Opsætning af GHL

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
MKallehauge11
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
9
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Hvidovre

Opsætning af GHL

Indlæg af MKallehauge11 »

Hej Alle.
Jeg har erhvervet mig en brugt GHL Profilux 3Ex controller med dertilhørende prober til måling af temperatur, salinitet, redox og ph. Har læst mig til at man kan overvåge det fra sin pc, men hvordan gør man dette? Kræver det internetforbindelse eller blot et kabel mellem controller og pc? Har en lenovo med Windows 10.
Ville sætte stor pris på en god step by step vejledning :-D
Sink beneath the surface and you are free...

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=97143
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Opsætning af GHL

Indlæg af StarF »

Step by step vejledning er lidt svær, efter som det afhænger af hvad du vil med den. Det første skridt er at få den den opsat. du skal have hentet ghl control center, nyeste version er her: https://www.aquariumcomputer.com/downlo ... r-v1-0-8-4" onclick="window.open(this.href);return false;

Når det er installeret, så skal du have usb kabel mellem ghl computeren og din pc, og så forbinde til den der. Så bør du inden du går vidre, få den opdateret til nyeste firmware, det gøres igennem ghl programmet også. Bemærk her skal bruges en driver, som ligger i installations mappen af programmet.

Når det er gjort, så kan du begynde at lave din opsætning. Det smarteste er at smide det den på netværk, så du ikke skal have usb kabel frem hver gang du vil ændre i den. Der er desværre ikke wifi i enheden, så der skal købes et udvidelse kort eller så skal det have et net kabel til din router/switch.

Her fra er det enlig bare begynde at opsætte de forskelige ting, kalibere prober osv. Du kommer nok ikke uden om at du skal læse manualerne og give det et forsøg selv. Det er lidt lettere at guide folk, hvis de lige frem gør et forsøg selv først. Så er det lettere at hjælpe folk hvor de sidder fast.

Så start med at få adgang til enheden via din pc og usb.. så kan vi tage det der fra.

ps. alle manualer kan hentes på ghl´s hjemmeside https://www.aquariumcomputer.com/downloads/" onclick="window.open(this.href);return false;
MKallehauge11
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
9

Super mange tak. Har fået forbundet den med Lan stik til internettet og koblet produktet på min myghl profil. Men jeg vil da lige hente softwaren til pc, og det var bare med hjemmesiden, ikke? Ved du tilfældigvis hvad den seneste firmware hedder? Kalibrering af prober, hvad kræver det? Den siger nemlig alarm på ph og siger at den er 8,27. Er det højt for et akvarie som har kørt siden søndag?

Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Jeg har linket til den nyeste software i mit indlæg. Når det er installeret kan det tilgå ghl maskinen både via USB eller ip. Når den er forbunden fortæller den om der er en opdatering eller ej.

For at kalibrere prober kræver det kalibrering væske til probe typen. Tror ikke du skal regne med den ph der bliver vist hvis proben ikke er kalibreret.
MKallehauge11
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
9

Hvad hedder den hjemmeside som man kan bruges til at overvåge det hele? Har hentet den seneste firmware og sat et Lan kabel i, men når jeg fjerner USB kablet så kan den ikke re-connecte, via WiFi.

Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Der er ingen. Sidste jeg tjekkede myghl.com var det udelukkende styring af enheden. Du kan aflæse det via programmet, og så er der nogle skærme man kan købe og sætte til.

Jeg er igang med et system til det dog. http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=8&t=78110" onclick="window.open(this.href);return false;

Du skal firmware update via USB. Ghl enheden har ikke WiFi som standard, eller misforstår jeg spørgsmålet?
MKallehauge11
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
9

Okay, jeg har hentet firmware og kan se alle datane via USB. Troede bare at man kunne logge ind på en hjemmeside også overvåge det du vej. Men fedt det du er ved at lave, vil meget gerne være en del af det, for det kan jo det jeg rigtig gerne vil kunne se på en skærm :-)

Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

mit system er åbent for beta, imens det bliver finpudset. Så der er gratis adgang. Dog skal der være åbent igennem din router til din ghl, og den må ikke være password beskyttet.

Så jeg skal have din ip adresse til din ghl, samt mail, så opretter jeg dig.
alternativt hvis du har password på, så skal jeg have dette, jeg arbejder nemlig på support for at hente data fra ghl når der er password på, det burde være færdig i denne weekend. smid det på en pm.
Anders sand
Copepod
Copepod
Reactions:
9
Postnummer: 4270 Høng

Indlæg af Anders sand »

Ved ikke om der er webserver i din model, men prøv at skrive ip adressen på din ghl dims i adresse feltet på din browser, du kan se adressen under system i ghl kontrolcenter.
Der er også myghl.com der skal man tilmelde sin profilux.

Hilsen Anders
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Havde helt glemt det ikke var alle ex modeller der har webserver... doh :)
MKallehauge11
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
9

Så kan min gøre det eller ej? Eller skal jeg bare have den der Raspberry ting?

Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Afhænger om den har indbygget webserver, glem alt om raspberry.

GHL har haft lidt forskelige versioner af Profilux 3 enheden. Engang havde alle 3ex enheder webservere. Nu er det vist kun t modellen.

Så du må ind og kigge i ghl control center, om du har en webserver under system. Alternativt skriv ip adressen på ghl enheden i en browser og se om der er en webserver på den.
Udklip.PNG
MKallehauge11
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
9

StarF skrev:Afhænger om den har indbygget webserver, glem alt om raspberry.

GHL har haft lidt forskelige versioner af Profilux 3 enheden. Engang havde alle 3ex enheder webservere. Nu er det vist kun t modellen.

Så du må ind og kigge i ghl control center, om du har en webserver under system. Alternativt skriv ip adressen på ghl enheden i en browser og se om der er en webserver på den.
Udklip.PNG
Der er det der felt, og kan sagtens gå ind i det.

Anders sand
Copepod
Copepod
Reactions:
9
Postnummer: 4270 Høng

Indlæg af Anders sand »

Neden for de to kasser står der current ip adresse.
Prøv at skrive den i adressefeltet på din browser, så kan du se om der er webserver på din profilux.

Hilsen Anders
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"