VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Har fået amerikaner lys :( (hvilken erstatning skal jeg ha?)

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Har fået amerikaner lys :( (hvilken erstatning skal jeg ha?)

Indlæg af mchr »

Jeg kom idag hjem til et akvarie med fuldt amerikaner lys, den hvide kæde af led var gået ud da en af dioderne er stået af.

Jeg har fået lampen til at køre igen ved at skifte dioden, men tror det var dråben der fik bægeret til at flyde over.

Hvilken erstatning skal jeg købe istedet for min diy lampe?

Akvariet er 140 højt, 60 dybt og 40 højt.
pt har jeg 12x 3watt hvide cree og cirka det samme i blå.

Jeg har overvejet en maxspect razor 160, men synes ikke den er lang nok.

jeg har omkring 6K til projektet, og tror jeg vil prøve med en færdigbygget lampe, gerne med indbygget timer og lign.
cooltaz
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Har fået amerikaner lys :( (hvilken erstatning skal jeg

Indlæg af cooltaz »

http://www.ukmarinelighting.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mark Colechin har super god service og gode lamper til fair priser...
Er der det mindste med lampen bytter ham den med det samme eller sender en ny del som let kan udskifte den defekte del med...

Jeg har selv købt min led lampe hos ukmarinelighting og kan varmt anbefale dem....
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13

Indlæg af mchr »

hvilken lampe vil du anbefale?
cooltaz
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af cooltaz »

Jeg har købt deres lt sl-A001-60 og den fungere perfekt og det er helt lydløs..
Sundrise ser også spæneden ud med wifi og tilhørene app....

ukmarinelighting har en facebook gruppe hvor der er masser af billeder og beskrivelser af alle lamperne både fra bruger og Mark Colechin selv..

Du kan evt. sende ham en mail eller en besked på facebook med dine mål på akvariet. så vil han hurtigt kunne give dig et bud på hvilken lampe som passer bedst til dit akvarie og dine behov..
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Benny »

Generelt ville jeg ikke købe en lampe, hvor man ikke kan se nogen form for PAR tabel, eller som det mindste, en angivelse af hvilke LEDer der er brugt, man kan godt købe billigt for dyrt :)
Hilsen
Benny
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13

Indlæg af mchr »

jeg tror også umiddelbart jeg vil holde mig til et større mærke må jeg indrømme.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Wiinberg »

De der LT lamper bruger da Cree led. Står der da også højt og tydeligt. Jeg kunne nu sagtens overveje at prøve sådan en. Det ser ud til at der er mange der er glade for dem, og de bliver sku nok produceret samme sted som alt andet.

Ellers er der vel Razor 300w eller 2x Razor 120w.
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Benny »

Wiinberg skrev:De der LT lamper bruger da Cree led. Står der da også højt og tydeligt. Jeg kunne nu sagtens overveje at prøve sådan en. Det ser ud til at der er mange der er glade for dem, og de bliver sku nok produceret samme sted som alt andet.

Ja, det er rigtigt, men hvis det er mit indlæg du referere til, så var det også en mere generel holdning jeg har. (og ikke en udtalelse om den specifikke lampe)
Men hvis du køber den lampe, så spare man ca. 300-400 kr. i forhold til Maxspect, som der er mange der bruger, i forhold til at købe en lampe, som der ikke er mange der kender,
her i landet, men man kan jo gøre som man har lyst.
Hilsen
Benny
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Indlæg af kodyl »

Wiinberg skrev:De der LT lamper bruger da Cree led. Står der da også højt og tydeligt. Jeg kunne nu sagtens overveje at prøve sådan en. Det ser ud til at der er mange der er glade for dem, og de bliver sku nok produceret samme sted som alt andet.
Cree laver ikke 10000k eller 420nm purple... og det er lige under halvdelen af led'erne i den lampe der er de farver. Så der er noget der ikke helt passer.

Ja nogle af de billige lamper på uk marine lightings hjemmeside ser umiddelbart fine ud til prisen, LT lamperne er bare ikke en af dem.
cooltaz
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af cooltaz »

Kodyl er det en erfaring med LT du har eller er det noget du antager ????

