Aggressiv Klovn

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvalsø

Aggressiv Klovn

Indlæg af Raasdal »

Hej Alle,

Har to små Klovne i et 30l. Nano.

Den ene var der alene til at starte med (dens partner blev uforvarende fanget af en stor eremit). Derefter kom der en "erstatnings"-klovn ned til den. Denne var lidt mindre end den "gamle".

Til at starte med gik det fint. De "dansede" og så ud til at hænge godt ud sammen, og holdte sig rimeligt tæt. Men nu, startende for en måneds tid siden, er den store blevet aggressiv. Det udspiller sig primært ved fodring, hvor den store absolut ikke vil tillade den lille at spise. Den lille bliver bidt i hale og rygfinner, og er begyndt virkelig at sygne hen. Mistet farven og er blevet grufuld tynd at se på.

Jeg overvejer lige pt. at nådes-aflive den lille, så den ikke skal lide mere. Men ville hellere give den en bedre chance for overlevelse.

Tænkte jeg måske underfodrede, men jeg fodrer dem hver dag, med en god portion flager. Så tror ikke det kan være det.

Er der nogen gode råd til, hvordan jeg kan undgå at skulle aflive / se den lille dø af sig selv?
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Aggressiv Klovn

Indlæg af Ryom »

Hvis du sætter et spejl derned får den store noget andet at gå op i. Er dog ikke sikker på det hjælper noget i længden..
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af mchr »

kunne et tænkes de begge er af samme køn?
hvis de begge er hunner vil de i alt fald flå hinanden i stykker.
jeg har haft 2 klovne i lign. størrelse akvarie, de klarede sig ok, men da de voksede sig større kunne jeg godt se på opførslen de ikke havde plads nok.
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Indlæg af Michael_F »

Den største vil oftest udvikle sig til at blive en hun, og den mindste vil så blive en han. Så det burde vel ikke kunne være to hunner? Den mindste burde vel underkaste sig, og blive en han. Så vidt jeg har forstået klovne-naturen :)
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

30 L giver ikke meget plads til skjul. Måske skulle du fange den svage op?
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Raasdal »

Tak for alle svarene!

Jeg tænker også det måske kan være et hun/hun eller han/han spørgsmål. Men bare sjovt det primært er ved fodring det kommer. Og så er jeg også af den opfattelse af de skifter køn igennem livet, og man derfor ikke burde kunne få et hun/hun opgør på den måde, når de har gået sammen i lang tid.

nbd - ville gerne fange den svage op, men det vil så blive til et besøg i toilettet :(

Ps. De er begge meget små, altså dvs. 3cm i længden.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Wiinberg »

Raasdal skrev:Tak for alle svarene!

Jeg tænker også det måske kan være et hun/hun eller han/han spørgsmål. Men bare sjovt det primært er ved fodring det kommer. Og så er jeg også af den opfattelse af de skifter køn igennem livet, og man derfor ikke burde kunne få et hun/hun opgør på den måde, når de har gået sammen i lang tid.

nbd - ville gerne fange den svage op, men det vil så blive til et besøg i toilettet :(

Ps. De er begge meget små, altså dvs. 3cm i længden.
Nu er jeg ikke ekspert, men hvis den allerede har udviklet sig til hunkøn, så forbliver den det. Den kan ikke gå tilbage til at være en han. Så når først den er blevet til en hun, så er der no way back, så at sige.
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af mchr »

det er korrekt
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Raasdal »

Ahh - så kunne det jo give mening på den måde.

Er der nogen måde man kan identificere kønnet ? Størrelses på finnerne, farven eller et eller andet ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Eneste måde at se hvad der er han og hun, er størrelses forholdet.
Og fisk har det tildels lige som mennesker, det er ikke alle der kan finde ud af det sammen, men i andre konstellationer fungerer de fint.
Det er derfor at det er bedst at have en lille flok hvor de selv parrer ud.

Og vi kan vist heller ikke være uenige om at 30 liter maximalt er for lidt til sådan 2 fisk. Forestil dig at være lukket inde med konen i et værelse på 10 kvm, og IKKE kunne komme ud. Det vil gå galt på et tidspunkt
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"