Red Dragon Mini 3500 - 7 mdr drift, nu død?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Red Dragon Mini 3500 - 7 mdr drift, nu død?

Indlæg af Han$en »

Hej

Da jeg kom hjem i dag opdagede jeg vandstanden i tanken var ret lav - Årsag; Returpumpen kørte ikke.

Jeg går det hele igennem og har fejlsøgt på alle tænkelige scenarier, og der er intet at påpege andre steder.

Pumpen er som beskrevet en RD Mini 3500 - Og har kun kørt i 7mdr.
Jeg har så haft den ude - og rengjort den igen, og den står som var den sprit ny. De keramiske lejer fejler ligeledes heller intet, samt rotoren drejer fuldstændig ubesværet rundt og uden mislyd eller andet.

Pumpen har intet synligt tegn på at være utæt og evt indtaget fugt i elektronikken, og den påvirker ligeledes ikke elnet og HFI relæ.

Men der er ikke så meget som en summen fra motorblokken, den er fuldkommen sten død.

Jeg tænker så at det jo nok er dens indbyggede relæ der er klikket, af en eller anden årsag. Dette er blandt andet mod overophedning, hvis der kommer noget snaller i og blokerer rotor osv - Dette skulle kunne løses ved at slukke og tænde pumpen igen, men intet sker.

Der er desværre ikke garanti på pumpen, da den blev købt 2 år før den endelig kom i brug for små 7mdr siden.

Nogle idéer, nogle der har prøvet lignende, eller har jeg bare en brevvægt med et prisskilt der ellers burde betyde kvalitet?
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup

Re: Red Dragon Mini 3500 - 7 mdr drift, nu død?

Indlæg af nielsk »

Tjek om rotor er defekt. Er magneten revnet. Er akslen løs. Jeg har oplevet det 2 gange. De er i min optik ikke pengene værd. Jebao retur kører bare
SPS : Stability provides succes
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Han$en skrev:Jeg tænker så at det jo nok er dens indbyggede relæ der er klikket, af en eller anden årsag. Dette er blandt andet mod overophedning, hvis der kommer noget snaller i og blokerer rotor osv - Dette skulle kunne løses ved at slukke og tænde pumpen igen, men intet sker.

Der er desværre ikke garanti på pumpen, da den blev købt 2 år før den endelig kom i brug for små 7mdr siden.

Nogle idéer, nogle der har prøvet lignende, eller har jeg bare en brevvægt med et prisskilt der ellers burde betyde kvalitet?
Hej Hansen,

Jeg ved ikke, om det kan hjælpe lidt, men jeg oplevede det samme på min RD Speedy skummer-pumpe til min Supermarin 200 skummer. En dag jeg kiggede ind til skummeren, var den fuldstændig død. Jeg tog skummer-pumpen op, og rengjorde den, og kiggede stikkene igennem, men den og controlleren var fuldstændig død.

Det viste sig dog, at det var controlleren/strømforsyningen, som var gået i stykker. Men det var så inden for garantiperioden, og Royal Exclusive har en super og hurtigt service.

Jeg har ikke haft en alm. RD pumpe, så ved ikke, om de har en strømforsyning, og om du kan bruge det til noget? Men det var blot, hvad min fejlede :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

nielsk skrev:Tjek om rotor er defekt. Er magneten revnet. Er akslen løs. Jeg har oplevet det 2 gange. De er i min optik ikke pengene værd. Jebao retur kører bare
Som skrevet er pumpen fuldkommen som ny visuelt. Der er absolut intet at påpege overhovedet :shifty:
Marco R skrev:
Han$en skrev:Jeg tænker så at det jo nok er dens indbyggede relæ der er klikket, af en eller anden årsag. Dette er blandt andet mod overophedning, hvis der kommer noget snaller i og blokerer rotor osv - Dette skulle kunne løses ved at slukke og tænde pumpen igen, men intet sker.

Hej Hansen,

Jeg ved ikke, om det kan hjælpe lidt, men jeg oplevede det samme på min RD Speedy skummer-pumpe til min Supermarin 200 skummer. En dag jeg kiggede ind til skummeren, var den fuldstændig død. Jeg tog skummer-pumpen op, og rengjorde den, og kiggede stikkene igennem, men den og controlleren var fuldstændig død.

Det viste sig dog, at det var controlleren/strømforsyningen, som var røget sig en tur. Men det var så inden for garantiperioden, og Royal Exclusive har en super og hurtigt service.

