søpindsvin død ?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

søpindsvin død ?

Indlæg af bmh »

Hej.
Mit ene søpindsvin lå samme sted som igår og jeg kiggede nærmere på den opdagede jeg at den var hul, tom inden i . Der var kun yderdelen tilbage.
Hvad kan ha ædtog slået den ihjel ? Jeg købte 2 inden ved Carsten decocean, små sorte og ikke så store som en bordtennis bold. Den anden er sikkert også død da jeg ikke har bemærket den i lang tid .
Jeg har eremkrebs, 4 1/2 store blåbenede og 6 rødbenede små, hvis de lever allesammen og ingen deciderede rovfisk. Kardinal og kirurger .vandtest ligger fint. Nogle der har et bud, ville gerne have vist et billede, men kan ikke oploade billeder.
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: søpindsvin død ?

Indlæg af Benny »

Søpindsvin kan godt være lidt følsomme i starten, så de er sikkert døde af sig selv, med søpindsvin må regne med lidt frafald. (så køb lidt flere en dem man minimum skal bruge)
Hilsen
Benny
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
11

Indlæg af bmh »

Kan det passe at de er så langsomme, de røde tuxedo jeg havde i gl balje, de lavede nærmest race sammen. De tromlede bare derud af og væltede Mer eller mindre også alt som ikke sad urokkelig fast.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

bmh skrev:Kan det passe at de er så langsomme, de røde tuxedo jeg havde i gl balje, de lavede nærmest race sammen. De tromlede bare derud af og væltede Mer eller mindre også alt som ikke sad urokkelig fast.
Sunde søpindsvin er ikke langsomme - de trækker tydelige spor, og de vinder da et kapløb over en snegl.
De er dog dårlige "shippere" og meget følsomme mht akklimatisering, vandkvalitet og tungmetaller i vandet.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Søpindsvin skal tilvænnes lige så langsomt som rejer. Altså over en del timer
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
11

Indlæg af bmh »

Så kan det jo være derfor, brugte en 1/2 t da jeg fik dem. Men de røde tuxedo fik samme behandling og de fejlede aldrig noget. Solgte dem kun fordi de var de rene bøfler. Næste søpindsvin bliver tiden strakt.
I siger kræver lang tid også. Kan da ikke gælde Dannebrogs rejer, de fik en 1/2 time og stortrives.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

bmh skrev:Så kan det jo være derfor, brugte en 1/2 t da jeg fik dem. Men de røde tuxedo fik samme behandling og de fejlede aldrig noget. Solgte dem kun fordi de var de rene bøfler. Næste søpindsvin bliver tiden strakt.
I siger kræver lang tid også. Kan da ikke gælde Dannebrogs rejer, de fik en 1/2 time og stortrives.
Jo det gælder alle rejer og søpindsvin.
At det gik godt denne gang for dig, betyder ikke at det også vil gøre det næste gang.
Du har været heldig, og det kan være fordi forskellen mellem dit vand og så det rejen kom i har været meget ens.
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

Kunne det ikke være en stor led fireworm? Jeg har mistet flere store snegle på den konto (tror jeg). Har en enkelt gang set "mordet" ske live. En turbo lå på bunden og en pæn stor fireworm snoede sig ret hurtigt hen til den og ind under skallen. Hvad der skete derinde kunne jeg ikke se men huset var tomt dagen efter. Ser jeg det igen, så griber jeg aktivt ind.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"