Jeg har nu haft min ferskvands akvarie i Ét år, og vil nu gerne lave det om til et saltvands akvarie da det er mange gange pænere og det finder jeg mere interesserende.
Jeg var forleden dag nede i en saltvands forretning hvor jeg fortalte hende at jeg gerne ville lave mit 54L om, og hun sagde at det eneste jeg så behøvede af udstyr var en Protein skummer og en cirkulationspumpe.
Jeg behøvede ikke en sump og et osmose anlæg i en så lille tank.
Men alle de steder jeg har læst om saltvandsakvarie så står der at man skal have både sump og osmose anlæg.
Jeg er derfor nu MEGET i tvivl om hvad der er rigtigt!
Hun sagde at skummeren egentlig fungere som et ferskvands filter fungere, og at sumpen og osmose anlægget i store ord kun er til for at have et sted til skummeren, så den ikke skal fylde i tanken.
Lige PT. er jeg ikke rigtigt interesseret i at få et større akvarie selvom i nok vil anbefale det, fordi jeg er lige nød til at finde ud af om jeg overhovedet KAN holde et saltvands, så derfor vil jeg bare køre med mit 54L.
Jeg ville foretrække kun at have en skummer hvis det kan lade sig gøre, fordi jeg har ikke plads til en sump, og det ville ikke gøre mig noget hvis skummeren blev nød til at være nede i tanken. (Hvis man kan skjule den uden at den mister for meget af sin effekt)
Hjælp mig en eller anden. jeg vil have et saltvandsakvarium uden alt for meget udstyr - Hvis det kan lade sig gøre!

Tak!