Jeg kan særdeles godt forstå dit spørgsmål, men desværre tror jeg ikke nogen kan give dig et svar.
Selvom du læser hele Erik's tråd og samtlige artikler der bliver linket til i tråden + kæmpe bunker af andet materiale om ich, tror jeg ikke du vil få svar på dit spørgsmål. Der er alt for mange direkte modstridende informationer og observationer. Sat lidt på spidsen konluderer Erik vel, at det er praktisk talt er umuligt at
fisk kan overleve et angreb af ich. Så er der jo bare det, at formentlig i tusindvis af saltvandsnørder har oplevet, når de tilfører en ny
fisk, at den nytilførte og andre
fisk får hvide pletter på finner og krop, som ligner ich på en prik (bogstaveligt talt, syg joke

), uden at fiskene dør. Jeg har også oplevet det selv. Både da jeg tilførte min xanthurum og min achilles blev den nytilførte
fisk totalt overfyldt med saltkorn, især finner og gæller, og fik 'blinde' øjne. De hhv. 2 og 3 kirurger jeg havde i forvejen fik også hvide pletter, omend i mindre grad. Jeg syntes fiskene var alt for små og for stressede til at fange en af dem og tage et skrab til en mikroskopisk undersøgelse, så jeg gennemsøgte nettet for billeder og ud fra alle de billeder jeg fandt af
fisk med ich var jeg 100% overbevist om, at det var hvad mine
fisk havde fået.
Samtlige
fisk kom sig dog fint ved begge lejligheder så, forudsat Eriks konklussion er korrekt, må det jo nødvendigvis have været en anden form hvide pletter mine
fisk har haft. I så fald er de fleste af de billeder man kan finde på nettet af ich, måske i virkeligheden slet ikke ich, men en anden parasit der imiterer Cryptocaryon irritans. Måske er 99,9% af alle tilfælde der diagnosticeres som ich så i virkeligheden ikke ich.
Måske vil man ikke engang med en mikroskopisk undersøgelse kunne se forskel for, så vidt har læst, er der Cryptocaryon irritans i alt havvand over hele verden, så selvom de ganske vist p.t. er klassificeret som én art, skulle det da næsten være mærkeligt om der ikke fandtes forskellige slags. Jeg tænker, man vel ikke 100% kan udelukke, at der kunne være nogle Cryptocaryon irritans der er mere dødelige end andre. Bare en tanke.