Re: flamme kejser i gruppe, Så er de kommet i baljen :)

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: flamme kejser i gruppe, Så er de kommet i baljen :)

Indlæg af mathias6200 »

hej alle

er igang med at sætte mit nye 460 liters akvarie op og selvom der er lang tid til fiskene skal i, kan man jo godt begynde at informere sig.
jeg har planer om at anskaffe mig et par( måske 3) flamme kejsere og ville høre om andre her har erfaringer med at pleje disse fisk som gruppe.

har kunne læse mig frem til på tyske forum, at der faktisk er mange der har positiv erfaringer med par og grupper af flamme kejseren også i henblik til problematikken omkring spisning af polypper. selvfølgelig er der aldrig en garanti for at det fungerer.

vil gerne lige høre jeres erfaringer eller ideer omkring emnet :)
Senest rettet af mathias6200 lør 14. maj 2016 20:10, rettet i alt 2 gange.
Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Re: flamme kejser i gruppe, hvad siger i ?

Indlæg af michael26 »

Kan kun sige en ting , dværg kejsere kan man godt have hvis man er ligeglad med koraller ;-) og så 2-3 stykker vil ikke gøre det nemmere med koraller, de er meget glade for at nippe i koraller . Men en flot fisk :-)
Flem1
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12
Postnummer: 2860 Søborg

Indlæg af Flem1 »

Jeg har tidligere haft flammekejsere og flere samtidig uden problemer. Det var på trods af, at mange af mine koraller på det tidspunkt var LPS, som de holder af at nippe i. Det er min erfaring at flammekejseren bestemt ikke er den værste, hvis du vil satse a holde en dværgkejser i et koralakvarie. Hertil kommer, at nogle koraller er mere udsat end andre. Acans, scolymia, mv. er typisk deres livret ; )
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10
Kontakt:

Indlæg af mathias6200 »

Flem1 skrev:Jeg har tidligere haft flammekejsere og flere samtidig uden problemer. Det var på trods af, at mange af mine koraller på det tidspunkt var LPS, som de holder af at nippe i. Det er min erfaring at flammekejseren bestemt ikke er den værste, hvis du vil satse a holde en dværgkejser i et koralakvarie. Hertil kommer, at nogle koraller er mere udsat end andre. Acans, scolymia, mv. er typisk deres livret ; )

tak for din tilbagemelding :)
som jeg også kunne læse mig frem til på de tyske forum, har det også med mængende af føde og variationen af denne at gøre. da jeg også har planer om at holde anthias, er der også planlagt fodring 4 gange om dagen med foderautomat og så frost pr. hånd.

så mine tanker er at ved hjælp af beskæftigelse i form af par eller gruppeholdning, en opbygning med masser af svømmeplads, huler, overhæng og lidt søjle agtig og en varieret og rigelig kost, at kunne minemere risikoen for overgreb på mine koraller. men igen der er aldrig garanti og hvis det ikke lykkes må de jo komme videre

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: amager

Indlæg af michael26 »

Husk ved så kraftig fodring kan dit akvarie blive meget beskidt :-) men bare sørg for du har en god skummer og lidt rejer og smådyr til at tage det foder som fiskene ikke fanger .
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10
Kontakt:

Indlæg af mathias6200 »

michael26 skrev:Husk ved så kraftig fodring kan dit akvarie blive meget beskidt :-) men bare sørg for du har en god skummer og lidt rejer og smådyr til at tage det foder som fiskene ikke fanger .
hej

Min skummer er en bubble king supermarine 250 rated til 1000-3000 liters akvarie.
så den skulle kunne tage lidt ;)

Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Nu skriver du muligvis 3 flammekejsere.. Vær opmærksom på at der kan blive slåskamp! Har du haft det i tankerne?
Morten
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10
Kontakt:

Indlæg af mathias6200 »

Ja jeg har nok læst om at det kan ske , men på de tyske sider jeg har min viden fra, skriver de at har man 3 eller flere bliver aggressioner ikke kun rammer et andet individ men fordeles på flokken.

Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af Allan M »

michael26 skrev:Kan kun sige en ting , dværg kejsere kan man godt have hvis man er ligeglad med koraller ;-) og så 2-3 stykker vil ikke gøre det nemmere med koraller, de er meget glade for at nippe i koraller . Men en flot fisk :-)
Jeg er på ingen måde ligeglad med korallerne og jeg har 2 dværg kejser :-)
Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af jonas _sandager »

Jeg vil også lige melde ind, at ujeg også har en dværgkejser, en C. Argi, og at det nu kun har givet problemer med koraller meget få gange. Jeg har måttet komme af med en fungia, men ellers har det kun været napperier.
Men man skal være klar på at splitte det hele ad og fange fisken op, for de kan få smag for koraller!

Det lyder som et spændende projekt :beer:
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Det er normen at Flammekejser før eller siden går på koraller..... Men helt igennem en af de smukkeste fisk i denne hobby :f1:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

mathias6200 skrev:Ja jeg har nok læst om at det kan ske , men på de tyske sider jeg har min viden fra, skriver de at har man 3 eller flere bliver aggressioner ikke kun rammer et andet individ men fordeles på flokken.
Det med at 3 stk. er nok til at begrænse aggressionerne i en lille gruppe er nok mere teori end praksis.
Hvis man skal have en gruppe er det meget væsentligt at der er 1 stor og 2 små. Men selv da er det ikke sikkert.

Jeg ville snarere gå efter nogle forskellige arter frem for kun en.
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10
Kontakt:

Indlæg af mathias6200 »

Carsten skrev:
mathias6200 skrev:Ja jeg har nok læst om at det kan ske , men på de tyske sider jeg har min viden fra, skriver de at har man 3 eller flere bliver aggressioner ikke kun rammer et andet individ men fordeles på flokken.
Det med at 3 stk. er nok til at begrænse aggressionerne i en lille gruppe er nok mere teori end praksis.
Hvis man skal have en gruppe er det meget væsentligt at der er 1 stor og 2 små. Men selv da er det ikke sikkert.

Jeg ville snarere gå efter nogle forskellige arter frem for kun en.

hej Carsten

ja det med aggressions fordeling i gruppen er nok bare en teori, som jeg dog kunne læse nogle steder. men netop fordi det kun er en teori nogle folk har, spørger jeg indtil emnet her på forum. :happy:

jeg kan da umulig være den første her på SF der vil prøve at have to eller mere flammekejser :)

mit akvarie er 450 liters, det nok lige sådan indenfor den "lovlig" ramme for dværg kejsere :P

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Flammekejsere er jo ikke de billigste fisk, så det er nok begrænset hvor mange der har ville smide nogle 1000 kroner sedler i den retning, med stor risiko for at miste den ret hurtigt.
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10
Kontakt:

Indlæg af mathias6200 »

Carsten skrev:Flammekejsere er jo ikke de billigste fisk, så det er nok begrænset hvor mange der har ville smide nogle 1000 kroner sedler i den retning, med stor risiko for at miste den ret hurtigt.
ja det har du nok ret i :)
så må jeg jo være den første der prøver det :)
men sådan er det jo ved denne hobby , man må tage nogle risikoer nogle gange for at få noget flot ud af det.
koraller til flere 1000kr kan jo også sagtens dø for en :(

Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har aldrig haft Flammekejser i mere end 1 eksemplar og her røg den ud - fordi den nappede i korallerne.
Men jeg har haft to C.acanthops og det gik uden sværdslag.
De gik i leg næsten hver aften ved skumringstid, det så ret godt ud. Desværre virkede det til, at det kun var den største af dem der var interesseret.
Den mindste tøffede bare rundt og lod som ingen ting. Efter et årstid var den væk. Ingen forudgående sygdom eller svækkelse. Måske blev den legeslystne for hårdhændet.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10
Kontakt:

Indlæg af mathias6200 »

