Regnvand til saltvand

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Magnus
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
10
Postnummer: 4682 Tureby
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Tureby

Regnvand til saltvand

Indlæg af Magnus »

Hej

Er der nogle her inde der har forsøgt sig med regnvand til saltvand i stedet for osmose vand ?

Grunden til at jeg spøgere, efter et besøg hos en tysk saltvands grossist i Hamborg, bemærkede vi et Stort regnvand opsamlings anlæg, et bud er på + 20 tusinde liter, på vej ud.

Der var iøvrigt en fin service, når man kommer uden for normal kontor tid, hvor vi kunne komme ind og også vælge fra de "hellige" bassiner, som de pakker til deres grossist kunder fra.

Mvh
Magnus
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Regnvand til saltvand

Indlæg af Carsten »

Nu er vonwussow både grossist i saltvand og ferskvand. Så mon ikke vandet skal bruges i den ferske afdeling? Men bor man hvor der ikke er nogen forurening i luften burde det ikke være noget problem at bruge Ragnvald. Men det er en noget ustabil mængde der kommer fra luften.
Magnus
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
10

Indlæg af Magnus »

Carsten du har ret i at de også har ferskvand.
Tråden var ment mest for at høre, om der er nogle der har eksperimenteret med regnvand, istedet for at bruge osmosevand, for det enorme vandspild er ærligtalt det eneste der irritere mig ved denne dejlige hobby.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Ja det er et ærgerligt vandspild. Men vandet kan jo bruges til så meget andet end blot klokken.
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Magnus.
Det korte svar er, lad være!

Vores regn vand er desværre efterhånden fyldt med så meget lort så der over lidt tid vil ophobe sig en masse metaller, sulfitter, syrer, sod partikler osv i dit vand og du aner ikke hvor meget, osv. Jeg prøvede at bruge regnvand i start 80'erne inden jeg anede noget som helst om osmoseanlæg. Jeg kunne ikke styre det den gang og desværre tror jeg ikke vores regn vand er blevet renere på de 30 år....

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Frank »

Jeg har brugt regnvand en længere periode , kørt gennem ro anlæg , men efter en triton test viste stærkt forhøjet zink inhold ( formentlig pga vores tagrender ) , er jeg stoppet , men trods zink indholdet viske baljen ikke dårlge tegn , har man plast tagrender og ikke bor i storby tror jeg sagtens man kan bruge det
hilsen Frank
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Triton har det med en gang imellem at komme med nogle underlige udsving. Har også haft stort indhold af zink, uden at der havde været zink i nærheden af akvariett
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

Frank skrev:Jeg har brugt regnvand en længere periode , kørt gennem ro anlæg , men efter en triton test viste stærkt forhøjet zink inhold ( formentlig pga vores tagrender ) , er jeg stoppet , men trods zink indholdet viske baljen ikke dårlge tegn , har man plast tagrender og ikke bor i storby tror jeg sagtens man kan bruge det
hvis du har kørt vandet igennem et ro anlæg, der virker 100%, er der ikke være noget zink tilbage.
det må være kommet andre steder fra, måske fra tørfoder, andre fodertyper, fra akvarie salt , eller fra metal aklser i pumperne, diverse ACB blandinger osv :)
:whistle: 200x60x60 = 720L
helsted
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
10
Postnummer: 2880 Bagsværd
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Bagsværd

Indlæg af helsted »

Jeg vil mene du godt kan bruge Regnvand. Men der skal helt bestemt gennem et osmoseanlæg. Så brugte det være fint rent.

Havde jeg hus ville jeg overvejde det samme
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af minedykker »

Har får et par år siden snakket en del med rent postevand om dette emne og kom i kontakt med en af hans bekende som viste en masse.om dette og han forslog at man brugt et godt osmoseanlæg og så kørt med to kul filter samt harpiksen så ment han ikke der skulle.være nogen problemer i det
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Jo men så er der jo stadig et kæmpestort spild af vand, denne gang så blot regnvand. Og hvordan får man tryk på til et osmoseanlæg uden at have både en pumpe der trykker vand op til en trykpumpe til osmoseanlægget?

Hvis man vil bruge regnvand, vil jeg mene at det bure være nok med et resinfilter/harpiksfilter.
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af minedykker »

Ja der er stadig stort spild af vand men forskellen er.at regnvandet er gratis dog skal du kunne samle det op.
Men du bruger et lille hus vandværk de er ikke så dyr de kan løfte vandet op til anlægget og så bruger du booster pumpen til at komme op i det tryk man ønsker. Og det "beskidte" vand bruger ud i haven.

Har pt. 3 x 1100 liters tank til Formålet.
Magnus
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
10

Indlæg af Magnus »

Det er super med jeres erfaringer, jeg tror at jeg vil kaste mig i et projekt med regnvand.

Minedykker har du nogen erfaring med om gennemsigtige eller sorte beholdere er bedst, for at undgå alge suppe.
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af minedykker »

Jeg har bare 3/gennemsigtig
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

minedykker skrev:Jeg har bare 3/gennemsigtig
Jeg har aldrig set gennemsigtige regnvandbeholdere. Kun sorte og grønne.
Har du et link? Og hvilken størrelse har de?
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

Er det mon ikke bare de alm. palletanke på ca. 1000 L Søren mener?

Personligt vil jeg ikke begynde på dette forsøg. Regnvand er fint til rigtig mange ting men til akvariet bruger jeg det ikke og vil heller ikke. Har 4x 1000 L som jeg allerede samler op i og et husvandværk men stadigvæk ikke til akvariet.

Tankene skal bare være godt tildækkede, så de ikke får lys og helst ikke ret meget varme. Så er vandet fint til mange ting.

Jeg skifter 40 L vand hver uge og selvom mit spild er f.eks. 1:3 så er det kun 120 L hver gang eller omkring en flad femmer. Sammenlignet med andre udgifter til saltvand så forsvinder den femmer totalt.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

FEM64 skrev:Er det mon ikke bare de alm. palletanke på ca. 1000 L Søren mener?

Personligt vil jeg ikke begynde på dette forsøg. Regnvand er fint til rigtig mange ting men til akvariet bruger jeg det ikke og vil heller ikke. Har 4x 1000 L som jeg allerede samler op i og et husvandværk men stadigvæk ikke til akvariet.

Tankene skal bare være godt tildækkede, så de ikke får lys og helst ikke ret meget varme. Så er vandet fint til mange ting.

Jeg skifter 40 L vand hver uge og selvom mit spild er f.eks. 1:3 så er det kun 120 L hver gang eller omkring en flad femmer. Sammenlignet med andre udgifter til saltvand så forsvinder den femmer totalt.
Vi er ganske enige, og jeg mener også at den ekstra udgift til vand, er så lille at hvis det er den som sprænger budgettet, så var der nok andre ting der kunne spares lidt på istedet for.
Kom selv på tanken om en palle tank efter jeg havde skrevet indlægget.
Jeg ville nu ikke bruge tønden/beholderen til at samle regnvand, men til osmosevand.
Magnus
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
10

Indlæg af Magnus »

Det er mere tanken om at kassere 200 liter drikkevand for at lave 25 liter osmose.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Magnus skrev:Det er mere tanken om at kassere 200 liter drikkevand for at lave 25 liter osmose.
Så få et bedre osmoseanlæg.
De bedste laver vand i nogenlunde forholdet 1:2
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"