Po4 fjerner

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Po4 fjerner

Indlæg af Mikas »

Hvilken fosfat fjerner er mediet størst?
Jeg har kun prøvet rowa og der er det blandet i forskellige størrelser .. det mindste har det med at sætte sig og stoppe filteret efter et par dage så der ik rigtige er noget flow igennem en uge efter jeg har fyldt i.
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Po4 fjerner

Indlæg af StarF »

Triton ALU 99, det er små kugler på størrelse med de kugler man bruger i hardball våben...
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Nogle af de store guruer mener at alu fosfat fjernere frigiver aluminium til vandet (på trods af hvad producenterne siger). Se f.eks. dette http://www.advancedaquarist.com/2003/7/chemistry" onclick="window.open(this.href);return false;
Men måske er det ikke i mængder der gør skade.

Anyway, hvis du ellers er glad for Rowaphos burde en svamp eller to kunne løse problemet. Bruger du reaktor? Gætter på nej, for ellers ville du slet ikke have problemet, Med mindre du kører med alt for højt flow.

Mener Grotech har GFO i forskellige kugle størrelser.
Senest rettet af PoulD tirs 25. okt 2016 21:05, rettet i alt 1 gang.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Mikas »

Jeg kører med reaktor .
Først med en Royal eksklusive med svamp på begge sider. Der stoppede bunden hurtigt til så det hele blev presset op i toppen .
Så prøvede jeg med en anden som ikke har svamp men bare sådan nogle tynde ringe hvor vandet kan komme igennem. Men efter et par dage så sidder alle de mindste stykker medie oppe i toppen og blokere for udløbet.
Jeg kører med sådan en tunze 1200l pumpe mener jeg den hedder . Har prøvet at lukke den helt ned så den kørte på minimums flow hvor det kun lige er det øverste der bevæger sig meget lidt og så når den har været stoppet så skrue den helt op. Den stopper stadig til..
Har prøvet at blande det med rowa kul for at holde det nede men det dele sig alligevel op så de mindste ryger øverste og op i toppen ..
Så tænkte jeg ville prøve noget andet . :)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Mikas skrev:Jeg kører med reaktor .
Først med en Royal eksklusive med svamp på begge sider. Der stoppede bunden hurtigt til så det hele blev presset op i toppen
Når det er bunden der stopper til, får det mig til at tænke, at det måske noget helt andet end dit rowaphos som stopper. Måske skal du bare have noget filtervat før indgangen til din pumpe, eller placere den et sted hvor vandet er en anelse mere "poleret"
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Mikas »

Det var bunden der stoppede til da jeg brugte den med en svamp.
Nu hvor jeg kører med den uden svamp så er det toppen hvor det stopper til.
Så sidder der lige en halv cm tykt lag så der ik kommer vand igennem. Og så er resten bare i bunden . Selvom jeg holder for afgangen falder det ikke ned så jeg skal havde den helt op og ryste den før det falder ned og det er sku for besværligt .

Jeg har reaktoren i det første kammer sammen med skummeren . Det er det kammer der også er mest skidt fra dt i men jeg har ikke plads til en reaktor andre steder ..
Man kan få kul i mange forskellige str så tænker da man også kan få po4 fjerneren i forskellige størrelser . Tænkte bare i stedet for jeg skulle til at prøve at købe de forskellige så var der nok nogle der havde prøvet andre og kendte størrelsen :)
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Hej Mikas,

Jeg bruger Aqua Crown http://www.deepoceanshop.dk/catalogsear ... atadsorber" onclick="window.open(this.href);return false; fra Deltec i denne https://reefstore.dk/diverse-reaktorere ... tor-m.html" onclick="window.open(this.href);return false; reaktor, og den fylder ikke meget, og burde du kunne have plads til i dit returkammer :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Mit fosfat filter, har både en svamp i bund og top, og det stopper ikke til.
Umiddelbart virker det som om pumpen du bruger ikke er droslet nok ned.
Med fosfat fjerner gælder det om at have størst mulig overflade.

Lad os se et billede af den reaktor du bruger
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Mikas »

Jeg har denne pumpe på. Der står den giver 150 l i timen hvis den er skruet helt ned . Har både haft den helt på minimum og skruet op..
Den første reaktor jeg brugte har jeg et billed af på telefonen men den fyldte for meget da jeg fik en anden skummer på da pumpen skulle ligge ned ved siden af ..
Nu har jeg en reaktor fra USA med sådan en lille patron i man kan skifte hvor der ikke er plads til en svamp eller andet men kun er sådan nogle små tynde ringe i bunden og låget. Der pumpen stå normalt ved siden af reaktoren og fylder mindre .. det minder lidt om sådan et rør fra rent postevand til harpiks bare bredere og så med den der patron i så vandet kommer nede fra og går op.
Har desværre ikke plads til en stor reaktor så begge to har måske en flade med en diameter som en tennis bold.

Men altså jeg er ik så meget i tvivl om hvordan en reaktor fungere eller hvor meget flow der skal være i den.
Jeg vil bare gerne have nogle alternativer til rowa da jeg synes noget af det er for småt :)
Vedhæftede filer
IMG_4102.PNG
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Jamen forstår du slet ikke, at vi gør alt hvad vi kan for at få dig til at blive på Rowaphos :hehe:

Som sagt, Grotech har det i flere størrelser o,5 - 2 mm (er nok nogenlunde som Rowaohos) samt i en 2-4 mm udgave.

Det er også en del billigere end RowaPhos. DecOcean plejer at have begge størrelser på hylden

http://www.grotech-aquarientechnik.de/i ... olver.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit: slåfejl rettet
Senest rettet af PoulD fre 21. okt 2016 13:13, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
nordsøfisker
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17
Postnummer: 7700 Thisted
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Thy

Indlæg af nordsøfisker »

Er det ikke et tysk Royal exclusiv filter ?
Så lige en film om det på youtube hvor de siger at filtersvampende er extra udstyr?
" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Utroligt at det virkeligt er nødvendigt at købe de svampe særskilt
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Mikas »

Jeg havde som sagt svampene i . De er bare blevet skubbet op i toppen på billedet som jeg snakkede Om :)
Vil prøve at kører ned til Carsten så, gad bare ik kører 60km hvis han kun havde rowa på hylden .

Koral farmen skrev lige til mig at han havde nogle kugler fra triton?
Nogle der har erfaringer med dem? :)
Brugeravatar
Thomaas
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Thomaas »

Du skal bare lade Rowa mediet "danse" en smule, når du starter det nye medie op.
På den måde har det ikke mulighed for at klumpe sammen.

Kørere selv skiftevis på Rowa og AL99. I håb om at Rowaen (forhåbentligt) optaget det alu det måtte være blevet frigivet fra AL 99 mediet.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"