[center]September 2015 Af Marco R[/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center]Lidt om Esben[/center]
Så var det mig, der fik den store ære at blive udvalgt til Månedens Akvarie, hvilket jeg er meget beæret over. Jeg heder Esben og er 30 år gammel, og bor alene i min lejlighed på en gård på Stevns, hvor jeg sammenlagt har boet 13-14 år af mit liv. Jeg arbejder som uddeler i Dagli' Brugsen Osted, hvilket jeg har gjort de seneste 3 år. Sammenlagt har jeg været 15 år i Coop og de 7 af dem som uddeler, hvilket jeg er meget glad for. Min fritid bruges ofte på akvariet - enten som afslapning og nydelse som det giver at kigge ind i det lille univers, det jo er eller med fingrene i baljen. Der er jo altid et eller andet man lige skal lave om

[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
Jeg har haft saltvand i små tre år. Jeg købte et brugt akvarie på dba og sprang ellers bare ud i det, og sugede til mig af erfaringer og inspiration, hvilket dette forum har hjulpet mig rigtig meget med. Da jeg startede op, vidste jeg ingenting, om hvad der var smart, klogt, m.m., men var bevidst, om jeg bare skulle lære og finde ud af, hvad jeg var til indenfor Saltvand. Fandt ret hurtigt ud af, jeg var til søjler i stedet for levende sten, som jeg havde startet op på første gang, og at jeg ville have en clean baggrund, da alle mine tanker var på plads - lukkede jeg midlertidigt ned for at ændre det i forhold til de tanker, jeg havde gjort mig gennem de første 1,5 år. Disse ændringer var i form af nyt bord, ombygning af sump, søjler, baggrund samt integrering i væggen.
[center]Displaytanken[/center]
Displaytanken:
Akvariet er et 375 liters Aquael med målene L150 x D50 x H50 med hjemmelavet overløb i højre side (var lavet sådan, da jeg købte det).
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
Sumpen:
Sumpen måler L110 x D45h x H30. Den er delt op med returkammer i midten og refugium til venstre, ca. 52 liter og skummer-kammer til højre. Vandstanden i sumpen er 30 cm og 35 cm i refugiet. Påfyldningstanken er en 20 liters dunk, der står ved siden af sumpen.
[center] [/center]
[center] [/center]
Dekoration:
Dekorationen består af fire søjler fra Decocean i højre ende. Rundt om overløbet samt udfasning på bagruden har jeg selv lavet baggrunden af plexiglasplader, jeg har skåret til og limet småsten på med pu-skum. Der er lavet en indbygget fragmenthylde på overløbet på samme måde med et vandret stykke med huller i, og så er der med et kopbor lavet huller til cirkulationspumperne.
[center] [/center]
[center]Teknik[/center]
Styring:
Jeg sparer stadig op til en GHL computer

Osmoseanlæg:
Sirius 500GPD fra Rentpostevand.
Osmolator:
Tunze 5017.
Lys:
2 stk. Maxspect 180w på 15000 kelvin.
Skummer:
Skimz 203.
Returpumpe:
Jebao DC 6000 - lidt overkill men den skal trække min kommende tilbygning på den anden side af væggen også.
Fosfatreaktor:
Bruger en H2Ocean FMR75 til Rowa eller AL99 mv., men kører kun med dette, hvis jeg virkelig er nød til det. Jeg har det bedst med at styre min næring på den ''Naturlige'' måde - tilpasning af fiskemængde, vandskift, macro-alger, osv..
Cirkulation/ pumper:
Jeg har 4 x Tunze 6055, som styres af en 7096 Multicontroller og 1 Vortech MP40.
Varmelegeme:
Eheim 300 W.
Doseringsmaskine:
GHL Stand Alone 4 kanals doseringsmaskine.
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center]Vandværdier[/center]
Jeg tester alt med Salifert på nær PO4, der bruger jeg Gilbert. Jeg tester fast en gang om ugen, og til at måle salten bruger jeg Arka refraktormeter.
- pH: 8,6 ppm
- KH: 7,7 ppm
- Ca: 420 ppm
- Mg: 1280 ppm
- NO3: 2 ppm
- PO4: 0 ppm
- Salinitet: 1.026
- Temperatur: 26 ºC
[center]Vedligeholdelse[/center]
Tilførsel (automatisk):
Bruger Triton Balling hvor jeg dagligt tilføre:
KH: 220 ml
CA: 220 ml
Mg: 220 ml
Tilførsel (manuelt):
4 ml. phytoplakton (easy booster)
5 ml. Red Sea Reef Energy A
5 ml. Red Sea Reef Energy B
8 dråber jod fra Sangokai
Vandskifte + rengøring:
Jeg skifter 60 liter vand en gang om ugen, og jeg bruger Red Sea Pro Coral salt. Derudover renser jeg bare glasset en til to gange om ugen og pumper og skummer hver 3-4 måned ca.
