ferskvand laves til salt :)

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
onyz150581
Copepod
Copepod
Reactions:
9
Postnummer: 6261 Bredebro
Saltvand siden?: 2015

ferskvand laves til salt :)

Indlæg af onyz150581 »

Jeg har et ferskvandsakearie, på ca 540 liter som jeg gerne vil lave om til et i saltvand. Et at mine spørgmål er om det kan lade sig gøre.

Det har allu ramme og ben, det er af ældre dato smil. Jeg har læst i flere bøger og hjemme sider. Kan jeg ikke bruge min spandpumpe, eller SKAL jeg etablere en sump??
Mvh
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Re: ferskvand laves til salt :)

Indlæg af michael26 »

Læs herinde :-) godt og grundigt , jeg vil starte forfra med et saltvandsakvarie og kom af med alt det du har nu, ellers køb brugt her på forum, men læs læs læs og youtube er også godt
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Gulkan »

michael26 skrev:Læs herinde :-) godt og grundigt , jeg vil starte forfra med et saltvandsakvarie og kom af med alt det du har nu, ellers køb brugt her på forum, men læs læs læs og youtube er også godt

Helt enig :y
1000 l fra den 6/1-2019
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Du kan sagens bruge dit gamle akvarie. Blot skal det sikres så kondensvand ikke løber ud under rammen.
Det er ret simpelt at gøre, kræver blot at man har en masse patroner med silicone. Fordi der skal lægges en fuge over glasset i toppen af akvariet.
Spandpumpen vil nok blot give dig problemer på sigt, så drop den.
Det vil lette dig en del hvis du laver et overløb og sump. Skummeren kan stå deri, og det ekstra teknik som man altid år købt. Foruden at det giver en større vandvolumen.

Hvis du ikke allerede har læst denne bog, så gør det. Det er stort set pligtig læsestof. http://iloapp.gteck.dk/blog/www?ShowFil ... 740939.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
11
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af MortenL »

Jeg stod i den samme situation sidste år, skulle jeg konvertere mit 530 liters ferskvand til salt, altså lave overløb sump mm. i mit fersk setup.

lampen du bruger til fersk kan du stort set godt glemme alt om, din spandpumpe er ikke brugbar, så det du har tilbage er et bord og selve akvariet.

Min beslutning blev at jeg købte et brugt saltvandsakvarium her på SF og solgte mit fersk setup vi akvariesiden.dk.

Jeg havde dog kørt med et RSM 130 i et halvt år inden hvilket var en god ting, da opstart af saltvand i 540 liter, vil være en meget stor omvæltning, og kan ende med at koste blod,sved og tårer, men ikke mindst mange penge.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af Kimkjaer »

MortenL skrev:Jeg stod i den samme situation sidste år, skulle jeg konvertere mit 530 liters ferskvand til salt, altså lave overløb sump mm. i mit fersk setup.

lampen du bruger til fersk kan du stort set godt glemme alt om, din spandpumpe er ikke brugbar, så det du har tilbage er et bord og selve akvariet.

Min beslutning blev at jeg købte et brugt saltvandsakvarium her på SF og solgte mit fersk setup vi akvariesiden.dk.

Jeg havde dog kørt med et RSM 130 i et halvt år inden hvilket var en god ting, da opstart af saltvand i 540 liter, vil være en meget stor omvæltning, og kan ende med at koste blod,sved og tårer, men ikke mindst mange penge.
Det her :GO
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"