udvalget af Lys særligt Kessil

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

udvalget af Lys særligt Kessil

Indlæg af Psyk-mads »

Hej hej.

Jeg sidder lige og undersøger nettet for LED lamper (jeg er ny og har INGEN erfaring endnu) og er særligt stødt på mærket Kessil flere steder :GO Det er ikke fordi at jeg har brug for en ny lampe her og nu, men på et tidspunkt er det dog meningen at der skal indkøbes noget nys lys af den ene eller anden slags.

MEN nu er jeg så faldet over de hersens fede Kessil lamper, helt specifikt 160 og 360 modellerne. Hvornår vælger man den store frem for den lille? syntes ikke rigtig at der er en form for rette snor de steder jeg har set dem, som angiver en nogenlunde ide om hvilken man skal vælge til X størelse akvarie. Hvor mange/ hvilken model skal man bruge til et akvarie af min størelse, 90 x 45 x 60 cm sådan ca. ?

Noget andet er, er der andre mærker i samme prisområde som de herlige Maxspect lamper, der er værd at tage et lille kig på? :)
Senest rettet af Psyk-mads ons 15. apr 2015 19:38, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: udvalget af LED særligt Kessil

Indlæg af KasperT »

A360 kan i følge specs dække en cirkel på 61 cm i diameter, så hvis du vælger den skal du nok have to.
Men så har du også rigeligt effekt på, de skal nok skrues ned på 60-70%.
Så har du lidt at flytte rundt med.

Vælger du den lille, så kan den dække det samme areal som den store, dog med lidt under halv så meget effekt.
Så der tror jeg igen du skal have to stk, som nok skal køre på fuld knald, så der er ikke meget at justere på.

Måske du kan slippe afsted med at købe en af de store og så hæve den lidt op så den dækker mere.
Kunne være et forsøg værd.

En mere aflang lampe vil nok passe bedre til dit akvarie.
Men Kessil giver et rigtig flot lys, har selv en enkelt på mit system, så kan godt forstå du overvejer dem :-)

En enkelt Ecotech Radion kunne også fint lyse dit akvarie op, har selv 4 over mit som jeg er rigtig glade for :-)
Men der kommer vi lidt op i pris hvis du ikke vil have en brugt.
Til gengæld så kan man få næsten ny lampe for 700 kr + fragt hver gang de kommer med en upgrade. (Sidst fik jeg ny blæser, styring og LED's)

Kessil specs: http://www.kessil.com/aquarium/Saltwater_A360.php" onclick="window.open(this.href);return false;
/Kasper

Website: Reef App
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af Psyk-mads »

hej tusind tak for dit svar :-) det er jo netop det, de giver et helt fantastisk flot lys. Du har nok ret, man skal nok have to ligemeget om man vælger den store eller den lille model hvis akvariet skal være fuldt lyst op :-)

Radion! dem havde jeg slet ikke tænkt på, primært fordi at de er forholdvis dyre, især hvis man skulle have to :-P Men tror du virkelig at det ville være nok med en enkelt?

Det generer mig ikke hvis det bliver brugt, tværtimod :-) lige nu prøver jeg bare på at danne mig et overblik og en ide om hvor man får mest for sine penge.
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg

Indlæg af KasperT »

Ja en enkelt Radion er rigeligt, den dækker nemt dine 90 cm, men lyser nok lidt ud i rummet.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

GHL Mitras hvis det skal være det ypperste.. kig på 6200 modellen. Ellers er både radion, kessil og Maxspect gode valg også.
Brugeravatar
selveste
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af selveste »

Vær opmærksom på at de små Kessil Lamper kan afgive en del støj, har ikke hørt noget dårligt med hensyn til Lyd på de store :)
:) :) :)
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af Psyk-mads »

Mitras! Det er vel nok en fin lampe! Prismæssigt ligger den vel meget nær radion, medmindre man skal have to. Jeg havde faktisk ikke troet at kessil larmede, det er da ihvertfald værd at tage med i overvejelserne, tak :-)
Grath
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 8464 Galten
Geografisk sted: Galten

Indlæg af Grath »

Tjek også AI Hydra 52
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Mic4700 »

Har en Kessil a350w over min Sump/Refugium. det er den bedste led lampe jeg har haft siger ABSOLUT intet. Har haft den 2 år nu aldrig nogle problemer med den , ville klart vælge Kessil. :y
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af Psyk-mads »

Det lyder godt! Kessil er nok også den jeg hælder mest til, det bliver bare dyrt når man skal have to plus en kontroller :-D syntes aldrig rigtigt at jeg ser dem brugt, folk må være glade for dem.

Hydra er virkelig også en fed lampe! Der skal man vel også op i to stks? Eller bliver det overkill ? :-)
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af Psyk-mads »

Hov, der står jo egentligt at hydra 52 dækker et område på 3 x 3 fod, så burde den jo teknisk set kunne dække mit akvarie
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Indlæg af dyne »

Kessil giver den fedest effekt som ingen anden giver jeg havde selv en 350w men solgte den fordi jeg ikke kunne styre men med program
Havde jeg pengene købte jeg dem igen
Har pt mitras 6100 som jeg er super glad for
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Grath
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Grath »

Hydra 52 er en fed lampe. Har selv lige været igennem hele møllen, og endte med 2 valg: Kessil vs AI Hydra. Til sidst havde AI Hydra flere fordele, så jeg nappede en Hydra 26 til mit 60 liters. Fantastisk lampe.!! Jeg var mest hooked på Kessils shimmer, true UV og design, men Hydra havde mere af det andet jeg ville have. Har ikke fortrudt.
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af Psyk-mads »

Jeg har lige fået svar fra reefstore. De mener godt at jeg ville kunne nøjes med en enkelt hydra 52 til mit akvarie. Jeg er dog stadig lidt i tvivl om lyset vil nå "ordentligt" ud i enderne når nu grænsen for lampen er på 3 fod. Hvis i forstår hvad jeg mener.
Grath
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Grath »

Jeg forstår hvad du mener - Har netop selv været i samme tanker.
Ville en Hydra 26 dække mine ender på 60cm.
Lampen er rated til 60x60 og den dækker super.!
Kan jeg holde de mest krævende SPS helt ude ved kanten i toppen af akvariet.? Aner det ikke, og kommer nok heller aldrig til det, eftersom jeg har mine sten lidt fra ruderne så jeg kan rense dem.
Grænsen for Hydra er 24" som er længden på mit akvarie, og jeg er godt tilfreds.
Om det samme er tilfældet for Hydra 52 med 36" ved jeg ikke, men det bør være det samme.
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af Psyk-mads »

Det er måske bare en chance man skal tage, som du selv siger, man kan jo lade være med at forsøge sig med sps helt ude ved kanten. Hvor stor forskel er der egentligt når det kommer til radion fra G1 til G3 ?
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af Psyk-mads »

P.s. Jeg har tænkt lidt på om der ikke findes, eller om der måske kommer, et eller andet sjovt til maxspect så man kan sætte lampe og maxspect gyre sammen og simulere uvejr og andet sjovt? Derudover kunne jeg godt tænke mig at vide om de med maxspect lamper føler at der er noget de mangler i deres lamper? Eller om man rent faktisk bare betaler for en masse ekstra indstillinger hos de andre producenter, som man i sidste ende måske ikke sådan helt rigtigt har brug for :-) altså Nice to have.
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Re: udvalget af Lys særligt Kessil

Indlæg af Psyk-mads »

Hvis man nu kiggede i t5 baner, hvad er der så af lækkerheder der? Jeg har kigget lidt på ati og giesmann. Hvor mange watt skal man regne med til min størrelse?
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"