Jeg har haft min LT lampe i et halvt år nu og den fungere Perfekt, er fuldstendigt lydløs og mine koraller vokser godt... Det eneste der har være er at min strømforsyning havde en høj pive tone da jeg fik den... Jeg kontakte Mark (ejeren) og 3 dage efter lå der en sprit ny strømforsyning i postkassen fra england.. Super service og ingen problemer der...
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Wiinberg »

kodyl skrev:
Cree laver ikke 10000k eller 420nm purple... og det er lige under halvdelen af led'erne i den lampe der er de farver. Så der er noget der ikke helt passer.

Ja nogle af de billige lamper på uk marine lightings hjemmeside ser umiddelbart fine ud til prisen, LT lamperne er bare ikke en af dem.
Det ved jeg ikke noget om. Men det passer måske også bedre så, med de specifikationer der står hos Fish-Street, der kalder de bare lampen Coral Box. De ligner i hvertfald hinanden.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Wiinberg »

Benny skrev:

Ja, det er rigtigt, men hvis det er mit indlæg du referere til, så var det også en mere generel holdning jeg har. (og ikke en udtalelse om den specifikke lampe)
Men hvis du køber den lampe, så spare man ca. 300-400 kr. i forhold til Maxspect, som der er mange der bruger, i forhold til at købe en lampe, som der ikke er mange der kender,
her i landet, men man kan jo gøre som man har lyst.
Ah, du sparer da ca. 1000,- i forhold til nyprisen. På trods af kvaliteten, er det vel mest rimeligt at sammenligne nyprisen og ikke hvad man kan få den til brugt. Men jeg har da også selv købt Maxspect, det skal jeg da ikke lægge skjul på ;)

EDIT: Havde da egentlig heller ikke lige overvejet at den jo selvfølgelig ikke skal sammenlignes med Razor 160w, min fejl.
Senest rettet af Wiinberg tirs 28. okt 2014 22:17, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Måske tager jeg fejl, men er der ikke også forskel i effekten?
Så vidt jeg kan se har LT 60 36 x 3W dioder = 108W mod Maxspects 120W
og LT 90 48 x 3W = 144W mod Maxspects 160W
Virkningsgraden på LED er vist så høj den kan blive (i al fald på Cree) så man får med garanti ikke mere lys end den effekt der optages.

En 144W LT koster så vidt jeg kan se £349.99 ved kurs 945,81 ~ 3.310 kr. En Maxspect 160W koster listepris på DecOcean web side 3.700,- Forskel = 390 kr. Dertil må man vel så formode en højere fragtpris fra UK (og altså, med mindre jeg tager fejl, min. 11% mere lys i Maxspect lampen)
Senest rettet af PoulD tirs 28. okt 2014 22:19, rettet i alt 1 gang.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Indlæg af kodyl »

cooltaz skrev:Kodyl er det en erfaring med LT du har eller er det noget du antager ????

Jeg har haft min LT lampe i et halvt år nu og den fungere Perfekt, er fuldstendigt lydløs og mine koraller vokser godt... Det eneste der har være er at min strømforsyning havde en høj pive tone da jeg fik den... Jeg kontakte Mark (ejeren) og 3 dage efter lå der en sprit ny strømforsyning i postkassen fra england.. Super service og ingen problemer der...
Det er noget der så tydeligt for alle der ved bare minimalt noget om elektronik og varmefordeling.... Jeg har diskuteret med dig før og jeg gider ærlig talt ikke gøre det igen. Du er så snæversynet og uvidende om det bras du har købt... det er jo helt vildt. Men det er fint du er glad for den lampe du har købt. Stort tillykke med den har kørt i 6 måneder, det er mindst 2 mere end jeg lige umiddelbart havde regnet med. Folk der er medlem er scientology er også glade for deres "religion" og er sikker på de er på den rigtige vej i livet...

