Slange til Co2?
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Slange til Co2?
Hej forum
Skal have sat kalkreaktor til akvariet og kan i den forbindelse ikke helt huske hvilken type slange der skal bruges mellem CO2-flaske og reaktoren. Jeg mener at huske det er silicone-slange der bruges, men er ikke sikker.
Skal have sat kalkreaktor til akvariet og kan i den forbindelse ikke helt huske hvilken type slange der skal bruges mellem CO2-flaske og reaktoren. Jeg mener at huske det er silicone-slange der bruges, men er ikke sikker.
- Mikas
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2860 Søborg
- Saltvand siden?: 2009
Re: Slange til Co2?
Jeg er ret sikker på det skal være noget speciel slange der kan tåle CO2 så det ik mørner
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Ja det skal været noget speciel slange. Kig på Fish-street han sælger det i meter mål. Mener at det er sort
-
- Foxface
- Reactions:
- 9
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2013
- Geografisk sted: Vestsjælland
Det skal ikke være noget specielt slange alm pvc slange ligesom på dit osmose anlæg.
Michael Priis Ludvigsen
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Nej. Det skal netop være noget speciel slange som er co2 tætNiwenco skrev:Det skal ikke være noget specielt slange alm pvc slange ligesom på dit osmose anlæg.
- Flemse
- Naso kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Stenløse
Akvariebutikken sælger også i meter mål, måske lidt nemmere end forsendelse og lign( ventetid).
Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
http://www.akvariebutikken.dk/product/c ... -sort-708/" onclick="window.open(this.href);return false;
Og så er det lige i Vallensbæk
Og så er det lige i Vallensbæk

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
-
- Foxface
- Reactions:
- 9
Alm pvc slange er ganske udemærket og man kan også sagtens bruge alm luft/silikone slange. Tror der bliver læst for meget og prøvet for lidt i praktis.Carsten skrev:Nej. Det skal netop være noget speciel slange som er co2 tætNiwenco skrev:Det skal ikke være noget specielt slange alm pvc slange ligesom på dit osmose anlæg.
Jbl CO2 anlæg kommer også med alm silikone slange så kan man vælge armeret silikone eller armeret pvc.
Og svejseapparater bruger bare stålarmeret pvc slange.
Hvor vil du hen med at det skal være special slange???
Michael Priis Ludvigsen
- Mikas
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2860 Søborg
- Saltvand siden?: 2009
Niwenco skrev:Alm pvc slange er ganske udemærket og man kan også sagtens bruge alm luft/silikone slange. Tror der bliver læst for meget og prøvet for lidt i praktis.Carsten skrev:Nej. Det skal netop være noget speciel slange som er co2 tætNiwenco skrev:Det skal ikke være noget specielt slange alm pvc slange ligesom på dit osmose anlæg.
Jbl CO2 anlæg kommer også med alm silikone slange så kan man vælge armeret silikone eller armeret pvc.
Du har muligvis ret men hvorfor ikke bare købe det rigtige til formålet når det koster så lidt?
Du får en temmelig lav pH i akvariet hvis den tømmer sådan en flaske i skabet vil jeg mene
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
- trine...
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3630 Jægerspris
Jeg har også blot altid kørt med silikone/luftslange til co2 og har aldrig haft problemer med lækage fra slangen. De MIG og TIG svejsere jeg har haft mellem hænderne har haft forstærkede slanger på gassiden, dog har jeg aldrig set en med stålforstærkning i, eller i pvc, det har altid været silikone eller syrefast gummi med forstærkninger af stof nærmest ligesom haveslange. Mener helt bestemt også svagt at huske noget med at stål er no go ifbm visse gasarter under tryk.
På afgangen kan man med fordel benytte farvet osmose eller polyethylenslange(vær opmærksom på at det skal være foodgrade da visse typer PE nedbrydes stille og roligt og derfor afgiver uønskede substanser til vandsøjlen) da dette holder afgangsslangen forholdsvis fri for alger, hvis man måtte køre med lys over sin sump.
På afgangen kan man med fordel benytte farvet osmose eller polyethylenslange(vær opmærksom på at det skal være foodgrade da visse typer PE nedbrydes stille og roligt og derfor afgiver uønskede substanser til vandsøjlen) da dette holder afgangsslangen forholdsvis fri for alger, hvis man måtte køre med lys over sin sump.
- trine...
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3630 Jægerspris
Er der forresten andre med reaktor der har investeret i en kul mono og dioxid alarm til deres skab eller akvarie rum? Hvis ikke, vil jeg gerne lige benytte lejligheden til at komme med opfordringen. Personligt har jeg aldrig skænket det en tanke før vi fik vores søn, sjovt som man begynder at tænke anderledes når det gælder ens kæreste eje, her hentyder jeg jo selvfølgelig til akvariet 

- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
jeg har altid bare brugt samme type som man bruger til osmose anlæg... sidste 6kg flaske jeg brugte holdte 2½ år ved mig....
-
- Foxface
- Reactions:
- 9
Mikas skrev:Niwenco skrev:Alm pvc slange er ganske udemærket og man kan også sagtens bruge alm luft/silikone slange. Tror der bliver læst for meget og prøvet for lidt i praktis.Carsten skrev:Nej. Det skal netop være noget speciel slange som er co2 tætNiwenco skrev:Det skal ikke være noget specielt slange alm pvc slange ligesom på dit osmose anlæg.
Du har muligvis ret men hvorfor ikke bare købe det rigtige til formålet når det koster så lidt?
Du får en temmelig lav pH i akvariet hvis den tømmer sådan en flaske i skabet vil jeg mene
Det rigtige? Det er alm silikoneslange også

mem ja de har slange som de kalder CO2 slange men de skal jo os leve forhandlerne.
Michael Priis Ludvigsen
-
- Foxface
- Reactions:
- 9
trine... skrev:Jeg har også blot altid kørt med silikone/luftslange til co2 og har aldrig haft problemer med lækage fra slangen. De MIG og TIG svejsere jeg har haft mellem hænderne har haft forstærkede slanger på gassiden, dog har jeg aldrig set en med stålforstærkning i, eller i pvc, det har altid været silikone eller syrefast gummi med forstærkninger af stof nærmest ligesom haveslange. Mener helt bestemt også svagt at huske noget med at stål er no go ifbm visse gasarter under tryk.
Det korrekt det mig som skrev forkert, mig/tig apparater bruger trådarmeret og ikke stålarmeret

Michael Priis Ludvigsen
-
- Foxface
- Reactions:
- 9
Det er det samme jeg brugerStarF skrev:jeg har altid bare brugt samme type som man bruger til osmose anlæg... sidste 6kg flaske jeg brugte holdte 2½ år ved mig....

Michael Priis Ludvigsen
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
Takker for svarene
Den primære årsag til at jeg søgte svar var at jeg for en del år siden brugte alm. luftslange som gik i opløsning og nærmest møgnede på CO2 siden af reaktoren. I den forbindelse mener jeg at få at vide man skulle bruge silicone-slange.
Jeg har en hel kasse liggende med flere forskellige typer slanger i forskellige farver. Men det endte med jeg brugte den samme type slange som bruges på selve reactoren og derved også den samme som bruges på mit osmose-anlæg.
Men reaktoren kom da i sumpen efter en ombygning

Den primære årsag til at jeg søgte svar var at jeg for en del år siden brugte alm. luftslange som gik i opløsning og nærmest møgnede på CO2 siden af reaktoren. I den forbindelse mener jeg at få at vide man skulle bruge silicone-slange.
Jeg har en hel kasse liggende med flere forskellige typer slanger i forskellige farver. Men det endte med jeg brugte den samme type slange som bruges på selve reactoren og derved også den samme som bruges på mit osmose-anlæg.
Men reaktoren kom da i sumpen efter en ombygning

-
- Foxface
- Reactions:
- 9
Ser kanon ud
det også det samme slange jeg bruger (pvc).

Michael Priis Ludvigsen