Denne tråd handler om mit 108-liters revkantsakvarie.
Akvariet er i udgangspunktet tænkt til at skulle ligne kanten på et rev, og er derfor opbygget i to niveauer. Om dette er lykkes er nok et åbent spørgsmål, men i hvert fald giver niveauopdelingen nogle ret unikke udfordringer, som denne tråd nok kommer til at handle en del om.
Akvariet er bygget over det meste af teknikken fra mit gamle 54-liters, dog med et par udskiftninger og tilføjelser. Fra opstart blev levende sten og alt levende flyttet direkte over i akvariet, og indkøringen blev taget med liv i akvariet.
Først det nyeste billede af baljen

Udstyr
120-liters akvarie (75x40x40) med en glaskasse fuget i, så det ender på 108 liter
Indvendigt overløb
60 liter sump
Antikt møbel og hjemmelavet lampekasse+bundramme
MarsAqua 165 Watt Full Spectrum LED (Efftektivt 120 Watt) Kører på 95% blå og 75% "hvid"
Jebao RW8
Tunze silence 2400 l/t
Bubble Magus Cone 3.5 skummer
Jebao DP-4 doser
DIY fosfatfilter (med phosbanmedie)
100watt varmelegeme
DIY osmolator
Fisk
2 Amphiprion Ocellaris
Pseudocheilinus hexataenia
Ecsenius bicolor
Centropyge Argi
Kralv og kryb
Tripneustes gratilla
Banded trochus snegle
Nassarius snegle
2 Lysmata Wurdemanni (muligvis blevet til dyrt fiskefoder)
Blødkoraller
Grønt græs
GSP
Forskellige zoa
Forskellige ricordea (florida og yuma)
Forskellige discosoma
Flødefarvet gorgonia
LPS
Caulastrea
Blastomousa
Duncan
To slags euphyllia
Lobophyllia
SPS
Montipora digitata (blå)
Montipora capricornis (lilla)
Montipora capitata
Grøn acro staghorn
Seriatopora - Metallic blå
Stylopora - Orange med lilla polypspidser
Stylopora tricolor
Blå acropora millepora
Montipora rainbow
True undata montipora
2 varianter af montipora superman
Acropora cerealis
Rutiner og kemi
Dosering af Triton base Elemtentz over doseringsmaskinen
Daglig fodring med flager og pellets
Fodring af koraller med Reef Pearls et par gange om ugen
Alle kommentarer og tanker er velkomne!
Oprindeligt indlæg
Juhu. I aften skal jeg, hvis alt går vel, til Herning og hente et 160 liters akvarie med målene 80x50x40.
Planen med akvariet er at lave en revkant ved at lime glasplader i akvariet, der fylder det ene hjørne i bunden, således at det kvarte af akvariet bliver tørlagt. LS skal så arrangeres således at de efterligner kanten af et rev, og gerne med et udhæng der læner sig ud over den nederste etage.
Der er masser af eksempler på disse akvarier rundt omkring (jeg har selv tidligere startet en tråd med eksempler), men mit umiddelbare forlæg er dette
http://www.nano-reef.com/topic/346771-w ... -120-drop/" onclick="window.open(this.href);return false;

Af teknik og indhold regner jeg med at overføre alt fra mit kørende 54-liters og måske spæde op med en frisk LS eller to, og i øvrigt sætte et par ekstra 10 watt LEDs i, så lyset bliver en anelse kraftigere.
Fra start af er planen at holde mig til LPS og bløde, da akvariet helst skal være fri for ALT for meget bøvl, hvilket SPS indtil videre har givet mig

Der skal også laves en lyskasse, da akvariet skal være overdækket (ønske fra min kone), og der skal laves en 'liste' til at dække bunden og det tomme område under rev-hylden.