Jeg er også blevet fanget af saltvandsakvarier og har derfor besluttet mig for at starte mit eget op. Jeg har købt et 96l akvarie så sent som i går og købte dertil et 20liter akvarie til at have sumpen i. Men kom så i tvivl da jeg fik det med hjem om sumpen nu også er stor nok? Akvariet måler 40cm i længden 26 i højden og 20 i bredden. Derudover tænkte jeg også på om skummeren overhovedet kan være i akvariet, altså i højden?
Medien? Hvad mener du? Hvilken skummer vil du/i anbefale? Jeg er helt ny indefor faget nemlig. Det skal ikke bare være noget billigt fis, men det skal være noget som også er holdbart og så passer til den nævnte sump.
Der er jo ingen grrund til at bruge alt for mange penge på et lille akv når du snart skal have et 500L+ Ja sådan er det gået for 90% af dem her på forumet inks mig selv.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
En anden vinkel på problematikken med en for lille sump/ for stor skummer.
Der er jo ingen der siger din sump ikke kan være lige så stor som akvariet?
Det giver dig mere vand hvilket vil gavne dig i det lange løb. Det giver også bedre plads til udstyr, refugium osv.
Så hvis du alligevel falder over et større akvarie kan du jo bruge det til sump.
Quist Ellers må du til at gøre som jeg har gjort- Lave et lille ekstra kammer(i acryl eller hvad man ellers lige kan få fat i), som Skummeren så kan stå i. Denne Fuger du så med silikone fast til bunden af sumpen.
Nu ved jeg ikke om Det er til at se for alt det skrammel der nu hænger i vejen
Men har så lavet et "V-hak" i siden for at lede vandet ned i sumpen- og ikke over alle de andre kanter og ud på gulvet
Tak for responsen! Jeg fandt nemlig også et 54liters akvarium hvor jeg købe fandt det på 20liter. Det kostede kun 70kr mere og jeg kunne bare bytte det hvis jeg ville, men synes det kniber lidt med pladsen, har nemlig ikke plads under mit akvarium, da bordet det står på er opbygget af Funda blokke. Så det skal stå ved siden af på en eller anden måde, og her er der nemlig kun lige plads til den på 20 liter, ellers er der også et stor plads under mit vindue, men dette er cirka 3m væk fra selve akvariet.
Men vil man ikke bare få alt muligt fis til at ligge i den lange slange? Så den muligvis bliver stoppet til.
Eller det kommer vel også an på hvor kraftig pumpen er. Hvor kraftig pumpe tror i jeg skal have fat i så?
hehe- alt muligt fis. - Well, det skulle vel helst gerne være vand der kom igennem slangen
Ved faktisk ikke om en pumpe taber ret meget i styrke hvis det bare er et lige stykke den skal pumpe, Og om det gør nogen forskel at det punkt hvor der skal løftes, er 10cm væk, eller 3m væk fra udgangs hullet på pumpen.
Men hvis det er, så skal du også tænke lidt på, om du vil have 3 meter slange til at ligge rundt i dit hjem/værelse. Og denne slange vil helt sikkert ligge og vibrer, så den skaber lidt støj, medmindre man self. lige gør sig umage med at få den lagt helt fast
Senest rettet af ReeZer fre 29. dec 2006 13:56, rettet i alt 2 gange.
Tror jeg har ændret mening, for en sump på 54 liter er nok lige lidt for stor til mit værelse, det er jo også mere en halv størrelse af hvad selve akvariet er på
Tror bare jeg køber en berlin airlift som er 30cm høj, den passer meget bedre med min sump på 20liter. Men stadig kommer min sump til at ligge 1,5-2m væk fra selve akvariet så vil gerne høre om der kommer tab af pumpning eller noget i den stil, som vi også lige snakkede om?
ja okay...
Har du det hele stillet op- og evt. kan tage nogen billeder af det?
Tror du bliver ked af at du ikke har det hele samlet.
Er det slet ikke muligt at man kan købe et lille skab som det kan stå på? hehe
Der kan da ikke komme noget som helst vand igennem en 3mm slange. Desuden skal det jo foregå via hævert effekten, så hvis slangen skal løbe langs gulvet, så skal der bores hul helt nede ved bunden af sumpen. Det bliver noget rod!
hehe endte så har jeg misforstået noget i tråden her, eller også har du Mikkel der snakkes vidst ikke om 3mm slange. Men vi snakker om længden af slangen- 3m
Men noget helt andet. Jeg tror ikke at slange vil komme til at du, det er for "ustabilt." Og sådan noget hæverteffekt, skal der ikke leges med Der skal noget fast pvc til, efter min mening
Well, bruger selv slange fra min retur.
Og hævert effekten vil jo også komme om så vandslangen var lavet af fast beton (okay wierd eksempel ) Der sker jo også hævert på PVC'en.
Men ja fordelen ved PVC, er som du siger, at det er lidt mere stabilt. Det er faste Vinkler og lige stykker.
Men det kan også gøres med slange hehe.
Det skal lige siges at jeg kun har købte de to akvarier indtilvidere og planlægger så at købe tingene løbene så det bliver rigtigt godt, og når det så er det så skal det jo startes op Men jeg kan godt lige se om jeg kan fikse et billede!
ReeZer skrev:Men hvis det er, så skal du også tænke lidt på, om du vil have 3 meter slange til at ligge rundt i dit hjem/værelse. Og denne slange vil helt sikkert ligge og vibrer, så den skaber lidt støj, medmindre man self. lige gør sig umage med at få den lagt helt fast
Det er da vist meget teoretisk, at en plast slange skulle give resonans.
Hvor maget støj kommer der fra din vandslange når du hælder vand på akvariet?? Formentligt ingen.
måske lidt forkert skrevet, men nu kender jeg dog ikke den hel korrekte betydning af Ressonans (om det er en genstand som brummer, der derved giver en brummelyd- Eller, om det er en genstand som brummer, som overfører denne brummen til et andet objekt. ). Men det er i hvert fald ikke selve slangen der skulle være den støjende part, men derimod de ting slangen nu skulle ske at ligge op ad.
Kan udemærket høre forskel på, om hvis min slange rører mit underskab et ganske lille sted, og så hvis jeg flytter slangen væk fra det punkt, hvor den rører.
Ja så har jeg lige et par billeder med her. Jeg har som sagt placeret det store akvarie på fundablokke og så bag min stol skal min sump så være. Jeg stilte lige det lille akavrie om bag stolen så i kan se hvor den kommer til at være. Håber dette kan løfte sløret