Så kom mit svar fra ATI , efter 1,5 uge da postnord klumrede i det...
Jeg undrer mig over deres salinitetsmåling, da den stikker meget af ift min egen- Jeg måler 34,00 PSU, men ATI måler 30,75 PSU???
Jeg har efterfølgende tjekket mit vand hos Carsten (Decocean) og Martin (Gambi) og de måler det samme som mig, så jeg vælger ikke at rette mig efter deres anbefaling vedr. saliniteten...
Jeg har skrevet til dem ang. dette og afventer et svar.
KH, CA er spot on ift mine egne målinger.
N03 passer præsis til min egen måling.
P04 er meget lavere end jeg troede og målte det til- så jeg tilsætter p04 ifølge ATI's anbefaling.
MG måler de noget højere end jeg selv gør- men umiddelbart gør jeg ikke noget ved det, da MG kan svinge meget...
Iod er alt for lav, hvilket jeg har rettet til ifølge deres anbefaling.
Umiddelbart vil jeg ikke gøre noget ved flour, vanadium og mangan.
Jeg tilsætter løbende sporestoffer sammen med Ballingvæskerne og umiddelbart ser det jo ikke helt skævt ud, bortset fra salinitetsmålingen (som jeg altså ikke helt tror på).
Jeg har besluttet at lægge en månedlig analyse ind i budgettet, for at holde øje med især N03, P04 og sporeelementerne.
ATI analyse
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
ATI analyse
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 7
- Postnummer: 2610 Rødovre
- Saltvand siden?: 2018
Re: ATI analyse
nu er jeg ikke ekspert i denne måle verden, men `salte` er jo en masse betegnelse for flere kemiske forbindelser, mens det som ati angiver er NaCl, jeg går ud fra at en del andre salte f.eks. KCl ikke er målt med i denne værdi.
jeg bruger selv et optisk salinitets måler og jeg er sikker på den er ligeglad on der er KCl eller NaCl i vandet....
det kunne forklare forskellen på din egen måling og ATI
hvad koster sådan en analyse ?
jeg bruger selv et optisk salinitets måler og jeg er sikker på den er ligeglad on der er KCl eller NaCl i vandet....
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
Jeg er ikke kemiker og aner det ikke, men umiddelbart kunne det jo give god mening, hvis der er forskellige måder at måle saliniteten på og at den korrekte er på NaCI isoleret- MEN betyder det så at os med et refraktormeter, som tager en samlet måling på alle saltende, får et for højt tal og derved har en alt for lav salinitet???... Jeg går ud fra at de svarer i den kommende uge og at jeg derved bliver lidt klogere...NielsChr skrev:nu er jeg ikke ekspert i denne måle verden, men `salte` er jo en masse betegnelse for flere kemiske forbindelser, mens det som ati angiver er NaCl, jeg går ud fra at en del andre salte f.eks. KCl ikke er målt med i denne værdi.
En analyse hos ATI koster 250,- + porto.
Bo Engelquist Christiansen
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 7
- Postnummer: 2610 Rødovre
- Saltvand siden?: 2018
fandt lige lidt tal for de forskellige ioner i havvand (dem som danner salte)
tabelen siger dog ikke hvor i verden det gør sig gældende....
Andel (masse i %)
Cl(-) ca. 55%
Na(+) ca. 31%
SO4(2-) ca. 7,7%
Mg(2+) ca. 3,7%
Ca(2+) ca. 1,2%
K(+) ca. 1,1%
+ andre som alle er under 1% hver i sær.
helt hvor mange af Na og Cl som danner forbindelse har jeg ikke lige set men hvis vi anslår at en stor andel gør kan vi med stor sandsynlighed konkludere at kun 4/5 af saltene er NaCl.
du kan således godt måle en anden værdi som er væsetig højere end blot det NaCl som ATI angiver.
regnestykket forklare nok meget godt hvorfor ati oplyser en lavere værdi for NaCl end du måler dit saltindhold til.
p.s. jeg er IKKE ekspert i reef målinger eller ATI’s målinger, så tag venligst ovenstående med en del skeptism. jeg kan have misforstået ATI måleblad eller hvordan man regner på saltnivauer
vent derfor på svaet fra ATI
tabelen siger dog ikke hvor i verden det gør sig gældende....
Andel (masse i %)
Cl(-) ca. 55%
Na(+) ca. 31%
SO4(2-) ca. 7,7%
Mg(2+) ca. 3,7%
Ca(2+) ca. 1,2%
K(+) ca. 1,1%
+ andre som alle er under 1% hver i sær.
helt hvor mange af Na og Cl som danner forbindelse har jeg ikke lige set men hvis vi anslår at en stor andel gør kan vi med stor sandsynlighed konkludere at kun 4/5 af saltene er NaCl.
du kan således godt måle en anden værdi som er væsetig højere end blot det NaCl som ATI angiver.
regnestykket forklare nok meget godt hvorfor ati oplyser en lavere værdi for NaCl end du måler dit saltindhold til.
p.s. jeg er IKKE ekspert i reef målinger eller ATI’s målinger, så tag venligst ovenstående med en del skeptism. jeg kan have misforstået ATI måleblad eller hvordan man regner på saltnivauer
vent derfor på svaet fra ATI
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Helt præcis er det jo Ikke da de har forskellige definationer men 1 psu = 1 ppt
Det her Offset kan kalibreres ved at bruge ferskvand med meget lav tds Eller destilleret vand
Det her Offset kan kalibreres ved at bruge ferskvand med meget lav tds Eller destilleret vand
http://reefkeeping.com/issues/2006-12/rhf/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;1. First calibrate the refractometer in pure freshwater. This can be distilled water, RO (reverse osmosis) water, RO/DI water, bottled water and even tap water with reasonably low TDS (total dissolved solids). Calibrating with tap water that has a TDS value of 350 ppm introduces only about a 1% error in salinity, causing readings in seawater to read a bit low. So 35 ppt seawater (specific gravity = 1.0264) will read to be about 34.7 ppt, and will show a specific gravity of about 1.0261.
This calibration should ordinarily be carried out at room temperature using an ATC refractometer. The directions with some ATC refractometers insist that the calibration be carried out at a specific temperature, but I've never understood how that could matter and I would not worry about it. If the refractometer is not an ATC refractometer, then careful temperature control or correction is necessary, and such corrections are beyond the scope of this article.
Calibration is usually performed by putting the freshwater on the refractometer, letting it sit for at least 30 seconds so it comes to the same temperature as the refractometer, and adjusting the calibration screw until it reads a value appropriate for freshwater (e.g., refractive index = 1.3330, salinity = 0 ppt, specific gravity = 1.0000). Normally, this step is a quick and easy procedure, and may often be all that is required IF the refractometer has been verified to have passed the second calibration step below at least once. This is an offset calibration, as described above.
2. The second step in calibration should be performed at least once before relying on a refractometer to accurately measure the salinity of a reef aquarium. This step involves testing it in a solution matching the refractive index of 35 ppt seawater (or some similar solution near the range of measurement). Remember to let it sit for at least 30 seconds so it comes to the same temperature as the refractometer. Suitable commercial and do-it-yourself standards were described earlier in this article. Using one of them, place a drop onto the refractometer and read the value. If it reads approximately 35 ppt, or a specific gravity of 1.0264, or a refractive index of 1.33940, then the refractometer is properly calibrated and is set to go.