Beskidte fingre i baljen..

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Beskidte fingre i baljen..

Indlæg af PederP »

Et lille debat oplæg.

Hvor mange af jer tænker over hvad i tilfører baljen via hudkontakt?

Jeg bruger (næsten) altid lange engangs handsker, når jeg roder i baljen. Også selvom jeg bare skal rette på en pumpe.
Jeg frygter for hvad der måtte være af reststoffer fra håndsæbe, creme, vaskemidler, eller forurening fra man hvad man måtte have rørt i løbet af dagen. Jeg bemærker jo at hænderne lugter af sæbe, rengørings midler og lign. uanset hvor godt man skyller efter, men efter en ½ time i baljen..

Der var en artikel den anden dag om solcremes skade på koraller: http://nyhederne.tv2.dk/udland/2015-10- ... erden-over" onclick="window.open(this.href);return false;

Et godt eksempel på et stof som ikke er sundheds skadeligt for mennesker, og dermed en lovlig ingrediens på trods af at det må være meget agressivt når det kan skade koraller på trods af naturens noget bedre "vandskift".

Jeg mistænker de rtn tilfælde, som kommer ud af det blå og hvor årsag ikke fremgår af en triton test, for at kunne skyldes akvarist-forurening.
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
10
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Beskidte fingre i baljen..

Indlæg af Tutter »

Jeg er ikke god til at bruge handsker :embarassed: men sørger for at vaske hænder. Men du har sikkert ret, det er ikke nok. Problemet er at de lange handsker jeg har bliver utætte med det samme. Tror jeg vil finde mig nogle bedre lange handsker. :y
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Jeg køber inseminations handsker i 100stk pakninger. De fåes i en kvalitet der er en del bedre end f.eks tunze.
Skal jeg flytte på sten og koraller, må der stadig en latex handske udenpå for beskyttelse.
Det fede er også, at man bare vender vrangen ud på handsken når man tager armen op, og undgår dryp fuldstændig.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Hmm,der er Ikke Altid at blive Klog paa.jeg tror sps problemer kan skyldes noget andet,PGA arkitekturen det er meget svärt at lave optimalt Flow for at skylde slim vaek imellem grenene.
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
10
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af thni »

Jeg vasker hænder inden jeg roder, men jeg tror også man skal passe på at akvariet ikke bliver for sterilt. Jeg tror på det har godt af lidt fremmed bakterier engang i mellem så bakterie kulturen kan bygge sig op efter det. Ligesom menneske kroppen også har brugt for lidt snavs engang imellem for at blive mere immun
Mvh Thomas
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

jeg vasker altid hænder i rent vand, inden jeg kommer dem i akvariet. Har jeg lige brugt sæbe eller håndcream (tørre finger) så undlader jeg at røre akvariet i et stykke tid.

læse engang om en inde på reefcentral der havde taget sol beskytter på, og så satte en arm i akvariet et par timer efter, der gik ikke mange timer, så opstod der rtn på alle hans sps. og mener han mistede alt.

siden jeg blev helt manisk med at vaske hænder grundigt (og armen) inden jeg røre akvarie, så har jeg aldrig oplevet rtn i mine koraller.
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Indlæg af bima »

Jeg vasker også altid hænder og arme,inden de stikkes i baljen.
Bruger kun handsker hvis jeg skal rode med zoas,eller flytte på de levende sten.
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af den_ »

Jeg skyller også hænder og armene med vand inde de kommer i bajlen, handskerne kommer kun på når der skal pilles ved zoa eller flyttes på stenene
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Peder, jeg er meget enig i det du skriver med at det er en risiko hver gang vi sætter hænderne i baljen. Jeg tror jo at bla cyano bakterier kan tilføres baljen på den måde, hvis man køre Zero agtigt, eller af andre grunde ikke har en sund og mangeartet kraftig stamme af "gode" bakterie kulturer i baljen. Jeg er dog selv et FJOLS, ift det mad at vaske hænder/arme og, eller bruge handsker når jeg roder i karret. Det er sjældent jeg husker at skylle hænderne inden jeg dykker i baljen
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

