Stor skummer vs nano akvarie

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Stor skummer vs nano akvarie

Indlæg af Jones »

Hvilken skummer er mest hensigtsmæssig til et system med 70 liter vand.

Tunze 9001 eller Bubble magus curve 5. Jeg påtænker at sætte sidstnævnte på systemet, da jeg døjer med alger og bliver ved med at have disse selvom jeg kører med chemipure. Er dog bange for at vandet bliver så rent, at jeg ikke kan holde muslinger, som jeg har besluttet at købe dette efterår. Har dog set mange nano akvarier med overdimensionerede skummere. Disse akvarier har huset sps og muslinger. Hvilket også er meningen med mit. Har vendt emnet med en bruger fra forum, men vil gerne høre andres holdning og evt. erfaring.

Venlig hilsen
Johan
o_O
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Stor skummer vs nano akvarie

Indlæg af ole kekkonen »

Du kan Ikke udsulte dem Bliv ven med algerne find dyr der gaar paa dem istedet,Kender Ikke det kemipure er det Aktivkul?det Virker kun Hvis Redox Ikke er et Problem.
det er en bred Consensus at man Ikke kan overskumme En Balje,Du kan jo Altid drosle ned Eller köre paa deltid,det tror jeg er ved at Blive mere IND...
Jeg er Dog ret usikker paa hvad en skummer fjerner stadig vil jeg foreträkke en.
Til en 70 Liter Balje ville jeg välge den her
http://www.amazon.de/Hydor-SLIM-SKIM-NANO-ABSCH" onclick="window.open(this.href);return false;ÄUMER-135-35/dp/B00AJ90YSK
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Du kan ik skummer dig ud af alge problemer de vil være der selv i over skummet akvarier vil der være alger hvis der er liv (fisk eller koraller) og det bliver fodret vil alger kunne vokse.
Du kan af flere grunde godt have for stor en skummer men mit sprog er ik til en forklaring men en skummer fjerner jo alt det gode i vandet også læs evt her. http://www.advancedaquarist.com/2010/2/aafeature" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

alt det gode i vandet??? det er nok mest kalk de fjerner
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Jeg undrer mig blot over algernes tilstedeværelse. Jeg har også kæmpet lidt med cyano/red slime. Der bliver kun fodret med flagefoder om end der visse dage er kommet lidt rigeligt i, da min søn på to har været med. Algerne kommer, så vidt jeg har forstået, (ret mig hvis jeg tager fejl) pga for meget P i vandet. Dette kommer kommer ind med foder. En mere sparsommelig fodring og lidt rowaphos burde vel så kunne klare problemet? Jeg har et lille hængefilter på sumpen, hvori der kan være en lille pose med rowa. Vandet tvinges gennem posen og gennemstrømningen er konstant. Intet er sikkert i denne hobby, men kan vi være enige om at det kunne være vejen frem?

Ole nævner dyr, der spiser alger. Jeg har et tuxedo søpindsvin og den æder alger dagen lang, det er bare ikke nok. Min blå palet på 2 cm spiser også lidt, men heller ikke nok. Jeg vil ikke tilføre flere fisk til systemet, da to klovne og en lille palet er rigeligt. Trochus sp. tager vel kun algefilm, hvorfor jeg ikke antager at sådan en håndfuld er en mulig løsning. Bud på problemløsning er velkomne.
o_O
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal svare på det her,de fleste rev og baljer er jo domineret af alger og de lever jo ikke af fotosyntese alene,de må have en kulkilde dvs kuldioxid aka KH de skal også ha en nitrogen kilde,urin ifra fisk og nedbrudt organisk matriale.alger er rigtig gode til delvis at gribe den her næring.
jeg mener ikke tuxedo er speciel gode tilalger diadema er mer effektive.cerith er gode det er stomatella også,nogen herbivore vil aldrig æde nogen slags alger sådan er det bare
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

alger optar kuldioxid og ammoniak skummer gør ikke
også mener jeg ikke der kommer fosfat ind nogen steder ifra hvis det gør er det kun inden i organismer det kommer ud
Senest rettet af ole kekkonen søn 4. okt 2015 00:12, rettet i alt 1 gang.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

I dette år ti er det vist nok po4 der giver alger, og i sidste år ti var det no3 og i næste bliver måske silikat eller noget, men alger kommer af næring og det kan være mange ting og alger er bedre og hurtigere til at optage næring end en skummer er til at fjerne det.
Det der var spørsmål var vel om skimmer kan blive for stor og hvis du ik vil læse de mange tråde og bruge den lange tid på søgning så fik jeg det ud af det at, du kan ik rigtig have for stor skummer men hvis du har en "for" stor skummer så skal du holde mere øje og tilsætte mere af de 3 hellige og være opmærksom på dit strontium og extra opmærksom på dit iodine/jod da det er det første der forsvinder.
Uden jod kan pods rejer krabber osv ik skifte exoskelet godt.
Men måske jeg tager helt fejl når jeg læser.
Billede
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

du læser rigtig nok men det forkerte;)
læs shimek 2002
if you are adding iodine, you should cease this. Excess iodine in the water has to be detoxified by the shrimps, and they do this by depositing it in their exoskeleton. When this becomes saturated, the animals are forced into a premature molt to avoid being killed by the iodine toxicity.
og strontium har været kendt længe for at forgifte calcium optagelse i koraller
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Du kan godt have en relativ høj Po4, uden at have alger, hvis No3 ligger tilsvarende. Søg på redfield ratio.