Jeg har ikke haft en alm. RD pumpe, så ved ikke, om de har en strømforsyning, og om du kan bruge det til noget? Men det var blot, hvad min fejlede :happy:
Alm Mini har bare en ledning direkte fra motorblok til elnet, så ingen controller at fejlsøge på.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Han$en skrev:
nielsk skrev:Tjek om rotor er defekt. Er magneten revnet. Er akslen løs. Jeg har oplevet det 2 gange. De er i min optik ikke pengene værd. Jebao retur kører bare
Som skrevet er pumpen fuldkommen som ny visuelt. Der er absolut intet at påpege overhovedet :shifty:
Marco R skrev:

Hej Hansen,

Det viste sig dog, at det var controlleren/strømforsyningen, som var røget sig en tur. Men det var så inden for garantiperioden, og Royal Exclusive har en super og hurtigt service.

Alm Mini har bare en ledning direkte fra motorblok til elnet, så ingen controller at fejlsøge på.
Okay jeg ville prøve at skrive til Royal Exclusive, og fortælle hvad du har oplevet.
Marco R[/center]
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Jeg er enig med Niels i at Jebao kører upåklageligt.

Når det så er sagt, så ville jeg kontakte Royal Exclusive.
De "store og dyre" firmaer er ofte ret gode til kundepleje. Det kunne ske at du kunne sende den til dem og de så ville ordne den selv om garantien er udløbet :)
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

De får selvfølgelig også lige en mail med på vejen, men jeg vælger dog at gå ud fra at de ikke vil dække. Man kan så aller højest blive positivt overrasket jo. :happy:

Jeg vælger at beslutte at pumpen er død..
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Han$en skrev:De får selvfølgelig også lige en mail med på vejen, men jeg vælger dog at gå ud fra at de ikke vil dække. Man kan så aller højest blive positivt overrasket jo. :happy:

Jeg vælger at beslutte at pumpen er død..
Jeg ved ikke, om det stadig kan betale sig at få den lavet igen kontra at købe en ny?
Marco R[/center]
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Du må vel have en aquabee liggende Til reserve
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Jeg har skrevet til dem, så må vi se om de byder op med en løsning eller et ombyt..
Ellers må jeg have fat i Jebao DCP5000
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

surt at høre, men til almen info har min Tunze silence 1073.040 nu kørt lydløst og uden knas i 3 år. den er dejlig lowtech og ok billig ;-)
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Min er også lowtech, dog dejligt dyr.. Og nu - Den dyreste brevvægt i husstanden! :D
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Som et allersidste forsøg, altså lige inden du kaster den på møddingen, kan du evt. forsøge at klippe ledningen over 10-20 cm fra stikproppen og sætte en ny stikprop på.
Såfremt du skulle være så forbandet utrolig heldig, at det løser problemet, så køb lige et par cylindre med den billigste 2-komponentlim du kan opdrive og fyld stikproppen helt op med det
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Han$en skrev:Jeg har skrevet til dem, så må vi se om de byder op med en løsning eller et ombyt..
De vil nok have den ned for at undersøge om den kan laves.
Det gjorde de da min Rd 8000 gik i stykker.
Sendte den dog aldrig, da prisen postdanmark ville have for transporten, næsten svarede til hvad en
AquaBee 3000 kostede
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Carsten skrev:
Han$en skrev:Jeg har skrevet til dem, så må vi se om de byder op med en løsning eller et ombyt..
De vil nok have den ned for at undersøge om den kan laves.
Det gjorde de da min Rd 8000 gik i stykker.
Sendte den dog aldrig, da prisen postdanmark ville have for transporten, næsten svarede til hvad en
AquaBee 3000 kostede
Det koster 300 kr. med GLS :happy:
Marco R[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det er da også alt for dyrt. Når man tænker på at tyskerne kan sende op til10 kilo for lidt over 100 kroner Også med GLS
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Ja det er også det der ender med at holde mig tilbage. Jeg kaster ikke den slags penge efter en pakkeforsendelse.. Det er jeg simpelthen for nærig til!
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
21
Postnummer: 8370 Hadsten

Indlæg af Claus »

Hvordan er det på RD mini'erne - er foden på RD'en fastgjort til motoren, eller kan man bare nappe motoren fra en Laguna maxflo (Askoll/Hagen), ligesom på de lidt større modeller?
I så fald var det måske en ide.
Ved dog ikke hvor meget der reelt er at spare på dette ved de små, og der er jo også lidt besvær forbundet med det.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Af en eller anden syg årsag kører pumpen for fuld ballade igen nu :confused2:

Jeg tænker dog uanset lige at anskaffe et eller anden til reserve.
Claus skrev:Hvordan er det på RD mini'erne - er foden på RD'en fastgjort til motoren, eller kan man bare nappe motoren fra en Laguna maxflo (Askoll/Hagen), ligesom på de lidt større modeller?
I så fald var det måske en ide.
Ved dog ikke hvor meget der reelt er at spare på dette ved de små, og der er jo også lidt besvær forbundet med det.
Mini'erne er desværre limet på deres fod, så det er umiddelbartnikke så let som man kunne ønske. Det var nemlig også min første tanke :happy:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"