Jeg har fornyeligt skiftet min balje ud.
Den tidligere var i overflade areal 160X50 = 0,8m2
Hertil en smal høj sump overfladeareal 70x30 = 0,21m2
Totalt = ca 1 kvardratmeter overflade.
Den NYE balje overflade 165x65 = 1,07m2 og en lav bred sumpe overfladeareal = 70x50 = 0,35m2
Totalt = ca 1,45 kvardratmeter overflade
Det giver en forskel i overflade areal på ca 0,45 kvardratmeter, som jo ikke er alverden.
Jeg havde “dækglas” på den gl balje og har ikke på den nye (men planlægger det)
Det er kommet lidt bag på mig hvor meget dækglas har hjulpet på fordampningen, for hold da helt op det har haft KÆMPE indvirkning på hvor hurtigt mit vand fordamper.
Da jeg kørte med 2,5 meter baljen havde jeg også dæk glas over, på nær da det var aller varmest. Den balje var også “kun” 50 cm dyb.
Jeg har en dunk m top off vand stående hvor i der er ca 20 L når den er fuld.
Den kunne holde ca 10 dage i det andet akvarie, så ca 2 liter i døgnet i fordampning.
Nu, uden dæk glas og større overflade, holder den Max 4 dage. Dvs ca 5 L fordampning i døgnet.
Mere end en fordobling!
Jeg tænker følgende har indvirkning på fordampningshastigheden:
DÆK GLAS
Overflade areal
Luftfugtighed
Temperatur
? Måske flowhastighed, de steder hvor vandet hvirvler og er i “berøring” med luften = fx hvor vandet løber gennem overløbskam og hvor langt ned er der til overløbsrør i overløbskammer. Forskellige steder i sumpen hvor vandet løber over en kam/væg og ned igen fx ved boblefælde??? Er der andre faktorer?
Edit: ift “udluftning/ gas Exchange…. Det har jeg ikke rigtigt tænkt over, jeg kører med co2 scrubber på skummer og luften bliver taget uden for sump rum og har haft en pH på 8,5 i gennemsnit hen over døgnet det sidste års tid.
Spørgsmål:
Hvor stort er DIT system, gerne overflade areal.
Hvor meget vand fordamper på 1 døgn/ en uge?
Har du dækglas på, på dt og evt i sumpen?
Hvis du IKKE har dækglas på, hvad er så DIT argument for ikke at have det på?
Er der noget jeg har glemt at nævne så fyld på
Håber I gider svare

Heyyyy