Sugende reaktor

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Handler82
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2014

Sugende reaktor

Indlæg af Handler82 »

Hej har fundet denne reaktor.

http://www.yourchoiceaquatics.com/media ... rc100.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Som hvis jeg har forstået det rigtig ikke skal have en pumpe i sumpen men bare to slanger i sumpen hvor den så suger af den ene?
Kan man smide ROWAphos i sådan en eller er den mest til biopellets?
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Sugende reaktor

Indlæg af bima »

Det ser ud til.
At der sidder en lille grå pumpe,for enden af det lodrette pvc rør.
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Handler82
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11

Indlæg af Handler82 »

Vil man fx kunne bruge den til ROWA og ikke kun biopellets?
For når jeg søger på Recirculating Media Reactor kommer der kun noget med biopellets i.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Det er en recirkulerende reaktor.. Den skal stadig fødes via enten tyngdekraft eller pumpe.

Du kan bruge den til Rowa, men det er unødigt.

Recirkulerende reaktor er beregnet til medie der kræver godt med cirkulation og omrøring, men mulighed for at justere gennemløbs hastigheden så længere kontakt tid opnås.

På den måde kan man så styre at ens medie fx sandblæser reaktorens inderside, men stadig ikke behandler mere end fx 10L vandt timen.

Tror lige Henning skal have pudset colabundene en gang :T
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Som tillæg:

Recirkulering har vist sig at være effektivt i ekstremt belastede systemer med brugen af biopellets. I et almindeligt system hvor man såvidt muligt opretholder en balance og et økosystem der nogenlunde kan køre rundt ved hjælp af en skummer, så har det ingen effekt.

Det vil blot være en enhed mere i dit skab der bruger lidt strøm - Og i dette tilfælde uden nogen verdens nytte.

Jeg har testet bio-pellets på begge måder - Absolut intet målbart forskel i vandet. Lige indtil jeg fik den hjernedøde idé at prøve den ekstremt belastede del.

Gennemløbs reaktoren kom til kort - Den recirkulerende kom på og tunet ind til at vandvolumen (300) løb gennem én gang i døgnet..

Gik fra en No3 på 45 ned til ikke målbart på samme indkørte pellets der var i brug i gennemløberen på 6 dage

Så det hár effekt.

Men det er lidt som at måle en Lastbil mod et Godstog.. De skal nok begge levere den samme opgave indtil der skal trækkes igennem. Så gør toget det bare bedre :happy:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Handler82
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11

Indlæg af Handler82 »

Han$en skrev:Som tillæg:

Recirkulering har vist sig at være effektivt i ekstremt belastede systemer med brugen af biopellets. I et almindeligt system hvor man såvidt muligt opretholder en balance og et økosystem der nogenlunde kan køre rundt ved hjælp af en skummer, så har det ingen effekt.

Det vil blot være en enhed mere i dit skab der bruger lidt strøm - Og i dette tilfælde uden nogen verdens nytte.

Jeg har testet bio-pellets på begge måder - Absolut intet målbart forskel i vandet. Lige indtil jeg fik den hjernedøde idé at prøve den ekstremt belastede del.

Gennemløbs reaktoren kom til kort - Den recirkulerende kom på og tunet ind til at vandvolumen (300) løb gennem én gang i døgnet..

Gik fra en No3 på 45 ned til ikke målbart på samme indkørte pellets der var i brug i gennemløberen på 6 dage

Så det hár effekt.

Men det er lidt som at måle en Lastbil mod et Godstog.. De skal nok begge levere den samme opgave indtil der skal trækkes igennem. Så gør toget det bare bedre :happy:
Hehe fin beskrivelse. Er også mere ude efter en reaktor kun til Rowa. Et eller andet hvor jeg kan slippe for en pumpe nede i sumpen. Noget hvor det kan blive suget op ved en slange eller rør man putter i sumpen hvis sådan noget findes. Der må godt være en pumpe har bare ikke rigtig plads til den nede i sumpen.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Der skal sgu en pumpe til, for at der sker lidt magi inde i en reaktor.

Men mere eller mindre alle reaktorer efterhånden på dagens marked behøver ikke være i vand. Men du kommer til at have en pumpe i vandlinjen - Selvansugende pumper er ikke moderne i mini størrelser til akvarier.

Du kan evt sætte slange/rør på, og så få konen til bare at gå i gang med at suge til hun smager saltet - Det kan lade sig gøre, men det er nok ikke optimalt på den lange bane.

Alt efter størrelse på akvariet, sumpen, reaktor og belastning kan man altså få nogle ret kompakte løsninger.

Lad os sige du gerne vil have 100ml Rowa og 50ml kul i en reaktor.

Det fylder dælme ikke meget, og kan være i de mindste af slagsen. En sådan kan drives af pumper der ikke fylder mere end 5x8cm.

Nogle siger at det skal være i bevægelse, nogle gør ikke.
Jeg kan ikke helt se grunden til hvorfor det skal bevæge sig når der følger en lille filterpuder med når man køber det.

