VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
optimal akvarie størrelse
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 8200 Århus N
- Saltvand siden?: 2015
- Geografisk sted: Århus
optimal akvarie størrelse
halløj.
Jeg surfede lidt rundt på nogle udenlandske akvariesider og læste lidt om div akvariestørrelser og fiskebestand. Her så jeg eks. at amerikanere ikke sagde god for at holde en kirurg i et akvarie på 240 liter (63 gallons), det krævede som minimum et akvarie på 75 gallons. Hvordan ligger folks meninger her i danmark ang fiskebestand og akvariestørrelse? og når man tæller sit system op i liter, tæller man så kun displaytanken, eller indgår sumpen i jeres beregninger?
godaften til jer alle sammen.
Jeg surfede lidt rundt på nogle udenlandske akvariesider og læste lidt om div akvariestørrelser og fiskebestand. Her så jeg eks. at amerikanere ikke sagde god for at holde en kirurg i et akvarie på 240 liter (63 gallons), det krævede som minimum et akvarie på 75 gallons. Hvordan ligger folks meninger her i danmark ang fiskebestand og akvariestørrelse? og når man tæller sit system op i liter, tæller man så kun displaytanken, eller indgår sumpen i jeres beregninger?
godaften til jer alle sammen.
- Kobber
- Palet kirurg
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
- Saltvand siden?: 2013
Re: optimal akvarie størrelse
Jeg holder mig nogenlunde til de krav der der er på http://www.liveaquaria.com" onclick="window.open(this.href);return false; og der skal en gul kirurg have som minimum 375 ltr men har dog set dem i mindre hvor de trives ganske udemærket
Martin
http://www.aquatic.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=69565" onclick="window.open(this.href);return false; Mit 350L
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=76751" onclick="window.open(this.href);return false; Mit 60L
http://www.aquatic.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=69565" onclick="window.open(this.href);return false; Mit 350L
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=76751" onclick="window.open(this.href);return false; Mit 60L
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 6400 Sønderborg
- Saltvand siden?: 2014
- Kontakt:
det handler meget om at de kirurger vi har i vores akvarier har brug for rigtig meget plads at svømme og også bliver meget stor. ser man på en palet, råder de jo til de skal have et akvarie på 2000 liter.
Så jeg kan ikke forstå hvordan folk som har fisk, ikke informerer sig nok om de dyr de har og smider en palet i et 130 liters rsm, for at kunne lege find Nemo i stuen.
så siger folk ,,vi sælger den når den bliver for stor", men et 130 liters vil altid være for lille til f.eks en palet, efter min mening skal man i hvertfald op på +400 liter for at overveje at have en meget lille palet.
men det har også noget med menneskets etisk indstilling at gøre, er de dyr vi har i akvariet bare pynt til stuen som en vase, eller er det et levende væsen som skal behandles med respekt.
Så jeg kan ikke forstå hvordan folk som har fisk, ikke informerer sig nok om de dyr de har og smider en palet i et 130 liters rsm, for at kunne lege find Nemo i stuen.
så siger folk ,,vi sælger den når den bliver for stor", men et 130 liters vil altid være for lille til f.eks en palet, efter min mening skal man i hvertfald op på +400 liter for at overveje at have en meget lille palet.
men det har også noget med menneskets etisk indstilling at gøre, er de dyr vi har i akvariet bare pynt til stuen som en vase, eller er det et levende væsen som skal behandles med respekt.
Innovative Marine 20 fusion
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
- Wiinberg
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2014
- Geografisk sted: Odense
Hvad er kriterierne for at en fisk trives? Er det at den spiser, svømmer og bare generelt overlever? Efterligner naturlig adfærd?
Jeg har desværre aldrig været ude på revene og dykke, så fiskenes naturlige adfærd kender jeg ikke til. Men jeg vil alligevel vove at påstå, at vi ikke er i nærheden af at opnå naturlig adfærd hos f.eks. kirurger i vores akvarier. Der kan muligvis være tale om at fisken, føler sig mere tryg i et væsentligt større akvarie og dermed udviser en anden adfærd, end den ville gøre i et mindre akvarie.
