Jeg har et dejligt akvarie på 54 liter, som bare kører som en drøm. Dog kommer der lidt alger på glas og sten, pga Po4. Brunalger opstår på bagruden. Jeg overvejer derfor at lave en vandret ATS i sumpen. Jeg vil gerne undgå detritus i akvariet, hvorfor jeg gerne vil bruge filtersok. Min idé er at vandet løber fra NEDLØB ATS FILTERSOK SKUMMER (Tunze 9001) -->RETUR. Sumpen er ret lille, så jeg kan ikke se hvordan jeg skal kunne lave det anderledes. Vil dette kunne fungere eller er der andre og bedre metoder?
Bingocaller skrev:Altså i det tilfælde at din ATS ville lave pods etc ville det jo være synd at det blev fanget af din filtersok og derefter din skummer
Jeg ville sige NEDLØB - FILTERSOK - SKUMMER - ATS
Enig
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier
Kan da godt prøve uden filterposer og skummer, men hvad så med iltning af vandet? Og hvor stor skal den ATS være for at virke, jeg har lige lavet første del af den. Der skal bare sider på og et hul nederst hvor vandet kan fortsætte ned i sumpen. Ja og så mangler jeg lige noget rødt lys af en art. Det skal fylde så lidt som muligt og være billigt. Ideas?
Hvad? Jeg forstår ikke hvad du mener Ole.
Mht iltningen, så havde jeg lige glemt respirationsprocessen. Selvfølgelig frigiver de ilt. Spørgsmålet er så bare om min ATS bliver stor nok? Der er også en anden mulighed. Nemlig at jeg fjerner skummeren og filtersokken, og så gør ATS'en større. Den vil kunne få en overflade på 22x22 cm. Vil dette række til et akvarie på 54 liter? Der går 2 ocellaris og en cyanea damsel i akvariet. Og en masse koraller, som jo også optager næring fra vandet.
Den jeg har lavet er en vandret at den er 10*40ca og er faktisk ret effektiv men tror godt du kunne lave den 5cm bredere
Og husk den skal have meget flov når det er en vandret
Det vil være stort nok vil jeg mene men meget flow over det hele
180x70x65 2xgyre 350 maxspect aeraqua dua ad600 jebao 5000 Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue ATI Essentials pro rollermat
Så tror jeg at jeg holder mig til den jeg er igang med. Den er lavet så den kan hænges på skillevæggen i sumpen. Vandet kommer så oppe fra de to nedløbsrør fra akvariet. Har lagt et billede længere oppe i tråden. Den optager ikke meget plads og er nem at tage op når den skal renses. Hvad tænker du om det ?
Ryom: Tak for input. Så burde dette vel række til små 54 liter. Havde du skummer eller filtersok på systemet? Hvor længe kørte du med ATS og var det problemfrit?
Jeg havde hverken skummer eller filtersok. Akvariet kørte et års tid. Havde lidt problemer med alger. Selvom der måltes rent nul i nitrat og fosfat. Men det var jo så også før alt det snak om at mangel på næring kan skabe alge problemer. Så ved ikke om det var det der var problemet. Men det kunne da godt hænge sådan sammen.
ang iltning vil jeg anbefale du retter en cirkulation pumpe med vandspejlet. Det vil ilte vandet ret godt!
Din ATS vil lyder ok i dimensioner. Du kan jo altid regulere i flow over den samt lys intensiteten! Gå efter så kraftigt flow og lys du kan fra starten, så kan du altid skærer ned efterhånden...
Jeg villle droppe skummer og alle andre filtre udover din ATS... ats vil tilade dit foder og lort fra fiskene at cirkulere indtil det nedbrudt til næring til dine alger på ATS filteret...
Senest rettet af Anders månsson tirs 14. okt 2014 17:16, rettet i alt 1 gang.
Hej Anders. Jeg har allerede en pumpe rettet mod overfladen oppe i akvariet, så det lader ikke til at blive noget problem med iltning. Jeg har en Tunze silence 900 l/t returpumpe på systemet, så det er ca hvad den vil få i timen. Hvis ikke det er nok må jeg opgradere returpumpen, for det er jo den der bestemmer flowet. hvilket materiale vil I anbefale til at gro algerne på? ER plastik canvas bare the way to go eller findes der lige så gode alternativer? Gerne i den billige ende, da jeg prøver at køre det så low budget som muligt.
Ja hvis du ik vil bruge sten, er kanvas nok bedst da det kan holde til at blive lidt mannhandlet når det skal gøres rug med Eks kopbor eller hvad man nu vil bruge
Jeg har jo ikke så meget plads at gøre godt med, så jeg tror at canvas er det bedste for mig. Det er også nemmere at rense. Sten skal jo skrubbes enkeltvis.
Hvis du bruger canvas så lav det i flere stykker så undgår du de spiks som du vil få hvis du renser et hel canvas
Vil tŕor 21w led og ca 2000l\t
Du behøver ik filtersok
En ilter mere end du lige regner med alger laver ilt i lys tiden men bruger godt nok lidt når lyset er slukket men hvis lyset er i gang 19/24 så er det ik lang tid de ik gør + rampen også iltr
180x70x65 2xgyre 350 maxspect aeraqua dua ad600 jebao 5000 Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue ATI Essentials pro rollermat
Er det ikke også en fordel at køre lystiden forkudt for at stabilisere ph? Altså ATS slukket når DT lys er tændt, og ATS lys tændt når DT lys er slukket.
dyne skrev:Hvis du bruger canvas så lav det i flere stykker så undgår du de spiks som du vil få hvis du renser et hel canvas
Vil tŕor 21w led og ca 2000l\t
Du behøver ik filtersok
En ilter mere end du lige regner med alger laver ilt i lys tiden men bruger godt nok lidt når lyset er slukket men hvis lyset er i gang 19/24 så er det ik lang tid de ik gør + rampen også iltr
Kan man ik bare rense den ene side af gangen ved et helt canvas?
Det lyder meget smart at dele den op i to, når der er tale om vandret ATS. jeg vil tro at man, på en lodret, kan rense den ene side i lige uger, og den anden i ulige
Jones skrev:Det lyder meget smart at dele den op i to, når der er tale om vandret ATS. jeg vil tro at man, på en lodret, kan rense den ene side i lige uger, og den anden i ulige
Min er hverken vandret eller lodret men en blanding der imellem
Har dog altid taget det hele. Men har idag fjernet skummeren fra mit setup. Så nu er det da et forsøg værd med kun at tage halvdelen