Strontium er noget opreklameret noget. Korallerne vokser nøjagtigt lige så godt i akvariet uden strontium. Så vidt jeg husker, er forskerne kommet frem til at korallerne optager strontium fordi det nu er der, og at det ligner Calcium i molekyle opbygningen.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Søger vel egentlig to svar her, om end jeg kun stiller et spørgsmål. Vil en større skummer være gavnlig for systemet, hvis no3 ligger til den høje ende? Og hvad stiller jeg op med algerne. Mine sps'er står flot med polypperne ude. Det er bare de mange grønne alger mellem korallerne jeg er træt af. Det er nogle tykke mørkegrønne hårede alger.
o_O
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

Carsten skrev:Du kan godt have en relativ høj Po4, uden at have alger, hvis No3 ligger tilsvarende. Søg på redfield ratio.

Strontium er noget opreklameret noget. Korallerne vokser nøjagtigt lige så godt i akvariet uden strontium. Så vidt jeg husker, er forskerne kommet frem til at korallerne optager strontium fordi det nu er der, og at det ligner Calcium i molekyle opbygningen.
yes!!!men hvad er så en høj n/p ratio og hvad er en lav n/p ratio kan man både have høj også lav n/p ratio samtidig?
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
10
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Indlæg af Tutter »

ole kekkonen skrev:
Carsten skrev:Du kan godt have en relativ høj Po4, uden at have alger, hvis No3 ligger tilsvarende. Søg på redfield ratio.

yes!!!men hvad er så en høj n/p ratio og hvad er en lav n/p ratio kan man både have høj også lav n/p ratio samtidig?
Jeg har stort set ingen alger og en no3 på 16 og po4 på 0,08.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

hvad med din ph hvor meget svinger den på 24 timer?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

Jones skrev:Vil en større skummer være gavnlig for systemet, hvis no3 ligger til den høje ende?
men hvad så med koraller alle koraller optar det,det gør phytoplankton også men det er bedst at lave ved siden af
Jones skrev: Og hvad stiller jeg op med algerne. Mine sps'er står flot med polypperne ude. Det er bare de mange grønne alger mellem korallerne jeg er træt af. Det er nogle tykke mørkegrønne hårede alger.
prøv med en diadema :)
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
10
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Indlæg af Tutter »

ole kekkonen skrev:hvad med din ph hvor meget svinger den på 24 timer?
Morgen 7,7 aften 7,8.

Men min lille Gylte lever endnu. :wink: :W
Senest rettet af Tutter søn 4. okt 2015 20:25, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af jonas _sandager »

Hey Jones.
Jeg må sige at jeg ikke tror at der er noget vundet ved at skifte til en for stor skummer. Den bedste løsning er nok at få balance i akvariet. Både i nærings import, nærings eksport, lys, herbivorer og så videre. Egentlig tror jeg at noget af det der kan gøre mindre akvarier svære, er at denne balance måske kan være sværere at ramme når der er mindre vand.

En tanke som du kan overveje. Jeg har en Bubble Magus C3.5, som jeg måske kunne være interesseret i at bytte til din C5. C3.5'eren skulle passe perfekt til dit setup, omend måske stadig en anelse til den kraftige side.
Det er bare en strøtanke, men du kan jo overveje det :)
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Hej Jonas. Lige det med at skabe balance tror jeg at du har ret i. Lige nu huser akvariet to klovne og en blå palet på 2 cm, samt et tuxedo søpindsvin. Måske ville nogle snegle og et søpindsvin mere kunne hjælpe lidt? Jeg forventer mig ikke meget af snegle, men jeg kan se at søpindsvinet er effektivt. Punktfodring kunne også være en idé tænker jeg. Så undgår jeg en masse spildt foder. Klovnene spiser allerede af hånden. Skal bare have lært paletten at gøre det. Jeg ville som sådan gerne bytte, men vil samtidig gerne gemme skummeren til et større setup når vi har købt hus. Derfor giver jeg den lige et skud i akvariet. Hvis jeg ombestemmer mig hører du helt sikkert fra mig.
o_O
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af jonas _sandager »

Jamen det forstår jeg skam sagtens :beer: