Hvor meget cirkulation til 900 liter?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
corrupt_superstar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Skanderborg

Hvor meget cirkulation til 900 liter?

Indlæg af corrupt_superstar »

Hvor meget cirkulation skal jeg smide i den ?

Har kigget på nogen tunze powerheads..

Men hvor meget fra retur osv ?
Saltvand igen, er dog i tvivl hvilken størrelse..
Brugeravatar
TorbenC
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 6760 Ribe

Indlæg af TorbenC »

jeg vil tage 4500-6500L i retur og så ca. 20.000L/T i cirkulation.
corrupt_superstar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18

kan man bruge en tunze som retur pumpe? eller hvilken vil du anbefale ?
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Svært at komme med et éntydigt svar på. Hvis du vælger konventionelle powerheads, kan du "nøjes" med omkring 10 x akvariets antal i liter i cirkulation. Vælger du stream-pumper, som flytter meget mere vand pr. watt, men ikke danner så meget turbulens pr. liter i timen, skal du nok overveje lidt mere. Jeg har haft gode erfaringer med 15-20 x liter i timen, men nogen vil nok sige 30 eller 40 gange. Men det kommer igen til at afhænge af akvariet udforming, pumpernes placering og om de kan simulere bølgebevægelser. Hvis de kan placeres således, at de blæser parallelt med akvariets forrude, udnyttes de ganske effektivt. Afvekslende cirkulation (bølgesimulering) er med til at modvirke, at der opstår døde områder og er dermed med til at reducere behovet for antallet af pumper eller pumpernes styrke.

Mht. retur fra sumpen vil jeg sige så meget som muligt. Sumpen bør, efter min mening, som minimum genenmløbes af 2 gange akvariets volumen pr. time - effektivt!. Det må gerne være meget mere; især hvis skummeren er placeret i sumpen uden, at den fødes direkte fra overløbet. Pumpen må dog heller ikke være kraftigere end, at sumpen har kapacitet til et strømudfald.
corrupt_superstar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18

okay det lyder jo godt :)

er der nogen pumper du vil anbefale, evt en lille indkøbs liste måske hehe..

skunneren blir placeret så den blir fodret direkte foran nedløb...
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Det vigtigste af alt er, at der er omrøring i hele baljen uden døde zoner. Som udgangspunkt skal du nok satse på 20-30 gange akvariets størrelse.

Nyberg, hvordan kan det være, at du anbefaler så megen cirkulation gennem sumpen? Hvis der pumpes så meget som muligt, vil der vel bare hives en helt masse proteiner direkte forbi skummeren, som bliver blandet ud i akvariet igen. Princippet med et overløb er da netop, at kunne hive proteinerne gennem skummeren i en så koncentreret masse som muligt.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

corrupt_superstar skrev:okay det lyder jo godt :)

Til omrøring i baljen give Tunze stream jo en super god bevægelse, da de skubber til vandet på en langt blødere måde end diverse andre spulende powerheads. Ydermere er de jo billige i strøm, enormt lydsvage, og nemme at få bølgefunktion på.

Til retur vil jeg foreslå Red Dreagon eller Laguna.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20

Indlæg af nyberg »

mads-fisk skrev:Nyberg, hvordan kan det være, at du anbefaler så megen cirkulation gennem sumpen? Hvis der pumpes så meget som muligt, vil der vel bare hives en helt masse proteiner direkte forbi skummeren, som bliver blandet ud i akvariet igen. Princippet med et overløb er da netop, at kunne hive proteinerne gennem skummeren i en så koncentreret masse som muligt.
Det er blandingsteori ;-) Såfremt skummeren ikke fødes direkte fra overløbet, men blot selv suger vand ind fra sumpen, vil mængden af rent, "afskummet" vand i større grad blande sig med det "beskidte"vand og få sig en ekstra tur i skummeren fremfor at blive pumpet tilbage i akvariet, hvis gennemstrømningen er lav. Dermed mindskes skummerens effektivitet betragteligt.

