Koralsand vs. alm. sand?!?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 7400 Herning

Koralsand vs. alm. sand?!?

Indlæg af -Bagger- »

Hej.... jeg er netop ved at lave de sidste ændringer fra mit 3% brakvands akvarie til nu i løbet af måneden 3,5% saltvandsakvarie...

i den forbindelse bliver mine lavasten skiftet ud til levende sten, der kommer skummer på... MEN... skal sandet død og pine skiftes til koralsand?!? Og hvad skulle forskellen da være på alm. akvariesand, og koralsand?
Erik N
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 7600 Struer
Geografisk sted: 7600 Struer

Indlæg af Erik N »

MEN... skal sandet død og pine skiftes til koralsand?!?
Nej det skal det ikke, men vil da mene at det er et tåbeligt sted at spare når koralkrus kan fåes for et par hundrede.

Alm sand kan afgive dårlige sager til akvariet afhængig af hvadfor noget du har i, Koralgrus afgiver kalk til atkvariet hvilket er godt.

Men nu tænkte jeg. Laver du løbende akvariet om til saltvand? eller tømmer du akvariet helt inden du starter op?
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af -Bagger- »

Okay tak.. jamen så vil jeg da bestille, ville bare ikke købe det, hvis jeg fik en pose sand magen til det jeg allerede har i.. ;-)
Ja laver løbende om... men i morges da jeg målte saltprocent lagde den på 3,3% så et vand skift i aften, så burde den ligge meget tæt ved de 3,5%... en SG værdi på tæt ved 1026..
Jeg regner med at tømme akvariet for lava... ja og sand i samme omgang, og får de levende sten i.. (så må sandet komme senere) Dog skal siges jeg ikke sætter sten i før jeg er HELT sikker på at ha en skummer.. tvivler på at en den spandpumpe der kører på nu, kan hive særlig mange proteiner ud af akvariet.. ;-)
Erik N
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Erik N »

Ville det ikke være smartere at lukke helt ned og starte op igen? Lava sten er hvert fald noget skidt at ha i vandet, nu ved jeg godt du tager dem op, men der vil jo stadig være noget i vandet
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af -Bagger- »

Hvad ville det hjælpe? Bare for at være sikker på der ikke skulle være nogle tungmetaller i vandet pga. lavaen? Eller?? Jeg har fisk gående i akvariet nu, som stortrives og ved næsten ikke hvad jeg skulle gøre ved dem hvis jeg skulle gennem en 3 måneders opstartsfase? Der er vel ikke den store forskel på om jeg putter nogle levende sten i akvariet eller en af jeres indkørte akvarier får en 10-20kg extra sten? Eller tager jeg fejl?? Jeg vil vel bare opleve en pludselig protein stigning efter stenene kommer i.. og må jo så fodre fiskene lidt mindre for ikke at belaste for hårdt.. ;-)
Erik N
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Erik N »

Hvad for nogle fisk har du i akvariet nu?

Og jep, det er for at undgå tungmetaller
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af -Bagger- »

Det er alm. plettet Argus og alm. Månefisk.. har haft dem fra små ferskvandsfisk... men det er virkelig utroligt at følge deres udvikling som saltet stiger :-D De er blevet helt blanke og månefiskenes gule finner har fået et helt guld-agtigt skær nu! Men okay, vil tage en ordentlig udskiftning af vandet når jeg får stenene i, for ikke at få slået mine nye levende sten ihjel ;-) Tak for hjælpen Erik...!! :go
Brugeravatar
Nautilus
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: 6950 Vestjylland
Kontakt:

Indlæg af Nautilus »

-Bagger- skrev:Det er alm. plettet Argus og alm. Månefisk.. har haft dem fra små ferskvandsfisk... men det er virkelig utroligt at følge deres udvikling som saltet stiger :-D De er blevet helt blanke og månefiskenes gule finner har fået et helt guld-agtigt skær nu! Men okay, vil tage en ordentlig udskiftning af vandet når jeg får stenene i, for ikke at få slået mine nye levende sten ihjel ;-) Tak for hjælpen Erik...!! :go
Lyder fanme spændende =)
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af -Bagger- »

Hæ... det har det i hvertfald været indtil nu... men ved ikke om det her levende sten og sand og skummer blir lige spændende nok :shock: Det blir jo næsten lige som at springe ud af skabet som "rigtig" saltvands ejer :mrgreen: Og har OVERHOVEDET ikke kunne finde noget om, om argus og månefisk på nogen måde er reefsafe?! men det finder jeg vel ud af hvis der er så meget liv på stenene som jeg blev lovet :roll:
Brugeravatar
Nautilus
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: 6950 Vestjylland
Kontakt:

Indlæg af Nautilus »

Nu skal jeg lige være helt med, det er ferskvandsfisk som du har "lavet om" til saltvandsfisk?
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af -Bagger- »

Nej nej.. SÅ dygtig er jeg desværre ikke :T Argus og månefisk, er en fisk der svømmer op ad floderne og føder deres unger, dvs. de unge fisk lever i fersk- og brakvands miljø de første par år af deres liv, inden de til sidst svømmer ud i det salte hav.. hvor de lever indtil de skal ind og laver børn igen :TH
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Jeg har lidt koralsand til overs, jeg kan bare ikke rigtig huske hvor meget jeg har, men du kan få noget med i bytte og sammenligne med det du har ;)
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af -Bagger- »

Det lyder godt Mikkel... og jeg har altså ikke glemt dig ang. blæserne, men havde ikke flere derhjemme i kassen, så må lige høre om der ikke er nogle andre på arbejde der har et par til at ligge :oops:
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Det er bare helt i orden jeg har ca. 2 kg. sand i overskud.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"