Hej alle

Så er jeg gået i gang med projektet flammekejser gruppe.. Der er bestille 3 stk i størrelsen small ved dyrehandleren som skal hentes lørdag.. Turde ikke hente dem fredag den 13. , det kunne jo kun gå galt ;)

Daniel zan
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
11
Postnummer: 2800 Kongens Lyngby
Geografisk sted: Lyngby

Re: flamme kejser i gruppe, Så starter projektet

Indlæg af Daniel zan »

Billeder !!!!!
Mvh Daniel
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10
Kontakt:

Indlæg af mathias6200 »

De kommer først lørdag :)

Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Jones »

Selvfølgelig kan du have dem sammen. Flammekejsere er blevet opdrættet i fangeskab, så det kan godt lade sig gøre at holde dem sammen. Når jeg skriver "selvfølgelig" er det set ud fra et teoretisk synspunkt og min viden om andres succes med opdræt. Om du får succes må tiden vise.
o_O
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10
Kontakt:

Indlæg af mathias6200 »

Som ved alt i denne dejlige hobby , finder der folk der ved dette emne siger det er helt umuligt og andre synes det intet problem burde være .. Jeg vælger at satse efter at have læst en del beretninger om at det går fint med at holde dem i gruppe :)

Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Bliver spændende at se! :GO
Morten
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Jones »

Link til opdræt og hvad du ellers bør vide: http://www.rcthawaii.com/angel/4.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
o_O
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Tykki »

Jeg har et par. De blev sat i baljen på samme tid sammen med to andre chentropyge dværge. Der var kamp lige fra starten , men de var forvirret over hvem som skulle nakkes ( kaosprincip ? ) dag fem blev den mindste flamme smadret til atomer, troede jeg. Den overlevede og æder som de andre nu. De svømmer fint sammen, men om det er et " par " må guderne vide. De må skifte køn hvis det er det de vil. Jeg er nu ellers ikke homofobisk. Kh Dan
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10
Kontakt:

Indlæg af mathias6200 »

Hej alle

Så er de tre kommet hjem :) heldigvis var forhandleren så klog og flink at sætte dem i samme akvarie og opservere om dig kunne gå sammen, så de ikke slåes.. Så må vi håbe de er lige så fredelig når de komme i min balje :)
Vedhæftede filer
image.jpeg

Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Fedt og jeg håber virkelig du vil have dem lidt længere tid end andre folk her inder der har en fisk i et halvt år til et helt år og så ved de alt om den, husk de bliver ret gamle og udvikler deres personlighed hele livet.

Edit: det jeg mener er det er en meget misforstået fisk og de fleste siger de bliver 5-8år men folk i Tyskland og USA har haft dem i 12-18år uden problemer, så lidt mere viden om en ellers meget normal fisk ville jo ik gøre noget.
Billede
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10
Kontakt:

Indlæg af mathias6200 »

Starter ikke så godt :(
En af de tre har ikke meget i sig , de kom alle sammen i efter 3 timers dryp .. To samlede sig straks og gemte sig sammen , nummer tre blev suget hen mod strømningspumpen ...
Den er nu flyttet i sumpen, håber den lever når jeg kommer hjem

Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Tykki »

3 timers dryp????? Hvorfor dog så lang tid? Øv også med den faldne soldat. Håber det går
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10
Kontakt:

Indlæg af mathias6200 »

Før dryppede jeg kun 1,5 timer og synes det går betydelig bedre hvis jeg gør det langsomt over en lange (3timers) periode :)
Vi må se når jeg kommer hjem fra arbejde kl 21 om der er faldede soldater i akvariet eller sumpen :(

Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Det var da en skam, at der er en sløv banan imellem.. Håber den klarer den! (Det er jo heller ikke billige fisk! :wink: )

3 timers afklimattisering lyder længe ...
Har normalvis kun brugt 30 min.. Uanset om det er en fisk der lige er hevet op hos forhandleren, eller fisk der har været længe undervejs fra DJ eksempelvis ..
Privat-købte fisk, er ofte røget direkte i baljen uden dryp... (Kommer dog an på hvor stor forskel der er på værdier, temp mv).. :)
Morten
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"