Søger gode råd til mit DIY akvariebord
- S1m0n
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Aalborg
Søger gode råd til mit DIY akvariebord
Går med planer om at bygge et akvarie bord snart med målenen 110-120 x 60 x 90 (lxbxh)
Planen er at bygge det i ren MDF eller spånplade? som man ser de færdigbyggede akvarie borde fra akvastabil og eheim blandt andet. Altså uden lægter eller lign.
Tænker at jeg vil lave det i 19mm tykkelse. Alle kanter spartles og derefter lakeret ved autolakker.
Spørgsmålet er så hvordan jeg laver de bedste samlinger af pladerne. Vil det være tilstrækkeligt med passende skruer og med trælim imellem samlingerne?
Ellers nogle råd eller noget jeg ska tage højde for?
Planen er at bygge det i ren MDF eller spånplade? som man ser de færdigbyggede akvarie borde fra akvastabil og eheim blandt andet. Altså uden lægter eller lign.
Tænker at jeg vil lave det i 19mm tykkelse. Alle kanter spartles og derefter lakeret ved autolakker.
Spørgsmålet er så hvordan jeg laver de bedste samlinger af pladerne. Vil det være tilstrækkeligt med passende skruer og med trælim imellem samlingerne?
Ellers nogle råd eller noget jeg ska tage højde for?
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2200 København N
Re: Søger gode råd til mit DIY akvariebord
Jeg har bygget et bord på ca. 80x60x100 (LxBxH) i spånplade/krydsfiner og porsaprofiler.
Jeg ville foretrække "lægterne" i form at porsa, for at have muligheden for at udligne skævhederne i gulvet.
Det er en smule mindre end dit, men jeg er sikker på at samme fremgangsmåde ville kunne lade sig gøre i dit tilfælde.
Jeg købte fire porsa-profiler på 25x25 med tilhørende dupper m. gevind i begge ender. I den ene ende sidder der skruefødder og i den anden sidder der alm. bolte.
Der er tre 19mm spånplader, hvor alle er boltet på profilstængerne med 6mm bolte. To i hver profil fra hver plade.
Ovenpå de fire profiler ligger en 25 mm birkefiners-plade, hvorpå akvariet står. Igen er denne plade boltet fast i toppen af de fire profiler.
De to side-plader i højre og venstre side, er ca. 105 cm, så de gå med og dækker skruefødderne og op og dækker et par cm af akvariets bund.
Set oven fra har de tre plader en H-formet, hvor bagsiden er skudt ca. 15 cm ind under akvariet, og dennes top flugter med birkefiner-pladen. Bagpladen støtter konstruktionen ved både vægt og vred. Der kommer også et lille rum bagved akvariet, hvor rørgennemføring kan føres "usynligt"
Dette skaber i alt en meget stabil konstruktion, der i hvet fald holder til det ca. 300-350 kg setup jeg havde, med akvarie, udstyr og vand. Der er også meget plads under akvariet, til udstyr osv. Jeg havde som sagt et ret højt setup, men det bliver jo altså ikke mindre stabilt, ved en lavere højde.
For at besvare dine spørgsmål, så er den beskrevne konstruktion så stabil, at der ikke skal tænkes på bæreevne og holdbarhed på front-siden, derfor kan lågerne el. hvad du ønsker laves som du ønsker. Det samme gælder bag-siden, hvis akvariet ikke skal stå op af væggen, er det jo bare at sætte en ekstra plade på med et par skruer. Der skal ikke tænkes på bæreevne osv..
Jeg nåede desværre ikke at få det startet op med det levende, og alt er nu til salg.
Se billeder her.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 34&t=71502" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh Simon
Jeg ville foretrække "lægterne" i form at porsa, for at have muligheden for at udligne skævhederne i gulvet.
Det er en smule mindre end dit, men jeg er sikker på at samme fremgangsmåde ville kunne lade sig gøre i dit tilfælde.
Jeg købte fire porsa-profiler på 25x25 med tilhørende dupper m. gevind i begge ender. I den ene ende sidder der skruefødder og i den anden sidder der alm. bolte.