Og jo, vi kan hurtigt blive enige om at der er grænser for hvor langt man bør gå, men hvem bør definere disse grænser? Det må primært være et etisk spørgsmål man bør stille sig selv. Typen af kirurg og de andre beboere, formen på akvariet, mængden af foder og indretningen spiller også ind. Jeg havde ikke selv held til at holde 2 små kirurger, hvoraf den ene er til den agressive side (xanthurum), hvorimod PoulD har succes med flere (vist nok 5) kirurger, hvoraf mindst et par stykker er kendt for at være agressive. Og det på trods af at der kun er omkring 70 liter til forskel på vores akvarier.
Min personlige mening er at man godt kan holde de lidt mere almindelige kirurger på 150-200 liter, så længe man køber dem små og tænker sig om. Men der skal da ikke være nogen tvivl om, at 1000 liter som minimum, nok havde været bedre. Trods alt.
Jeg har desværre aldrig været ude på revene og dykke, så fiskenes naturlige adfærd kender jeg ikke til. Men jeg vil alligevel vove at påstå, at vi ikke er i nærheden af at opnå naturlig adfærd hos f.eks. kirurger i vores akvarier. Der kan muligvis være tale om at fisken, føler sig mere tryg i et væsentligt større akvarie og dermed udviser en anden adfærd, end den ville gøre i et mindre akvarie.
Og jo, vi kan hurtigt blive enige om at der er grænser for hvor langt man bør gå, men hvem bør definere disse grænser? Det må primært være et etisk spørgsmål man bør stille sig selv. Typen af kirurg og de andre beboere, formen på akvariet, mængden af foder og indretningen spiller også ind. Jeg havde ikke selv held til at holde 2 små kirurger, hvoraf den ene er til den agressive side (xanthurum), hvorimod PoulD har succes med flere (vist nok 5) kirurger, hvoraf mindst et par stykker er kendt for at være agressive. Og det på trods af at der kun er omkring 70 liter til forskel på vores akvarier.
Min personlige mening er at man godt kan holde de lidt mere almindelige kirurger på 150-200 liter, så længe man køber dem små og tænker sig om. Men der skal da ikke være nogen tvivl om, at 1000 liter som minimum, nok havde været bedre. Trods alt.
289 liter cube - http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=72336
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
- Kontakt:
Det er jo meget forskelligt hvor store kirurger bliver og derfor er de jo ikke alle lige pladskrævende.
I min optik bør ingen kirurger holdes i noget under 200 L. I et 200 L vil jeg mene at man godt kan have gul kirurg eller scopas. En palet mener jeg ikke hører til i under 500 L.
Men i syvende og sidst er det jo op til folks egen etik hvor store fisk de vil smide i hvor små baljer.
Hvad angår dit spørgsmål om man tæller sumpen med, så nej. Fisken får jo ikke mere plads bare fordi der er en stor sump under akvariet
I min optik bør ingen kirurger holdes i noget under 200 L. I et 200 L vil jeg mene at man godt kan have gul kirurg eller scopas. En palet mener jeg ikke hører til i under 500 L.
Men i syvende og sidst er det jo op til folks egen etik hvor store fisk de vil smide i hvor små baljer.
Hvad angår dit spørgsmål om man tæller sumpen med, så nej. Fisken får jo ikke mere plads bare fordi der er en stor sump under akvariet
Journalist på www.andeposten.dk
-
- Rev haj
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4330 Hvalsø
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager
Der er forskel på om fisk kræver plads til at svømme på eller plads til nok sten for at pods kan formere sig og holde fisk med mad. Svømme plads så kan man jo ik tælle sump med, men sten og pods kan godt være i sump. En mandarin fisk kræver jo ik 350liter af svømme på men 350liter til minimum 35kg sten for at der er mad nok til den.
Så det er vigtig man lige sætter sig ind i hvorfor lige den fisk man kigger på kræver det den kræver, og ik bare kigger liter.
Så det er vigtig man lige sætter sig ind i hvorfor lige den fisk man kigger på kræver det den kræver, og ik bare kigger liter.
