Biotekeren skrev:Hvad er størrelsen ca? Store muslinger får mellem 70-100% af deres carbon fra fotosyntese. Jo større, jo mindre fodder behøver de. Kunne dog være en ide at prøve at fodre den med en form for phytoplankton, eller zooplankton. Ellers ville jeg nok bare give den tid. Muslinger kan ikke lide at blive rykket er min erfaring.
Hej du har helt ret i at store muslinger får mellem 70-100 % carbon fra fotosyntese. Men mig bekendt så er Tridacna muslinger de eneste muslinger, som ikke kan filtrere partikler fra ligesom andre muslinger.
Og ved det mener jeg at, hvis du putter en Tridacna musling ned i en akvarie, med algegrønt vand så bliver vandet ikke klart efter et par timer, ligesom det vil gøre som feks. med en dammusling. Ved godt at dammuslingen lever i ferskvand og det var også kun som en eksempel, da jeg ikke lige kan huske navnet på andre saltvands muslinger. Men de kan så godt optage opløst næring som feks. AF amino mix, AF Build, AF Vitality og AF Energy. Så det vil være spild af Phytoplankton eller Zooplankton hvis man vil fodre Tridacna muslinger med det, men det er så godt for næsten alt andet i akvariet
Mvh. Martin