigt over de vigtigste hændelser i døgnrytmen for min reeftank:
  1. 00:15: Magnesium (Mg) doseres
    Magnesium doseres ligeligt hver time i døgnet.
  2. 00:15: Fosfat (PO4) dosering
    Fosfat doseres hver 15. minut i henhold til forholdet mellem PO4 og NO3, med de største doser i lysperioden.
  3. 09:30: Kh1 dosering
    Kh1 doseres i 100% mængde.
  4. 09:40: Kh2 dosering
    Kh2 doseres også i 100% mængde.
  5. 09:55: Lys tændes
    Lyset tænder ved 5% og øges til 100% over en periode på 5 minutter iht brutale Bolus anbefalinger. Se evt. mit indlæg om emnet.
  6. 10:00: Fodring af fisk
    Første fodring af fisk finder sted, og det gentages to gange med 60 minutters interval.
  7. 11:05: Calcium dosering
    Calcium dosering starter og fortsætter frem til kl. 18:05.
  8. 21:00: Lysintensitet sænkes
    Lysintensiteten sænkes til 25%, og Orphek-lamperne slukker (de har været tændt siden kl. 10:00).
  9. 22:30: Skift til Lunar mode
    Lyset skifter til Lunar mode for natten.
Lys:
Radion lamper starter brutalt op med støtte fra to stk. Orphek OR3 Blue lamper.
Light_G6.jpg
Flow:
Jeg kører med relativt højt flow - to stk. MP40 i sync. Variable programmer og styrke.
Flow_MP40.jpg

I sumpen starter et powerhead hvert 6. time, samt i den periode, hvor Kh tilsættes. Med samme interval skifter MP40 til en High Flow profil på 80%.

Andet:
Jeg tilsætter manuelt Biodiversity en gang pr. uge. Polypop og Complete Reef Food dagligt.
Pt. køres med UV lys 24/7 for at bekæmpe Dinos - planlagt til 3 ugers forløb.
Vandskift kører 24/7 med 1% pr. døgn. Se doseringsfrekvens nedenfor.
AWC_schedule.jpg
AWC_schedule.jpg (30.41 KiB) Vist 8735 gange

Det er en rar metode, fordi jeg hurtigt kan slukke eller skrue op. Der står altid en tønde med maks 120L, så selv 25-50% udskiftninger er mulige.

Tilbage til toppen
Senest rettet af Jan Lauridsen man 19. aug 2024 10:25, rettet i alt 4 gange.
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Hej Jan

For mange micron var den filter sok du anvendte til udgangen af UV lyset? Jeg spørger fordi jeg selv forsat kæmper med de satans Coolia og som en del af bekæmpelsen er jeg begyndt at støvsuge min sandbud, hvor udløbet er i en filter sok fra AF. Nu genlæser jeg lige Marks "Dealing with dinos" og kan så læse at filtersokken skal være mellem 5-10 micron og når jeg læser på AF hjemmeside lyder den sok på 200 um....
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

ttkthomsen skrev: ons 14. aug 2024 14:30 Hej Jan

For mange micron var den filter sok du anvendte til udgangen af UV lyset? Jeg spørger fordi jeg selv forsat kæmper med de satans Coolia og som en del af bekæmpelsen er jeg begyndt at støvsuge min sandbud, hvor udløbet er i en filter sok fra AF. Nu genlæser jeg lige Marks "Dealing with dinos" og kan så læse at filtersokken skal være mellem 5-10 micron og når jeg læser på AF hjemmeside lyder den sok på 200 um....
@ttkthomsen Det er en lille 100mm sok på 200micron jeg benytter. Den opfanger meget - pt løber over efter 2-3 dage. Jeg tror ikke det har afgørende betydning - nok mere om du har watt nok på UV og flow der passer ref. Marks anbefalinger. Jeg kender iøvrigt ikke til bekæmpelse af Coolia - måske du kan dele lidt undervejs for det tilfælde de kommer forbi en dag.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Fødekæder og økosystemer * Introduktion til min 200 liters reeftank i Birkerød

Forbedring af fødekæderne

I bunden af dette indlæg har jeg inkluderet information om forholdet mellem fødekæder og økosystemer i reeftanke, da dette område interesserer mig, og jeg stadig har en begrænset forståelse.