PederP skrev: . . . Et godt eksempel på et stof som ikke er sundheds skadeligt for mennesker, . . .
Hmm, tror nu man skal være mere end almindelige naiv for at tro på, at det ikke er sundheds skadeligt for mennesker. Solcreme er proppet med giftige kemikalier som: Para amino benzoic acid, Octyl salicyclate, Oxybenzone, Cinoxate, Dioxybenzone, Phenylbenzimidazole, Homosalate, Menthyl anthranilate, Octocrylene, Methoxycinnamate og Parabener

Alene for Oxybenzone har adskillige videnskabelige undersøgelser dokumenteret, at det er skadeligt for immunsystem og andet:
http://www.ewg.org/skindeep/ingredient/ ... XYBENZONE/" onclick="window.open(this.href);return false;

Uden at kaste mig ud i de helt store konspirationsteorier vil jeg gætte på, at den eneste grund til det overhovedet er lovligt er, at der måske er 3-4 millionr mennesker som får hudkræft om året og der findes ingen uskadelige kemikalier der kan beskytte mod UV stråler. Så det er et valg mellem pest eller kolera.
Senest rettet af PoulD man 26. okt 2015 17:46, rettet i alt 1 gang.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Jeg vasker ik hænder inden kun når de er beskidte, jeg har en pussegobi og flere pusserejer så det må de klare.
Men hansker er vel lige så meget til at beskytte sig selv som til at beskytte akvariet og netop derfor er det man bør gøre hver gang.
Billede
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

Jeg har altid været/er lidt halv-paranoid mht. Til at stikke labberne i akvariet .. Vasker altid hænder/arme grundigt inden (uden sæbe!) ! Når der skal røres ved koraller o.lign. Er der altid gummihandsker på..
Har også oplevet at folks holdning til dette er vidt forskellig.. Nogle jager bare deres beskidte arme/hænder i, eller med nikotingule fingre fra den sidste smøg..

Selv slangen til vandskifte bliver lige skyllet engang inden brug, herhjemme! Skyller generelt alt der skal bruges ifbm. Akvariet .. Lægger også altid tingene på noget og ikke direkte på køkkenbordet eksempelvis! (Det kunne jo være at der Liiige lå en dråbe opvaskemiddel der var spildt..) :biggrin:
Ja, jeg sagde jo det var lidt halv-paranoidt! Hahah :biggrin:

Alt idag, cremer, sæber osv. Indeholder jo alt muligt mærkeligt lort.. Tror ikke det er gavnligt for sådan lille system ..
Var der ikke noget med for noget tid tiden, at storforbruget af solcreme havde en ret negativ indflydelse på verdenshavene?
Morten
Pjot
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
11
Postnummer: 4792 Askeby
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Pjot »

Jeg tar alltid en lang dusj uten såpe før jeg hopper i akvariumet. Men om jeg bare skal vaske ruten er det kunn føttene mine som kommer i kontakt med vannet. Tenker at det går fint. Tror faktisk det er verre å putte hendene i baljen enn føttene. De gangene jeg skrur på bil eller båt rører jeg ikke vannet på et par dager.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Pjot skrev:Jeg tar alltid en lang dusj uten såpe før jeg hopper i akvariumet. Men om jeg bare skal vaske ruten er det kunn føttene mine som kommer i kontakt med vannet. Tenker at det går fint. Tror faktisk det er verre å putte hendene i baljen enn føttene. De gangene jeg skrur på bil eller båt rører jeg ikke vannet på et par dager.
Det tror jeg du har ret i, det med fødderne. Med mindre man går i de billigste gummistøvler fra Kina ;)
Kan godt se at handsker ikke er løsningen for din balje.

Men det kan da godt være jeg kan kaldes over-hysterisk. Har også lige skiftet kulfilteret på udendørs indsugningen til skummeren.
Better safe than sorry.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"