Hvidt puds (sikkert detrius) på søjler og sten!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2009
Hvidt puds (sikkert detrius) på søjler og sten!
Mine deco er hist og pist belagt med lort! Baljen er høj og det er svært at nå! Jeg er godt klar over hvad jeg skal gøre mht rengøring, men er dedikeret til sofaeventyr! Er der dyr som ryder op på sten osv? Jeg har ingen børsteorm i systemet, sært egentlig ! Andre forslag som ikke kræver at jeg får vand på fingrene?
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Re: Hvidt puds (sikkert detrius) på søjler og sten!
En pumpe med en slange ned i sumpen og så et pvc rør i enden. Laver du pvc røret langt nok, så skal du ikke have dine sarte fiskehandlerfingre ned i vandet.
Så kan du spule revet så længe du gider.
Så kan du spule revet så længe du gider.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Jeg må spule
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Nej det er jo ikke sært. Jeg har fortalt dig at mirakelbars æder børsteorm.Tykki skrev:Mine deco er hist og pist belagt med lort! Baljen er høj og det er svært at nå! Jeg er godt klar over hvad jeg skal gøre mht rengøring, men er dedikeret til sofaeventyr! Er der dyr som ryder op på sten osv? Jeg har ingen børsteorm i systemet, sært egentlig ! Andre forslag som ikke kræver at jeg får vand på fingrene?
SPS : Stability provides succes
-
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Beklager ! Alzheimer light!
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Det kan være udfældet karbonater - ligesom keddelsten. Det er gråligt støv/slam. Det sker typisk ved ph-skifte.
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 3480 Fredensborg
- Saltvand siden?: 2013
Forklar gerne udfældning af karbonater og ph-skift lidt nærmere. Jeg har også en del der kunne være "keddelsten"
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 1983
Der er masser at finde på det store internet.
https://webkemi.dk/Reactions/Precipitations.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
En af de ældste kendte calciumforbindelser er calciumcarbonat, CaCO3. Kuldioxidfrit, rent vand kan kun opløse små mængder calciumcarbonat (1,4 mg i 100 g vand); indeholder vandet kuldioxid fra atmosfæren, er opløseligheden større, idet der dannes calciumhydrogencarbonat: CaCO3 + CO2 + H2O → Ca(HCO3)2. Calciumhydrogencarbonat er letopløseligt og derfor til stede i betragtelige mængder i vandværksvand fra en kalkholdig undergrund. Ved kogning af vand uddrives kuldioxid, og reaktionen forløber i modsat retning, hvorved der udskilles calciumcarbonat, kedelsten.
Sakset herfra:
https://denstoredanske.lex.dk/calcium" onclick="window.open(this.href);return false;
Der er som sagt meget derude der beskriver fænomenet
https://webkemi.dk/Reactions/Precipitations.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
En af de ældste kendte calciumforbindelser er calciumcarbonat, CaCO3. Kuldioxidfrit, rent vand kan kun opløse små mængder calciumcarbonat (1,4 mg i 100 g vand); indeholder vandet kuldioxid fra atmosfæren, er opløseligheden større, idet der dannes calciumhydrogencarbonat: CaCO3 + CO2 + H2O → Ca(HCO3)2. Calciumhydrogencarbonat er letopløseligt og derfor til stede i betragtelige mængder i vandværksvand fra en kalkholdig undergrund. Ved kogning af vand uddrives kuldioxid, og reaktionen forløber i modsat retning, hvorved der udskilles calciumcarbonat, kedelsten.
Sakset herfra:
https://denstoredanske.lex.dk/calcium" onclick="window.open(this.href);return false;
Der er som sagt meget derude der beskriver fænomenet
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 3480 Fredensborg
- Saltvand siden?: 2013
Jeg kender godt kedelsten i forbindelse med kogning/opvarmning, men det var mere ift. udfældning grundet ph-skifte. Der er ikke (eller skulle ikke være) de store udsving i ph værdien i akvariet
-
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Tror altså bare min balje er møg belortet