"Montering" af koraller
- Kraede
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 7190 Billund
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Billund
"Montering" af koraller
Jeg har nu mit 3. saltvands akvarium, men er stadig en novice på mange områder. Blandt andet på området: placering/montering/fastgørelse af koraller. For mig bliver det oftest ustabilt og skrøbeligt de første gange jeg forsøger at sætte en koral fast på en sten under vandet.
Hvis korallen allerede er på en sten bliver det ofte noget smat under vandet hvis jeg forsøger at sætte korallen fast med "reef-bond", bruger to-komponent "modellervoks" har det ikke ret god binding til hverken sten eller koral. Sekund-lim virker der kun over vandet, da det hærder så snart det kommer i kontakt med vand
Så jeg ville gerne vide hvordan I har success med dette eller om alle bare syntes at det er noget bøvl og at der kun er smat, sammenlimede fingre og ikke-bindende-modellervoks at vælge imellem.
Jeg vil også gerne høre om der er gode teknikker til de forskellige typer (plader/grene/skiver/encrusting osv.)
Hvis korallen allerede er på en sten bliver det ofte noget smat under vandet hvis jeg forsøger at sætte korallen fast med "reef-bond", bruger to-komponent "modellervoks" har det ikke ret god binding til hverken sten eller koral. Sekund-lim virker der kun over vandet, da det hærder så snart det kommer i kontakt med vand
Så jeg ville gerne vide hvordan I har success med dette eller om alle bare syntes at det er noget bøvl og at der kun er smat, sammenlimede fingre og ikke-bindende-modellervoks at vælge imellem.
Jeg vil også gerne høre om der er gode teknikker til de forskellige typer (plader/grene/skiver/encrusting osv.)
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: "Montering" af koraller
10 sekunders lim i gel form, fungerer perfekt under vand. Det skal lige holdes fast i 1 minut eller så.
- Michael_F
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 3450 Allerød
- Saltvand siden?: 2013
- Kontakt:
Jeg er begyndt at bruge Thermoworx Polymorph Plastic | Mouldable Friendly Thermoplastic - DIY, Crafts på anbefaling af Kimmer. Det fungerer rigtig fint! Kom en skefuld i en lille skål, hæld kogende vand over, vent et par minutter, og fisk det op, så kan du forme det som du vil, og rundt om en stenkoral eller sten, og mase det ind i en sprække eller lignende. Når det køler ned i dit akvarie, bliver det stenhårdt. Det du ikke bruger, kan varmes op og bruges igen!
http://www.ebay.com/itm/201560455707" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.com/itm/201560455707" onclick="window.open(this.href);return false;
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Bruger det også, men synes ikke det er helt så let at arbejde med. som beskrevet.Michael_F skrev:Jeg er begyndt at bruge Thermoworx Polymorph Plastic | Mouldable Friendly Thermoplastic - DIY, Crafts på anbefaling af Kimmer. Det fungerer rigtig fint! Kom en skefuld i en lille skål, hæld kogende vand over, vent et par minutter, og fisk det op, så kan du forme det som du vil, og rundt om en stenkoral eller sten, og mase det ind i en sprække eller lignende. Når det køler ned i dit akvarie, bliver det stenhårdt. Det du ikke bruger, kan varmes op og bruges igen!
Men det kan lige så godtvære mig der ikke helt har fattet brugen af det
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hadbjerg
Det er også min foretrukne måde. Jeg plejer lige at komme et par dråber saltvand på selve gelen inden jeg kommer den i akvariet, så er der ikke så meget svæv fra selve gelen.Carsten skrev:10 sekunders lim i gel form, fungerer perfekt under vand. Det skal lige holdes fast i 1 minut eller så.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Silkeborg
Jeg bruger Ecotech marine Coral Glue. Nogle gange kombineret med D-D epoxy. Synes de virker godt sammen. Faktisk så godt at det kan være utrolig svært at skille ad igen. Så er begyndt at bruge lidt mindre lim.
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
- Kraede
- Foxface
- Reactions:
- 18
Tak for budene! Jeg har været igang i dag med Reefbond og noget af det tykke superlim. Men det driller mig godt nok... reefbond former jeg til en kugle, placerer det i akvariet og sætter korallens base ned i kuglen. Derefter holder jeg det så på plads ind til det hærder, men det tager nogle forsøg for mig inden det sidder ordentligt fast. Jeg vil prøve med nogle af de forslag i er kommet med.
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2980 Kokkedal
- Saltvand siden?: 2010
Tager normalt en klump 2 komponent og laver en "adapter" altså er aftryk Af der hvor jeg gerne vil have korallen til at side og tager den Af igen og lader den stivne hvorefter jeg bruger 10 sekerslim på den måde kan du få en ordentlig overflade som passer 100% og binder godt og man kan sætte koraller på siden Af søjler eller under ja alt er muligt
Småt men GODT viewtopic.php?f=95&t=54625
- Kraede
- Foxface
- Reactions:
- 18
Fantastisk tip! Gør du noget for at skjule den flotte tokomponent?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
De fleste koraller danner en fodskive når de vokser. Den burde dække koralklæberen når korallen begynder at vokse.Kraede skrev:Fantastisk tip! Gør du noget for at skjule den flotte tokomponent?
I øvrigt vil alger ellers dække klæberen hurtigere end fodskiven kan vokse frem. Og man behøver jo ikke dække flere cm2 med koralklæber
- Kraede
- Foxface
- Reactions:
- 18
Det er nok der det er gået galt for mig Carsten. Jeg har brugt for meget klæber da jeg har forsøgt at færdigmontere det i akvariet, med koral og det helle, inden det var hærdet.
-
- Foxface
- Reactions:
- 7
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2018
Beklager jeg lige river op i denne tråd igen. Carsten, hvilken sekund lim er det du bruger ? Jeg er ved at være godt træt af af mit 2 komponent fra GrotechCarsten skrev:10 sekunders lim i gel form, fungerer perfekt under vand. Det skal lige holdes fast i 1 minut eller så.

- Mikas
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2860 Søborg
- Saltvand siden?: 2009
Bare køb en sekund lim hvor der står gel på så er det fint
den normale flydende virker ikke

Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Hvorfor er der så lys i køleskabet?