Ved det foredrag, Svein Fosså holdt inde hos Klovnfisken (det jeg omtaler i tråden
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=81450" onclick="window.open(this.href);return false;) talte han om flere emner. En ting han nævnte har printet sig fast i min hukommelse.
"For at kunne holde et revakvarie er der kun få ting der er nødvendige. En ordentlig skummer, ordentligt lys og tilstrækkelig cirkulation. Resten er ting der er gode at have, men de er ikke absolut nødvendige".
Sparer man på disse ting, eller undlader at anskaffe dem, så vil det ikke være umuligt at holde et revakvarie - men det bliver noget (meget) vanskeligere, vil kræve mere arbejde og opmærksomhed fra akvaristen og det vil sætte mange begrænsninger i forhold til, hvad man kan have i akvariet af levende dyr.
Det er heldigvis også de ting du nævner, at du har tænkt dig at anskaffe.
Med hensyn til vand (frikblandet ctr. "modnet" vand), så må du
ALDRIG betale for modnet vand. Det er vand der alligevel skulle have været smidt ud i forbindelse med vandskift. Jeg ved godt at nogle forhandlere sælger det, men jeg synes det er pengetrækkeri.
Skulle du ønske at bruge "modnet" vand er du velkommen til, at komme forbi her en hvilken som helst tirsdag aften og hente det du skal bruge til dit 50L.
Jeg laver vandskift hver tirsdag og hælder 120 L ud i kloakken, så du skal bare give besked og selv have dunke med. Det skal ikke koste dig en krone.
Du bor ikke så langt fra mig, så det er bare en lille køretur.
Jeg vil til enhver tid anbefale dig at blande dit vand selv og så lave en ordentlig indkøring. Det lader sig fint gøre og du vil opnå et bedre resultat, da akvariet får den fornødne tid til at finde sin balance.
Held og lykke.
Erik