Jeg er helt ny på forumet og vil lige præsentere mig selv kort.
Jeg har længe haft ferskvands akvarie og trænger til at prøve noget nyt. Jeg er utroligt fascineret af koraller og hele den verden omkring revet og dens indbyggere. Jeg dykker meget og jeg burde nok være født med gæller men desværre er det ikke tilfældet.. Efter en rejse til Australien og Hawaii blev jeg fuldstændig solgt.. Aldrig har jeg set så mange flotte koraller og fisk. Da danmark ikke lige har det mest fascinerende undervands liv er et akvarie nok det tætteste på jeg kommer

Jeg har fulgt godt med herinde og utallige andre steder på nettet, jeg har læst en masse artikler og indlæg. Men jeg har alligevel nogle ting jeg mangler lidt svar på.
Dengang jeg begyndte på ferskvands akvarier begik jeg en masse begynder fejl og det vil jeg så vidt muligt gerne undgå denne gang da det både kan koste dyre liv, en masse penge og rigtig meget besvær.
Hvis jeg overhovedet skal ha lov til at købe et akvarie af min kæreste skal selve designet på baljen være i orden og der faldt jeg over de Red sea reefer. Jeg kiggede på den model der hedder 350 og hvor man kan vælge en delux udgave som jeg TROR betyder at der inkluderet lys i.. Hvis jeg tager fejl må i meget gerne rette mig.. Delux udgaven bliver omkring 7000kr dyrer hvilket jeg måske syntes er lidt meget.. Men igen jeg er helt ny inden for saltvands verdenen. Men er der nogen af jer som har erfaringer med dette akvarie og det udstyr der følger med. Er det pengene værd eller kommer jeg til at skifte meget af det ud hen ad vejen. kan lyset laves på en billigere måde ? og er der andre mærker som laver et tilsvarende akvarie som måske er lidt billigere. Som inden for ferskvand findes der ADA som koster der dobbelte af alt andet..
Mit andet spørgsmål er : Jeg skal nok flytte inde for de næste to år. Hvordan er det med alle fiskene og koraller. Så vidt jeg kan læse mig frem til via alle jeres indlæg så er både fisk og koraller MEGET sart omkring stress, nyt vand osv. Ville det være totalt hul i hovedet at køre et nyt akvarie ind for at jeg måske skal flytte om 2 år. Vil det slå alt ihjel ?
Jeg håber i kan hjælpe mig så jeg forhåbentligt kan komme igang snart.
Når jeg først starter på en hobby så dedikere jeg mig ret meget til det og så kommer i til at hører meget mere fra mig og jeg vil prøve at lave en log fra start af