Er flowet højt, vil koncentrationen af proteiner i skummerens indsugning nærme sig, hvad den er i resten af akvariet. Dermed vil skummeren også få fjernet flere proteiner.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

nyberg skrev:
mads-fisk skrev:Nyberg, hvordan kan det være, at du anbefaler så megen cirkulation gennem sumpen? Hvis der pumpes så meget som muligt, vil der vel bare hives en helt masse proteiner direkte forbi skummeren, som bliver blandet ud i akvariet igen. Princippet med et overløb er da netop, at kunne hive proteinerne gennem skummeren i en så koncentreret masse som muligt.
Det er blandingsteori ;-) Såfremt skummeren ikke fødes direkte fra overløbet, men blot selv suger vand ind fra sumpen, vil mængden af rent, "afskummet" vand i større grad blande sig med det "beskidte"vand og få sig en ekstra tur i skummeren fremfor at blive pumpet tilbage i akvariet, hvis gennemstrømningen er lav. Dermed mindskes skummerens effektivitet betragteligt.

Er flowet højt, vil koncentrationen af proteiner i skummerens indsugning nærme sig, hvad den er i resten af akvariet. Dermed vil skummeren også få fjernet flere proteiner.
Det handler da vist bare om, hvordan man placerer sit skummerudløb i forhold til indsugningen.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: 7400 Herning
Geografisk sted: 7400 Herning

Indlæg af -Bagger- »

Så skal jeg bare høre... er det total overkill at jeg har bestilt en nanostrem 6045 (4500l/t) til mit 190L?
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

-Bagger- skrev:Så skal jeg bare høre... er det total overkill at jeg har bestilt en nanostrem 6045 (4500l/t) til mit 190L?
Nej bestemt ikke. Du skal nok være opmærksom på, at der ikke er så mange koraller, der kan stå de første 20 cm lige ud for udblæsningen, men ellers ikke.

Men husk at du godt kan have en enormt kraftig cirkulation i forhold til akvariet, men samtidig have døde områder rundt omkring i akvariet.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20

Indlæg af nyberg »

mads-fisk skrev: Det handler da vist bare om, hvordan man placerer sit skummerudløb i forhold til indsugningen.
Det er klart, at det også har noget at sige, men det er ikke sikkert, at sump og skummer tillader den opsætning. Og da der opstår turbulenser omkring skummerudløb, indsugning og evt. snævre passager, hvor man tvinger vandet forbi, vil der opstår en vis grad af blanding. Men selv i en ideel situation vil det stadig kræve, at returpumpen har et flow, der er lig med eller større end flowet igennem skummeren, hvis ikke der skal føres "renset" vand tilbage til skummeren. Jeg har rodet meget med skummere og returpumper igennem årene. Den største gevinst, jeg har opnået var, at udskifte en Eheim 1060 (ca 2300 l/t) med en Red Dragon 6500 (6000 l/t) på et 576 l akvarie.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Det er da klart, at der opstår visse turbulenser, men generelt vil det rensede vand meget sjældent blive ført mod strømmen tilbage mod skummerens indsugning.

Der er selvfølgelig mange måder at gøre det på, og jeg er sikker på, din metode også har virket. Dog vil jeg til hver en tid foretrække en returpumpe, der blot giver en smule mere vand, end skummeren har brug for så vandet, der føres forbi skummeren, er så koncentreret som muligt hvad angår proteinindhold.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20

Indlæg af nyberg »

@mads-fisk: Det er jo også ganske fint. Men allerede der er du jo ofte oppe på et par gange akvariets volumen i timen. Det er jo ikke unormalt, at en skummer har et flow på min. 3-4 gange akvariets volumen/t. Men hvis jeg forstår dit argument rigtigt mener du, at du vil ende med at sende en højere mængde proteinter ind i skummeren, hvis du holder gennemstrømingen på et niveau, der svarer til flowet igennem sumpen. Den holder desværre ikke vand. Hvis vandet endelig skulle indeholde færre koncentrationer af proteiner ved et højere flow ville det da netop være fordi, at skummeren har virket mere effektiv. Det er heller ikke så usædvandligt, som man måske ville tro, at en del af vandet fra skummerens udløb finder vej tilbage til skummerens indsugning. Så ideelle er strømforholdene igennem sumpen lagt fra. Hvis man kan lave en anordnng, f.eks. et fald som ved en bobbelfælde, hvor man kan sende vandet ud på den anden side, så det ikke kan ryge retur, er det naturligvis en anden snak ;)
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Ja jeg er da enig i, at det ofte kommer til at svare til, at akvariet volume bliver hevet gennem sumpen et par gange i timen, men nu skrev du også, at du ville anbefale så meget som muligt.

