Nu er min vand så let mælkehvidt og min blå skive ser død ud de røde har det heller ikke for godt.

Ok så tror jeg at jeg skifter 10 liter. Selvfølgelig ikke mere NOPOX den næste uge.PoulD skrev:Kæmpe store vandskift (20% eller mere) vil efter min mening gøre mere skade end gavn. Det eneste der er at bekymre sig om i denne situation er mangel på ilt (og lad selvfølgelig være med at tilføre NoPox den næste uges tid)
Hvorfor vil et stort vandskifte være slemt i sådan en situation?PoulD skrev:Kæmpe store vandskift (20% eller mere) vil efter min mening gøre mere skade end gavn. Det eneste der er at bekymre sig om i denne situation er mangel på ilt (og lad selvfølgelig være med at tilføre NoPox den næste uges tid)
Ja jeg vil mene mit vand er ok.Anden skrev:Coral Pro skal helst bruges samme dag som det er blandet så du køre bare på med vandskift.
20% er da ik noget problem hvis dit vand ellers er ok.
Helt enig, systemet er i forvejen stresset, et kæmpe vandskifte oven i, vil blot stresse endnu mere... godt med ilt i systemet, vandet er mælke hvidt pga bakterier, disse bruger ilt, så få masser af ilt i systemet og lade skummeren klare resten.. vent en uges tid inden du bruger nopx igen.PoulD skrev:Kæmpe store vandskift (20% eller mere) vil efter min mening gøre mere skade end gavn. Det eneste der er at bekymre sig om i denne situation er mangel på ilt (og lad selvfølgelig være med at tilføre NoPox den næste uges tid)
nopx har jo gjort skade, det hvide er bakterier man ser.. at skifte store mængder vand, vil blot stresse systemet endnu mere..MoG skrev:Jeg ville personligt hellere tage chancen med er stort vandskifte.. Tror der er større sandsynlighed for at tage livet af korallerne/liv generelt, ved at have den store koncentration af nopox i vandet. Så hellere se at få skiftet en masse vand ..
Er det ok med aktiv kul i en sok eller skal jeg få mig en reaktor?StarF skrev:nopx har jo gjort skade, det hvide er bakterier man ser.. at skifte store mængder vand, vil blot stresse systemet endnu mere..MoG skrev:Jeg ville personligt hellere tage chancen med er stort vandskifte.. Tror der er større sandsynlighed for at tage livet af korallerne/liv generelt, ved at have den store koncentration af nopox i vandet. Så hellere se at få skiftet en masse vand ..
aktivt kul, ilt... og vente. er hvad jeg vil.
Dels er jeg helt generelt af den opfattelse, at kæmpe store vandskift er noget man så vidt muligt bør undgå. Det bør IMO kun bruges i virkelig paniksituationer, som hvis f.eks. naboens Jern Henrik har hældt en flaske blåsyre i baljen (i lige præcis det tilfælde ville jeg dog slet ikke nærme mig akvarietNiclas skrev:Hvorfor vil et stort vandskifte være slemt i sådan en situation?PoulD skrev:Kæmpe store vandskift (20% eller mere) vil efter min mening gøre mere skade end gavn. Det eneste der er at bekymre sig om i denne situation er mangel på ilt (og lad selvfølgelig være med at tilføre NoPox den næste uges tid)
Ja det giver god mening, skaden er jo sket. Er dog stadigvæk i tvivl om aktiv kul kan fjerne et sådan bakterier boom? Jeg har også flydende filtermedium men det vil jo også blot fjerne næringsstofferne så NOPOX har mindre at arbejde med?PoulD skrev:Dels er jeg helt generelt af den opfattelse, at kæmpe store vandskift er noget man så vidt muligt bør undgå. Det bør IMO kun bruges i virkelig paniksituationer, som hvis f.eks. naboens Jern Henrik har hældt en flaske blåsyre i baljen (i lige præcis det tilfælde ville jeg dog slet ikke nærme mig akvarietNiclas skrev:Hvorfor vil et stort vandskifte være slemt i sådan en situation?PoulD skrev:Kæmpe store vandskift (20% eller mere) vil efter min mening gøre mere skade end gavn. Det eneste der er at bekymre sig om i denne situation er mangel på ilt (og lad selvfølgelig være med at tilføre NoPox den næste uges tid)) I den konkrete situation er der langtfra tale om sådan en paniksituation. Skaden er sket (med lidt held uden tab) og jeg kan ikke se hvad et vandskifte skulle hjælpe. Jo mindre næring der er i vandet jo mindre Nopox kan man slippe heldigt fra at tilføre. Et kæmpe vandskifte vil jo blot reducere næringsindholdet. Det eneste et stort vandskifte vil gøre er nok, som StarF siger, stresse systemet endnu mere.
Lad skiven blive hvor den er indtil videre. Jeg gætter på den overlever.
Det doserede er jo allerede lavet om til bakterier...MoG skrev:Er helt med på at det kan også stresse at lave et større (læs: ikke kæmpe!) vandskifte, men tænker stadig at det er en god ide at få bragt koncentrationen af "al det overdosserede" (hvad end det så måtte være, som doseringsmaskinen har fyret i baljen) ned. Jo længere tid at livet i akvariet er påvirket af det overdosserede, jo værre må det vel være!?
Vandskifte ville da være det første jeg ville tænke på.. Specielt hvis det opdages hurtigt!
Dernæst også at få iltet vandet og sørge for at skumme vådt..
Fandt lige nogle tråde på RC.. Der rådes til vandskifte, vandskifte , vandskifte..
Ikke at man altid skal læne sig op ad amerikanerne ..
Jo tak, det ser rigtigt fint ud, vandet er klaret helt op.MoG skrev:Hvordan går det nu? Fortsat bedring ?