Der er tre 19mm spånplader, hvor alle er boltet på profilstængerne med 6mm bolte. To i hver profil fra hver plade.
Ovenpå de fire profiler ligger en 25 mm birkefiners-plade, hvorpå akvariet står. Igen er denne plade boltet fast i toppen af de fire profiler.
De to side-plader i højre og venstre side, er ca. 105 cm, så de gå med og dækker skruefødderne og op og dækker et par cm af akvariets bund.
Set oven fra har de tre plader en H-formet, hvor bagsiden er skudt ca. 15 cm ind under akvariet, og dennes top flugter med birkefiner-pladen. Bagpladen støtter konstruktionen ved både vægt og vred. Der kommer også et lille rum bagved akvariet, hvor rørgennemføring kan føres "usynligt"
Dette skaber i alt en meget stabil konstruktion, der i hvet fald holder til det ca. 300-350 kg setup jeg havde, med akvarie, udstyr og vand. Der er også meget plads under akvariet, til udstyr osv. Jeg havde som sagt et ret højt setup, men det bliver jo altså ikke mindre stabilt, ved en lavere højde.
For at besvare dine spørgsmål, så er den beskrevne konstruktion så stabil, at der ikke skal tænkes på bæreevne og holdbarhed på front-siden, derfor kan lågerne el. hvad du ønsker laves som du ønsker. Det samme gælder bag-siden, hvis akvariet ikke skal stå op af væggen, er det jo bare at sætte en ekstra plade på med et par skruer. Der skal ikke tænkes på bæreevne osv..
Jeg nåede desværre ikke at få det startet op med det levende, og alt er nu til salg.
Se billeder her.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 34&t=71502" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh Simon
- S1m0n
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Som sagt ska det bygges uden nogle lægter, regler prosa eller noget andet. Udelukkende pladerne:) ved bare ikk hvordan man på korrekt vis og mest stabile måde skruer pladerne sammen i samlingerne:)
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2200 København N
Hvordan vil du undgå skævheder og vred?
Mvh Simon
Mvh Simon
- Flemse
- Naso kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Stenløse
Men det handler vel også om vægt, tænker at et akvarie på 120x60 og så en højde vejer vel +400 kg ved færdig montering. Kan spånplade bære denne vægt? Tænker selv i at bygge nyt skab med en ok højde som kan have min Co2 flaske inden i, min 80 cm indvendige mål men tænker i 2:4 lægder pga. vægt.
På denne side kan du se hvad en given størrelse ender op på kun med vand i.
http://www.theaquatools.com/building-your-aquarium" onclick="window.open(this.href);return false;
På denne side kan du se hvad en given størrelse ender op på kun med vand i.
http://www.theaquatools.com/building-your-aquarium" onclick="window.open(this.href);return false;
Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
- S1m0n
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Prøv nu og tænk på hvordan samtlige akvarie producenter laver deres borde. Der er ingen der bruger andet end plader. Så selvfølgelig ka det da lade sig gøre!
- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4400 Kalundborg
- Geografisk sted: kalundborg
Jeg ville lave en lille sokkel ca 40 mm mindre end skabet,med 6 maskinfødder således at bordet kunne justeres, og så lave det med 3 plader i 19 mm mdf til at bære akvariet.
Sat på en bundplade der ligger oven på sokkelen. Bag på de 3 plader ville jeg skrue en 19 mm mdf plade på og fuldlime den. Og på forsiden skære en liste på 60 mm ligeledes i 19 mm mdf til at støtte fronten. Og samtidig give noget som lågerne kunne lukke op imod.
Jeg ville bruge rustfrie skruer og lime alle samlinger. Og selvfølgelig undersænke og spartle skruer inden maling. Det kan sagtens holde.
Sat på en bundplade der ligger oven på sokkelen. Bag på de 3 plader ville jeg skrue en 19 mm mdf plade på og fuldlime den. Og på forsiden skære en liste på 60 mm ligeledes i 19 mm mdf til at støtte fronten. Og samtidig give noget som lågerne kunne lukke op imod.
Jeg ville bruge rustfrie skruer og lime alle samlinger. Og selvfølgelig undersænke og spartle skruer inden maling. Det kan sagtens holde.
Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 2007
Nu har jeg bygge mange akvariekabinetter, som mit hverv som snedker. Opbygningen er meget simpel.
18 mm x-finer på gulvet, hvis det står på trægulv.
Så laver du et porsa stel. Her må der som udgangspunkt max være 60 cm mellem de lodrette ben. Derefter skruer du 16mm MDF plader på. Det gør du ved at bore for i porsen og skrue indefra med 35 mm skruer ud i pladerne.
Derefter en 12 mm x-finer ovenpå porsaen og en 10 mm flamingoplade. Op med akvarie. Færdig slut
18 mm x-finer på gulvet, hvis det står på trægulv.
Så laver du et porsa stel. Her må der som udgangspunkt max være 60 cm mellem de lodrette ben. Derefter skruer du 16mm MDF plader på. Det gør du ved at bore for i porsen og skrue indefra med 35 mm skruer ud i pladerne.
Derefter en 12 mm x-finer ovenpå porsaen og en 10 mm flamingoplade. Op med akvarie. Færdig slut
- S1m0n
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Jeg har en plan ang føder til justering:)
Ang opbygning, så tænker jeg at på bundpladen sætte 2 side plader og derimellem bagpladen. Alt i 19mm mdf. Og der ovenpå en plade. Med 110 i længen vil det nok ikke være stærkt nok på midten til at bære vægten uden at bue. Dertil tænkte jeg bare at sætte et stykke 19mm plade på 60mm i fuld højde som bare sidder i spænd, således at den ka tages ud når der ikke er vægt på bordet. Mon ikk det vil være fint?
Og som du foreslår vil jeg så samle alle pladerne med passende skruer og trælim. Regner med at bruge 5x60mm skruer og bore for med 3,5mm bord ca.
Alle huller blir undersænket:)
Ang opbygning, så tænker jeg at på bundpladen sætte 2 side plader og derimellem bagpladen. Alt i 19mm mdf. Og der ovenpå en plade. Med 110 i længen vil det nok ikke være stærkt nok på midten til at bære vægten uden at bue. Dertil tænkte jeg bare at sætte et stykke 19mm plade på 60mm i fuld højde som bare sidder i spænd, således at den ka tages ud når der ikke er vægt på bordet. Mon ikk det vil være fint?
Og som du foreslår vil jeg så samle alle pladerne med passende skruer og trælim. Regner med at bruge 5x60mm skruer og bore for med 3,5mm bord ca.
Alle huller blir undersænket:)
- S1m0n
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Hva er bedst at bruge ?
Mdf plade eller Krydsfiner?
Mdf plade eller Krydsfiner?
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 15
MDF plade. Nem at arbejde med. Og en meget flottere finish.
- Ryom
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8550 Ryomgård
- Geografisk sted: 8550 Ryomgaard
http://www.akvarieplanter.dk/diy-ada-st ... i-sort-mdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Et super fedt bord synes jeg. Og kun MDF plader
- peder
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 1974
- Geografisk sted: 8961 Allingåbro
Det er sku' da' meget nemmere at købe mit

Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4600 Køge
- Geografisk sted: Strøby egede
Har du set denne gamle tråd
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... ebord#p643" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... ebord#p643" onclick="window.open(this.href);return false;
- Johnny
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 3760 Gudhjem
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Bornholm
super flot sort mdf nice det har jeg ikke sat før flotRyom skrev:http://www.akvarieplanter.dk/diy-ada-st ... i-sort-mdf

Hilsen Johnny
630l inbygget woha balje
630l inbygget woha balje
- Monica&Jacob
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9200 Aalborg SV
Simon. kig måske i vores gamle tråd. side 1 viser hvordan vi lavede vores. http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52145" onclick="window.open(this.href);return false;
Og skal du bruge hjælp til og få det malet, så har jeg fået startet sprøjte-værkstedet op.
Og skal du bruge hjælp til og få det malet, så har jeg fået startet sprøjte-værkstedet op.
