F-værdien styre også din dybdeskarphed, og mange har svært ved at huske hvordan det hænger sammen, men jeg husker det på den måde at jo mindre tal, jo mindre dybdeskarphed, og jo højere tal jo mere dybdeskarphed.
Nu kunne du jo så vælge en høj blændeværdi, men det betyder også at du laver et mindre hul, og derved får du mindre lys ind, så det vil betyde at dine billeder bliver mørkere.
Det er alt sammen lidt svært at se for sig, men lad os gøre det enkelt og holde os til at et højt tal giver større dybdeskarphed, og stiller til gengæld krav til mere lys.
Du kan så vælge at sætte nogle kraftigere lamper op, hvilket for de fleste ikke er en option, men så kan man sætte en højere ISO og derved opnå samme effekt, men det vil så også betyde at jo højere ISO-værdi jo mere støj og det sker når man som mange vælger en automatisk indstilling, så vil kameraet skrue op for ISO-værdien med nogle meget grumsede billeder til følge.
Når man vælger at fotograferer med manuelle indstillinger, så har man magten over kameraet, men også det fulde ansvar. Det er som sagt ikke noget krav at man skal have et billede af korallen eller fisken fuldstændig skarp fra ende til anden, men i nogle tilfælde kan det skabe nogle spændende effekter, når man styre dybdeskarpheden, men det er nu alligevel rart hvis man ønsker hele korallen total skarp.
For at kunne opnå dette skal du altså styre din blænde og hvis du har brugt F4.5, så forklare det at du ikke har større dybdeskarphed, men prøv f.eks at vælge F8 (den går man sjældent fejl af) og sæt din ISO til 200, så bliver det spændende hvordan dit kamera klare det. Hvis du har en masse støj på billedet, er det ikke så godt, men det kan fjernes med div. software, som f.eks. NoiseNinja, som jeg selv bruger, det koster omkring et par hundrede og er ganske godt.
Mit Canon kan køre helt op til ISO 1600 og stadig er billedet rimelig, og den smule støj der kommer fjerner jeg så med NinjaNoise.
Hvis man vil have de ultimative skarpe billeder, kan man næsten ikke undgå at bruge en eller anden form for Flash, men du er så heldig at der er forholdsvis meget lys på et moderne saltvandsakvarie (HQI-lamper) hvorimod med ferskvand er det endnu sværre at skyde uden flash.
Når man taler om skarpe billeder, så vil mange være tilfredse med den skarphed der er i dine billeder, men når man har set virkelig skarpe billeder, så bliver man hurtig kræsen, og vil opnå de ultimative billeder, hvad skarphed og lys angår, men det er bare mit eget mål, og det holder mig igang for det er ikke sådan lige at opnå.
Sluttelig skal man også huske på at ens udstyr har nogle grænser, og kan man nå til kanten af hvad det teknisk er muligt at hive ud af sit kamera, så kan man vel ikke ønske sig mere.
Jeg tror at du er ved at nå grænsen med dit kamera, og det sidste du kan "hive" ud af kameraet er en større dybdeskarphed, og så må man jo ikke glemme at den sidste snert af skarphed kan klares via Photo Shop.
Mvh. Miwes
ps. det var vist en lidt firkantet forklaring, men håber du får ideen