For at forbedre fødekæden i min reeftank og sikre, at både fisk og koraller trives, overvejer jeg følgende tiltag:

1. Variation i Foder
- Foder til Fisk: En varieret kost, der inkluderer tørfoder, frysetørret foder samt levende foder som artemia eller mysis-rejer, er essentiel for fiskens sundhed.

- Foder til Koraller: Koraller drager fordel af flydende foder, der indeholder aminosyrer og vitaminer. Jeg overvejer specifikke produkter, der inkluderer plankton eller mikroskopiske alger.

2. Integrering af Planteædere
- Planteædere: Inkludering af planteædere som kirurgfisk kan hjælpe med at kontrollere algevækst og samtidig bidrage til fødekæden ved at spise alger og affald.

3. Tilsætning af Mikroalger og Phytoplankton
- Mikroalger: Tilsætning af mikroalger eller phytoplankton, som er rige på næringsstoffer, kan støtte den biologiske mangfoldighed i tanken. Jeg startede med Phytoplankton på flasker og er gået over til hjemmedyrkede phytoplankton af typerne Nannochloropsis og Synechococcus. Læs mere i tråden her. Desuden finder du i denne tråd nogle almindelige spørgsmål du kan overveje: klik her.

4. Bakteriekulturer
- Nedbryderbakterier: Tilsætning af specielle bakteriekulturer kan hjælpe med at nedbryde organisk materiale og frigive næringsstoffer, som koraller og fisk kan optage. Jeg har valgt at anvende produkter fra Modern Reef. Senere er jeg gået over til biodigest og planlægger også FM Bio Bac Blend.

5. Næringsstoffer fra Døde Organismer
- Naturlig Nedbrydning: Det er vigtigt at sikre en balance, så der er tilstrækkeligt med dødt organisk materiale i akvariet, som kan nedbrydes af bakterier og andre nedbrydere. Dette kan inkludere døde planter eller affald fra fisk, som frigiver næringsstoffer over tid. Jeg skal finde ud af, hvordan jeg bedst kan kontrollere dette.

6. Etablering af Cryptic Zone
- Cryptic Zone: Oprettelse af et område i sumpen, hvor mikroorganismer og smådyr kan trives, vil være gavnligt. Disse områder bidrager til biodiversiteten og fungerer som levesteder for forskellige arter, som kan fungere som føde for større organismer. Jeg planlægger at etablere dette med groft sort filter og porøse sten, hvilket forventes at tage flere måneder, med en forventet klarhed i starten af 2025.

7. Overvågning af Vandparametre
- Vandkvalitet: Jeg monitorerer fosfat og nitrat nøje. Det har været en udfordring under indkøringen. Jeg måler disse niveauer et par gange om ugen med Hanna-testere og nærmer mig rimelige værdier på 0,04-0,06 ppm for fosfat og 6-10 ppm for nitrat. Tidligere har fosfat været nul, mens nitrat har været højt (20-80 ppm). Senere dvs efter november 2024 blev udfordringen tilstrækkelig næring. Nu doseret små mængder Nitrat og Fosfat for at have målebare værdier på hhv 2ppm og 0,02ppb. Både dinos og phytoplankton optager så jeg må finde rette balance for systemet.

8. Regelmæssige Vandskift
- Vandskift: Jeg planlægger at udføre vandskift gennem AWC (Automatic Water Change) med 1% pr. døgn for at fjerne overskydende næringsstoffer og opretholde en sund vandkvalitet. Dette hjælper med at holde niveauerne af nitrat og fosfat i skak og sikrer en konstant tilførsel af friske næringsstoffer. Jeg vil justere AWC-procenten i henhold til behovene. Det er vigtigt at forstå, hvilke parametre der er væsentlige ud over fosfat og nitrat. Jeg har tidligere kørt med høje AWC-procenter for at reducere nitrat, og det ser ud til, at mikroelementer som jern, mangan og zink er vigtige. Desuden kan DOC-niveauet (Dissolved Organic Carbon) hjælpe med at forstå den organiske belastning i tanken og dens indvirkning på vandkvaliteten.