- Flemse
- Naso kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Geografisk sted: Stenløse
I min optik kan du godt holde paletkirurg i 100-200ltr når de er 3-7 cm men kommer de der over så skal de videre til en større "sø" da det ellers bliver fiske pineri. Har selv brugt metoden herinde og er du bare Obs på det er det vel ok. Eller hvad siger i andre til den metode?
Senest rettet af Flemse lør 21. nov 2015 12:16, rettet i alt 1 gang.
Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
I princippet er jeg helt enig, men alle de mandarin fisk jeg har haft er hurtigt begyndt at spise det frost foder som jeg fodrede med. Når der blev fodret svømmede de altid over til overløbet for at spise det foder som ikke faldt ned mod bunden med forblev i overfladen og på vej i overløbet. i disse tilfælde vil jeg mene at en mandarin fisk sagtens kan gå i akvarier mindre end 350 liter så længe man har fokus på foderstand.Anden skrev:Der er forskel på om fisk kræver plads til at svømme på eller plads til nok sten for at pods kan formere sig og holde fisk med mad. Svømme plads så kan man jo ik tælle sump med, men sten og pods kan godt være i sump. En mandarin fisk kræver jo ik 350liter af svømme på men 350liter til minimum 35kg sten for at der er mad nok til den.
I forhold at størrelsen på fisk kontra antal liter akvariet indholder, så er der flere faktore som spiller ind, det er ikke bare et spørgsmål om antal liter men i stor stil også hvor belastet systemet er i forhold til antal fisk mm. Atså du kan have 5000 liter men hvad nytter det hvis akvariet har alt for mange fisk om de så er store eller ej, der skal trods alt også være plads til de enkelte individer hvor nogle kræver mere svømmeplads end andre. Altid en god ide, ja faktisk burde det være et krav at man sætter sig ind i hvilke krav et dyr har inden man anskaffer det.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4330 Hvalsø
- Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager
Nu var mandarin bare et eksempel på at det ik altid er liter der menes når der står liter og med alle de mandarin fisk du har haft burde du også vide at ikke alle kan få dem til at tager frost foder og nogle overlever ik længe selv om de gør, de mandarin jeg har set folk har haft i lang tid er alle over 10år.
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7080 Børkop
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Danmark
Folk har mange forskellige holdninger, men inden man endegyldigt siger, hvad en given fisk har brug for, bør man se på dens naturlige levevis. I naturen stimer baby paletter. Ved at købe et enkelt individ i str. tiny/small har man fjernet fiskens mulighed for, at udleve denne adfærd. Det næste er så pladsen. Ligesom Chromis og anthias vil man kunne finde stimer af paletter ved f.eks. acropora sp. hvor de vil stå i vandsøjlen imens mad suser forbi. Fiskene svømmer således ikke rundt på et stort areal som man ser med større individer. Jeg har nu min 2. blå palet i 54 liter vand. Den første blev solgt videre til 300+ liter da den var vokset til 3-4 cm. De har begge været helt håndtamme og har ikke haft hvide pletter eller andre skavanker som følge af stress. I forhold til voksne fisk, så kan jeg tilføje at jeg engang besøgte en bruger her fra forum. Vedkommende havde 1000+ liter displaytank fyldt med flotte koraller og fisk. Faktisk er det et af de flotteste akvarier jeg har set i virkeligheden. I akvariet var der også en Sohal kirurg. Men men men..... Når man har set en Sohal på revet i Rødehavet, så synes 1000+ liter ikke af meget. Fisken havde det dog fint, var velnæret ligesom alle de andre og blev passet og plejet efter alle kunstens regler.
Jeg har tidligere mistet en palet på 2,5 cm i et 350 liters akvarie. Den blev trynet af de andre fisk. I et lille 54 liter kan jeg håndfodre den dagligt og altid holde godt øje med at den tager på. Og ja, den skal da i noget større med tiden. Gerne et to meter langt akvarie hvor den kan svømme frem og tilbage.
