Hejsa alle
På opfording vil jeg beskrive mit nye projekt, da jeg desværre ikke kan have mit 1400L mere, da jeg er flyttet. Jeg er igang med at bygge mit vandrensnings anlæg og mangler kun lidt teknik. Jeg vil løbende beskrive udviklingen med billeder og forklaringer på hvordan jeg bygger det op.
Projektet bliver desværre kun et 471L Akwalux hjørneakvarie da det er det eneste jeg har plads til og opbygget i små steps grundet de store omkostninger.

Af emner af teknik som jeg anvender er følgende.
Computer:
IKS Basic Computer med 2*PH, Redox, level, Simmod, Strømskinne, Dimbar strømskinne, 4Variopro dosering.
Af software har jeg købt Timo som kan programmer IKS'en. Beskrives på
http://www.matuta.com/
Lys:
1 stk 400W 13000Kelvin pære fra aquamedic(Ca. 1 Watt pr. Liter)
2 Stk T5 Dimmbar 39Watt
Månelys 40 Watt blå pære
FilterAnlæg(Dette bygger jeg PT på):
Jeg har besluttet og anvende det mindst støjesvage teknik, da det jeg havde før var utroligt støjende og alt teknikken skal stå i stuen.
Med mit Filteranlæg vil jeg gøre det så proff. som muligt. Jeg vil bygge det kompact, og alt skal være i fast indstallation med PVC rør og fittings.
AquaMedic Turboflotor 5000 Baby skummer
Som FilterCirkulation anvender jeg en Deltec HLP 4745 Pumpe på 5000L/Timen. Den er utrolig støjsvag. Denne pumpe føder både skummer og returløb til akvarie.
Deltec Kalkreactor PF 600 komplet med magnetventil med Rowalith Kalkmedie. Dette er en kanon kalkreactor
Derudover anvender jeg en Deltec kalkmixer KM500 som vandpåfyldning. Fordelen ved at anvende både Kaltreactor og Mixer ligger i at Kalkreactoren sænker PH ved hjælp af CO2 og kalkmixer hæver PH. Når jeg senere tilføjer nitratfilter på svovlbasic vil denne også sænke PH. Derved skulle det blive lettere at styre min PH.
Som Sump kar jeg anvendt et nyt smart system fra Ecosystem. Jeg vil dog ikke anvende Mud endnu, da dette er uklart om det virker Proof nok. Der er en akvarist ved navn Torben som tester det lige nu. men lad os se senere.
Af Ozon bruger jeg sanders nye 50 Mg med en lufttørrer koplet på, som hæver redox-værdien i vandet. Derudover har den også en Iltene effect samt bedre rensning i skummeren.
Derudover har jeg købt PVC til den store guldmedalje.
Dette er begyndelse på Step 1
Jeg vil løbende prøve at tilføje nye tiltag på dette forum.