Mit argument for en lavere gennemstrømning er, at overfladevandet har en høj koncentration af proteiner, men hvis du hiver langt mere vand igennem sumpen, end skummeren kan rense, vil en masse af overfladevandets proteiner blot blive skudt tilbage i akvariet. Vi er vel enige i, at hvis der pumpes 5000 l. overfladevand i timen forbi en skummer, der renser 1000 l/t. vil der være en masse urenset vand, der bliver skudt tilbage i akvariet, hvor det blandes ud i al akvariets andet vand?

Hvis der står en returpumpe på den ene side af skummerens udløb, der er lidt kraftigere end skummerens fødepumpe, der står på den anden side, vil skummerens udløbsvand da blive suget over i returpumpen. Ydermere er det da bare, at tænke sig lidt om, når man placerer tingene. Enten ved at lave en skilleplade mellem skummerens indtag og udløb eller ved at lade skummerens udløb være lige ud for returpumpen.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
corrupt_superstar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18

mads-fisk skrev:
corrupt_superstar skrev:okay det lyder jo godt :)

Til omrøring i baljen give Tunze stream jo en super god bevægelse, da de skubber til vandet på en langt blødere måde end diverse andre spulende powerheads. Ydermere er de jo billige i strøm, enormt lydsvage, og nemme at få bølgefunktion på.

Til retur vil jeg foreslå Red Dreagon eller Laguna.
er der billigere steder end korallen at købe de pumper?

og hvor kan man købe dem du ville bruge til retur?
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Nej tror ikke du finder dem billigere end ved korallen, medmindre du køber brugt (se evt. http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 0&start=15 ).

Red dragon kan købes i enhver butik, der handler med saltvand. Billigst er de nok fra de tyske webshops. Laguna er derimod egentlig en havedamspumpe, som dog også fungerer glimrende i saltvand. Denne kan et havedamscenter eller de fleste dyrehandlere nok få hjem.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
corrupt_superstar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18

mads-fisk skrev:Nej tror ikke du finder dem billigere end ved korallen, medmindre du køber brugt (se evt. http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 0&start=15 ).

Red dragon kan købes i enhver butik, der handler med saltvand. Billigst er de nok fra de tyske webshops. Laguna er derimod egentlig en havedamspumpe, som dog også fungerer glimrende i saltvand. Denne kan et havedamscenter eller de fleste dyrehandlere nok få hjem.
okay skulle bare være sikker :)

Men har ikke lige penge til dine pumper nu desværre.. først når min balje er blevet hentet .. :)
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20

Indlæg af nyberg »

@mads-fisk: Du har fuldstændig ret i dit eksempel, men din argumentation lyder på, at der kommer en masse "snavset" vand tilbage i akvariet og at det er en skidt ting. Du kan vende argumentationen om og sige, at hvis flowet er lavt, går længere tid inden de proteiner, der svæver rundt i akvariet, overhovedet kommer ned i sumpen. Med andre ord, det er temmelig underordnet for regnestykket. Proteinerne køer blot rund i kredsløbet indtil, at skummeren napper dem (eller at de nedbrydes - det holder vi uden for her).

Der kommer lige præcis så meget rent vand tilbage i akvariet, som skummeren har renset minus det, som falder tilbage i skummerens indsugning. Det er lig med nul, hvis skummeren fødes direkte af overløbet eller hvis skummeren kan afleveret vandet over et fald, så det er umuligt for det at løbe tilbage. Der er desværre bare langt fra alle skummere, der giver den mulighed. Og når man ikke den mulighed, er det netop at regnestykket bliver påvirket af flowet igennem sumpen.

Selvom du designer en sump med plader og skillevægge, skal det være temmelig tillukket, hvis ikke noget af returvandet skal finde vej tilage langs skummerens sider. Mange vil kunne iagttage dette, hvis man nærstudere nogle af de mikro små bobler, der evt. kommer ud af skummerens udløb. De fleste kører frem imod returpumpen, mens en lille del finder vej tilbage.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Skummeren kan jo mere eller mindre fjerne uendeligt mange proteier i timen, men den kan kun rense et begrænset antal liter vand i timen. Derfor vil det være en fordel at hive så koncentreret vand hvad angår proteiner gennem skummeren som muligt. På den måde får du fjernet langt flere proteiner i timen, ved samme mængde vand gennem skummeren.
Det kan godt være, at der går længere tid, før hele overfladen er kommet gennem skummeren, men hvis der til gengæld er langt flere proteiner i det overflade vand, den hiver ned, vil det stadig gå langt hurtigere i forhold til, at blande en masse af proteinerne, der lå i overfladen ud i hele akvariet, fordi de blot fiser forbi skummeren.
Håber det gav mening ;)

Det lyder for mig at se meget ulogisk, at det rensede vand fra skummeren skulle vælge at gå mod strømmen fra den kraftigere returpumpe.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20

Indlæg af nyberg »

@mads-fisk: For at tage det sidste først, kan jeg godt forstå, at du finder det ulogisk, men hydrodrodynamik er desværre heller ikke altid så logisk - det er fysik, hvor kaos let kommer til at spille en rolle. Men grunden til, at noget af vandet kan søge tilbage skyldes, at der modstrøms sidder en indsugning på skummeren. Da udgangsvandet fra skummeren næppe rammer vandet i en laminar (jævn) strøming, skabes der en masse turbulens omkring. Det kan sagtens lave nogle strømninger og hvirvler, der er kraftige nok til at bevæge sig modstrøms. Det er derfor, at skal være et relativt stort flow for at holde dette tilbageløb så lavt som muligt. Jeg håber, at det gav lidt mening med galskaben. Ellers kan jeg næsten ikke forklare det bedre uden at tegne og fortælle. Men hvis du en dag får muligheden for at få hydrodynamik som fag, vil du få et større indblik end jeg kan give dig her.

Dit første argument er dog ikke korrekt. Proteiner findes i hele vandmassen - ikke kun i overfladen. De vil ganske vist binde sig i overgangen mellem luft og vand, som i overfladen, men det går relativt stærkt med de vandbevægelser vi har i vores akvarier, at et stor eller lille flow i den forbindelse er uden praktisk betydning. Så er det vigtige, hvad der forgår i sumpen. Jeg skriver ikke ud fra gætterier - jeg skriver ud fra erfaring.

Og hermed en opfordring til alle, der har en skummer med egen indsugningspumpe placeret i sumpen: Sørg for at returpumpen som minimum kan kapere flere liter vand i timen end skummeren, når du dimensionerer dit setup. Og her er det ikke, hvad der står på pumpen, der tæller. Det er, hvad pumpen yder ved den aktuelle belastning (løftehøjde, modtand i slanger, rør og bøjninger), der er afgørende.
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Ang. returpumpe.........har netop modtaget min "mini red dragon 5000" fra Korallen!! pris: 2499kr den kan de IKKE slå i Tyskland!! :)
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
corrupt_superstar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18

Kan du anbefale den ? :)
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af peder »

Ja har netop valgt den ud fra at min sump står i kælderen under akvariet og derfor skulle kunne "præsterer" en rimelig mængde vand trods løftehøjde og så er den nærmest lydløs!! :y
Mvh. Peder

corrupt_superstar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18

har de dem ikke i mindre størrelser ? =)
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af peder »

Jo.......den findes i 2500 og 3500 liter pr. time (lidt billigere og mindre strøm)
Mvh. Peder

corrupt_superstar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18

okay kanon :) kan ik finde dem på siden.. kan du ikke linke til dem ?
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af peder »

De findes ikke på siden!! har bestilt dem "mundligt" gennem Karl-Henrik.
Mvh. Peder

corrupt_superstar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18

arrh det forklare jo en del hehe.. jeg takker for hjælpen :)
Michael S
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Holstebro

Indlæg af Michael S »

Ville det ikke være en idé at lade returpumpen føde skummeren således, at alt vandet passerer gennem skummeren og fra skummeren til akvariet.

Jeg placerer en Red Dragon 4500 l pumpe bagest i min sump, som så føder en aqua medic 5000 twin turbo flotor skummer.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"