Vores nye 720 liters indbygget.
viewtopic.php?f=94&t=69187
De gamle
viewtopic.php?f=93&t=52145
viewtopic.php?f=92&t=47241&p=460577#p460577
De gamle
- S1m0n
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Konge:) hva vil det kost at få lakket i højglans hvid?:)jacobfisk skrev:Simon. kig måske i vores gamle tråd. side 1 viser hvordan vi lavede vores. http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52145" onclick="window.open(this.href);return false;
- S1m0n
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Et bord som red sea max f.eks. Hva plader er det bygget i? Er det malede mdf plader?
- Johnny
- Rev haj
- Reactions:
- 19
nej de er lavet af spånplader men lavet af proffer på maskiner det er meget svært for hjemmebygger af få flot brug mdf med mindre du er møbel snedger og det lyder det ikke somom du er
det krever prof værktøj af få flot men mdf er dyere men nemmere af få flot for gds manden
det er ris til egen røv af lave en bunke skrammel fordi man tror man kan det hele uden erfaring bare et råd
jeg har flækket en del sammen gennem tiden husk af bor for inden du skruger ellers flækker lortet 

Hilsen Johnny
630l inbygget woha balje
630l inbygget woha balje
- Johnny
- Rev haj
- Reactions:
- 19
evt plejer det lokale xlbyg af skære ud på mål så skal du bare give mål lime og skruge det sammen så er det klar til maling
Hilsen Johnny
630l inbygget woha balje
630l inbygget woha balje
- MiksBiks
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8240 Risskov
- Saltvand siden?: 2001
- Geografisk sted: Århus
Inden du beslutter dig, så gi det lige en tanke hvordan matrialerne har det med vand
man kan sprjte lakere misser du et lille hul, eller der hvir skruerne sider, så kommer vandet ind og det slå sig!
Personligt synes jeg spånd og MDF skal holdes langt væk fra akvarier
Men det er da bestemt nemmere at arbejde med end krydsfinér, som jeg helt sikkert havde valgt

Personligt synes jeg spånd og MDF skal holdes langt væk fra akvarier

Mvh Michael
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 15
For lige at gøre tingene klart;
Red sea max kabinetterne bliver lavet i MDF!!
Man kan godt få " vandfast" MDF. Grundet til det står i gåsetegn er fordi det kun er limen i pladen der er vandfast. Denne plade er der ingen grund til at bruge.
En alm MDF plade, der bliver sprøjtelakeret holder mange år.
Man kan godt få " vandfast" MDF. Grundet til det står i gåsetegn er fordi det kun er limen i pladen der er vandfast. Denne plade er der ingen grund til at bruge.
- Johnny
- Rev haj
- Reactions:
- 19
nå ok det rsm jeg har ståendne ligner det bare spån der hvor soklen er lidt i stykkerak1204 skrev:For lige at gøre tingene klart;
Hilsen Johnny
630l inbygget woha balje
630l inbygget woha balje
- S1m0n
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Om valget falder på krydsfiner eller mdf så blir det uanset skåret ud efter mål hos forhandleren.
Jeg vil aller helst arbejde med mdf. Men grunden til jeg er lidt skeptisk for mdf er at det er så blødt. Her tænker jeg specielt på der hvor jeg skruer hængslerne til lågerne i. Er bange for det hurtigt gir sig i hullerne og vrider sig løst?
Det ville vel ikk ske nær så nemt med kryds finer?
Jeg vil aller helst arbejde med mdf. Men grunden til jeg er lidt skeptisk for mdf er at det er så blødt. Her tænker jeg specielt på der hvor jeg skruer hængslerne til lågerne i. Er bange for det hurtigt gir sig i hullerne og vrider sig løst?
Det ville vel ikk ske nær så nemt med kryds finer?
- Monica&Jacob
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9200 Aalborg SV
jeg har brugt vandfast mdf. og det ville jeg vælge igen. se tidligere tråd. lavede en test af det vandsfaste mdf
Vores nye 720 liters indbygget.
De gamle
De gamle
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 5900 Rudkøbing
- Saltvand siden?: 2014
Mit skab er lavet i porsa og mdf, og lågerne rykker sig ikke, der hvor de er skruet i