Anyway... Dette er mit sidste indlæg i denne tråd. Jeg har vist sagt det jeg skulle.
cooltaz
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af cooltaz »

For det første er det fuldstendigt latterligt at fordi du ikke kan tåle at man spørger ind til om du har erfaringer med et produkt som du tydeligt vis ikke har!!! istedefor at svare på det du bliver spurgt om begynder du at komme med personelige beskyldninger som du ikke aner en skid om!!!!!! men det fortæller jo bare rigtig meget om den mandsperson du er...

Det undre mig rigtig meget at du kan komme med den kritik når du aldrig har haft produktet i hånden og aldrig har afprøvet det... Det er så let at sige at alting er noget lort uden at ha set hvad det er man har af gøre... Jeg siger ikke at du skal have samme holdning til et produkt som mig eller andre.. Men svar i den mindste på det du bliver spurgt om og drop alt det personelige børnehave pis som du har gang i!!
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13

Indlæg af mchr »

Roolig nu alle sammen, lad os snakke sammen som voksne mennesker, i må gerne komme med jeres mening og anbefalinger til lamper, uden at flyve i totterne på hinanden, jeg er mest ude efter informationer om hvad i kører med og hvad i kan anbefale, ikke en hanekamp.

ryst lige peden engang, pissekampen er ovre!

jeg vil dog gerne have flere konkrete eksempler på hvad jeg kan vælge der kan dække mit akvarie, gerne så specifikt at der nævnes en model, da det er lidt uoverskueligt at sammenligne de forskellige lamper udelukkende baseret på længde og watt forbrug.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har en hel stribe Maxspeckt hængene(6 stk), og er som sådan godt tilfreds med dem. Men havde jeg kun skulle have haft købt halvdelen af dem, så havde jeg nok ofret noget mere pr. stk.
Lamperne er udemærkede, selvom det ikke er de store muligheder for at justere farverne på dem. Men det er jo vel heller ikke det vilde man roder med det i virkelighedens verden.
Som lamperne kommer fra fabrikken, er det lidt et problem med discokugle effekten. Lamperne skal hænge meget højt for at undgå den. Det er så klaret med de nye linser til dem. Det som jeg savner ved lamperne er at diode clusterne sad lidt mere spredt i bredden, så lyset blev bedre fordelt.
Maxspeckt laver også Manzarra lamperne, de skulle være væsentligt bedre men også en hel del dyrere
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13

Indlæg af mchr »

hvis jeg vælger razor lamper, vil 160w så være nok, eller er jeg ude i noget der ligner 2x 120?
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Wiinberg »

Jeg tvivler på 160w er nok i længden. Det kommer selvfølgelig an på hvad du skal have stående i enderne af baljen, og så vil den nok skulle hænge meget højt.
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

Carsten skrev:Jeg har en hel stribe Maxspeckt hængene(6 stk), og er som sådan godt tilfreds med dem. Men havde jeg kun skulle have haft købt halvdelen af dem, så havde jeg nok ofret noget mere pr. stk.
Lamperne er udemærkede, selvom det ikke er de store muligheder for at justere farverne på dem. Men det er jo vel heller ikke det vilde man roder med det i virkelighedens verden.
Som lamperne kommer fra fabrikken, er det lidt et problem med discokugle effekten. Lamperne skal hænge meget højt for at undgå den. Det er så klaret med de nye linser til dem. Det som jeg savner ved lamperne er at diode clusterne sad lidt mere spredt i bredden, så lyset blev bedre fordelt.
Maxspeckt laver også Manzarra lamperne, de skulle være væsentligt bedre men også en hel del dyrere
Jeg har aldrig oplevet den disko kugle effekt med de originale linser.. Vil dog stadig give dig ret i at spredningen på de nye linser er meget bedre
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13

Indlæg af mchr »

jeg regner med at skulle have en lampekasse henover lampen, så det bliver nok noget med at sætte lampen lavt og så have nogle andre linser på, går lidt og overvejer om man skulle finde en modulopbygget lampe som kan hænge på den korte led, og så have 2 eller 3 lamper istedet for en lang, det er bare ikke det typiske setup jeg ser folk køre med
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

mchr skrev:hvis jeg vælger razor lamper, vil 160w så være nok, eller er jeg ude i noget der ligner 2x 120?
Mit akvarie er 130 bredt, og jeg har 2x120w i hver stribe. Tror godt at de ville kunne dække de sidste 10 cm også.
Dog skal du have dem op og hænge i wirerne. De "fødder" der er med til dem, er ikke høje nok.

