Akvariet er bygget af akryl af akvariefirmaet Schuran, og er formet som en halvmåne, som har en diameter på 220 cm og en højde på 75 cm. Akvariet blev købt af en svensk forhandler, der solgte det for en kunde, der har haft det brugt i et år. Akvarieskiftet kom en smule spontant, da jeg egentligt ikke regnede med at skulle skifte min gamle 250 l. balje ud. Men da prisen var rigtig god, og mit gamle akvarium var ved at være "færdigt" tænkte jeg, at det kunne være sjovt med lidt nye udfordringer, og det har jeg fået!
Akvariet hos tidligere ejer:

Akvariet blev købt med følgende ting:
Akvarium samt møbel
200 kg. specialbygget rifferkeramik
IKS aquastar med div. prober, strømskinner samt eksternt display.
3-kanals doseringsmaskine
Kalkreaktor fra Schuran samt 13 kg. CO2 og manometer
2 stk. Tunze turbelle stream 6100 med multicontroller
Magnoclean algemagnet fra Schuran
Doseringspumpe fra IKS
Ozonisator fra Sander modell 100
HW UV-lys på 36 W.
En masse powerheads, varmelegemer o.lign.
Lyset samt den tilhørende sump fra Schuran med Schuran Jetskim150 frabedte jeg mig, da jeg syntes, akvariet var for stort til den teknik. Tilgengæld fik jeg et godt prisafslag.
Efterfølgende har jeg også solgt de to streampumper, da jeg istedet vil have nogle udvendige, som ikke fylder inde i akvariet, og jeg har fået mig en ny sump på 500 l. Som belysning er der indkøbt 3 stk. 400 W. industrilamper, der skal sidde sammen med de 4 stk. 39 W. T5 rør jeg har i forvejen. I første omgang blev det disse industrilamper, da min pung desværre også har en bund.
Tegning af den nye sump:
Billede af den nye sump:
Næste problem var, at få det hele ind i huset. Da jeg bor i en kælder, var der ikke umiddelbart mulighed for at det hele indenfor. Derfor blev bordets skelet, der er bygget i metal skåret i stykker, og et vinduesparti blev taget ud, så det kunne komme den vej ind.
Billede af det hul akvariet kom ind ad:
Lige pt. går tiden med at fjerne de mange ridser, der var kommet hos tidligere ejer. Ridserne fjernes med sandpapir i forskellige finheder, hvilket kan lade sig gøre, om end det tager lang tid! Ydermere er jeg ved at planlægge boring af to 35 mm. huller i bunden af baljen, hvor de udvendige pumper, kan suge vand ind. Udover de to udvendige pumper på 8.400 l/t. kommer der en returpumpe på 5000 l/t. og to stk. wavebox, som skal skjules i nogle keramikelementer, der også er bestilt.
Skummeren endte med at blive en H&S200 med 2 stk. eheimpumper, der både fungerer som fødepumper og mixepumper. Dog har jeg lavet en mindre modifikation af skummeren. Det er muligt, at min tankegang ikke holder i praksis, men jeg var ikke meget for, at vandet pumpes ind lige over udgangen, så vandet principielt kunne ryge direkte ud igen, mens boblerne steg op gennem reaktorrøret.. Derfor har jeg indsat en let buet plade i bunden, som jeg håber, vil forhindre vandet i at ryge direkte ud, før der er renset. Når vandet pumpes ind fra siden, vil det blive pumpet ind med sådan en kraft, at det rammer den modstående side af skummeren. Når dette sker, vil noget af vandet tvinges op og noget ned. Pladen jeg har sat ind, sørger for, at det vand, der tvinges nedad ikke kan ryge ud med det samme, men først skal op forbi pumpernes udstrømmere.
Et par billeder af den modificerede skummer: