Bliv sommer klar inden varmen kommer !

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Bliv sommer klar inden varmen kommer !

Indlæg af Brian »

Nu har du mulighed for at blive klar til den kommende sommer varme. Ikke noget med dyre IKS løsninger eller ventilatorer der kører konstant og larmer.
Byg dig istedet en lille PWM blæser styring, der giver dig en temperatur styret afkøling af dit akvarie. Er der lidt varmt køre blæseren også kun lidt og er der mere varmt køre den mere - hvilket også er en langt mere støjsvag løsning.
Denne løsning er desuden udstyret med 2 variable modstande der gør det muligt at dels justere ved hvilken temperatur blæseren skal holde helt op med at køre, samt en der giver mulighed for justering af hastigheden.
Det er beregnet efter at blæseren vil køre fra 40% til 100%, og sikre således at de fleste blæsere kan bruges da spændingen kun variere fra 4,8 til 12 volt ;)

Der benyttes en 12 volts forsyning og den benyttede transistor i udgangen(T1) er rated til 5A så du kan bruge op til hele 60 watt blæsere !

Temperatur føleren kan så monteres på en ledning og kan derefter placeres i selve akvarier eller i lyskassen eller hvor man nu syntes det bedst passer - derefter indstilles temperatur jo blot efter forholdene på styrings variable modstande...smart ikke ;)

Lidt billeder af min prototype :

Komplet styring i sort kasse, en lille 80mm blæser, 12 volt trafo samt en ledning hvor på temperatur føleren er monteret.
Billede

Låget pillet af og et lille kig på komponenterne der er monteret på et stykke hulprint :
Billede

Close up hvor man tydeligt kan se de to blå variable modstande hvorpå man kan indstille temperaturen :
Billede

Der er brugt nedenstående komponenter til fremstillingen og de kan købes i en velassoteret elektronik biks eller på en af de mange online sider. Dertil kommer lidt værktøj og en loddekolbe og så en lille smule teknisk snille til at stykke det rigtigt sammen.

Komponenter :
IC1 = MIC502BN
T1 = TIP122
D1 = 1N4001
R1 = 10K
R2 = 15K
R4 = 270R
VR1 = 10K
VR2 = 47K
Thermistor = 10K NTC
C1 = 0.1uF
C2 = 220uF 25V

Diverse :
Hulprint
Indbygningskasse
Ledning
12V transformer

Diagram over styringen :

Billede

Jeg har desuden lagt en lille test film op, hvor man kan se blæseren starte op og køre ned igen(efter en ganske vist ret kraftig temperatur påvirkning af føleren fra en lighter). Her er den sat til at ikke køre ved stuetemperatur og vil så ellers starte så snart man bare holder om føleren med to fingre :

http://www.saltvandsforum.dk/images/DIY/test.avi

Jeg hjælper gerne med yderligere svar på jeres spørgsmål !
Senest rettet af Brian tirs 8. mar 2005 14:10, rettet i alt 1 gang.
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
S.N.S.T
Reactions:

Indlæg af S.N.S.T »

wow
kunne man få et billede fra begge sider af printet

ser ellers godt ud!!!!
må være det næste projekt !!!! :-)
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
20
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

Kanon!!! :P
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

S.N.S.T skrev:kunne man få et billede fra begge sider af printet
Det kan du da godt men det er ikke noget du kan bruge til at montere efter !

Men måske jeg da lige skulle lave et printudlæg for de "nørder" som vil bygge det på et rigtigt print !

Og har man kun 10 tommelfingre, kan man da smide en PB til mig(lad os ikke fylde denne tråd med det) og så kan jeg måske bygge en håndfuld !
Vedhæftede filer
Bagside af print !
Bagside af print !
printbagside.jpg (69.18 KiB) Vist 10653 gange
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
S.N.S.T
Reactions:

Indlæg af S.N.S.T »

jeg vil lige spørge min buddy om en pris på disse som print !!!!! kun printet
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg har lige været rodet igennem og kan se at jeg har til flere sæt hvis nogle skulle være interesseret i at bygge en(har også en som er bygget).

Jeg kan således sende en kuvert med alle komponenter(incl føler modstand), indbygningskasse samt et stykke hulprint for 175,-
Så må man selv stå for blæsere samt trafo, men det har man måske i forvejen. Skulle man have mod på det kan man smide mig et PB eller en mail :)
Mvh
Brian

Tobber
Reactions:

Indlæg af Tobber »

hej brian
kan du også lave en version til 230V blæsere :O)
Brugeravatar
wrang
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
21
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Alingsås

Indlæg af wrang »

Hejsan
Ser bra ut men plaserar man tempratur kännaren i vattnet så funkar den väll inte så det hela styrs väll av tempraturen i "luften" ovanför vattenytan :roll:
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Den færdig byggede er væk !!

Tobber - Tjoo måske, DIY forummet skal jo fyldes ;)

Wrang - Den kan sagtens placeres i vandet, du skal blot lige stikke den i et stykke slange og komme lidt silikone i begge ender ;)
Men man kan jo som du skriver også placere den i sin lyskasse og så blot justere temperatur niveauet anderledes - smart hva :D
Mvh
Brian

Brugeravatar
JanMadsen
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20
Postnummer: 6710 Esbjerg V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af JanMadsen »

Hej Brian

Den trafo som du har brugt til blæseren, hvor kan man købe sådan en?
Mvh Jan
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Det var en fra en gammel mobil lader !