Den ælter det i hvert fald ikke - Jeg stod og kiggede og ventede, men det skete aldrig.

Man presser jo vand gennem reaktoren og tvinger det til at løbe over. Og det virker glimrende trods det ikke flyver rundt i hele underskabet.

Skriv hvad du har af balje og hvor meget vand du ca har - Egentlig vandmængde.
Så skal jeg lige prøve at vise et forslag eller to til hvor kompakt det kan gøres, og virke glimrende. :happy:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Handler82 skrev:Er også mere ude efter en reaktor kun til Rowa. Et eller andet hvor jeg kan slippe for en pumpe nede i sumpen. Noget hvor det kan blive suget op ved en slange eller rør man putter i sumpen hvis sådan noget findes. Der må godt være en pumpe har bare ikke rigtig plads til den nede i sumpen.
Hej,

Hvilket akvarie har du, og hvor stor er din sump? :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Handler82
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11

Indlæg af Handler82 »

Akvariet er på ca 80l og sump er på ca 50l sumpen er sådan en start akvarium til ferskvand der bygget til sump. har to klovnefisk og to Pink-Streaked Wrasse og et søpindsvin.

Har faktisk sådan en Mulit reaktor s fra Aqua medic.
Men den larmer sindssygt meget og sviner rowa ud over det hele.
Det sidste måske fordi jeg havde forstået at det skal være i bevægelse for at virke ordenligt.
Handler82
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11

Indlæg af Handler82 »

Her lige et foto af sumpen
Vedhæftede filer
Her lige et foto af sump
Her lige et foto af sump
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Handler82 skrev:Akvariet er på ca 80l og sump er på ca 50l sumpen er sådan en start akvarium til ferskvand der bygget til sump. har to klovnefisk og to Pink-Streaked Wrasse og et søpindsvin.

Har faktisk sådan en Mulit reaktor s fra Aqua medic.
Men den larmer sindssygt meget og sviner rowa ud over det hele.
Det sidste måske fordi jeg havde forstået at det skal være i bevægelse for at virke ordenligt.
Hej igen,

Jeg har storebroderen til din fra Aqua Medic, og den siger intet :happy:

Er det pumpen, som larmer, eller er det pga., at der kommer plask inde i reaktoren pga. vandstanden?

Jeg vil rykke holderen ned på den første skillevæg, som bestemmer vandstanden i skummer-rummet. Der havde jeg selv min hængende, da jeg havde boblefælde i min sump. Den er dog fjernet, da jeg købte en større skummer, så nu står den bare på bunden, og læner op ad min skummer i stedet for. Mit PO4-medie (Deltec Aqua Crown) bevæger/danser kun lige i overfladen, og min pumpe kører på max., og så indstiller jeg den ved at dreje røret i midten. Håber, at det kan hjælpe dig, da du har en super reaktor, som er effektiv, fylder intet plus, det bedste ved den, at den er meget nem at skifte medie i :happy:
Marco R[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis den reaktor du har smider Rowaen ud, er det så ikke muligt at sætte en svamp i toppen af den for at holde på Rowaphosen.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Carsten skrev:Hvis den reaktor du har smider Rowaen ud, er det så ikke muligt at sætte en svamp i toppen af den for at holde på Rowaphosen.
Den kommer fra fabrikken med en svamp i bunden og en til toppen :happy:
Marco R[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Marco R skrev:
Carsten skrev:Hvis den reaktor du har smider Rowaen ud, er det så ikke muligt at sætte en svamp i toppen af den for at holde på Rowaphosen.
Den kommer fra fabrikken med en svamp i bunden og en til toppen :happy:
Så burde der da ikke komme noget ud i akvariet
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Hvis du ellers installerer din Aqua Medic korrekt og ikke blæser 2000L/T gennem den fungerer den skam glimrende.

Det er nok et spørgsmål om indstilling af pumpe.

Spytter den ROWA ud sker der en installationsfejl - Den er jo beregnet til netop formålet så det skulle meget gerne blive indvendigt.

I manualen kan jeg se at den leveres med filtersvampe - Disse skal benyttes.
Ligeledes kan den justeres i hvor meget tryk der skal igennem den. Dette skal selvfølgelig også tilpasses så medie ikke blot trykkes gennem røret og ud i sumpen.

Om man ønsker det i bevægelse - Så skal det justeres så det kun lige akkurat langsomt er i rotation og udveksling - Det skal ikke flyve rundt.
Vedhæftede filer
IMG_1504.PNG
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Handler82
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11

Indlæg af Handler82 »

Har godt nok ikke de puder i den har udskiftet med en hvor hullerne ikke er så store.

Måske der fordi jeg har haft for vilsomt flow på.
Trode det skulle være i cirkulation for at virke rigtig.

Måske man skulle havde læst brugsanvisning beder igennem.

Tak for de mange svar må prøve lige og se om jeg kan få den indstillet rigtigt.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Rowaphos skal blot står og "koge svagt". Hvis du ikke har de svampe mere, så få fat i noget filtersvamp og klip et par stykker så de passer. Koster ikke ret meget
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"