9. Forståelse af DOC (Dissolved Organic Carbon)
- Hvad er DOC? DOC omfatter organiske forbindelser, der er opløst i vandet, herunder affald fra fisk, nedbrydning af organisk materiale og udskillelser fra koraller og alger.

- Betydning af DOC:
1. Næringskilde: DOC fungerer som en næringskilde for mikroorganismer og kan understøtte væksten af både gavnlige og skadelige bakterier.
2. Mikrobiom: En passende koncentration af DOC er essentiel for at opretholde et sundt mikrobiom, som refererer til det samlede samfund af mikroorganismer i akvariet.
3. Algevækst: Øgede niveauer af DOC kan fremme algevækst, hvilket kan konkurrere med korallerne om ressourcer.
4. Vandkvalitet: Overvågning af DOC-niveauer er vigtig for at sikre en sund vandkvalitet. Høje niveauer kan indikere forurening eller ubalancer i akvariet.

Jeg planlægger at justere alle ovenstående parametre over de kommende måneder og er åben for erfaringer og forslag fra andre akvarister.

Forbehold: Da jeg stadig er ved at lære og forstå, kan der være fejl eller misforståelser i mine overvejelser. Jeg opfordrer derfor til, at I er kritiske og kommenterer, hvis I opdager væsentlige fejl.

Tilbage til toppen

Forholdet mellem Fødekæder og Økosystemer i Reeftanke

I en reeftank er forståelsen af fødekæder og deres interaktioner med økosystemet afgørende for at skabe et sundt og bæredygtigt miljø for både fisk og koraller. Fødekæder beskriver, hvordan energi og næringsstoffer bevæger sig gennem forskellige organismer, og de spiller en central rolle i opretholdelsen af akvariets balance.

Interaktioner mellem Fødekæder

I et akvarieøkosystem er der flere niveauer af fødekæder, der interagerer med hinanden. For eksempel kan plankton og mikroalger fungere som producenter, der danner grundlaget for græsningskæder, hvor planteædere som små fisk og krebsdyr spiser dem. Disse planteædere bliver derefter bytte for rovdyr som større fisk eller koraller, der kan fange små organismer.

Disse interaktioner skaber et komplekst netværk, hvor hver art spiller en rolle i at opretholde balancen i økosystemet. Hvis en art forsvinder eller reduceres i antal, kan det have en dominoeffekt på de andre arter i kæden, hvilket kan føre til ubalancer i akvariet.

Nedbryderkæder og Deres Rolle

Nedbryderkæder er lige så vigtige i reeftanke som græsningskæder. De involverer organismer som bakterier, svampe og smådyr, der nedbryder dødt organisk materiale, såsom affald fra fisk, døde koraller og ufordøjet foder. Denne nedbrydning frigiver næringsstoffer tilbage i vandet, hvilket gør dem tilgængelige for producenterne (f.eks. mikroalger og koraller).

Ved at opretholde en sund population af nedbrydere kan akvarister sikre, at organisk affald ikke ophobes, hvilket kan føre til problemer som algevækst og dårlig vandkvalitet. Det er derfor vigtigt at inkludere elementer som levende sten og sand i reeftanken, da disse giver levesteder for nedbrydere og hjælper med at støtte det biologiske filter i akvariet.

Græsningskæder vs. Nedbryderkæder

Græsningskæder og nedbryderkæder fungerer sammen for at skabe et sundt økosystem. Græsningskæder sikrer, at der er kontrol over algevækst, mens nedbryderkæder sikrer, at organisk materiale nedbrydes effektivt. I reeftanke er det vigtigt at balancere disse kæder for at forhindre overflod af alger og for at sikre, at korallerne får de næringsstoffer, de har brug for.

Biodiversitetens Rolle

Biodiversitet spiller en vigtig rolle i stabiliteten af fødekæderne i reeftanke. En højere biodiversitet kan føre til mere stabile og modstandsdygtige økosystemer, da forskellige arter kan udfylde forskellige roller og funktioner. Tab af biodiversitet, f.eks. ved at fjerne bestemte arter, kan føre til en ubalance, der påvirker hele fødekæden.

