Se her drenge, projektet er skudt igang, for kunne ikke lade være, var alligevel igang med at bygge sump så tænkte hvorfor ikke.
I princippet er der ikke meget at rafle om selv i de mest fancy skummere, opbygningen er simpelt, og vi kan jo trosalt se igennem
Den skal fin pudses og nusses om men, 1 udkast syntes jeg er ok
Materiale liste kommer lidt sener :
Total pris : 339 kr
339 kr i materiale + den pumpe man vil have på og den fås i alle mulige prisklasser. Købte en af Jesper Øh engang for 150 kr ny, så må vi se om den er kraftig nok . Og vil da væde min hat på at den sagtes kan trække 500 ++ akvarie. Den er justerbar da intet er limet fast men klikkes i også har jeg " rør i rør" som man så kan trække op og ned alt efter hvor kraftig pumpe man har og hvor stort akvarie den skal på, så jeg vil skyde på alt fra 100L til +++?. Halsen kan trækkes op og ned, selve skummer kroppen kan trækkes op og ned, og det samme med bundproppen der er ca 5 cm i den alene, ellers koster det ikke mere end 74 kr så har du 1m pvc som du kan smække i den, altså intet er limet ud over bøjningerne som sidder i skummeren da jeg har borret hul, ( det kan også laves uden lim )
Dernest kan den jo stå uden for sumpen da alt er vandtæt og er kvalitets materiale, ulempen er a t det ikke er gennemsigtig som vi er vandt til.
Opskrift :
Silvan:)
Det der blev købt er følgende :
32x250mm rør
2x pvc skydemuffe (fra 250mm til 50)
1xpvc prop
2xpvc prop 250mm
2x 32x87mm bøjning
50x250 pvc rør
2x pp reduktion
40x30 bøjning
250mm rør ( kroppen )
Grenrør 32x87mm
PVC lim
Det er ca det, ( retter lige hvis der er noget jeg mangler)
Værktøj som blev brugt :
Bormaskine
Hobby kniv
Sav
30-32mm kronebor
PVC Lim
Der er pvc prop (250mm) som bund til en 250mm pvc muffe, hvor der forbindes 250mm rør i den højde man ønsker og skærer til, jeg skar intet af for købte dem i den længe, de fås i alt fra 25cm til flere meter.Der efter kommer man en reduktion på ( 250mm-50mm). Et 50mm rør sættes i og skæres til, husk den skal også op i gennem koppen (a). Derefter kommer man yderligere en reduktion på 50mm rør, og på reduktionen kommer man en muffe på, husk at pille pakningen af og kommer en prop på toppen, magen til den som sidder i bunden.
Tilbage til bunden ( muffen) der har jeg brugt 30mm kronebor ( tror jeg det hedder) og bærret 2 huller for indløb til vandet og udløb.
Udløbet kan i se på billedet, der skal ikke det støre forklaring på der.
(a)
For at den kan komme igennem koppen skal man lige fjerne den lille kant som står i vejen for at blokke røret for ikke at komme igennem reduktionen, i vores tilfælde vil vi gerne have den gør, så kanten blev smeltet væk.
I spørger bare.
PS: der kommer flere billeder, pvc limen er igang med at tørre nu nemlig.
Lige et billede af hvordan ind og ud strømningen ser ud.