VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Nybegynder spørgsmål!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
freddy1993
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
10
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2015

Nybegynder spørgsmål!

Indlæg af freddy1993 »

Goddag i stuen!

jeg er som sagt ny i denne utrolig spændende og udfordrende, hobby så har lige et par nybegynder spørgsmål til jer. :beer:

Jeg er i fuld gang med at køre mit nye 130 L bassin ind, det har stået i en måned præcis og er fyldt af både rødelig og grønlige alger, dette har jeg læst mig frem til skulle være rigtigt nok, dog er jeg mere interesseret i om denne algevækst går i sig selv igen?

Ved ikke om mit belysning har indflydelse på algevæksten? - har en gammel ferskvands lampe med 2x t5 - 24 w rør, - mangler dog lige at få skiftet til de rigtig farver.

Tusind tak håber på at få nogle meget pædagogiske forklaringer ;)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Nybegynder spørgsmål!

Indlæg af Carsten »

Det lys er bestemt ikke velegnet til saltvand. Se hurtigst muligt at få skiftet de rør.
Rør til ferskvand, er beregnet til planter, og alger er planter.
Før end at de rør er skiftet kan du nok ikke regne med at algerne forsvinder.
Men lyset gør det ikke alene. Hvad siger de andre værdier i akvariet.
freddy1993
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
10

Indlæg af freddy1993 »

Har ikke målt mine værdier endnu har haft den forstilling at algerne vil klargøre min tank og vil forsvinde når næringstofferne var opbrugt.

Har du et god tip til en lampe som vil kunne være velegenet og være god for et par blødkoraler og eventuelt lidt LPS som ikke vil koste mig en formue?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

freddy1993 skrev:Har ikke målt mine værdier endnu har haft den forstilling at algerne vil klargøre min tank og vil forsvinde når næringstofferne var opbrugt.

Har du et god tip til en lampe som vil kunne være velegenet og være god for et par blødkoraler og eventuelt lidt LPS som ikke vil koste mig en formue?
Det kan du tildels have ret i, men det er rart at have en retninglinie for hvordan det går.
Du vil nok kunne skære lidt af indkørings tiden ned, ved manuelt at fjerne de alger du kan.

Med hensyn lampe, må der nok nogle andre guide dig, nogle der kender mere til små akvarier
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Simon Lillebrohus »

Algerne forsvinder når næringen i akvariet er opbrugt. Du skal regne med 2 til 3 måneder.
Som Carsten siger, skal du have noget bedre lys. Men det behøver du ikke gøre med det samme. Jeg har ikke oplevet nogen forskel i algevæksten på de akvarier jeg har startet op med T8 ferskvandsbelysning. Som sådan er lyset ligegyldigt for indkøringen.

Jeg har haft et par akvarier hvor jeg udelukkende brugte varmt T8 lys. Dette har dog ikke været koralrevsakvarier, men derimod næringsrige laguneagtige set-ups. Man kan stadig holde flere blødkoraller under den belysning, hvis blot der er næring nok i vandet.
Capnella, Xenia, diverse skiveanemoner, Pachyclavularia, Sinularia og sikkert mange andre jeg ikke har prøvet :) Jeg har endog haft LPS'er og en enkelt SPS, der er vokset ud af de levende sten, der trivedes! Porites (SPS) og Leptoseris (LPS) blandt andet. Sidstnævnte begyndte at brokke sig da den kom under kraftigt lys!

Jeg vil dog stadig foreslå dig at få dig en ordenlig lampe med det rette spektrum/Kelvingrad, da det er mere naturligt for dyrene. Desuden SKAL det til hvis du vil holde SPS'er og LPS'er (de nævnte var en undtagelser)!

EDIT: Så lige at at saltvandswiki beskriver Leptoseris som en SPS og ikke en LPS. Googlede den og der er stor uenighed :)
Senest rettet af Simon Lillebrohus man 30. mar 2015 18:44, rettet i alt 1 gang.
freddy1993
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
10

Indlæg af freddy1993 »

Tusind tak for hjælpen.

vil sådan en lampe som være passende? '

http://www.minizoo.dk/p/AquaMedicOceanL ... 0W#CID=209" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12

Hvis jeg var dig ville jeg gå efter en LED lampe i stedet. De er dyre, men der er penge at spare på sigt. Af de gode lamper der stadig er til at betale vil jeg foreslå Maxspect-lamperne. Har selv en 160W på 10.000 Kelvin. Vil anbefale dig at købe én på 16.000 da jeg ikke er helt tilfreds med mit lys.

De er tit til salg brugt her på forum. Til 130 L. behøver du ikke en på 160W. Snup en på 120W. Tror der er en til salg for tiden. Kig under salg - teknik og andet.
Senest rettet af Simon Lillebrohus man 30. mar 2015 18:51, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 15&t=73464" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan ikke rigtig finde ud af om den er solgt eller ej?
Der står heller ikke om det er en 10K eller 16K
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af Nicklossi »

Mht lys, vil jeg anbefale dig at kigge her http://www.ukmarinelighting.co.uk/everg ... g-14-c.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Der får du rigtig meget lampe for pengene. Jeg har selv købt den der hedder 2120 Pro reef, og jeg er meget tilfreds :)
freddy1993
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
10

Indlæg af freddy1993 »

Jeg vil sige mange tak for svarende, de har været meget givende!

:clap:
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12

Ja de ser da spændende ud!

Selv tak :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Simon Lillebrohus skrev:Porites (SPS) og Leptoseris (LPS) blandt andet. Sidstnævnte begyndte at brokke sig da den kom under kraftigt lys!

Jeg vil dog stadig foreslå dig at få dig en ordenlig lampe med det rette spektrum/Kelvingrad, da det er mere naturligt for dyrene. Desuden SKAL det til hvis du vil holde SPS'er og LPS'er (de nævnte var en undtagelser)!

EDIT: Så lige at at saltvandswiki beskriver Leptoseris som en SPS og ikke en LPS. Googlede den og der er stor uenighed :)

Opdelingen i SPS og LPS er ikke videnskabelig. Men udelukkende en hobby betegnelse.
Der er flere såkaldte sps arter som ikke kræver så meget lys.
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12

Ja det er lidt ligesom med "popnavne" på koraller og andet, man kan ikke regne med en korrekt betegnelse.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"