Konklusion

Forståelsen af forholdet mellem fødekæder og økosystemer er afgørende for at opretholde et sundt reeftank. Ved at sikre, at både græsningskæder og nedbryderkæder fungerer effektivt, kan akvarister skabe et stabilt og bæredygtigt miljø for deres fisk og koraller. Det kræver en aktiv indsats for at overvåge og justere forholdene i tanken, herunder fodring, vandparametre og tilstedeværelsen af nedbrydere, for at sikre, at alle dele af fødekæden trives.

Tilbage til toppen
Senest rettet af Jan Lauridsen tirs 21. jan 2025 12:26, rettet i alt 5 gange.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

UV-filter * Introduktion til min 200 liters reeftank i Birkerød

Normalt er jeg ikke tilhænger af UV-filtre, men i forbindelse med et udbrud af dinoflagellater (Ostreopsis) måtte jeg installere et UV-filter. Jeg observerede straks en markant stigning i mit ORP (Oxidation-Reduction Potential) niveau, og nu hvor UV-filteret er blevet deinstalleret, oplever jeg et markant fald.
ORP-UV.jpg
Det undrer mig ikke, at ORP ændrer sig, men jeg er overrasket over, hvor store ændringerne er. Dette fik mig til at søge information om emnet, som jeg gerne vil dele med de interesserede. Jeg vil nævne, at UV-filteret er blevet fjernet igen, men jeg vil geninstallere det, så snart jeg oplever det mindste Ostreopsis. Vær opmærksom på, at UV ikke er anvendeligt til behandling af alle typer dinoflagellater, så det er vigtigt at identificere typen under mikroskop.

UV-filters indflydelse på ORP

Brugen af UV-filtre i akvarier kan have flere indflydelser på ORP-værdierne, som jeg har fundet frem til ved søgning på nettet:
Hvordan UV-filtre fungerer

UV-filtre fungerer ved at udsætte vandet for ultraviolet lys, hvilket dræber eller inaktiverer mikroorganismer som bakterier, alger og parasitter. Denne proces reducerer mængden af organisk materiale i vandet, hvilket kan føre til en forbedring af vandkvaliteten.

Indvirkning på ORP

1. Reduktion af organisk materiale: UV-filteret fjerner skadelige mikroorganismer og alger, hvilket mindsker den organiske affaldsmængde i akvariet. Dette kan føre til en stigning i ORP, da der er færre reduktionsreaktioner, hvilket skaber et mere oxidativt miljø.

2. Øget iltning: UV-filtre kan også øge iltniveauerne i vandet. Når alger og bakterier reduceres, er der mere opløst ilt tilgængeligt, hvilket yderligere kan hæve ORP-niveauet.

3. Forbedret vandkvalitet: Et renere og mere stabilt vandmiljø, som UV-filteret kan skabe, resulterer generelt i højere ORP-værdier. Stabiliteten i vandkvaliteten kan også reducere stressfaktorer for de organismer, der lever i tanken, hvilket kan have en positiv indvirkning på det samlede helbred i akvariet.

Bivirkninger ved brug af UV-filter

Det er vigtigt at være opmærksom på følgende bivirkninger ved brug af UV-filtre:

1. Påvirkning af gavnlige bakterier: UV-filtre kan også påvirke de gavnlige bakterier, der er essentielle for akvariets økosystem. Selvom de fleste gavnlige bakterier lever på overflader, kan UV-behandlingen reducere antallet af bakterier i vandet, hvilket kan påvirke den biologiske filtrering negativt.

2. Interferens med medicin: UV-lys kan nedbryde visse medikamenter, hvilket gør dem mindre effektive ved behandling af sygdomme. Det kan være nødvendigt at slukke for UV-filteret under medicinering.

3. Begrænset effekt ved høje flowhastigheder: For at UV-filteret skal være effektivt, skal vandet passere gennem enheden med en passende hastighed. For høj flowhastighed kan resultere i utilstrækkelig bestrålingstid.

4. Omkostninger og vedligeholdelse: UV-filtre kræver regelmæssig vedligeholdelse, herunder udskiftning af UV-pærer, som typisk skal skiftes årligt.