Jeg har tidligere mistet en palet på 2,5 cm i et 350 liters akvarie. Den blev trynet af de andre fisk. I et lille 54 liter kan jeg håndfodre den dagligt og altid holde godt øje med at den tager på. Og ja, den skal da i noget større med tiden. Gerne et to meter langt akvarie hvor den kan svømme frem og tilbage.
o_O
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Som jeg skrev er jeg i princippet enigAnden skrev:Nu var mandarin bare et eksempel på at det ik altid er liter der menes når der står liter og med alle de mandarin fisk du har haft burde du også vide at ikke alle kan få dem til at tager frost foder og nogle overlever ik længe selv om de gør, de mandarin jeg har set folk har haft i lang tid er alle over 10år.

- Tutter
- Rev Rokke
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 5792 Årslev
- Geografisk sted: Midtfyn
- Kontakt:
Jeg et en af dem der har for stor en fisk i for lille et akvarie.
Jeg kikker nøje efter om den trives, spiser og ikke stereotyperer. Og så skal den jo på et tidspunkt videre. 

Red Sea Reefer Nano http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=76469
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 8200 Århus N
- Geografisk sted: Århus
Grunden til at jeg spørger ind til at tælle sumpen med, er pga filtreringsevnen (større sump, flere ls, refugium osv) og ikke så meget svømmepladsen. Jeg er godt klar over at sumpen ikke giver mere plads til fisken. Men hvordan kan man se om fisken lever optimalt i akvariet? Som Wiinberg er inde på, kan man jo aldrig give den samme muligheder som ude i naturen. Men hvis fisken spiser, ikke udvikler pletter pga stress, kan enes med de andre fisk og ikke udviser repetetativ adfærd, er den så i kategorien "glad og tilfreds fisk"?
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7080 Børkop
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Danmark
Af gode grunde kan man ikke spørge fisken, hvordan den har det. Derfor må man vel gå ud fra at forholdene er ok, hvis den spiser, tager på og ikke stresser. Endvidere er adfærd en god indikator. Skal den stoppe op og vende om hele tiden? En palet er torpedoformet og skyder gennem vandet som en pil. Den skal selvfølgelig bruge et akvarie, hvor dette er muligt (når ikke den er på baby stadiet). Så undersøg hvordan fisken lever i naturen og tag det med i overvejelserne.
o_O
- Tutter
- Rev Rokke
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 5792 Årslev
- Geografisk sted: Midtfyn
- Kontakt:
Hvor lang tid kan du ca have en palet i dit nano og kikker du på adfærd eller størrelse når det er tid at den skal videre?Jones skrev:Af gode grunde kan man ikke spørge fisken, hvordan den har det. Derfor må man vel gå ud fra at forholdene er ok, hvis den spiser, tager på og ikke stresser. Endvidere er adfærd en god indikator. Skal den stoppe op og vende om hele tiden? En palet er torpedoformet og skyder gennem vandet som en pil. Den skal selvfølgelig bruge et akvarie, hvor dette er muligt (når ikke den er på baby stadiet). Så undersøg hvordan fisken lever i naturen og tag det med i overvejelserne.
Red Sea Reefer Nano http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=76469
- petersoe
- Klovnfisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 8464 Galten
- Saltvand siden?: 2011
Kære Saltvandsfolk.
Det er som bekendt ikke kun størrelsen, der gør det
Dyrs aktivitetsområde (Home Range) i naturen afgøres af tilgængeligheden af de ressourcer, der er nødvendige for deres overlevelse, dvs føde, mager, drikkesteder, overnatningssteder osv samt alle mulige andre faktorer, som tæthed af fjender og konkurrenter, uegnet habitat osv. Det er et enormt kompliceret regnestykke og vil være alt for simpelt at stille op som et areal eller rumfang regnskab. Alle disse variable ændrer vi ovenikøbet på, når vi øverfører fisk fra naturlige levested til vore akvarier. Fiskene behøver i akvariet hverken svømme langt for føde, mager eller for at flygte fra fjender og lignende. Derfor kan jeg godt blive lidt udfordret på pædagogikken, når man ser "The Tang Police" svine folk til, som holder fisk i akvarier, som de selv synes er for små. Der er intet hold i det. Meningen er måske god, men i virkeligheden ved de tydeligvis intet om det. Det er ok at have en holdning og mening om de dyr, man holder, men hvis man skal slå andre folk oven i hovedet med det, er man nødt til at have det faglige på plads.