Så skulle du tage og kigge på Maxspect Mazarra serien.
http://www.aquafair.de/index.php/cPath/90_96_245_315" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg

Indlæg af KasperT »

Det kunne også være 2 x Ecotech Radion G2 eller G3.
Der er lidt flere farver og indstillinger at lege med, men de har også en højere pris end fx Razor.

Så det er mest hvis du godt kan lide at nørde lidt mere med farverne :-)
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

Jeg har en Onyx fra Rapid-LED og den er jeg temmelig glad for. Flot design og virkelig kraftigt lys. Den var på DT da du var forbi Michael. Den er på 90W og har aktiv køling (læs man kan godt høre blæseren). Jeg kører på 85% og den lyser fint bunden op på Cuben ved 75 cm dybde. Dog med 60 graders linser. Sådan 2 vil være nok på dit setup. Du skal desuden have en 0-10V styring til den ved siden af.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13

Indlæg af mchr »

FEM64 skrev:Jeg har en Onyx fra Rapid-LED og den er jeg temmelig glad for. Flot design og virkelig kraftigt lys. Den var på DT da du var forbi Michael. Den er på 90W og har aktiv køling (læs man kan godt høre blæseren). Jeg kører på 85% og den lyser fint bunden op på Cuben ved 75 cm dybde. Dog med 60 graders linser. Sådan 2 vil være nok på dit setup. Du skal desuden have en 0-10V styring til den ved siden af.
hvad måtte du slippe for den lampe?
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Det med "virkelig kraftigt lys" er vel en noget subjektiv betragtning. Jeg er overbevist om, at Lm/W forholdet næppe kan være større end på nogen af de andre typer. Tror roligt du kan gå ud fra, at lysudbyttet fra en 120W vil være 33% større end på en 90W, und so weiter.

140 cm er nok ikke den billigste længde uanset hvilke lamper du vælger.
Jeg ville tro du ideelt skulle bruge 2½ af de Onyx lamper. Ifølge RapidLEDs side ser det i al fald ikke ud til at 2 Onyx kan dække mere end max. 120cm: http://www.rapidled.com/dimmable-onyx-by-rapid-led/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det hjælper måske, at din balje ikke er så dyb, men hæver du lamperne så højt at de dækker hele længden, ville jeg tro de lyser udenfor baljen i bredden.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

Selvfølgelig er lyset vurderet subjektivt og med kvalitetsdioder, så passer lysudbyttet nok med watt forbruget. Med et tvist..... Onyx lampen har massive glaslinser og f.eks. et typisk DIY projekt med samme diode montering giver formodentlig ikke samme PAR med de normale plastik linser. Jeg ved ikke hvad en Maxspect har men med glaslinser så giver de nok samme PAR udbytte pr watt.

Anyway, så er jeg rigtig glad for min Onyx. :y
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

mchr skrev:
FEM64 skrev:Jeg har en Onyx fra Rapid-LED og den er jeg temmelig glad for. Flot design og virkelig kraftigt lys. Den var på DT da du var forbi Michael. Den er på 90W og har aktiv køling (læs man kan godt høre blæseren). Jeg kører på 85% og den lyser fint bunden op på Cuben ved 75 cm dybde. Dog med 60 graders linser. Sådan 2 vil være nok på dit setup. Du skal desuden have en 0-10V styring til den ved siden af.
hvad måtte du slippe for den lampe?
Den koster $299 plus porto og mon ikke man kan få to med i kassen uden at give dobbelt porto?
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 4270 Høng

Indlæg af bmh »

Jeg har en maxspect 300 16000 k over min 140*50*50 og det dækker fint . Skal siges der er 120 linser sæt i . Er glad for lampen :-)
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"