VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Spørgsmål om opstart

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
YohjiB
Copepod
Copepod
Reactions:
9
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2015

Spørgsmål om opstart

Indlæg af YohjiB »

Hej.
Jeg har nu haft min ferskvands akvarie i Ét år, og vil nu gerne lave det om til et saltvands akvarie da det er mange gange pænere og det finder jeg mere interesserende.
Jeg var forleden dag nede i en saltvands forretning hvor jeg fortalte hende at jeg gerne ville lave mit 54L om, og hun sagde at det eneste jeg så behøvede af udstyr var en Protein skummer og en cirkulationspumpe.
Jeg behøvede ikke en sump og et osmose anlæg i en så lille tank.
Men alle de steder jeg har læst om saltvandsakvarie så står der at man skal have både sump og osmose anlæg.
Jeg er derfor nu MEGET i tvivl om hvad der er rigtigt!
Hun sagde at skummeren egentlig fungere som et ferskvands filter fungere, og at sumpen og osmose anlægget i store ord kun er til for at have et sted til skummeren, så den ikke skal fylde i tanken.
Lige PT. er jeg ikke rigtigt interesseret i at få et større akvarie selvom i nok vil anbefale det, fordi jeg er lige nød til at finde ud af om jeg overhovedet KAN holde et saltvands, så derfor vil jeg bare køre med mit 54L.
Jeg ville foretrække kun at have en skummer hvis det kan lade sig gøre, fordi jeg har ikke plads til en sump, og det ville ikke gøre mig noget hvis skummeren blev nød til at være nede i tanken. (Hvis man kan skjule den uden at den mister for meget af sin effekt)
Hjælp mig en eller anden. jeg vil have et saltvandsakvarium uden alt for meget udstyr - Hvis det kan lade sig gøre! :clap:
Tak!
Donni
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
10
Postnummer: 9700 Brønderslev
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: nordjylland
Kontakt:

Re: Spørgsmål om opstart

Indlæg af Donni »

Du kan sagtens bare nøjes med en overflade skummer. F.eks tunze 9001. Og så skal du have en cirkulations pumpe. Der giver ca 20x vand mængden.
Sumpen kan du have skummer, flere sten, DSB og refugie. Og der kan man gemme al sin teknik og så er der også konstant vandstand i akvariet ved fordampning.
Donni
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
10
Kontakt:

Indlæg af Donni »

Du kan bare gå ind og kigge akvarier under 100l her inde. Der er en masse der faktis kun kører med vandskifte. Altså det eneste de har i akvariet er cirkulation og varme
YohjiB
Copepod
Copepod
Reactions:
9

Indlæg af YohjiB »

Donni - Så de kører hellere ikke med en skummer?
Jeg vil gerne have nogle nemme koraller i, mit lys er en 11W pære som fulgte med til det startersæt jeg købte den gang. Den bliver selvfølgelig skiftet til en helt ny når jeg laver det om, men er det nok til nemme koraller?
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Jones »

Jeg gætter på at du har været i Klovnfisken og er blevet vildledt ;)

Du kan sådan set have et saltvandsakvarie uden skummer hvis du lyster. Spørgsmålet er bare om du kan holde det. Skifter du ikke vand regelmæssigt vil det gå galt. Ligeledes må der ike overfodres. Jeg har selv 54 liter og har lavet en lille sump for at have et sted til skummer, varmelegeme og osmosevand. Om akvariet er stort eller småt er ikke bestemmende for om du behøver osmosevand, så der vil jeg på det kraftigste råde dig til, at bruge pengene på et lille osmoseanlæg fra Rent Postevand. Tunze 9001 er en udemærket lille skummer, men den larmer for meget til at jeg vil anbefale den internt i akvariet. Den laver også mikrobobler som du så vil have over det hele. Jeg vil derfor anbefale at køre uden skummer eller aller helst, få en sump og spar dig besværet som ellers vil kunne opstå. Du får lige et link til mit lille system. På første side kan du se systemet før der kom sump. Startede helt uden skummer og det, kombineret med overfodring, blev starten på en træls omgang cyano.

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... &start=240" onclick="window.open(this.href);return false;
o_O
YohjiB
Copepod
Copepod
Reactions:
9

Indlæg af YohjiB »

Jeg vil ikke hænge butikker ud på nettet da folk selv skal lave deres egen mening om deres oplevelser i de forskellige butikker, men det lyder til at du kender klovnfisken ;)

Jeg så lige at der er en der bruger en Eheim 350 Skummer. En lille overflade skummer, som ikke fyldte særligt meget. Den var ret interessant.
Jeg har ikke plads til en sump lige PT, så derfor vil jeg helst undvære en. Hvis jeg kan få et lille saltvands akvarie op og køre og holde det, så skal jeg med tiden have en større tank og en sump. Men da mit skab er ret lille, så må jeg undvære for nu.
Et osmose anlæg skal vel egentlig være i sumpen ikke?

Den lille Eheim 350 skummer og så en pumpe der ikke larmer, burde vel så være nok til at kunne holde et flot saltvands tank
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Tykki »

Velkommen til. Det er en god ide med osmose, især i et så lille akvarie. Håber du blir glad for denne side af hobbyen og vil blive ved trods modgang. Det vigtigste er det som er gratis, og det er tålmodighed. Tag det roligt. Men skummer, lys og cirkulation er faktisk alt du behøver. Vil anbefale dig en ferskvandsbeholder og en osmolator som fylder efter med ferskvand så du ikke heletiden skal huske at fylde på manuelt når der fordamper vand. Du er også velkommen her hvis du vil se et kørende alternativt system. Jeg kører uden skummer, men det er en anden snak. Smid en SMS hvis du har lyst til hjemmebesøg, og bare rolig, jeg er gift og har fire unger :beer: mvh Dan
YohjiB
Copepod
Copepod
Reactions:
9

Indlæg af YohjiB »

Jeg synes at jeg en gang læste noget med at der cirka fordamper 1 liter vand i døgnet.
Men det er vel kun hvis man har meget kraftigt lys?