I sidste ende skal man måske blot understrege, at de dyr vi holder ikke er særlig "avancerede" dyr, men FISK, og fisk kan i princippet lige så godt blive stresset af for meget plads, som af for lidt og i fangenskab kan at stort tomt akvarium uden meget dekoration og gemmesteder virke meget mere stressende på nogle fiskearter end små akvarier med stor variation i indretningen. Den vigtigste regel er derfor: køb dine fisk sunde, giv dem godt og varieret foder og hold øje med deres trivsel. Hvis de ikke trives, så må man ændre på foder, indretning eller måske sende fisken videre til en anden balje med en anden fiskebesætning, indretning eller størrelse.
Størrelsen på baljen i sig selv er måske det mindst vigtige i det store regnestykke!
God Lørdag
Peter
Det er som bekendt ikke kun størrelsen, der gør det

Dyrs aktivitetsområde (Home Range) i naturen afgøres af tilgængeligheden af de ressourcer, der er nødvendige for deres overlevelse, dvs føde, mager, drikkesteder, overnatningssteder osv samt alle mulige andre faktorer, som tæthed af fjender og konkurrenter, uegnet habitat osv. Det er et enormt kompliceret regnestykke og vil være alt for simpelt at stille op som et areal eller rumfang regnskab. Alle disse variable ændrer vi ovenikøbet på, når vi øverfører fisk fra naturlige levested til vore akvarier. Fiskene behøver i akvariet hverken svømme langt for føde, mager eller for at flygte fra fjender og lignende. Derfor kan jeg godt blive lidt udfordret på pædagogikken, når man ser "The Tang Police" svine folk til, som holder fisk i akvarier, som de selv synes er for små. Der er intet hold i det. Meningen er måske god, men i virkeligheden ved de tydeligvis intet om det. Det er ok at have en holdning og mening om de dyr, man holder, men hvis man skal slå andre folk oven i hovedet med det, er man nødt til at have det faglige på plads.
I sidste ende skal man måske blot understrege, at de dyr vi holder ikke er særlig "avancerede" dyr, men FISK, og fisk kan i princippet lige så godt blive stresset af for meget plads, som af for lidt og i fangenskab kan at stort tomt akvarium uden meget dekoration og gemmesteder virke meget mere stressende på nogle fiskearter end små akvarier med stor variation i indretningen. Den vigtigste regel er derfor: køb dine fisk sunde, giv dem godt og varieret foder og hold øje med deres trivsel. Hvis de ikke trives, så må man ændre på foder, indretning eller måske sende fisken videre til en anden balje med en anden fiskebesætning, indretning eller størrelse.
Størrelsen på baljen i sig selv er måske det mindst vigtige i det store regnestykke!
God Lørdag
Peter
Link til mit rev: viewtopic.php?f=92&t=52582
- petersoe
- Klovnfisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 8464 Galten
- Saltvand siden?: 2011
Det var ikke min mening at lukke diskussionen ned. Alle jeres erfaringer med hold af fisk under forskellige forhold er vigtige for at andre også kan få en god oplevelse for hold af fisk i deres egne baljer... Selv går jeg mest op i korallerne og fiskene er så at sige blot elementet, der fuldender mit lille økologiske univers.
Dbh
Peter
Dbh
Peter
Link til mit rev: viewtopic.php?f=92&t=52582
- Flemse
- Naso kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Geografisk sted: Stenløse
Har haft paletter i både min 160 og 430L. Men der er kommet videre når de har nået en hvis størrelse.
Men lige et spørgsmål her gælder de samme synlige ting for salt vands fisk, som med ferskvandsfisk, for der kan vi jo bla. se det på øje størrelse ifht. kroppen og lign.
Men lige et spørgsmål her gælder de samme synlige ting for salt vands fisk, som med ferskvandsfisk, for der kan vi jo bla. se det på øje størrelse ifht. kroppen og lign.
Brgds
Flemse
Flemse