[center]Foder[/center]
Jeg fodre hver tredje dag med frost (mysi, atemia,) og ellers med tørfoder fra Omega One (den Røde, grønne og blå) som jeg har blandet sammen. Derudover får de noritang en gang om ugen.
[center]Koraller[/center]
SPS:
- Seriatopora hystrix (lyserød)
- Seriatopora hystrix (grøn)
- Seriatopora Caliendrum
- Montipora digitata (rød og lilla)
- Montipora sp. (grøn med lilla kant, rød og lilla)
- Pocillopora ( gul og lyserød)
- Stylophora (lilla)
- Acropora valida
- Acropora sp. (tricoler)
- Acropora (Bali slimer, grøn)
- Acropora (staghorn, blå og blågrøn)
- Acropora sp. (mange flere, se billeder)
LPS:
- Catalaphyllia jardinei
- Acanthastrea
- Blastomussa
- Caulastra (skriggrøn, mintgrøn og blålig)
- Duncanopsammia axifuga
- Echinophyllia
- Euphyllia Glabrescens
- Favia
- Favites
- Goniopora (rød og lilla)
- Plerogyra sinuosa (neongrøn)
- Plesiastrea sp.
- Turbinaria
Blødkoraller:
- Clavularia
- Eunicea succinea (Candelabrun - Gorgonie)
- Div. Zoanthus (mange forskellige)
- Discosoma (blå)
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center]Fisk og invertebrater[/center]
Fisk i DT:
- 1 stk. Paracanthurus Hepatus (Palet kirurg)
- 1 stk. Zebrasoma Flavescens (Gul kirurg)
- 1 stk. Sphaeramia nematoptera (Pyjamas-kardinalfisk)
- 2 stk. Pterapogon Kauderni (Baggai-kardinalfisk - yngler)
- 1 stk. Chrysipterra Hemicyanea (svensker)
- 2 stk. Amphiprion ocellaris (Alm. klovnfisk) (et par)
- 1 stk. Synchiropus Splendidus (Mandarinfisk)
- 1 stk. Gramma loreto (Konge-febars)
- 4 stk. Pseudanthias Squamipinnis (Juvel-fanebars)
Invertebrater i DT:
- 2 stk. Lysmata amboinensis (Dannebrogsreje)
- 1 stk. Lysmata debelius (Kardinalreje)
- 6 stk. Eremitkrebs (3 Blåbenet og 3 rødbenet)
- 1 stk. Tridacna maxima (Musling)
- 5 stk. Mithraculus sculptus
- 2 stk. Percnon gibbesi (Sally Lightfoot Crab)
- 1 stk. Astropecten polycanthus (Sandsøstjerne)
- 6 stk. Div. Sabellastarte (rørorm)
X antal blandet snegle
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center]Problemstillinger og udfordringer[/center]
Jeg overvejer lidt, om jeg på sigt skal have udskiftet mine lamper, selvom jeg syntes, det er nogle super fede lamper, og jeg har da også tænkt mig at beholde dem og sætte dem op over min kommende fragmenttank/ refugium. Problemet med dem over mit displaytank er, at lyset falder 120 grader fra midten af akvariet, hvilket giver mange skyggesider på korallerne.
[center] [/center]
[center] [/center]
[center]Afslutning[/center]
Jeg vil gerne sige tusinde tak for udnævnelsen. Jeg er meget beæret og overasket over udvælgelsen, da jeg jo syntes, der er nogle virkelig fede baljer her på forummet, og ser jo stadig mig selv som "grøn" nybegynder. Fra nu af skal det bare have lov at gro rigtigt til, og så skal jeg have mit 336 liters fragmenttank/ refugium koblet på og få den op at køre, og så vil jeg ellers bare nyde det. Med tiden går jeg efter et rent SPS akvarie, hvor mine LPS stille og roligt vil blive udskiftet med disse. Desværre har jeg ikke mulighed for at opgradere så længe, at jeg bor her, selvom jeg på sigt gerne vil op over de 1200 liter, men indtil videre må jeg bare drømme og nyde min lille tank i stedet.
Jeg vil til slut takke endnu engang og ønske jer alle en god sensommer!
[center] [/center]