5. Ikke en komplet løsning: Selvom UV-filtre kan hjælpe med at kontrollere algevækst og forbedre vandklarhed, er de ikke en erstatning for et godt designet filtreringssystem. De skal betragtes som et supplement til eksisterende filtreringsteknikker.

At forstå disse potentielle bivirkninger kan hjælpe dig med at træffe informerede beslutninger om brugen af UV-filtre i dit akvarium.
Tilbage til toppen
Senest rettet af Jan Lauridsen man 19. aug 2024 22:16, rettet i alt 1 gang.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Tidslinje * Introduktion til min 200 liters reeftank i Birkerød

Her kommer tidslinjen om lidt.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Tidslinje over Større Hændelser i Reeftanken

Fra februar 2024 og fremover dokumenterer jeg alle hændelser i en logfil, som er en del af APEX-systemet. Det fungerer fint som kalender med indbyggede påmindelser, så derfor kender jeg datoerne angivet herunder.

01-01-2024
- Systemet tømmes og rengøres: Akvariet bliver rengjort og sat til salg i løbet af januar. Jeg får solgt noget udstyr og reserverer alt levende til én, der er nystartet og vil afhente det tidligst ultimo marts.

01-02-2024
- Genstarter systemet: Jeg beslutter at forblive i hobbien! Alt udstyr og akvariet bliver grundigt rengjort med citronsyre, og stenene bliver behandlet med brintoverilte. Fiskene og to koraller bor midlertidigt i en stor tønde. Jeg kører mange store vandskift i de kommende måneder for at sikre, at det, der væltede akvariet, er helt ude af systemet. Årsagen er delvist ukendt, men jeg antager, at en flækket magnet i en flowpumpe har været skyld i det. Desværre fik jeg ikke lavet en ICP-test - SUK!

05-02-2024
- Nyt bundgrus: Jeg tilføjer nyt ATI-grus på ca. 7 cm i blandede størrelser (fin og grov), som er vasket flere gange i RO-vand og har stået en uge i brugt saltvand. Nu ligger gruset i flotte bunker efter, at diverse sandarter er flyttet ind.

17-02-2024
- Nye koraller: Jeg køber nogle "nemme" koraller til de kommende uger og måneder. Altid vær optimistisk og skjul din ærgrelse, når det går galt.

12-03-2024
- Alger: Algerne blomstrer op - brune kiselalger dækker stort set alt, som forventet. Den 17. marts noterer jeg, at de er væk, og systemet ser fint ud med nyt hvidt bundgrus og flotte hvide sten. Den glæde varer dog kort.

17-03-2024
- Dinos!!!: Voldsom eksplosion af bakterier, som jeg strengt taget ikke ved, hvad er. Jeg prøver at suge dem op, øge flowet og lave hyppigere vandskift osv. Lad være med at hoppe på den metode! Find ud af, hvad det er for en bakterie, og behandl derefter!

23-03-2024
- RKS: Jeg skifter dosering fra Balling Light til Modern Reef RKS x7.7.

13-06-2024
- Dosering af næring til koraller og bakterier: Jeg starter op med Polypop og BIODiversity fra Modern Reef. Vandet bliver krystalklart efter få dage. Jeg har ellers benyttet hjemmeblandet ReefSnow ugentligt. Jeg kæmper fortsat med bakterier (Dinos). Korallerne trives, selvom nogle mindre frags og skarpe grene er døde - dækket af bakterier. Nogle nyindkøbte SPS mister farve og brunes efter få uger.

13-07-2024
- Bolus: Jeg starter op med Bolus og indkører det over få dage. Jeg ser ingen negativ effekt. En Austrea mister nogle grene, som måske kan skyldes Bolus, men jeg tilskriver det KH-udsving og måske for stor ændring i salinitet. Med Bolus fjerner jeg kalkwasser og en alge-reaktor, uden at min pH falder under 8.

23-07-2024
- UV-filter og kul-filter: Jeg har indkøbt et mikroskop og får hurtigt hjælp til identifikation af dinoflagellat-typen, som viser sig at være Ostreopsis. Den behandles let med UV-filter - se evt. indlæg om netop det emne. UV-filteret fjerner alle synlige spor efter Dinos inden for en uge. For sikkerhedens skyld kører UV-filteret yderligere to uger.

19-08-2024
- Dinos: Dinos er væk, og korallerne får mere og mere farve. Dette skyldes formentlig RKS og Bolus, men ikke mindst begynder systemet at modnes efter syv måneder.

26-08-2024
- ICP: Dinos kom tilbage efter ca. en uge så UV filter kører igen. ICP rapport kom retur med mange mangler. Se indlæg specifikt om det her: ICP august 2024. Jeg har sikkert problemer med det opblandede salt som står i op til 6-8 uger. Jeg vil tilføre mere cirkulation og iltning via to sten. Jeg har indkøbt bakterier og phytoplankton som jeg starter dosering af. Korallerne vokser og farverne bliver kun bedre bortset fra CB Maleficient som vokser, mister farve eller får grønne områder - kan skyldes meget lavt Flour niveau. Jeg går fluks igang med at rette de kritiske værdier op iht ICP analyse og anbefalinger.

30-08-2024
- Ekstra doseringer af sporstoffer: allerede nu ses virkningerne af doseringer på vækstspidser på nogle af SPS korallerne. De ser farvede og stærke ud - mindre porøse og blege. Det vil jeg følge op på.

14-10-2024
- Lige kommet hjem efter fire uger: Alt OK - dog var næringen gået i bund til nul. UV filter afmonteret og der er absolut ingen tegn på hverken dinos eller alger. Korallerne trives og ser ud til at vokse bortset fra Austera som har det lidt vanskeligt, den har tabt lidt væv nedefra og er lidt bleg. ICP afsendt og resultatet (19 okt) viser mindre mangler end tidligere. Jeg afventer større sending SPS frags fra LeonardosReef d. 22 okt. Fordring er gået tilbage fra automatik til manuel fodring med flager og diverse Nyos produkter på flaske. Desuden doseres Modern Reef CRF & PP over natten. Jeg er ved at køre PhytoPlankton dosering ind - små doser over natten.

23-10-2024
- ICP test & nye koraller: ICP test resultat bedre end forventet. Jeg må stadigvæk dosere mange traceelementer. Jeg skifter til Tropic Marin PRO salt som forhåbenligt vil medvirke til endnu bedre ICP resultater. Jeg modtog SPS frags fra LeonardosReef i går og de har levet op til forventningerne indtil videre. Da min næring er været alt for lav har jeg skruet godt op for fordring, samt dosering af PhytoPlankton, PP, CRF og fiskefoder.

02-01-2025
- Dinos & næring:der er fortsat mange dinos ostreopsis selv om jeg kører med UV 24x7 i display tanken. Min næring er for lav (nær nul) og har valgt at gå op i fodring, samt dosere lidt nitrat og fosfat. Korallerne står generelt godt med fine farver og god vækst. Fiskene er fede af al den fodring, så jeg vil nok gå tilbage når min dosering af kørt ind. ICP test ser efterhånden stabile ud, selv om jeg har overdoseret jod. Skummeren er opgraderet hvilket er medvirkende til lav næring men til gengæld en noget højere ORP/Redox.

25-03-2025
- Dinos & næring & TM Balling:Der er næsten ingen dinos (Ostreopsis), og jeg kører med UV 24/7 i displaytanken. Min næring er for lav, og jeg fodrer kun om aftenen. Jeg doserer ikke nitrat og fosfat, men jeg tilsætter dagligt levende phytoplankton og EasyReef Phyto gelé. Korallerne klarer sig generelt godt med flotte farver og god vækst. Fiskene er velernærede, men jeg har faktisk for mange og for store fisk. Når dinos forsvinder, bliver det interessant at følge udviklingen i algevækst og næringsniveauer.
Jeg har skiftet til Tropic Marin Original Balling, men for at bruge mine Modern Reef RKS-dunke op doserer jeg i øjeblikket ca. 50:50. Som forbruget stiger, vil jeg gradvist øge mængden af TM Balling, hvilket over tid vil ændre forholdet fra 50:50. Mod slutningen af MR-dunkenes levetid vil jeg vurdere, hvad jeg gør. Måske reducerer jeg doseringen gradvist undervejs.
ICP-testene ser efterhånden stabile ud, og jeg bruger Tropic Marin A- og K+ til maks for at se, hvilke sporstoffer jeg eventuelt skal supplere yderligere. Lige nu drejer det sig om S og I. Jeg kører pseudo Bolus, og min pH følger ikke det samme mønster med TM KH som med MR.