Du har sikkert en eller andet elektrisk ting derhjemme som skal sendes på pension og så kan du tage trafoen ;)
Mvh
Brian

Brugeravatar
JanMadsen
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20
Postnummer: 6710 Esbjerg V
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af JanMadsen »

OK - det lyder da fint. Jeg sidder med en gl. oplader her, men der står Output 4.9 VDC betyder det ikke kun at der kommer 4.9v ud af den?
Mvh Jan
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ja det gør det !

Jeg havde mine gamle blæsere til at køre på 6 volt(de skulle have 12) da de så var totalt lydløse. Så du kan bare prøve det er nok blot et spørgsmål om de vil starte ;)
Mvh
Brian

Brugeravatar
wrang
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
21

Indlæg af wrang »

Jag hadde problem med en 12V blæsere att starta på lägre än 9V men man får testa sig fram. Är nästan ljudlös på 9V
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

WRANG: Hvordan går det med dit hjemme projekt? du må efterhånden have kørt sig modent nu! Kunne man monstro se lidt billeder?
Brugeravatar
wrang
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
21

Indlæg af wrang »

Anders månsson skrev:WRANG: Hvordan går det med dit hjemme projekt? du må efterhånden have kørt sig modent nu! Kunne man monstro se lidt billeder?
Jo tack det går bra. Skall precis lägga ner detta hemma bygge har köpt mig ett AM Percula 90 akvarium istället och ha saltvattnet i vardagsrummet istället

Skall genast uppdatera den tråd jag har.
Brugeravatar
thomas_w
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
21
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg C

Indlæg af thomas_w »

Bliver man automatisk skrevet på elektronikholdet når man bliver født i Jylland? Jeg har selv lige serieforbundet tre blæsere og bygget en ramme i pvc, så blæserne sidder på række i sumpen, og kunne derfor godt have brugt til elektronik kunnen, så kølerne tændte efter temperaturen i akvariet :|
Med venlig hilsen

Thomas
Brugeravatar
wrang
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
21

kyltorn

Indlæg af wrang »

Har en tanke att man kanske kan bygga ett kyltorn

En fläkt som blåser in i en fyrkantig behållare från sidan där en rund grovporig filtermatta sitter. Utav vattnet som kommer in så sätts den igång och snurrar.
Luften som kommer in i filtermattan kyler så sätt vattnet.
Filtermattan har ett hål in i mitten så att all luft kommer in i hela mattan
Vedhæftede filer
kyltorn_wrang_liten.jpg
kyltorn_wrang_liten.jpg (68.95 KiB) Vist 10017 gange
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Hej Brian

Jeg skal jo have noget køling på mit nye akvarie. Sidder lige og finder dele til denne på RS Online.

Men jeg kan s.. ikke finde den IC kreds du har brugt. Kan man bruge andre alternativer??
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
pjunker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
20

Indlæg af pjunker »

Fedest! :GO Når vi nu er i gang, har du så ikke en vandstands måler med 230V rele, som slår fra hvis den har pumpet mere end godt er?

Har du en ide om hvorfor min Windows Medie Player ikke vil afspille din lille test.avi fil?
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

jthyge - Jeg kan sende dig en da jeg jar nogle til at ligge. Men der er altså en del andre nemme alternativer også - færdige blæsere med temp føler er en af dem(de koster nærmest det samme).
Mvh
Brian

Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Jeg vil gerne have at den måler på vandtemperaturen. Det kan man vel ikke få en fædig købt blæser der kan??

Der kunne jeg godt være jeg ville købe af dig, hvad er prisen??
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Tjaa hvilket temperatur område de lige starter på må du selv kigge efter - men om ikke andet så kan man jo sætte den nær sine lamper og så er man da lige vidt ;)

Kig i nogle PC case mod shops så skal du nok finde noget brugbart, mener jeg købte mine i studiedata.dk.

Ang. den kreds så kan du få den for 25 incl fragt !
Mvh
Brian

Brugeravatar
bennyben
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Postnummer: 5400 Bogense
Geografisk sted: Bogense

Indlæg af bennyben »

Hej brian, har lige læst denne tråd da jeg har store problemer med varmen. Men da jeg overhovedet ikke er noget elektronik geni tør jeg ikke kaste mig ud i at selv lave det. Så er mit spørgsmål om du kan overtales til at konstruere en blæser til mig? Ved ikke hvor meget du skal have for det?
560 liter akvarie indbygget under trappe - under planlægning.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Det har jeg ikke men du løser det nemt selv med enten at sætte en blæser til på et ur eller så køber du noget gear til en pcer og bruger det !

På feks. http://www.studiedata.dk/ (under køling) finder du alt du skal bruge, blæsere med temperatur føler, blæserstyringer samt meget mere !
Mvh
Brian

Brugeravatar
bennyben
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20

Indlæg af bennyben »

ja jeg kan godt finde en blæser med temperatur føler, men det bliver vist lidt for teknisk. Så jeg må nok hellere finde en kammerat der er elektriker der kan lave det
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Det er da bare at sætte blæseren til og så alt efter hvilken temperatur der starter den(står der nok når du køber den) så sætter du den i vandet eller jo varmere den skal have det jo tættere på lyset !
Mvh
Brian

Brugeravatar
bennyben
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20

Indlæg af bennyben »

ok, troede bare at der skulle laves noget for at få strøm til den?
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

det kan vel næsten være lidt meget med det lorte sommer vejr vi har.
Brugeravatar
bennyben
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20

Indlæg af bennyben »

ikke helt dan, som du jo kunne se så har jeg overdækket akvariet med lysarmaturer der er rimelig tæt på vandet, så pt holder jeg en temperatur på 27 grader, selvom jeg har slukket for varmeren i vandet. Men nu har jeg bestilt denne her http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=FATT001 .så tager jeg en mobil lader, klipper stikket af. Sætter plus på plus og minus på minus og håber det virker.
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"