Jeg har gået et stykke tid og tænkt at der skal ske lidt med mit akvarie, dette skyldes flere ting.
1) jeg er en dreng der ELSKER at "bygge" og se hvad jeg kan skabe..... sådan var det også dengang jeg byggede LEGO.... når tegningen var fulgt og modellen var færdig, så gik der ikke lang tid før jeg byggede om. Nu har baljens stensætning næsten fået fred i 19-20 måneder, nu skal der sgu ske lidt.
2) Baljen er blevet for tæt, det er måske et luxus problem, men jeg har efterhånden ALT for meget i baljen i form af koraller, jeg har nu en stor GYRE på, en mp40 qd på og en mindre jebao + en jebao 6000 retur til at skabe flow og alligevel halter det lidt med at få flyttet vand nok

3) Det ligner en "rodebutik" med stumper der ligger og flyder og nogle af korallerne blir sat hvor der er plads, frem for hvor det ville være optimalt at placere dem.
4) Bundlaget ligner en mødding, dette tror jeg skyldes en blanding af (1 overfodring) (2 for lidt flow) (3 for lidt CUC) (4 plads mangel, så der ligger Frags og koral stumper flere steder).
5) Jeg er ikke helt tilfreds med stensætningen.
Så, NU skal der ryddes lidt op og ommøbleres lidt

Spørgsmål.
1) Kan det blive et problem at hive 20-30% af stensætningen op? Jeg har i forvejen ikke voldsomt mange sten i akvariet.
2) jeg har lidt andre sten jeg gerne vil have i baljen, disse er "indkørt" i mit andet akvarie = tårnet, hvor der er en del mere nærring i vandet, hvad tænker i at det vil give af udfordringer når de kommer i mere næringsfattige vand? Jeg tænker at de SELVFØLELIG vil lække noget nærring, tror i det kan bliv et problem?
3) Jeg vil suge snavs ud af bundlaget, og skifte noget af det. Hvordan renser jeg sandet? Og har det nogle negative konsekvenser ift krible-krable, bakterier mm? Ville i bare smide det ud og komme nyt i?
4) En del af mine montipora koraller smider væv langsomt nede fra, ikke RTS ell hvad det nu hedder, men en blanding af tæthed, mangel på sporelementer, måske har jeg også MEN???

5) Jeg kommer til at rode en del i baljen og have pladsmangel mens jeg rykker om, hvor gør jeg af koraller og sten der ikke er plads til mens jeg roder? Flamingokasse, spande mm? Og hvor længe kan de være der uden at tage skade? Et par timer? Eller??? De kan sættes på gulvet på badeværelset hvor der er gulvvarme. Er det bedre at lægge dem i det andet akvarie (tårnet) hvor der er flow og varme, men EN HEL DEL MERE nærring i vandet?
6) Er der noget jeg ikke har tænkt på/har glemt at tage højde for?!??
Håber i byder ind.
Ps, skal nok tage fotos undervejs og smide i min tråd

Godt nytår herfra.