25-03-2025
- Sidste opdatering her:
Tilbage til toppen
Senest rettet af Jan Lauridsen tirs 25. mar 2025 11:28, rettet i alt 13 gange.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

ICP tests * Introduktion til min 200 liters reeftank i Birkerød

ICP oktober 2024:
Faktisk ikke de store ændringer fra forrige. Efter sidste test doserede jeg op iht FM doseringsskema, så det forbrug der er af traceelementer ser ret konstante ud. Jeg doserer op manuelt som foreslået af FM.
URL til den fulde ICP rapport

ICP september 2024:
Bedre en foregående ICP dog 10 elementer der bør doseres - store doser til bl.a. F, Se og S. Efter denne test skal systemet køre fuldautomatisk i fire uger uden opsyn :h

ICP august 2024:
Når man modtager en ICP-test, kan det ofte medføre en vis uro eller bekymring, selvom korallerne ser ud til at trives. Denne gang blev jeg overrasket over, hvor mange parametre der skulle justeres. Jeg har været konservativ i mine tiltag og har kun doseret med Modern Reef RKS, samtidig med at jeg har kørt med en automatisk vandudskiftning (AWC) på omkring 1,3% pr. dag.

Attention: these values should be checked:
Important:
Fluoride, Iodine, KH/setpoint, Bromine/Fluoride, Nitrate/PO4, Zinc, Vanadium, Nickel, Manganese, Molybdenum, Iron, Chromium, Cobalt, Lithium, Tin, Selenium
Less important:
Sulfur, Sulfate, Potassium, Calcium, Potassium/Salinity, Sulfate/Salinity, Chloride/Sulfate, Copper, Barium

Quick overview of dosing:
Elementals K, F, I, Zn, V, Ni, Cu, Mn, Mo, Fe, Cr, Co, Li, S, Se.

Jeg har naturligvis reflekteret og diskuteret resultatet med reef vennerne, både årsagerne og løsninger.

Der er mangler på mange parametre i mit akvarium, selvom jeg doserer RKS korrekt og det kører stabilt. En forespørgsel hos Modern Reef (MR) gav anledning til undren, hvor de foreslog, at jeg skulle stoppe med at bruge AWC, i stedet benytte Modern Reef ICP og salt. Herefter anbefaler de at vente to måneder med at se resultaterne fra deres ICP. MR udarbejder deres ICP med blandede metoder, hvilket inkluderer ICP-MS. De bruger også nogle andre "setpoints", hvilket betyder at afvigelserne vil se anderledes ud.
Jeg mistænker, at mine vandskift har været ramt af saltet, som efter blanding har udfældet og fordampet nogle vigtige sporstoffer i ugerne efter. Så jeg overvejer stoppe med AWC og skifte til 10% vandskifte hver anden uge med friskblandet salt. Omvendt fungerer AWC så godt bl.a. når jeg er meget på farten. Desuden har jeg forhøjet tin så jeg kan ikke tillade mig at slække på vandskifte.
Jeg overvejer at gå "planken ud" og prøve MR ICP-test og salt, blot for at se hvor jeg ender. Jeg har trods alt dosering til mange måneder endnu. Det er en lidt dyrere vej end min gamle Balling Light etc.
Jeg vil naturligvis korrigere de vigtigste parametre, så calcium, kalium, strontium, molypdæn, iod og flour skal justeres op iht FM doserings plan.

Tilbage til toppen
Senest rettet af Jan Lauridsen man 21. okt 2024 12:32, rettet i alt 7 gange.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Den er godt nok spændende. Især fordi du anvender modern reef som netop påstår alt dosere i korrekte værdier i forhold til kh optaget.

