Men for at gøre en kort historie lang, blev jeg træt af mit ”store” akvarie på 120 x 55 x 45 (297L) og besluttede mig for at ned gradere til et mindre akvarie, både økonomisk set samt rent fysisk.
Da alt levende, noget af teknikken og akvariet var solgt startede den nye planlægnings fase og jeg endte ud med en cube med indvendig sump, hvilket jeg håber kommer til at matche mine behov. Jeg har altid syntes godt om RSM 130, så hvorfor ikke lave et akvarie der mindede om det, dog med de ændringer jeg syntes der ville gøre akvariet bedre.
Akvarie med indvendig sump
Selve akvariet måler 60 x 59 x 60 - Svarende til små 212L.
DT bliver på ca. 60 x 48 x 60 (172L).
Sumpen bliver på ca. 60 x 11 x 60 (39L).
Akvariet er denne gang lavet i alm. Dødeligt glas, bølgebrydere samt Dækglas.
Bord:
Denne gang faldt valget på et køkkenskab fra IKEA med softclose.
Skabet måler 60 x 59 x 80 - Jeg har lavet en bund, så skabet kan sættes i vatter.
Teknik:
Skummer: Aqua Medic Evo 500 med DC pumpe
Lys: Maxspect Razor 120w 15k
Cirkulation: 2 x Jebao SW-8 inkl. Wireless controller
Returpumpe: Tunze Silence 150 - 800 L/T
Osmolator: Tunze 3155
Reaktor: Aqua Medic Multi Reactor M
Osmoseanlæg fra Rent-postevand med boosterpumpe
Indhold i akvariet:
Som planerne ser ud nu, bliver stensætningen bygget af den fra det netop nedlagte akvarie. Dvs. En stor død sten med udhæng og fødder, som jeg selv har limet på så den ikke rører bundglasset. Den står den pt. Smurt ind i algesovs og skal derfor renses samt der skal bygges videre på den. Stenen er nu tørlagt, så derfor skal jeg selvfølgelig ud og finde nogle LS til at pode systemet med.
Jeg har tænkt mig at køre uden bundlag denne gang, da jeg altid kæmper med at holde det hvidt samt at få det til at ligge hvor syntes det skal.
Af koraller tror jeg der bliver godt med Zoa, Euphyllia, Skiver og andet i den boldgade.
To-do liste inden opstart:
- Først og fremmest skal bordet laves færdigt: jeg skal have sat top pladen fast samt stivet skabet af (Evt. et kryds bag på).
- Stensætning skal laves færdig, leges med klorin og reef cement.
- Og ikke mindst skal akvariet selvfølgelig hentes!
Sidst men ikke mindst, så håber jeg at jeg kan holde tråden opdateret, men lad os nu se