Det kunne nok være meget fedt at se et system som kører og få et bedre overblik over hvordan tingene sådan helt præcist hænger sammen. I stedet for at se det de bruger i butikkerne som er et kæmpe system med en masse rør og slanger. :D
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Tykki »

Altid velkommen
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Wiinberg »

For at have størst chance for at få succes første gang, så lad være med at tænke du nok kan nøjes og ikke behøver dit og dat. Skummer, osmolator og osmoseanlæg er i mine øjne et must hvis en nybegynder skal have størst chance for succes. At undvære nogle af disse ting er en beslutning man bør tage, når man har erfaringen til at læse sit system og ved nøjagtig hvilke symptomer man skal kigge efter.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Alle mine akvarier(7stk) køre uden sump og alle undtagen et køre uden skummer men det ville jeg ik kunne uden osmose anlæg til helt rent vand.

Osmose vand bruger jeg til at blande saltvand med og så til at fylde rent vand på hver dag da der fordamper vand hver dag men salten bliver tilbage og så er det vigtig at der kommer rent vand i og ik vand fra vandhanen eller mere saltvand i, alså til at blande saltvand kan det diskuteres om det er nødvendigt at bruge osmosevand men til efter fyldning af fordampet vand er det rigtig vigtig at bruge osmose hvis du ik har skummer mener jeg.
Billede
YohjiB
Copepod
Copepod
Reactions:
9

Indlæg af YohjiB »

Så hvis jeg har en lille overflade skummer som den jeg skrev før, Eheim 350. Så kan jeg godt klare det uden en osmose, som du siger?
Donni
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
10
Kontakt:

Indlæg af Donni »

Et osmose anlæg skal ikke være i akvariet. Det er koblet til vandhanen som så laver rent vand. Det kan du så bruge til at fylde i akvariet og blande op med salt til når du skal starte op og efterfølgende vandskifte.
Brugeravatar
Kobber
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
11
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Kobber »

Du bår læse denne http://iloapp.gteck.dk/blog/www?ShowFil ... 740939.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; den give en god forklaring på det meste
Martin
http://www.aquatic.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=69565" onclick="window.open(this.href);return false; Mit 350L
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=76751" onclick="window.open(this.href);return false; Mit 60L
YohjiB
Copepod
Copepod
Reactions:
9

Indlæg af YohjiB »

ahh så dvs når jeg skal lave vandskift, så er det faktisk bedst hvis jeg har kørt vandet jeg hælder i, igennem et osmose anlæg?
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
13
Postnummer: 3450 Allerød
Kontakt:

Indlæg af Michael_F »

Korrekt :)
Donni
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
10
Kontakt:

Indlæg af Donni »

Jep. Hvis du så har en tds måler, hvilket man bør købe når man har osmose, så vil du opleve at det har en ppm på 0. Og hanevand ligger mellem 250 og 500. Tallet indikere hvor godt vandet leder strøm. Altså urenheder. Og normalt skifter man sine filtre i anlægget når tallet kommer over 5.
Læs mere på rent-postevand.dk
Der er også en video der forklare lidt Hvordan det fungere
YohjiB
Copepod
Copepod
Reactions:
9

Indlæg af YohjiB »

Fedt. jeg vil prøve at læse den Kobber linkede til og kigge lidt rundt inde på rent-postevand.dk
Mange tak for alle svarende. Jeg vender helt sikkert tilbage med en masse spørgsmål en anden dag :D
Donni
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
10
Kontakt:

Indlæg af Donni »

Du skal da være så velkommen... husk der findes ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar.
YohjiB
Copepod
Copepod
Reactions:
9

Indlæg af YohjiB »

Men hvad Mht. lyset?
Som jeg skrev før jeg har en 11W pære i tanken nu, er det nok til nemme koraller?
Hvis ikke, hvad skal jeg så op og have?
Donni
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
10
Kontakt:

Indlæg af Donni »

Det ikke meget lys Godtnok. Hvad er det for en lampe? Der var 36w over mit standart. Nu har jeg 160w led over 58l. Men det er også total overkill. Men det er så også skruet helt ned så lang det næsten kan.
Men vil sige du mindst skal have 30w led eller 50w med alm. Lys
YohjiB
Copepod
Copepod
Reactions:
9

Indlæg af YohjiB »

Det var en det fulgte med i det begynder sæt jeg købte den gang. Jeg må hjem og se om lysdelen kan tages af, ellers er jeg på skideren så! Kan man få lys som skal klikkes på kanterne, ellers må jeg ud ig have en helt ny tank :)
Donni
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
10
Kontakt:

Indlæg af Donni »

Du kan få en masse andre lamper hvor man kan få fødder til som sidder fast på kanten... Ellers kan de hænges i wire op i loftet.
Det bare søg lidt rundt på de forskellige hjemme sider eller google. Led nano
Brugeravatar
Kobber
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
11
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster

Indlæg af Kobber »

En mulighed er en maxspect razor 60w nano super lækker lampe og kan nogle gange findes her inde brugt til ok pris
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (51.27 KiB) Vist 3260 gange
image.jpg
Martin
http://www.aquatic.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=69565" onclick="window.open(this.href);return false; Mit 350L
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=76751" onclick="window.open(this.href);return false; Mit 60L
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"