Har du et share link til den icp

Ps. Har du hørt eller set Alex icp. Han skulle have brugt det noget længere end dig?
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Seniorreefer skrev: tirs 27. aug 2024 13:56 Den er godt nok spændende. Især fordi du anvender modern reef som netop påstår alt dosere i korrekte værdier i forhold til kh optaget.

Har du et share link til den icp

Ps. Har du hørt eller set Alex icp. Han skulle have brugt det noget længere end dig?
Carsten, jeg lægger link ind i opslaget senere og nej til Alex ICP test. Jeg har været i kontakt med Akil fra MR, hvilket også er en interessant samtale. Det vil jeg dele lidt af senere. Jeg har ikke mistet troen på værdierne vil rette sig op med RKS så jeg kører på ad den vej. Jeg har talt med Alex og han må selv dele.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Dobbelt post :-o
Senest rettet af Seniorreefer ons 28. aug 2024 06:40, rettet i alt 1 gang.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Jeg talte med Alex i går. Han er gået væk fra produktet. Har er kommet ind i nogle problemer med hans tank og koraller.

Spændende forsøg, men vi kan dog lave en lille del konklusion ;) ligner det et produkt, som alle andre Balling metoder, som allforreef, FM, Aquafair og lignede(Balling), som er Baseret på et gennemsnits forbrug og som også skal reguleres ift. de forskellige stoffer som optages af biomassen.

Jeg synes det er vildt spændende du holder dig til produktet og ser hvad det bringer over tid, på en lille videnskabelig måde :GO

Personlig venter jeg på Tropic marin sporelemeterne, som er i grupper baseret på videnskabeligt undersøgelse af korallernes væv, skellet osv.
Moonshiner metoden er jeg kommet i meget tvivl omkring :?
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Seniorreefer skrev: ons 28. aug 2024 06:39 Jeg talte med Alex i går. Han er gået væk fra produktet. Har er kommet ind i nogle problemer med hans tank og koraller.

Spændende forsøg, men vi kan dog lave en lille del konklusion ;) ligner det et produkt, som alle andre Balling metoder, som allforreef, FM, Aquafair og lignede(Balling), som er Baseret på et gennemsnits forbrug og som også skal reguleres ift. de forskellige stoffer som optages af biomassen.

Jeg synes det er vildt spændende du holder dig til produktet og ser hvad det bringer over tid, på en lille videnskabelig måde :GO

Personlig venter jeg på Tropic marin sporelemeterne, som er i grupper baseret på videnskabeligt undersøgelse af korallernes væv, skellet osv.
Moonshiner metoden er jeg kommet i meget tvivl omkring :?
Godt spørgsmål! Som forbruger opfatter jeg ikke de store forskelle ved brug af RKS, Balling Light og All4Reef. Kigger man ind i produkterne, er de sikkert ret forskellige - de er jo ikke deklarerede som fødevarer. Så det er lidt en tillidssag.
Min logik i valget af RKS er en tiltro til, at produktet vil eliminere behovet for regelmæssige mikrodoseringer, hvilket er nødvendigt, fordi jeg er meget på farten.
Søger man information på nettet (jeg fraskriver mig ansvaret for eventuelle forkerte opfattelser), kan man konkludere:
  • Brugervenlighed: Modern Reef RKS og Tropic Marine All4Reef er mere brugervenlige og kræver mindre overvågning, mens Balling Light kræver mere erfaring og præcision.
  • Sammensætning: RKS tilbyder en komplet løsning i fire dele, mens Balling Light og All4Reef kan kræve separate komponenter og justeringer.
  • Målgruppe: RKS og All4Reef appellerer til begyndere og dem, der ønsker en simpel løsning, mens Balling Light henvender sig til mere erfarne akvarister, der ønsker at optimere deres systemer.
Måske der kan være plads andre argumenter og holdninger ;)
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Det er også en god indgangs vinkel. Jeg var netop selv den vej med RKS og havde en chat med ham. Det er vigtigt at vælge en løsning som passer til ens familie og livsstil😊

Det blev bare for dyrt for mig med de mængder jeg skulle dosere ift hans beregninger

Jeg er lidt i tvivl omkring det du skriver og mener her.
Måske der kan være plads andre argumenter og holdninger ;)
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"